Achternaam kind

06-11-2020 16:08 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even benieuwd.

Hebben jouw kinderen de achternaam van mama of papa?

TO trapt af: mijn kinderen hebben de achternaam van hun moeder.
Van vader
Ik zou ook voor vader gaan bij onze hypothetische kinderen, aangezien mijn voornaam en achternaam nogal door elkaar worden gehaald. Echt heel vervelend.
anoniem_648f6f27076be wijzigde dit bericht op 06-11-2020 17:45
12.18% gewijzigd
Moeder! Opvallend de antwoorden hier, hier in de omgeving en in de klassen van mijn twee kinderen hebben de kinderen overwegen de achternaam van moeder.
PiNuts14 schreef:
06-11-2020 17:42
Ik zou ook voor vader gaan aangezien mijn voornaam en achternaam nogal door elkaar worden gehaald. Echt heel vervelend.
Mijn achternaam is een jongensvoornaam, heb jij dat ook? Maar de kinderen worden nooit met hun achternaam aangesproken.
mybestfriend schreef:
06-11-2020 17:45
Mijn achternaam is een jongensvoornaam, heb jij dat ook? Maar de kinderen worden nooit met hun achternaam aangesproken.
Nee mijn achternaam is ook een vrouwelijke naam. Die overigens echt niet veel lijkt voor te komen (ik ken iig niemand met die voornaam).

Dit gebeurt me overigens alleen in België, gek genoeg. In Nederland nooit problemen of verwarring gehad.
Vader.
Hij heeft gewoon de tofste naam :P
Van de vader. Ik heb wel mijn eigen naam en die blijft ook. Zijn al 10 jaar geregistreerd partners.
Van de vader, die vond dat heel fijn en ik vond dat prima. Ik heb gebruik mijn mans naam alleen privé.
Mijn oudste twee hebben mijn achternaam. De jongsten hebben een andere vader en zijn achternaam.

De oudste twee hebben mijn achternaam omdat bij de oudste de vader even niet in beeld was. Kinderen van dezelfde vader moeten wel dezelfde achternaam hebben.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Stiefvader ;-)
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Vader. Omdat die handiger uit te spreken is. Mijn buitenlandse zakenrelaties hebben altijd moeite met mijn achternaam, met sch erin en nog wat moeilijke medeklinkercombinaties.

Mijn zoon is de “stamhouder” van de familie. Voor mijn schoonvader was dat wel extra speciaal.
Vader, maar die naam is ook mooier icm de voornamen. Ik heb een dubbele achternaam.
If you can't make it good, at least make it look good. (Bill Gates)
Vader. Wel getrouwd, maar ik heb mijn eigen naam gehouden.
Die van mij (moeder). Want ik heb gewoon een hele mooie achternaam. Dat vond mn ex gelukkig ook. Wat hier overigens ongebruikelijk is. Dat bleek toen wij uit elkaar gingen en men verbaasd was dat ik ..... bleef heten. Omdat de kinderen ook die achternaam hebben, ging men er van uit dat dat vaders achternaam was.
Jammer dat je er geen poll van hebt gemaakt, maar aan de antwoorden te zien is het al duidelijk helaas.
Vader.

Ons kind bestond al toen we gingen trouwen, maar eigenlijk had ik gewild dat we allemaal mijn naam-zijn naam zouden hebben, want dat is een kick-ass combinatie.
Metallover schreef:
06-11-2020 18:43
Jammer dat je er geen poll van hebt gemaakt, maar aan de antwoorden te zien is het al duidelijk helaas.
Wat is helaas?
Vader.

Belangrijkste reden daarvoor was overigens dat oudste drie ook al vaders naam hadden (uit eerder huwelijk) en ik het fijn vond als alle kinderen dezelfde naam kregen. Scheelt een hoop vragen.

Overigens heb ik zelf wel mn eigen achternaam gehouden.
mybestfriend schreef:
06-11-2020 17:43
Moeder! Opvallend de antwoorden hier, hier in de omgeving en in de klassen van mijn twee kinderen hebben de kinderen overwegen de achternaam van moeder.
Wat opmerkelijk, gezien het feit dat 1 op de 10 baby’s de naam van de moeder krijgt. Unieke school als het percentage daar meer dan 50% is, ipv de landelijke 10%.

En weet jij van iedereen wat de achternaam van de moeder is? Ook knap wel. School van mijn kinderen had 300 leerlingen en is niet groot te noemen, maar echt niet dat ik van alleen hun eigen klassen al wist wat alle achternamen waren. Laat staan van alle ouders en of ouders dezelfde achternaam hadden of elk hun eigen. En van de rest van de school al helemaal niet.

In Nederland krijgt nu minder dan 10 procent van de pasgeborenen de achternaam van de moeder, en pas sinds 1998 is dat überhaupt mogelijk (tot die tijd was het zo dat, zodra een vader zijn kind erkende, automatisch zijn achternaam werd toegewezen).8 aug. 2016
Achternaam vader hier. Ik heb mn eigen naam gehouden. Zijn achternaam was mooier en makkelijker te combineren en scheelt een hoop spellen.

Als ik niet getrouwd zou zijn geweest dan wel mijn achternaam denk ik.
wolkewitje schreef:
06-11-2020 18:10
Vader. Omdat die handiger uit te spreken is. Mijn buitenlandse zakenrelaties hebben altijd moeite met mijn achternaam, met sch erin en nog wat moeilijke medeklinkercombinaties.

Mijn zoon is de “stamhouder” van de familie. Voor mijn schoonvader was dat wel extra speciaal.
Alleen dat argument zou voor mij voldoende zijn een andere achternaam te kiezen
Metallover schreef:
06-11-2020 18:43
En om dit soort debiele posts gaat het niemand hier een bal aan, want voor je het weet ben je ouderwets, dom en ongeemancipeerd :sick:
Van vader, al was mijn naam ook prima geweest.

Mijn achternaam moet ik altijd spellen en de naam van man klinkt heel erg mooi, zeker in combinatie met de naam van onze dochters.

Mijn naam komt erg weinig voor, 21x in NL, die van man ook ( wel iets vaker dan mijn naam, maar toch). Uiteindelijk gaf vooral de mooie uitspraak van de naam van man de doorslag.

Zelf heb ik bij trouwen mijn eigen naam gehouden, die van man er wel achter geplakt, maar in de praktijk gebruik ik dat echt nooit. Dacht dat het met kinderen wel handig zou zijn, maar ik heb nog geen voordelen kunnen ontdekken ;-). Kan er ook niet aan wennen om zijn achternaam te gebruiken, want ik ben nu eenmaal Chantilly- eigen achternaam.
Van mij (de moeder). Daar hebben we zelfs nog een speciaal document voor moeten ondertekenen bij het gemeentehuis, omdat we een geregistreerd partnerschap hebben. Mijn man wilde zijn achternaam niet doorgeven, vanwege een negatieve familiegeschiedenis waarmee hij zijn kinderen niet wil opzadelen.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
De achternaam van vader. Maar we hebben er wel uitgebreid over gesproken. Ik heb mijn eigen achternaam gehouden en had het ook wel mooi gevonden als onze kinderen ook mijn naam hadden gekregen. Mijn man wilde ook wel graag dat de kinderen zijn achternaam kregen, net zoals ik dat wilde. Alleen heeft mijn echtgenoot een echt heel erg mooie achternaam, die ook nog eens veel beter past bij de naam die we voor onze oudste in gedachten hadden. Dus daarom toch voor zijn naam gekozen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven