Achternaam kind

06-11-2020 16:08 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even benieuwd.

Hebben jouw kinderen de achternaam van mama of papa?

TO trapt af: mijn kinderen hebben de achternaam van hun moeder.
Lachattenoir schreef:
07-11-2020 13:26
Grappig.

Ik zou al nooit een kind krijgen met een man die het belanrijk vindt dat zijn kinderen zijn naam dragen. Zo'n afknapper. Als je een zelfverzekerde, geëmancipeerde man bent dan vind je dit niet zo belangrijk. Sterker nog, dan gun je het je vrouw meer, omdat zij al het harde werk heeft gedaan. Uitzonderingen zou zijn als hij een van de laatsen is met zijn naam.

Verder is het is opvallend dat vooral vrouwen hun naam niet mooi vinden in vergelijking met hun man. En die dan ook maar meteen inruilen voor die van een ander. Zouden vrouwen toevallig lelijkere achternamen hebben? Wel gek dat mannen deze keuze nou (bijna) nooit maken.
Dat is me al zo vaak opgevallen: zijn naam is mooier. :roll:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Vader. Omdat man dat belangrijk vond (stamhouder). Wat mij betreft was het mij om het even, eigenlijk. Ik heb wel de kinderen vernoemd (in overleg met man) naar mijn ouders (meisje vrouwelijke lijn en jongen mannelijke lijn). Dat vond ik dan weer belangrijk :)
Thordïs schreef:
06-11-2020 19:22
Vast een leuke man. Maar stamhouder vind ik zoiets bizars. Dan heeft iemand al 2 dochters of kleindochters en dan is de eerste zoon of kleinzoon opeens de stamhouder. Die dochters tellen niet mee. Het is een jongen, geen fokstier.

Wat als de stamhouder homo wordt/geen kind wil/de achternaam van z’n vrouw wil gebruiken voor z’n nageslacht?

100 jaar geleden belangrijk toen meisjes niet meetelden en standaard trouwden en een andere achternaam kregen daarna. Maar nu totaal niet relevant omdat we meer variaties hebben dan trouwen met iemand van het andere geslacht en voortplanten
Onze kinderen zijn alledrie stamhouder nu, hoor. Mijn dochters kunnen tzt ook weer gewoon kiezen of hun kinderen hun achternaam dragen of niet. En zoon kan kiezen zijn naam niet te gebruiken.
Ik heb geen kinderen, maar ik kan me niet voorstellen dat, als ik een man was geweest, ik echt zeker weten niets gezegd had over "stamhouder" nadat je je vrouw/vriendin 9 maanden zwanger is geweest, alle ellende van bevallen/uitscheuren/inknippen etc. heeft doorstaan (uitgezonderd misschien wanneer partner de allerlaatste in de familie is met die achternaam).

Ik weet niet, ik zou ook heel erg afknappen op een man die met het "stamhouder"-argument komt aanzetten. Ik vind dat heel ongeëmancipeerd en ergens ook iets zeggen hoe er over jongens, maar vooal juist ook meisjes, wordt gedacht.
Timetraveler schreef:
07-11-2020 14:10
Ik heb geen kinderen, maar ik kan me niet voorstellen dat, als ik een man was geweest, ik echt zeker weten niets gezegd had over "stamhouder" nadat je je vrouw/vriendin 9 maanden zwanger is geweest, alle ellende van bevallen/uitscheuren/inknippen etc. heeft doorstaan (uitgezonderd misschien wanneer partner de allerlaatste in de familie is met die achternaam).

Ik weet niet, ik zou ook heel erg afknappen op een man die met het "stamhouder"-argument komt aanzetten. Ik vind dat heel ongeëmancipeerd en ergens ook iets zeggen hoe er over jongens, maar vooal juist ook meisjes, wordt gedacht.
Ach, je kunt het ook anders bekijken: man heeft weinig bijgedragen aan het dragen en produceren van de kinderen, en zeker baby's en kleine kinderen zijn erg op 'mamma' gericht, dus mag man ook wel wat voor zichzelf hebben.

En kinderen kunnen zelf later ook kiezen voor hun eigen achternaam of voor die van hun partner, keuze blijft hetzelfde.
Ik moet zeggen dat ik het helemaal niet als ouderwets zie, maar goed, ik ben ook absoluut niet ouderwets, dus heb ik er misschien een blinde vlek voor. Man vroeg gewoon: goed als ze mijn achternaam krijgen? En ik zei: oké.
Mijn naam (moeder). Ik ben wel samen met de vader en we hebben een geregistreerd partnerschap, waarbij we allebei onze eigen achternaam gehouden hebben. Uitgebreid over de keuze voor achternaam gehad tijdens de zwangerschap en uiteindelijk mijn naam gekozen omdat deze bijzonderder/mooier is. Uitzonderlijk als ik dit topic lees :-)
Vader. Dat ze van mij zijn is duidelijk, ik heb ze gebaard ;-) dat wij alle 4 dezelfde achternaam hebben maakt ons voor mij nog meer een gezin. Zijn achternaak was ook veel mooier overigens.
Bij mijn oudste kinderen heb ik gekozen voor mijn achternaam omdat onze relatie op dat moment niet echt stabiel was en ik twijfelde of we samen verder zouden gaan. Ik vond het ook wel een prettige gedachte dat de kinderen mijn naam zouden dragen, ook al is die naam verder niet zo bijzonder en speciaal. Uiteindelijk zijn we wel getrouwd maar ik wilde toen echt de naam niet meer veranderen.
Na de dood van mijn man heb ik het wel eens jammer gevonden dat ze zijn naam niet droegen omdat hij zo toch wel echt verdwenen was uit ons leven. Ik heb echter nooit geprobeerd om er een dubbele achternaam van te maken of zo (geen idee of dat mogelijk was, vader heeft wel een andere nationaliteit maar weet de regels van zijn land niet). De naam die ze dragen (mijn naam) hoort nu gewoon bij hen en het is goed zo.

Bij de jongste kinderen wilde mijn man graag zijn naam want ik had er immers al twee met mijn naam. Vond ik wel een goed argument. Mijn argument was dat ik het ook leuk vond dat alle kinderen dezelfde achternaam hadden. Dat vond hij ook een goed argument. We kwamen er dus niet uit. Gelukkig konden we vanwege zijn nationaliteit kiezen voor een dubbele achternaam. Ik weet niet waar we anders op uit waren gekomen.
Lachattenoir schreef:
Grappig.

Ik zou al nooit een kind krijgen met een man die het belanrijk vindt dat zijn kinderen zijn naam dragen. Zo'n afknapper. Als je een zelfverzekerde, geëmancipeerde man bent dan vind je dit niet zo belangrijk. Sterker nog, dan gun je het je vrouw meer, omdat zij al het harde werk heeft gedaan. Uitzonderingen zou zijn als hij een van de laatsen is met zijn naam.

Verder is het is opvallend dat vooral vrouwen hun naam niet mooi vinden in vergelijking met hun man. En die dan ook maar meteen inruilen voor die van een ander. Zouden vrouwen toevallig lelijkere achternamen hebben? Wel gek dat mannen deze keuze nou (bijna) nooit maken.
Dat kan statistisch gezien toch ook helemaal niet.
Mijn naam (moeder). Man gebruikt ook mijn naam sinds we getrouwd zijn (was zijn voorstel). Wij zijn duidelijk een uitzondering, veel instanties blijven ook maar vragen wat nu mijn meisjesnaam is :P
Sunlight over me no matter what I do
Hier de geslachtsnaam van moeder.

Mama maakt geen bastaard, lekker duidelijk.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Fiet schreef:
07-11-2020 15:48
Mijn naam (moeder). Man gebruikt ook mijn naam sinds we getrouwd zijn (was zijn voorstel). Wij zijn duidelijk een uitzondering, veel instanties blijven ook maar vragen wat nu mijn meisjesnaam is :P
Ja, leuk is dat hè. Mijn werkgever heeft er een handje van om bij vrouwen die aangeven getrouwd te zijn (ivm pensioenrechten etc) onmiddellijk een dubbele naam te gaan gebruiken (Truusje Jansen-de Vries zeg maar). Ook al heb je helemaal niet gezegd dat je dat wilde. Dat vind ik al stom, maar ik vind het nóg stommer dat ze dat dus alleen bij vrouwen doen. Want die gaan natuurlijk hun naam veranderen, en mannen niet :-? .

Kind heeft overigens mijn naam, alleenstaande moeder, dus ‘donor 12354’ zou ook een beetje raar geweest zijn.
Wat dat betreft zijn we hier lekker bezig, mijn broer heeft geen kinderen, en ik heb de naam doorgegeven. Dus wie is er dan de stamhouder :roll: ?
Snoesje666 schreef:
07-11-2020 16:37
Hier de geslachtsnaam van moeder.

Mama maakt geen bastaard, lekker duidelijk.
Huh?

Mijn jongens hebben naam van hun vader. Zo hoort het ook vind ik.
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
07-11-2020 19:42
Huh?

Maakt mij dat dan vreemd?
Vader. We hebben een muntje opgegooid.
calvijn1 schreef:
07-11-2020 19:42
Huh?

Dat riep mijn oma ook steeds, totdat ze haar achterkleinzoon vasthield.
Nooit meer over de naam gezeurd, ze was supertrots.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Kleinezon schreef:
06-11-2020 16:15
Vader. Van tevoren besproken; als het een meisje was die van vader, als het een jongetje werd die van mij.
Hoe doe je dat bij kind 2 als dat een meisje is?
captain_hindsight schreef:
08-11-2020 11:32
Hoe doe je dat bij kind 2 als dat een meisje is?
Dan mag je niet meer kiezen (alle kinderen die binnen 1 onderstel geboren worden, krijgen dezelfde achternaam als de eerste). Dus ik neem aan dat ze bij de eerste het toeval/lot/universum etc wilden laten beslissen welke naam het zou worden, en daarna is het klaar.
Hier de naam van de moeder.
Nog leuker is het als getrouwd stel haar naam wil doorgeven aan de kinderen en anderen in de familie daar dan weet bezwaar tegen maken.. Pater familias ‘verbood’ zijn dochter zijn (!) achternaam aan haar kinderen te geven, want dat kon echt niet. (Heeft ze wel gewoon gedaan)
Lachattenoir schreef:
Grappig.

Hier ben ik het grotendeels mee eens. Dat mijn man de laatste met zijn achternaam is was dan ook de enige reden dat ik akkoord ben gegaan met het lot te laten bepalen.

Ik vind het wel soms nog steeds jammer dat zoon nu niet hetzelfde heet als ik.

(En voor mensen die nu aankomen met "Dan neem jij toch ook die naam". Dat kan helemaal niet in Nederland. Je houdt altijd je eigen naam. Veel vrouwen zijn daarover in de war en denken dat ze hun naam veranderd hebben maat dat klopt niet. Alleen de overheid schrijft je anders aan).
nausicaa schreef:
08-11-2020 11:47
Dan mag je niet meer kiezen (alle kinderen die binnen 1 onderstel geboren worden, krijgen dezelfde achternaam als de eerste). Dus ik neem aan dat ze bij de eerste het toeval/lot/universum etc wilden laten beslissen welke naam het zou worden, en daarna is het klaar.
Dat weet ik, daarom vind ik het zo'n intrigerende post. Want het werkt alleen bij de eerste.
Metallover schreef:
06-11-2020 18:43
Jammer dat je er geen poll van hebt gemaakt, maar aan de antwoorden te zien is het al duidelijk helaas.
Wat?
Star3 schreef:
06-11-2020 19:00
En om dit soort debiele posts gaat het niemand hier een bal aan, want voor je het weet ben je ouderwets, dom en ongeemancipeerd :sick:
+1
Westerpaviljoen schreef:
07-11-2020 19:46
Maakt mij dat dan vreemd?
Voor mij wel ja
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven