Zus als therapeut

16-12-2020 12:52 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Belt gisteren mijn zus opeens op:

Of ik zin had bij haar in therapie te gaan (want dat zou opluchten voor mij en goed voor me zijn, en dan zou ik elke dag een kwartier moeten skypen en dan kost dan 25 euro per uur).

Ik was een beetje flabbergasted en gaf aan daar niet zoveel trek in te hebben omdat ik vind dat ik nu geen therapie nodig heb, een familielid nooit iemand anders kan behandelen en dat als je iets goeds wil doen voor familie je daar geen geld voor moet vragen.

Nou bleef ze maar pushen en pushen maar hoe maak ik haar duidelijk dat dit volgens de richtlijnen niet eens kan? Het antwoord “ nee “ werkte niet echt...
Nee, je spoort zelf niet.

Kort maar duidelijk.
Dan Skype je toch niet.
Vind je dat ook niet een beetje beledigend dat je zus jouw ineens dit vraagt?
Gewoon zeggen dat als je therapie nodig hebt dat je dat gaat zoeken bij een onafhankelijke organisatie en niet bij zus lief die alles zo door kan brieven in de familie.
Hahaha, zit ze om werk verlegen?

Nooit in therapie gaan bij een vriend(in) of familie! Kan toch nooit objectief naar een situatie kijken of een goede therapeutische relatie aan.

Geloof ook niet dat dit volgens de richtlijnen kan, maar zo wel alsnog: nooit doen! Kan alleen maar voor ellende zorgen.

En hoezo is nee niet voldoende? Geloof dat regel 1 is dat iemand zelf het belang van therapie moet in zien en het anders niet zoveel zin heeft. Dus anders begin je daar mee.
Zeggen dat als ze dit onderwerp nogmaals ter sprake brengt, je het gesprek beëindigt. Nee is namelijk ook een antwoord.
Of: als ze dat toch wil doen, dan zeggen dat je daarvoor (vooraf!) wilt worden betaald, a EUR 1000 per uur.
Ik ben nieuwsgierig: is jouw zus therapeut van beroep of heeft zij zichzelf hiertoe gebombardeerd? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een professionele therapeut zoiets onzinnigs voorstelt.
Of was het als geintje bedoeld?
Ze snapt zelf niet dat ze onderdeel is van het systeem waarin jij zit?
Bijzonder van haar. Heel bijzonder. En een mega blinde vlek ten aanzien van professionaliteit. Is ze werkelijk therapeut, met diploma's Big registratie enzo? Of gewoon de zoveelste coach die zonder enige kennis voor een prikkie aan de slag gaan?
Het lijkt mij dat dat helemaal niet mag.

En al mag het wel, je hebt er geen behoefte aan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je had toch niet zo’n lekkere band met je zus? Gewoon niet doen. Raar verzoek ook.
Wat bijzonder toch weer.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
16-12-2020 13:00
Wat bijzonder toch weer.
Altijd.
Whateffa schreef:
16-12-2020 12:58
Ik ben nieuwsgierig: is jouw zus therapeut van beroep of heeft zij zichzelf hiertoe gebombardeerd? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een professionele therapeut zoiets onzinnigs voorstelt.
Ze doet een studie psychologie aan de Open Universiteit en wil therapeut worden als zelfstandige.

En ja onze relatie wordt steeds beter totdat ze met dit vreemde verzoek kwam.
Het is helemaal niet de bedoeling vrienden, kennissen of familie te behandelen. Ik heb zelf een relatie met een psycholoog maar ik moet mijn EMDR toch echt ergens anders halen.
Sorry, dit zeg ik niet snel, maar he zus is gek.

Ik hoop dat haar studie nog heel lang duurt, want blijkbaar snapt ze nog niet hoe therapie werkt.

En elke keer als ze erover begint, bij haar 25 euro in rekening brengen

Koekoek
Westerpaviljoen schreef:
16-12-2020 13:03
Ze doet een studie psychologie aan de Open Universiteit en wil therapeut worden als zelfstandige.

Ze wil je als testcase gebruiken, denk niet dat haar opleiding dat idee steunt.

Heb zelf tijdens mijn opleiding psychologie simpele coachingstechnieken op gebied van praktische verbetering (werk, studiekeuze) moeten doen met mensen die mijn studiegenoten hadden aangedragen en andersom. Juist omdat dit niet werkt en wordt geadviseerd.
Westerpaviljoen schreef:
Vraag haar bij eerstvolgende Skype,wanneer het examen voor de de module "nee betekent nee,zelfs voor therapeuten" is? :-]
Vraag blijft,why is the rum gone?
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
16-12-2020 12:56
Zeggen dat als ze dit onderwerp nogmaals ter sprake brengt, je het gesprek beëindigt. Nee is namelijk ook een antwoord.
Dit. En verder zou ik heel hard moeten lachen en zeggen dat dit de beste grap is die je dit jaar heb gehoord.
Maar ik zou ook denken dat mijn zus gek geworden is. Wat een idioot voorstel.

Mijn schoonzus heeft ooit therapie voorgesteld....aan haar kennissenkring, inclusief. mijzelf. Omdat ze een Rots en Water cursus had gevolgd en graag wilde oefenen op een groepje. Gratis uiteraard.
Dus ik heb twee avonden met nog 5 anderen in een gymzaaltje gestaan met mijn schoonzus en naderhand konden we feedback geven.

Is een hele andere situatie. Elk ander voorstel voor 1 op 1 therapie met familie zou ik van de hand wijzen. Dan heb je het als serieuze behandelaar niet helemaal begrepen en zou ik nog even wijzen op wat lesjes ethiek die ze misschien gemist hebben.
Ik zou bijna zeggen dat ze een studiecase nodig heeft voor een opdracht.
Caro_22 schreef:
16-12-2020 13:18
Ik zou bijna zeggen dat ze een studiecase nodig heeft voor een opdracht.
Nou ja, ik zou zeggen dat ze nog wel een paar jaartjes langer naar school mag gaan om te beseffen dat dit een vraag is die je niet hoort te stellen aan een familielid. Pas als ze dat besef heeft, acht ik haar een beetje geschikt voor het vakgebied wat ze wil gaan uitoefenen later.
Nee, natuurlijk niet, wat een onprofessioneel voorstel, je zus heeft niet genoeg objectieve afstand van jou. Zij kan jou daar ook mee beschadigen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Westerpaviljoen schreef:

Het is heel vaak zo ( ik heb ook een sociale studie gedaan) dat degene die de studie dóen om er een te wórden, er eigenlijk een nódig hebben....

Ik verwacht dat ze na het eerste jaar uitvalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven