Mode & Beauty alle pijlers

Capsule wardrobe

09-02-2021 12:23 277 berichten
Wie heeft er een capsule wardrobe?

Ik zou er graag een hebben maar ik weet niet waar te beginnen, ondanks de vele blogs hierover.

Het grootste probleem (wat een luxeprobleem), is welke kleuren ik moet kiezen. Zwart en wit in ieder geval.
Verder staan alle kleuren blauw mooi. Helderrood en ook veel soorten groen. Donkerpaars. Maar die kleuren onderling vind ik niet mooi te combineren. Blauw en rood, blauw en groen.
Ik zou graag alle kleuren met elkaar kunnen mixen maar is dat haalbaar?

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke kleuren mixen jullie met elkaar?
AbsoFabso schreef:
19-02-2021 10:52
Is dat zo? De kleuren die mij goed staan zijn heldere kleuren. Dat vind ik dan weer niet zo mooi samen, maar ik wilde mijn blauw en mijn groen combineren met zwart, grijs en wit. In de zomer als ik bruiner ben ook met beige/zandkleur.

Marineblauw met een bepaalde kleur groen waarvan ik de naam niet weet vind ik dan wel weer mooi.

Ik vind marineblauw prachtig met appeltjesgroen of lime.
Alle reacties Link kopieren
Wat geven jullie eigenlijk zo gemiddeld uit aan bv een trui, broek of rok?
En welke merken zijn hun geld echt waard?
Als ik dan toch straks ga aanvullen, dan graag met kwalitatief mooie kleding, die ook mooi blijft na het wassen.
.
Ik was de meeste kleding op fijnwasprogramma met een 'mild' wasmiddel dus ik denk dat zelfs goedkope kleding wel goed blijft bij mij.

Wat ik uitgeef is heel verschillend. Ik koop ook tweedehands en heb daar meestal wel geluk mee. Maar ik heb laarzen in de kast staan van 700 euro en schoenen van 30 euro. Een trui van 300 maar ook eentje van 15.

Merken die ik zelf mooi vind: Agnès b, Sandro, Reiss, Woman by Earn, Japan TKY (travelstof!), Joseph (wel erg duur), Filippa K, Sibin/Linnebjerg, soms American Vintage.

Maar ik koop ook bij Arket, & Other Stories, Uniqlo. Bij de Zara zie ik regelmatig dingen die ik leuk vind (op de foto) maar ze gebruiken vaak vreselijke materialen.

Ik let altijd op het materiaal. Als ik een wollen trui zoek wil ik ook een wollen trui (liefst kasjmier) en niet eentje die grotendeels bestaat uit acryl. Geen polyester (behalve travelstof), geen acryl, geen stretch in spijkerbroeken.
Het varieert bij mij heel erg. Met name voor laarzen en jassen geef ik regelmatig meer dan €500 uit. Ik heb ook simpele witte t-shirts van €15 tot €100. Ik heb jeans van €60 tot €300. Een wollen vest van €500, maar ook van €70. Ik heb echt van alles, hoewel je mij niet bij Primark en zelden bij de Zara of iets dergelijks zult zien.

Is het dat waard? Nee. Je kunt voor veel minder kwalitatief zeer goed spul kopen. Er is ontzettend veel goed spul te koop. Bij mij zit het ‘m vooral in het design, ik zie wel degelijk verschil, een ander ziet gewoon een wit t-shirt. Helemaal prima. Ik heb er plezier van. Overigens slijten dingen bij mij zelden, maar ik ben heel precies met de was en ik heb veel, dus ik draag dingen niet wekelijks.

Ik noem deze bedragen nu hier, maar in het echt zal ik dit noooooit tegen mensen zeggen. Dan verzand je altijd in een discussie wat een onzin het allemaal is. Soms vragen collega’s mij heel specifiek waar ik iets vandaan heb, en zelfs dan houd ik het het liefst vaag, tenzij ik kan inschatten dat diegene zelf ook dergelijke kleding koopt.
dianaf schreef:
19-02-2021 13:12
Mijn kleding is qua broeken vaak zwart/grijs/donkerblauw. Shirtjes/tops zijn of zwart met iets fel gekleurds er over heen (colbert of een tuniekblouse) of fel gekleurd met iets donkers er op. Bv een gekleurde top met een zwart/grijs colbert.

Mijn felle kleuren zijn trouwens pauw kleuren, dus paars, groen, blauw. Maar hard roze, rood staat ook prima. Pastel ook wel, alleen niet in de winter. Dan ben ik te bleek daarvoor.

De meeste kleuren staan wel, ik moet alleen niet in volledig zwart gaan, want dat is te massief.
Dit klinkt vergelijkbaar met mijn palet, ik noem het de edelsteen kleuren.
Ook dat felroze staat me super, ik draag graag een felroze blazer of jurk.

Nu met Corona en in de weken dat mijn kleding grotendeels zat ingepakt wegens verhuizing, bestaat mijn capsule uit zachte joggingbroeken/ yogabroeken, een aantal heel fijne viscose nachthemden en mijn twee zachte fluffy vesten.
Meeste in bedekte tinten grijs, roze, paars, blue.

Normaal gesproken ben ik meer van de jurken en ook blouses en blazers, en heb een hele collectie sjaals en kettingen om elke outfit / jas een bepaalde uitstraling of kleur mee te kunnen geven.
In het voorjaar komen mijn zwarte maxijurken en kortere bloemetjesjurken (ja, ook King louie) weer van de zolder. Ik heb pas een fantastisch exemplaar gekocht op Amazon, een overhemdjurk met een wijde rok die voor iets korter is. Ben er helemaal verliefd op en kan niet wachten tot ik m aan kan.
mandylion schreef:
19-02-2021 17:15
Als ik dan toch straks ga aanvullen, dan graag met kwalitatief mooie kleding, die ook mooi blijft na het wassen.
Geen pijl op te trekken qua kosten. Het ligt er maar net aan wanneer iets aan vervanging toe is (tijdens sale of niet) en wat de opties op dat moment zijn. Ik heb ook niet echt vaste merken. Er is (in mijn ervaring) geen merk dat alleen maar fijn spul heeft dus het loont zeker de moeite om de labels te vergelijken van Zeeman tot Noem maar een duur merk.

Wollen spullen (pantalon): Reiss, Isabel Marant (de goedkopere lijn, etoile). Blouses: Isabel M, Ladress (italian jersey), soms Fabienne Chapot (maar die prints zijn zo in your face dat het iets voor één seizoen is) maar ook wel eens een fijne zomerblouse bij de Mango, Benetton of C&A (katoen broderie). Jeans altijd van Levi’s, kom toch steeds weer daar terug. Wollen mantels: Ted Baker (vind het wel leuk, zo’n kleurige binnenvoering). En best een aantal dingen zijn van Deense merken waar ik even niet op de namen kom (linnen zomerspul vooral en de wat dikkere katoen).

Voor mijn capsule wardrobe gaf ik echt geen geld uit aan bovengenoemde merken want die vond ik dan te duur. Maar ik gaf een klein fortuin uit aan tig identieke broeken van Vero Moda, Zara en consorten. Idem met shirts, tops en blouses. Niets mis met een blouse van Zara maar na vier keer wassen was het zwart toch echt minder zwart, stiksels die niet meer echt goed waren of de pasvorm was het net niet. En dan lag het weer stof te verzamelen op een hoop van identieke net niet blouses. Ik ben nu veel goedkoper uit omdat ik veel minder koop. En soms gaat iets mij nog steeds te ver qua prijs (spencer/gilet van mohair en zijde voor 369,-). Dan maak ik het wel zelf. Ik pas trouwens vaak dingen aan: andere knoopjes op een vest bijvoorbeeld. Omdat het allemaal al snel ‘saai’ oogt let ik nu meer op details.
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 21-02-2021 12:02
0.05% gewijzigd
En wat hobbeltverder ook heeft: accessoires. Zelf ben ik geen ketting persoon (ik heb de neiging op de een of andere manier om mijzelf daar steeds half mee te wurgen) maar wel erg fan van armbanden en oorbellen. En schoenen. Dat zijn mijn ‘kleurgevers’.
mandylion schreef:

Ik vind dit een lastig punt. Ik ben bereid om aan kwalitatief ècht goede kleding een behoorlijk bedrag uit te geven maar mijn ervaring is wel dat dit niet altijd loont.
Er zijn dure spullen die net zo hard slijten als wat voordeliger spul en voordelige kleding die soms verrassend lang mee gaat. Ik heb geen heel dure kleding.

Voor jeans kom ik steeds terug op Levi's en Esprit. Deze zitten mij goed en blijven lang mooi. Voor een trui betaal ik niet meer dan zo'n 60 euro en vaak minder. Ik ben geen rokken/jurken-drager.
Ik heb de laatste tijd wel veel meer kleding dan vroeger. Toen kocht ik weinig, maar dat sleet dan ook snel door het vele dragen.
Tegenwoordig ligt mijn kast wat voller zodat het minder vaak gedragen wordt en dus ook minder slijt.
Dat is wel heel fijn vind ik.

Schoenen en laarsjes heb ik van 160 euro maar ook van dertig euro en alles daar tussenin. In de winter loop ik eigenlijk altijd op enkellaarsjes, voor de zomer heb ik meer variatie (sneakers, espadrilles, loafers, slippers) .

Ik koop bijna alles online. Dat vind ik makkelijk thuis passen en rustig nadenken of ik het al dan niet wil houden.
Verschillend. Door verhuizing heb ik vorig jaar minder duurdere stukken gekocht. Sowieso minder omdat ik nog genoeg heb. Afgelopen tijd voornamelijk &other stories (bloesjes, truien en broeken).
In mijn kast: Reiss (jassen, jurkjes en colberts), Karen Millen (failliet, nog jurkjes), Sandro, Boss, Rosemunde, Filipa K, American Vintage (zachte truien), Wrangler of Levi’s (jeans), Uniqlo voor basics en een enkele keer Stradivarius, Na-kd of Mango, vaak voor festival of uitgaan.
Ah dank jullie.
De meeste merken ken ik al wel, maar vond ik voorheen vrij duur, en ik heb er dus ook nog niets van.
Linnebjerg, niet eerder van gehoord, maar ziet er heel leuk uit.
.
Je hoeft echt geen dure merken te kopen hoor. Winkels als Arket, & Other Stories en Uniqlo hebben ook prima spul. H&M en Zara vind ik dan weer wat minder.
mandylion schreef:
21-02-2021 21:17
Ah dank jullie.
De meeste merken ken ik al wel, maar vond ik voorheen vrij duur, en ik heb er dus ook nog niets van.
Linnebjerg, niet eerder van gehoord, maar ziet er heel leuk uit.
Ik heb 4 vesten van Sibin Linnebjerg, zowel van wol als katoen. Daarvan kan ik wel met zekerheid zeggen dat die echt goed blijven. Ik heb die van mij echt jaren geleden gekocht.
StardustZiggy schreef:
21-02-2021 08:22
Verschillend. Door verhuizing heb ik vorig jaar minder duurdere stukken gekocht. Sowieso minder omdat ik nog genoeg heb. Afgelopen tijd voornamelijk &other stories (bloesjes, truien en broeken).
In mijn kast: Reiss (jassen, jurkjes en colberts), Karen Millen (failliet, nog jurkjes), Sandro, Boss, Rosemunde, Filipa K, American Vintage (zachte truien), Wrangler of Levi’s (jeans), Uniqlo voor basics en een enkele keer Stradivarius, Na-kd of Mango, vaak voor festival of uitgaan.
He? Is Karen Millen failliet? Ze hebben net nog een nieuwe collectie met een influencer uitgebracht?

Edit: oh NL tak is failliet lees ik
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 21-02-2021 22:17
2.70% gewijzigd
novaviva schreef:
21-02-2021 22:10
Ik heb 4 vesten van Sibin Linnebjerg, zowel van wol als katoen. Daarvan kan ik wel met zekerheid zeggen dat die echt goed blijven. Ik heb die van mij echt jaren geleden gekocht.
Ja, de mijne (merino) zien er ook nog uit als nieuw.
novaviva schreef:
21-02-2021 22:13
He? Is Karen Millen failliet? Ze hebben net nog een nieuwe collectie met een influencer uitgebracht?

Edit: oh NL tak is failliet lees ik
Ik keek net. Blijkbaar kun je nog wel via de Engelse website bestellen. Jammer dat er geen fysieke winkel meer in NL is. Vraag me ook af hoe lang Ted Baker het gaat redden.
mandylion schreef:
Wisselt heel erg. Ik heb een jurkje van de Mango dat 20 euro was en waar ik verliefd op ben en ik heb een jurkje van de Esprit van 100 euro waar ik verliefd op ben. Maar wel, bij elk waar naar zijn geld. Die van Mango is enkel laags, maar wel een zwaardere stof, trek je over je hoofd aan. Die van Esprit is een lichtere stof maar wel gevoerd, stof heeft een dessin en het patroon is ingewikkelder (oa met rits).

Mijn maximumprijzen zijn denk ik niet super hoog. Maar als ik meer betaal is het wel omdat de kwaliteit echt beter is. Bijvoorbeeld dat jurkje van Esprit is kwalitatief beter dan die van de Mango. Mijn shirts van de WE zijn beter dan die van de Primark (die laatste pillen bij mij altijd heel snel). Mijn leren laarzen zijn beter dan de ballerina's van de Van Haren. Maar ik ben niet genoeg een liefhebber om bijvoorbeeld 100 euro voor een simpele top te betalen. Dat zie ik er gewoon niet van af.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik let tegenwoordig ook steeds meer op materialen. Ook vanwege het wassen: sommige dingen gaan gewoon sneller stinken, en moeten dus vaak in de was. Dat vind ik onhandig en ook zonde, meer wassen kost meer energie en laat de kleding ook sneller slijten. En ik wil ook gewoon niet halverwege een stressvolle werkdag het gevoel hebben dat ik stink :)

Bij laarzen en pumps koop ik nooit meer nepleer, dat wordt zo snel lelijk en moet dus veel sneller weg dan echt leer. Ik probeer niet meer van dat soort wegwerp-kleding te kopen, waar je maar 1 seizoen mee doet. Maar voor veel kleding ben ik daarin ook nog wel zoekende.

Welke materialen zijn aanraders volgens jullie, en wat moet je echt laten liggen? Wat is voor jullie een afknapper, als jullie het op het label zien staan qua materiaal?
In de winter altijd truien en vesten van wol en in de zomer van katoen, hoewel ik ook wel dunne wollen dingen in de zomer draag (zolang het maar geen 25 graden is).

Verder draag ik graag spul van travelstof en dat is polyamide met elastaan maar voornamelijk broeken. Ziet er netjes uit, kreukt niet en is zo droog. Ideaal.

Acryl en polyester vermijd ik eigenlijk altijd.

Wollen truien was ik niet al te vaak. Ik laat ze tussendoor luchten en dan spray ik met fabricspray van The Laundress en dan is en ruikt het weer helemaal fris.

Maar net zo belangrijk als de materiaalkeuze is de manier van wassen. Ik was alle wol uiteraard op wolwasprogramma met speciaal wolwasmiddel waar lanoline in zit. Liggend drogen. De rest van mijn kleding was ik op fijnwasprogramma ook met speciaal wasmiddel.

Alleen t-shirtjes die ik ergens onder draag gaan in de droger, verder niet.

Verder koop ik geen dingen die ik moet strijken of naar de stomerij moet brengen. Ja, een wollen winterjas gaat nog wel maar een wollen broek koop ik dan weer niet tenzij het een mix is die in de wasmachine kan.
Ik let er heel erg op wat je moet doen om het schoon te maken. Dus geen handwasjes, stomerij of fijne was. Het moet gewoon op minimaal 30 graden in de machine kunnen. En liever niet iets dat makkelijk kreukt, want ik ga echt niet strijken.

Ik draag veel kleding die overwegend katoen zijn maar vaak wel met wat synthetisch ivm een betere/strakkere pasvorm. Niet te veel, want dan gaat het vaak snel lubberen. Ik draag trouwens geen wol, want ik draag thuis gewoon een vestje en op het werk een colbert.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Katoen shirtjes draai ik ook op 'fijne was'. Kunnen mijn ondergoed, panty's en hemdjes ook gewoon bij.

Alleen spijkerbroeken was ik op 'normaal' programma.
Ik heb wel veel stomerijdingen en die breng ik ook daadwerkelijk naar de stomerij. Verder was ik ook veel op de hand, zoals bepaalde zijden en wollen dingen en ik laat ook veel liggend drogen. Ik ben een slons in het huishouden, maar qua wassen ben ik zeer precies. Kleuren scheid ik ook heel goed. Ook kleed ik me altijd om zodra ik thuis kom, ik ga niet op de bank zitten kreuken met m’n mooie spul en ik kook er ook niet in.

Ik moet wel zeggen, ik woon alleen en heb geen kinderen. Ik kan me voorstellen dat dit niet haalbaar is met een druk gezinsleven.
Bedankt voor de materiaaltips Lady_Day.

Ik was alles op het fijnwasprogramma, alleen handdoeken/beddengoed/theedoeken niet. Het wordt toch schoon, en op deze manier hoef ik niet te sorteren. Ben van plan in de zomer weer wat meer ook buiten uit te hangen om het op te frissen, maar ik heb geen overdekte plek dus met van die twijfelachtige bewolkte dagen of bij wind vind ik dat wat risky.
Ik draag wel polyester als het gemixt is met andere stoffen. Polyester heeft het voordeel dat het kleur- én vormvast is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld katoen). En omdat het geen vocht absorbeert, is het lekker warm in de winter. Ik heb dus broeken en jurken die deels van polyester zijn voor in de koude maanden.
Ik vind polyester juist koud. Ook travelstof (polyamide) vind ik in de winter koud. Een broek heb ik nog wel aan maar een jurk niet.

In de winter draag ik echt bijna elke dag wol. Dat is het enige waar ik het niet koud in krijg. Liefst truien met een col. Heb ook al best lang een kasjmier broek op mijn verlanglijstje staan (wel eentje die je thuis zelf kunt wassen) maar nog geen eentje gevonden die niet te lang is.
novaviva schreef:
22-02-2021 14:09
Ik heb wel veel stomerijdingen en die breng ik ook daadwerkelijk naar de stomerij. Verder was ik ook veel op de hand, zoals bepaalde zijden en wollen dingen en ik laat ook veel liggend drogen. Ik ben een slons in het huishouden, maar qua wassen ben ik zeer precies. Kleuren scheid ik ook heel goed. Ook kleed ik me altijd om zodra ik thuis kom, ik ga niet op de bank zitten kreuken met m’n mooie spul en ik kook er ook niet in.

Ik moet wel zeggen, ik woon alleen en heb geen kinderen. Ik kan me voorstellen dat dit niet haalbaar is met een druk gezinsleven.
Stomerijdingen blijven bij mij lang liggen. Ik ben er gewoon te lui voor denk ik.

Dat gezegd hebbende, ik had een hele stapel broeken besteld en die kwamen vanochtend binnen. Daar zat een prachtige 100% wollen broek bij. Ik had niet goed genoeg gekeken denk ik want anders zou ik em nooit besteld hebben. Crèmekleur ook nog. Ik vind em prachtig maar hij gaat wel terug. Als het een wolmix was geweest zou ik em in de wasmachine gewassen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven