Koriander heel erg vies !

24-07-2020 17:18 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik hoorde mensen wel eens zeggen van : “ieuw koriander is echt smerig “ en ik dacht altijd “ hoe kan een groente zo ontzettend vies zijn ...

en vandaag voor het eerst (bewust) koriander gegeten moest als garnering op een soep en ik vind het echt heel erg vies en misselijkmakend ...

Zijn er echt mensen die koriander lekker vinden ?

Koriander is echt vies

Totaal aantal stemmen: 216

Ja, bah (42%)
Nee, lekker (58%)
Heerlijk! Ik heb het vandaag nog in mijn pita broodje gegeten en ik had de rest van de plant er wel bij kunnen doen. Ook heerlijk met kokos :kwijl:
Hakuna Matata
Nooit geweten dat er zo'n harde scheidslijn bestaat tussen hoe mensen koriander ervaren. De groep korianderhaters proeft dus ook echt want anders dan de korianderliefhebbers, lees ik in een wetenschappelijk artikel. Dat komt doordat ze de stof Dodecanal niet kunnen waarnemen.
https://www.24kitchen.nl/populair/weten ... eep-smaakt

Lijkt me wel erg jammer als je koriander niet kan proeven. Want als je het wel kan, is het toch wel één van de lekkerste en gelaagde kruidensmaken. Vind ik dan. :-)
Ik ga mijn koriandergen gelijk wat meer waarderen!
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Aaaaaargh, waarom vraag je eerst of mensen het lekker vinden (JA) om dan vervolgens de poll andersom in te vullen?

Nu heb ik te snel JA geklikt.. :cry:

Koriander vreet ik per bosje. :proud:
Ik twijfel of dat genetische verhaal wel helemaal klopt. Vroeger vond ik het naar zeep smaken, nu niet meer en vind ik het lekker.
Snoesje666 schreef:
24-07-2020 18:06
De smaak is heel anders, je zou niet denken dat het van dezelfde plant komt.

In Indische gerechten gebruik je vaak 1 deel djinten (komijn) op twee delen ketoembar (korianderzaad).
Oh dank je, dan ga ik dat toch eens proberen. Ik vermeed dus ook gerechten met korianderzaad omdat ik bang was dat het net zo ranzig zou smaken :biggrin:
Ik vind het echt méga vies en ik proef het meteen, verpest echt m'n hele maaltijd maar vind het dan weer totaal niet naar zeep smaken.

Voor mij is het meer een "trauma"; vlak voor ik jaren geleden naar India ging en ik nog nooit (verse) koriander had geproefd, kauwde ik per ongeluk een schildwants (google: ook wel "stinkwants" genoemd) fijn die verstopt zat in een hap spinazie. Wat volgde was een allesoverweldigende geur- en smaakexplosie die, zo zou ik later leren, identiek was aan die van koriander...

Een paar dagen later bleek dat het merendeel van het eten dat ik at in India net zo smaakte als dat vieze beest... en ik kwam er aldaar vrij snel achter dat hetgeen ik steeds proefde dus koriander was :-?

Lang verhaal kort: koriander smaakt naar stinkwantsen.
sabinevermeer schreef:
24-07-2020 18:02
Hier een soort middenweg: ik vind het wel naar zeep smaken, maar tegelijkertijd vind ik het echt héérlijk, hoe meer hoe beter.

Aspergepis kan ik ook ruiken, maar volgens mij gaat het er niet om óf je het kunt ruiken, maar dat het bij de ene persoon ruikt en mij de andere persoon niet.

Helemaal mee eens (smaakt zeperig, maar toch lekker). Inderdaad kan het eten van asperges invloed hebben op de geur van urine. https://www.newscientist.nl/nieuws/ruik ... -asperges/
VANTA schreef:
24-07-2020 19:22
Aaaaaargh, waarom vraag je eerst of mensen het lekker vinden (JA) om dan vervolgens de poll andersom in te vullen?

Nu heb ik te snel JA geklikt.. :cry:

Koriander vreet ik per bosje. :proud:
Hahaha, echt he? Ik had ook een error! Gelukkig zag ik het op tijd.

Vreselijk iig koriander, pure afwasmiddel in m'n eten. Het verpest alles.
I :heart: koriander.
Wij eten het met hele bossen. In Mexicaanse en Aziatische maaltijden, pompoensoep etc.

Het is overigens geen groente, het is een kruid.
Bij Mexicaans en bij curry’s, zo lekker! Ik mis het echt als het daar niet bij zit. Het is een van mijn favoriete smaakmakers. Combinatie met limoen is ook ontzettend lekker :)
LīlyRose schreef:
24-07-2020 18:01
Heb jij even een rottig setje gekregen ;)
Oja, ik wil mijn geld terug van mijn ontwerper. Ik heb ook nog eens coeliakie, dubbele genenset ervoor én ze zijn geactiveerd.
Ik vind het ook heel erg naar zeep smaken. Heel jammer, veel gerechten met koriander lijken me verder heel lekker :(
In recepten schijn je het te kunnen vervangen door platte peterselie, maar ik laat het altijd weg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
lekker!!!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
retrostar schreef:
24-07-2020 20:18
In recepten schijn je het te kunnen vervangen door platte peterselie, maar ik laat het altijd weg.
Mischien dat ik dat eens probeer. Dankje :)
ik vind het heerlijk, denk zelfs dat het mijn lievelingskruid is :)
Lekker hoor, koriander. Mijn cavia's houden er ook van en als ze koriander op hebben ruiken ze zo lekker.
Ik vind het heerlijk, maar veel mensen die ik ken vinden het inderdaad afschuwelijk.
Blegh, net een zeepklomp die je naar binnen werkt. :proud:
retrostar schreef:
24-07-2020 20:18
Thaise basilicum is ook erg lekker als vervanger.
Haha, naar aanleiding van de link die gedeeld werd aangaande waarom de ene koriander naar zeep vindt smaken en de ander niet, kwam ik via de link onder dat artikel uit bij een artikel dat gaat over dat avocado’s meestal niet vegan zijn. Via dat artikel kwam weer ik uit op een ‘schrijfsel’ dat ging over waarom niet iedereen asperge urine kan ruiken.

Ik leer veel vanavond ... waarvoor dank dames :-D
stokske schreef:
24-07-2020 17:44
Wij hadden een keer watermeloen salade bij de La Place. Mn vriend wilde toen teruggaan om te zeggen dat er nog Dreftresten in de schaal zaten. Bleek het de koriander te zijn. Inderdaad zeepsmaak.
Hahaha! Ze hadden er beter munt bij kunnen doen. Maar die zeepsmaak proef ik ook niet, lijkt me zo gek. Ik vind koriander ook heerlijk.
't Is al met al een heel gedoe
ZwarteRegenboog schreef:
24-07-2020 20:49
Haha, naar aanleiding van de link die gedeeld werd aangaande waarom de ene koriander naar zeep vindt smaken en de ander niet, kwam ik via de link onder dat artikel uit bij een artikel dat gaat over dat avocado’s meestal niet vegan zijn. Via dat artikel kwam weer ik uit op een ‘schrijfsel’ dat ging over waarom niet iedereen asperge urine kan ruiken.

Ik leer veel vanavond ... waarvoor dank dames :-D
Watte?? :HA:
Tiana_76 schreef:
24-07-2020 20:47
Thaise basilicum is ook erg lekker als vervanger.
En nu we het toch over kruiden hebben, brrr basilicum vind ik echt mega smerig @(
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
24-07-2020 20:55
En nu we het toch over kruiden hebben, brrr basilicum vind ik echt mega smerig @(
Dat had ik ook maar in verse pesto vind ik het nu heerlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven