Leuk spel 8-jarige jongen
donderdag 12 november 2020 om 10:50
Mijn neefje wordt bijna 8 jaar en mijn zus gaf een leuk spel als kado tip.
De spellen die ze spelen, zijn vaak al bedoeld voor wat jongere kinderen omdat zijn jongere zusje dan mee kan doen. Maar een spel met iets meer uitdaging, iets meer voor zijn leeftijd zou ook leuk zijn om met vriendjes of ouders te spelen.
Wie heeft tips?
Wat ik begreep was Rummikub of dammen nog niet zo'n succes.
Carcassonne 4+ vindt hij erg leuk. Ik zag dat er ook een 7+ versie is. Is die net zo leuk?
Bedankt!
De spellen die ze spelen, zijn vaak al bedoeld voor wat jongere kinderen omdat zijn jongere zusje dan mee kan doen. Maar een spel met iets meer uitdaging, iets meer voor zijn leeftijd zou ook leuk zijn om met vriendjes of ouders te spelen.
Wie heeft tips?
Wat ik begreep was Rummikub of dammen nog niet zo'n succes.
Carcassonne 4+ vindt hij erg leuk. Ik zag dat er ook een 7+ versie is. Is die net zo leuk?
Bedankt!
donderdag 12 november 2020 om 11:00
Mijn 5 jarige zoon is helemaal gek op monopoly extreem bankieren.
Dit speelt hij met z’n oudere broer.
Het spel is 8+ maar goed te snappen voor een jonger kind (voor het jongere zusje).
Je hebt ook een junior versie trouwens....
Mens erger je niet is ook altijd favoriet en ganzebord en schaken.
Dit speelt hij met z’n oudere broer.
Het spel is 8+ maar goed te snappen voor een jonger kind (voor het jongere zusje).
Je hebt ook een junior versie trouwens....
Mens erger je niet is ook altijd favoriet en ganzebord en schaken.
ecam2015 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 11:02
4.35% gewijzigd
donderdag 12 november 2020 om 11:02
Hoi, misschien kun je op dit topic ook nog wat tips opdoen:
thuis/bord-en-kaartspellentopic-voor-ie ... 5#28051305
De ene achtjarige is de andere niet qua spelinzicht, dus dat is wel een beetje lastig te zeggen
En wat is je budget?
thuis/bord-en-kaartspellentopic-voor-ie ... 5#28051305
De ene achtjarige is de andere niet qua spelinzicht, dus dat is wel een beetje lastig te zeggen
En wat is je budget?

donderdag 12 november 2020 om 11:02
Is dammen geen succes omdat hij het gewoon geen leuk spel vindt of omdat hij het niet snapt / tactisch spelen niet leuk vindt.
Bij niet snappen zijn andere spellen van 7+ denk ik ook niet geschikt. Want dan is hij blijkbaar niet het meest heldere licht en vraag ik mij af of je het dus wel in spellen met uitdaging moet zoeken.
Dan zou ik het toch eerder kiezen voor een spel waar winnen of niet winnen van geluk hebben afhangt of van handigheid en geen spel waarbij je tactisch moet spelen.
Bij niet snappen zijn andere spellen van 7+ denk ik ook niet geschikt. Want dan is hij blijkbaar niet het meest heldere licht en vraag ik mij af of je het dus wel in spellen met uitdaging moet zoeken.
Dan zou ik het toch eerder kiezen voor een spel waar winnen of niet winnen van geluk hebben afhangt of van handigheid en geen spel waarbij je tactisch moet spelen.

donderdag 12 november 2020 om 11:04
Mijn zoon van 8 houdt momenteel vooral van Beverbende, Stratego, Ticket to Ride (zowel de junior als de volwassen versie). Op zijn verlanglijstje staan Zeeslag en Gorgel kwartet.
Spellen als ganzenbord en mens erger je niet vind ik vooral zelf verschrikkelijk saai om te spelen en kunnen zoon ook niet lang boeien.
Spellen als ganzenbord en mens erger je niet vind ik vooral zelf verschrikkelijk saai om te spelen en kunnen zoon ook niet lang boeien.
donderdag 12 november 2020 om 11:06
Is bij ons ook erg geliefd van kinderen van 7 en 9. Hangt dus ook een btje van budget af.
Verder kolonisten van Catan met uitbreidingen
donderdag 12 november 2020 om 11:08
Wij speelden 'grote mensen carcassonne' al vanaf 6 jaar,. Alleen speelden we dan zonder boeren. Dat was een tijd een grote hit bij mijn zoon, en vanaf 8 jaar moet hij dat zelfstandig met vriendjes kunnen spelen. Ik zou dus niet investeren in een andere kinder versie. Over het algemeen vind ik dat kinderen vanaf 8 jaar prima de 'volwassen versies' kunnen spelen.
Je schrijft dat Rummikub en Dammen minder een succes is. Wellicht wordt je neefje blijer van spellen met kleuren, gebaseerd op de wereld, en niet alleen met cijfers en rondjes. Kolonisten van Catan, Monololy, Risk, Ticket To Ride - dit zijn allemaal succesnummers bij mijn kinderen. Op de doos staat misschien 'vanaf 10 jaar' maar bij mij spelen ze dit soort spellen veel jonger. De eerste paar keer met een volwassene, daarna ook zelf.
Je schrijft dat Rummikub en Dammen minder een succes is. Wellicht wordt je neefje blijer van spellen met kleuren, gebaseerd op de wereld, en niet alleen met cijfers en rondjes. Kolonisten van Catan, Monololy, Risk, Ticket To Ride - dit zijn allemaal succesnummers bij mijn kinderen. Op de doos staat misschien 'vanaf 10 jaar' maar bij mij spelen ze dit soort spellen veel jonger. De eerste paar keer met een volwassene, daarna ook zelf.

donderdag 12 november 2020 om 11:09
Hier hetzelfde, dat soort spellen zijn we hier wel echt ontgroeit gelukkig. Monopoly vind ik ook echt niks aan. Er moet een beetje uitdaging inzitten voor volwassenen ook.nicole123 schreef: ↑12-11-2020 11:04Mijn zoon van 8 houdt momenteel vooral van Beverbende, Stratego, Ticket to Ride (zowel de junior als de volwassen versie). Op zijn verlanglijstje staan Zeeslag en Gorgel kwartet.
donderdag 12 november 2020 om 11:13
Zoon hier is zeven en dol op spelletjes.
Carcassonne (de gewone, geen junior versie)
Regenwormen (Junior en gewoon)
Dobble
Quixx
Ticket to Ride (Europa, Amerika, uitbreiding Nederland maar ook de kleine versie zoals New York. New York is een goed alternatief voor de junior versie en heeft een speeltijd van 20 min)
Kolonisten hebben we nog niet geprobeerd maar lijkt me nog een te groot spel voor hem. Laatst wel bij de kringloop Kinderen van Catan op de kop getikt. Erg simpel en zoon vond het super leuk.
Schaken (omdat het op school wordt aangeboden volgt hij nu schaaklessen, dit vindt hij ook geweldig)
Carcassonne (de gewone, geen junior versie)
Regenwormen (Junior en gewoon)
Dobble
Quixx
Ticket to Ride (Europa, Amerika, uitbreiding Nederland maar ook de kleine versie zoals New York. New York is een goed alternatief voor de junior versie en heeft een speeltijd van 20 min)
Kolonisten hebben we nog niet geprobeerd maar lijkt me nog een te groot spel voor hem. Laatst wel bij de kringloop Kinderen van Catan op de kop getikt. Erg simpel en zoon vond het super leuk.
Schaken (omdat het op school wordt aangeboden volgt hij nu schaaklessen, dit vindt hij ook geweldig)
donderdag 12 november 2020 om 11:13
Haha, Monopoly vind ik ook vreselijk ja. De kinderen hebben helaas een lange periode gehad dat ze Monopoly Junior het einde vonden, dat is gelukkig nu weer afgelopen. Ik vind zelf spellen waar strategie en/of creativiteit ook bij komt kijken veel leuker dan spellen die enkel op geluk gebaseerd zijn.
donderdag 12 november 2020 om 11:16
Ja Carcassonne is echt leuk. Wij spelen vanaf het begin met boeren, zoon is er ontzettend handig in terwijl ik hem Kolonisten echt nog niet zie doen.... Het ligt echt aan welke interesses je kind heeft...aliana schreef: ↑12-11-2020 11:08Wij speelden 'grote mensen carcassonne' al vanaf 6 jaar,. Alleen speelden we dan zonder boeren. Dat was een tijd een grote hit bij mijn zoon, en vanaf 8 jaar moet hij dat zelfstandig met vriendjes kunnen spelen. Ik zou dus niet investeren in een andere kinder versie. Over het algemeen vind ik dat kinderen vanaf 8 jaar prima de 'volwassen versies' kunnen spelen.

donderdag 12 november 2020 om 11:31
sugarmiss schreef: ↑12-11-2020 11:02Is dammen geen succes omdat hij het gewoon geen leuk spel vindt of omdat hij het niet snapt / tactisch spelen niet leuk vindt.

donderdag 12 november 2020 om 11:40
Dit is echt grote onzin. Ik ben best slecht in schaken, dammen en batumi, maar ik ben goed in Carcassonne, Katan, Risk, dat soort spellen. Misschien zou ik het wel kunnen, maar misschien let ik niet op omdat het niet genoeg boeit, of is het een ander soort tactiek, geen idee, maar het is echt niet zo dat ik veroordeeld ben tot dobbelen en memory hoor.sugarmiss schreef: ↑12-11-2020 11:02Is dammen geen succes omdat hij het gewoon geen leuk spel vindt of omdat hij het niet snapt / tactisch spelen niet leuk vindt.
donderdag 12 november 2020 om 11:59

Misschien is koehandel een idee? Of ezelen met kaarten is ook leuk op die leeftijd.