E reader voor kinderen

01-11-2020 19:25 37 berichten
Mijn zoon van 6 leert nu lezen. Zijn vader heeft een e reader (kobo) en hij wil er nu ook één. Is een e reader wat voor kinderen en zo ja, welke?
Ook gewoon een Kobo?
Kobo gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Een bibliotheekpas
Ik zou eerst echt gewoon boeken laten lezen. Op school moeten ze ook gewoon boeken lezen. Ook afbeeldingen zijn op een ereader vaak minder mooi en zwart-wit.

Het scherm van een ereader is kwetsbaarder dan van een tablet. Maar ik zou ook voor een Kobo gaan en dan icm met een abonnement op de bieb voor de voor hem dan gratis e-boeken en je kan dan ook nog gewone boeken lezen. De bieb is gratis onder de 18.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
https://wildcooky.com/de-beste-e-reader ... _Touch_HD3
“Don’t look back – you’re not going that way.”
suzyqfive schreef:
01-11-2020 19:40
De bieb is gratis onder de 18.
Niet overal. Onder de 13 wel.

Ik zou ook gewone boeken meer stimuleren dan lezen op een ereader hoe fijn ik dat zelf ook vind.
In de zomer had je de vakantiebiebapp van de bibliotheek. Die hadden we op onze iPad gezet en de kinderen hebben daarop wel wat gelezen.

Zou voor een kind geen aparte e reader aanschaffen. Een boekje op de kobo van papa is geen oplossing?!
Waarom wil hij een ere ader? Veel keuze, vanwege het apparaat, omdat papa het ook heeft?
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Gewoon boeken.... Lenen uit de bieb of een boel goedkope bij de Action, Big Bazar en op marktplaats te vinden.

Hij is pas 6, ik zou eerst checken of hij wel blijft lezen voordat je meteen apparaten aanschaft.
Voor een kind zou ik echt de voorkeur geven aan papieren boeken.

Ik weet niet of bijvoorbeeld Geronimo Stilton voor de ereader beschikbaar is, maar haal de kleuren en de lettering eruit, dan blijft er niets over.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het hele naar de bibliotheek gaan en boeken uitzoeken en lenen en hoe je daar mee omgaat is ook goed voor een kind.
En wat ik zelf merk is dat ik de boeken die ik als echt boek gelezen heb me veel beter bij blijven dan de boeken die ik digitaal gelezen heb.
dolfje schreef:
01-11-2020 20:00
Het hele naar de bibliotheek gaan en boeken uitzoeken en lenen en hoe je daar mee omgaat is ook goed voor een kind.
En wat ik zelf merk is dat ik de boeken die ik als echt boek gelezen heb me veel beter bij blijven dan de boeken die ik digitaal gelezen heb.
Dat is ooit onderzocht (vraag me niet waar je het kan vinden, ik tik het ook maar uit het hoofd nu). Dat je de verhalen uit echte boeken veel beter onthoudt. volgens mij heeft dat met een fysiek geheugen te maken. Daarnaast schijn je (maar dat heb ik ook maar van mijn collega Nederlands) van het lezen van fysieke boeken meer nieuwe woorden te leren, dus de betekenis blijft beter hangen, dan van het lezen op een ereader.
Zou je dat nou werkelijk aanraden voor kinderen die volop in de groei zijn, een e reader? Is dat nou wel goed voor hun ogen?

Ik zou ze liever minder, dan vaker bloot stellen aan al die schermpjes.
Lezen verpestte 70 jaar geleden ook al je ogen.
:geek:
Mevrouw75 schreef:
01-11-2020 20:04
Dat is ooit onderzocht (vraag me niet waar je het kan vinden, ik tik het ook maar uit het hoofd nu). Dat je de verhalen uit echte boeken veel beter onthoudt. volgens mij heeft dat met een fysiek geheugen te maken. Daarnaast schijn je (maar dat heb ik ook maar van mijn collega Nederlands) van het lezen van fysieke boeken meer nieuwe woorden te leren, dus de betekenis blijft beter hangen, dan van het lezen op een ereader.
Ik geloof het meteen omdat ik dat zelf dus al merk.
iones schreef:
Zou je dat nou werkelijk aanraden voor kinderen die volop in de groei zijn, een e reader? Is dat nou wel goed voor hun ogen?

Het scherm van een ereader is niet hetzelfde als van een tablet, het is rustiger voor de ogen.
Maar evengoed zou ik eens beginnen met echte boeken. Gezellig stapels boeken bij de bieb halen, hem zelf laten kijken wat hij leuk vindt.
Een ereader aanschaffen kan over een paar jaar, als hij daadwerkelijk graag blijft lezen, altijd nog.
Rosalind schreef:
01-11-2020 20:11
Het scherm van een ereader is niet hetzelfde als van een tablet, het is rustiger voor de ogen.
Maar evengoed zou ik eens beginnen met echte boeken. Gezellig stapels boeken bij de bieb halen, hem zelf laten kijken wat hij leuk vindt.
Een ereader aanschaffen kan over een paar jaar, als hij daadwerkelijk graag blijft lezen, altijd nog.
Een ereader is vooral praktisch voor de vakantie, als je kind een boekenwurm is.
iones schreef:

Als je er eentje met e-ink neemt is er niets aan de hand.
Mijn kind kreeg in groep 4 mijn oudere ereader, maar las toen wel al normale boeken (geen avi), dus makkelijk aan te komen.
Snoesje666 schreef:
01-11-2020 20:13
Een ereader is vooral praktisch voor de vakantie, als je kind een boekenwurm is.
Precies.
Mijn jongste leest vanaf groep 3 ook al regelmatig op mijn oude Kobo. Ik heb zelf een Koboplus abonnement en ze heeft vooral in het begin er heel wat AVI boekjes doorheen gejaagd. Daar staan we behoorlijk wat van op Koboplus. Alle Superjuffies en Dummy de Mummy staan er bijvoorbeeld op. Nu leest ze afwisselend op de e-reader of een papieren boek. Ze zit inmiddels in groep 5 en leest ongeveer E6 dus de boeken worden ook omvangrijker waardoor ze er langer mee kan.
Snoesje666 schreef:
01-11-2020 20:10
Lezen verpestte 70 jaar geleden ook al je ogen.
:geek:
Lezen zelf niet, maar die schermpjes zouden niet altijd goed zijn voor de ogen. Vooral niet voor het slapen gaan natuurlijk want dan zit je weer met een gebrek aan melatonine. Maar goed, ik lees dat het scherm van een e reader minder heftig is dan die van een laptop of een tablet.
Houdt hij zijn vinger nog bij de tekst als hij leest? Dan is een e reader niet handig (dan slaat ie een blz om of geluk zoekt een woord op.
Als hij dat niet meer doet kun je ook boeken downloaden op een tablet.
iones schreef:
01-11-2020 20:22
Lezen zelf niet, maar die schermpjes zouden niet altijd goed zijn voor de ogen. Vooral niet voor het slapen gaan natuurlijk want dan zit je weer met een gebrek aan melatonine. Maar goed, ik lees dat het scherm van een e reader minder heftig is dan die van een laptop of een tablet.
Wat een gelul. Een ereader heeft geen (blauw) licht.
Ik heb hier ook over nagedacht. Vind het sowieso geen vervanging voor naar de bieb gaan en echte boeken lezen. Mijn oudste is geen lezer, dus die doet eeuwig met een (bieb)boek, maar jongste zit in groep 4 en houdt van die avi boekjes. Dan is het wel eens fijn ze van kobo plus te plukken. Hoef je ze niet te zoeken in de bieb en hopen dat bepaalde titels er zijn en/of reserveren en wachten. Ze leest ze dan wel gewoon van mijn ereader, aangezien we op heel andere tijden lezen. Voor een eigen ereader vind ik haar nog te jong, omdat ze ook best kwetsbaar zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven