
Klas overslaan
maandag 18 mei 2009 om 17:55
Zohee, worden wij even voor een dilemma geplaatst.
Mannetje is 6 en zit in groep 2. Hij zit daar sinds oktober, toen we vanuit Costa Rica naar Nederland terug verhuisden. In CR had ´ ie al veel dingen geleerd die ze hier pas in groep 3 leren, zoals een beetje schrijven. Daarnaast was ´ie zo jaloers op zijn grote zus die al huiswerk had, dat hij alles wat maar letters had te grazen nam en binnen de kortste keren dus echt kon lezen.
Hij vind het heel leuk in groep 2 en heeft veel vriendjes. Maar hij kan alles al. De juf heeft hem nu opdrachtjes van groep 3 gegeven. Die doet hij ook met twee vingers in zijn neus. Ze heeft ´m getest en hij heeft Avi 4 gehaald en bij de Cito scoort ´ie ook op nivo groep 4.
Kortom, de school adviseert ons nu (na intern overleg) om hem een groep te laten overslaan.
Sja. Wat is wijsheid. We gaan er uiteraard uitgebreid over nadenken, en met mensen over praten. Hij is heel sociaal en past zich makkelijk aan. Maar hij is van februari en zou dus echt een jaar jonger zijn de de andere kinderen (in tegenstelling tot mijn dochter die van november is, dan zou het makkelijker zijn).
Wie heeft hier ervaring mee? Negatief en positief, allebei is welkom. Ik wil gewoon zo veel mogelijk meningen.
ps: Afgezien van het dilemma zijn we natuurlijk in de eerste plaats heel trots op ons slimme kind!
Mannetje is 6 en zit in groep 2. Hij zit daar sinds oktober, toen we vanuit Costa Rica naar Nederland terug verhuisden. In CR had ´ ie al veel dingen geleerd die ze hier pas in groep 3 leren, zoals een beetje schrijven. Daarnaast was ´ie zo jaloers op zijn grote zus die al huiswerk had, dat hij alles wat maar letters had te grazen nam en binnen de kortste keren dus echt kon lezen.
Hij vind het heel leuk in groep 2 en heeft veel vriendjes. Maar hij kan alles al. De juf heeft hem nu opdrachtjes van groep 3 gegeven. Die doet hij ook met twee vingers in zijn neus. Ze heeft ´m getest en hij heeft Avi 4 gehaald en bij de Cito scoort ´ie ook op nivo groep 4.
Kortom, de school adviseert ons nu (na intern overleg) om hem een groep te laten overslaan.
Sja. Wat is wijsheid. We gaan er uiteraard uitgebreid over nadenken, en met mensen over praten. Hij is heel sociaal en past zich makkelijk aan. Maar hij is van februari en zou dus echt een jaar jonger zijn de de andere kinderen (in tegenstelling tot mijn dochter die van november is, dan zou het makkelijker zijn).
Wie heeft hier ervaring mee? Negatief en positief, allebei is welkom. Ik wil gewoon zo veel mogelijk meningen.
ps: Afgezien van het dilemma zijn we natuurlijk in de eerste plaats heel trots op ons slimme kind!
maandag 18 mei 2009 om 18:08
Als kind heb ik een klas overgeslagen, met kerst was ik zo ongeveer door de leerstof van het hele jaar door en ging van 1e naar de 2e klas. Uiteindelijk is dat best goed gegaan, maar vind het achteraf gezien geen aanrader. Dat kwam vooral omdat ik sociaal misschien niet zo snel was en daarom werd mij in de 6e klas geadviseerd een jaar te wachten om naar de middelbare te gaan. Bovendien kwam ik bij mijn zus in de klas en dat vond zij niet zo leuk. Qua leerstof is het overigens altijd prima gegaan.
Dit speelde zich 30 jaar geleden af, dus weet niet of het relevant is. Maar wel iets om heel goed over na te denken in ieder geval!
Dit speelde zich 30 jaar geleden af, dus weet niet of het relevant is. Maar wel iets om heel goed over na te denken in ieder geval!
maandag 18 mei 2009 om 18:08
Mijn broertje heeft ook een klas over geslagen, hij is nu 16 jaar en doet volgend jaar eindexamen Gymnasium.
Ik heb hem niet dagelijks van dichtbij meegemaakt (want ik woon al lang niet meer thuis) maar ik geloof dat het enige nadeel toch wel is dat hij sociaal gezien wel degelijk achter loopt op zijn oudere klasgenoten. Mijn ouders zouden het daarom niet zo heel erg vinden als hij dit jaar blijft zitten. Gewoon omdat hij nog erg jong is in zijn doen en laten en er op sociaal vlak toch nog wel wat te leren valt. Maar goed, dat kan ook aan zijn karakter en opvoeding liggen.
Ik heb in tegenstelling tot mijn ouders zoiets van: huppakee, afmaken die school, nog maar één jaartje. Dan is hij daar vanaf en kan hij zich richten op zijn volgende studie, iets wat hij écht leuk vindt.
Tja, je hebt hier vast niet zo heel veel aan, maar je vroeg om ervaringen, dus hier heb je er een
Ik heb hem niet dagelijks van dichtbij meegemaakt (want ik woon al lang niet meer thuis) maar ik geloof dat het enige nadeel toch wel is dat hij sociaal gezien wel degelijk achter loopt op zijn oudere klasgenoten. Mijn ouders zouden het daarom niet zo heel erg vinden als hij dit jaar blijft zitten. Gewoon omdat hij nog erg jong is in zijn doen en laten en er op sociaal vlak toch nog wel wat te leren valt. Maar goed, dat kan ook aan zijn karakter en opvoeding liggen.
Ik heb in tegenstelling tot mijn ouders zoiets van: huppakee, afmaken die school, nog maar één jaartje. Dan is hij daar vanaf en kan hij zich richten op zijn volgende studie, iets wat hij écht leuk vindt.
Tja, je hebt hier vast niet zo heel veel aan, maar je vroeg om ervaringen, dus hier heb je er een
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
maandag 18 mei 2009 om 18:11
nog even een toevoeging: de vriendinnetjes die ik in de 1e klas had verloor ik toen ik werd overgeplaatst naar de 2e, op een of andere manier zijn kinderen hier erg bekrompen in. En in de 2e klas duurde het lang voor ik nieuwe vriendjes had gemaakt, ik hing er altijd een beetje bij. Maar goed, ik was ook erg verlegen dus dat zal er mee te maken hebben gehad.
maandag 18 mei 2009 om 18:13
Nijn, wat denk je zelf?
Is hij er ook sociaal/emotioneel aan toe?
Volgens mij heeft hij enige prestatiedrang( herkenbaar dus vandaar de volgende vraag; misschien ook daardoor faalangst?)
Dus kijk daarmee uit dat hij niet op zijn tenen gaat lopen en zich dus groter voordat dan dat hij werkelijk is.
Anyway, hier ook een jongen dat al veel meer kan dan gemiddeld maar hij is van 09/03 dus hij gaat gewoon naar groep 3 omdat hij naar alle waarschijnlijkheid erg op zijn tenen gaat lopen en dit in combinatie met zijn faalangst hebben we besloten gewoon groep 3 te doen en evt. meer werkjes aanbieden indien nodig.
Is hij er ook sociaal/emotioneel aan toe?
Volgens mij heeft hij enige prestatiedrang( herkenbaar dus vandaar de volgende vraag; misschien ook daardoor faalangst?)
Dus kijk daarmee uit dat hij niet op zijn tenen gaat lopen en zich dus groter voordat dan dat hij werkelijk is.
Anyway, hier ook een jongen dat al veel meer kan dan gemiddeld maar hij is van 09/03 dus hij gaat gewoon naar groep 3 omdat hij naar alle waarschijnlijkheid erg op zijn tenen gaat lopen en dit in combinatie met zijn faalangst hebben we besloten gewoon groep 3 te doen en evt. meer werkjes aanbieden indien nodig.
maandag 18 mei 2009 om 18:14
maandag 18 mei 2009 om 18:17
Zusenzo, ik weet het gewoon nog niet. Ik neem het advies van de school serieus (voelde m ook wel aankomen), maar mijn gevoel zegt: lekker met zijn leeftijdsgenootjes meedoen.
Bij mij staat zijn geluk op nummer 1 en of ie met 21 cum laude afstudeerd staat op de 2de plaats. Duh zou ik zeggen.
Maar de vraag is ook; wordt hij er niet juist ongelukkig van als hij naar groep 3 gaat en zich daar de pietjes verveelt?
(Uiteraard kunnen ze dan wel wat extra werk aanbieden, dat wel. Dat zou bijv. een goeie middenweg kunnen zijn.)
Bij mij staat zijn geluk op nummer 1 en of ie met 21 cum laude afstudeerd staat op de 2de plaats. Duh zou ik zeggen.
Maar de vraag is ook; wordt hij er niet juist ongelukkig van als hij naar groep 3 gaat en zich daar de pietjes verveelt?
(Uiteraard kunnen ze dan wel wat extra werk aanbieden, dat wel. Dat zou bijv. een goeie middenweg kunnen zijn.)

maandag 18 mei 2009 om 18:18
Heb zelf een klas overgeslagen (ben van groep 4 naar groep 6 gegaan). En ik heb daar nooit een probleem mee gehad. Ik was inderdaad altijd de jongste (en dat ben ik eigenlijk nog steeds). Ik ben van juni, dus ik was net 11 toen ik naar de middelbare school ging en vervolgens net 17 toen ik naar de universiteit ging, maar dit is echt nooit een probleem geweest. Veel docenten op de middelbare school kwamen er pas later achter dat ik jonger was dan de rest. Gek genoeg gelooft nu nog steeds niemand dat ik zo oud ben als ik ben, maar schat iedereen mij behoorlijk wat jaren ouder.
Jullie kennen jullie zoon het best, als jullie denken dat hij het sociaal aan kan, waarom niet?
Jullie kennen jullie zoon het best, als jullie denken dat hij het sociaal aan kan, waarom niet?
maandag 18 mei 2009 om 18:30
Ik heb geen klas overgeslagen terwijl dat wel kon en heb me standaard de pietjes verveeld -wel in het systeem van ca 30 jaar geleden, da's anders dan nu- op de lagere school.
Op de middelbare school moest ik ineens echt leren en dat viel vies tegen, tenslotte viel dat tegelijk met sociaal wat aktiever worden en pubergedoe en zo.
Onderpresteren is voor jouw zoon een reeel risico. Vandaar zou ik me kunnen voorstellen dat je hem die klas laat overslaan.
Een andere optie is een leonardoschool kiezen. Vermits hij werkelijk hoogbegaafd is en niet 'alleen maar' eerder heeft getraind in groep3 vaardigheden.
Op de middelbare school moest ik ineens echt leren en dat viel vies tegen, tenslotte viel dat tegelijk met sociaal wat aktiever worden en pubergedoe en zo.
Onderpresteren is voor jouw zoon een reeel risico. Vandaar zou ik me kunnen voorstellen dat je hem die klas laat overslaan.
Een andere optie is een leonardoschool kiezen. Vermits hij werkelijk hoogbegaafd is en niet 'alleen maar' eerder heeft getraind in groep3 vaardigheden.

maandag 18 mei 2009 om 18:35
Nijntje, ik heb ook een klas overgeslagen en ben van groep 4 naar groep 6 gegaan. Ik ben van april, ging op mijn 11e naar de middelbare school en was net een paar weken 17 toen mijn eindexamen vwo begon. Ik heb altijd prima mee kunnen komen en had ook qua sociale contacten geen probleem. Ook achteraf bezien (ik ben nu 29, heb een hbo- en wo-diploma) ben ik blij dat mijn ouders deze beslissing voor mij hebben genomen.
maandag 18 mei 2009 om 18:43
Hoi Nijntje,
Persoonlijk zou ik heeeeeeeel voorzichtig zijn met een kind een klas over te laten slaan. Iemand krijgt zo snel een stempel op zich gedrukt als 'wijsneus' en dergelijke, vooral door leeftijdsgenootjes.
Dit zelfde probleem kan zich juist ook voordoen als hij extra werk krijgt, maar, zoals je zelf beschrijft, ligt hij nu goed in de groep en dat moet je in een andere klas altijd maar afwachten (de kans is nou eenmaal groot dat hij dan door bewijsdrang en dergelijke, noem het wat je wilt, minder sociaal kan reageren, zoals hierboven ook al is beschreven).
Ik zou dan ook aanraden je Mannetje in dezelfde klas te laten met extra werk en vooral te blijven benadrukken dat hij niet meer of minder is dan een ander kind. Dat extra werk kun je op veel verschillende manieren invullen, het is wel belangrijk dat de leerkracht hier een beetje goed op weet in te spelen. Extra rekenopdrachten ofzo is een mogelijkheid, maar ook (als hij bijv. goed is in uitleggen) een ander kind extra uitleg laten geven (bekend in Dalton onderwijs enz). Ook hier uiteraard voorzichtig mee zijn.
Er is een groot verschil tussen kunnen en aankunnen. Wat is je inschatting van de huidige leerkracht, kan diegene dit goed aanvoelen wat je Mannetje wel en niet aankan?
Succes met de beslissing!
Persoonlijk zou ik heeeeeeeel voorzichtig zijn met een kind een klas over te laten slaan. Iemand krijgt zo snel een stempel op zich gedrukt als 'wijsneus' en dergelijke, vooral door leeftijdsgenootjes.
Dit zelfde probleem kan zich juist ook voordoen als hij extra werk krijgt, maar, zoals je zelf beschrijft, ligt hij nu goed in de groep en dat moet je in een andere klas altijd maar afwachten (de kans is nou eenmaal groot dat hij dan door bewijsdrang en dergelijke, noem het wat je wilt, minder sociaal kan reageren, zoals hierboven ook al is beschreven).
Ik zou dan ook aanraden je Mannetje in dezelfde klas te laten met extra werk en vooral te blijven benadrukken dat hij niet meer of minder is dan een ander kind. Dat extra werk kun je op veel verschillende manieren invullen, het is wel belangrijk dat de leerkracht hier een beetje goed op weet in te spelen. Extra rekenopdrachten ofzo is een mogelijkheid, maar ook (als hij bijv. goed is in uitleggen) een ander kind extra uitleg laten geven (bekend in Dalton onderwijs enz). Ook hier uiteraard voorzichtig mee zijn.
Er is een groot verschil tussen kunnen en aankunnen. Wat is je inschatting van de huidige leerkracht, kan diegene dit goed aanvoelen wat je Mannetje wel en niet aankan?
Succes met de beslissing!

maandag 18 mei 2009 om 18:48
Bedankt voor je genuanceerde post, nieuwsgierigmeisje.
Ik vind het toch moeilijk hoor, om in te schatten of hij het aan zou kunnen, sociaal gezien. Dat is natuurlijk echt het risico dat je neemt.
Hij is heel makkelijk, altijd al geweest in zijn 6 jaar. Komt ergens binnen en zegt: "Hoi! Ik ben Mannetje! Hoe heet jij?" Maar wie zegt dat dat niet door groepsdruk ineens heel anders wordt. Soms worden ze als ze ouder worden ineens heel zelfbewust en verlegen. Ik zie het niet gebeuren maar je weet het niet.
Ik zou graag willen weten, of het nog uitmaakt of een kind de klas vroeg overslaat of wat later (zoals ik hier 2 x lees, groep 5 overslaan ipv groep 3).
Ik vind het toch moeilijk hoor, om in te schatten of hij het aan zou kunnen, sociaal gezien. Dat is natuurlijk echt het risico dat je neemt.
Hij is heel makkelijk, altijd al geweest in zijn 6 jaar. Komt ergens binnen en zegt: "Hoi! Ik ben Mannetje! Hoe heet jij?" Maar wie zegt dat dat niet door groepsdruk ineens heel anders wordt. Soms worden ze als ze ouder worden ineens heel zelfbewust en verlegen. Ik zie het niet gebeuren maar je weet het niet.
Ik zou graag willen weten, of het nog uitmaakt of een kind de klas vroeg overslaat of wat later (zoals ik hier 2 x lees, groep 5 overslaan ipv groep 3).
anoniem_10101 wijzigde dit bericht op 18-05-2009 18:54
Reden: dekt de lading beter
Reden: dekt de lading beter
% gewijzigd
maandag 18 mei 2009 om 19:14
moeilijke keus inderdaad. Je wil voorkomen dat hij zich gaat vervelen, maar sociaal emotioneel moet hij er ook aan toe zijn.
Kan het niet zijn dat hij nu inderdaad iets voorsprong heeft doordat hij op CR al wat dingen heeft geleerd en dat hij straks bij andere groepen weer gelijk loopt?
Zolang hij zich niet verveeld en nog geniet van het spelen met leeftijdsgenootjes zou ik er nog mee wachten. Als hij echt in groep 3 voor blijft lopen kan je altijd nog er over nadenken.
Maar het belangrijkste is inderdaad dat je hartstikke trots mag zijn op je mannetje Het is altijd fijn om te horen dat hij het erg goed doet op school.
Kan het niet zijn dat hij nu inderdaad iets voorsprong heeft doordat hij op CR al wat dingen heeft geleerd en dat hij straks bij andere groepen weer gelijk loopt?
Zolang hij zich niet verveeld en nog geniet van het spelen met leeftijdsgenootjes zou ik er nog mee wachten. Als hij echt in groep 3 voor blijft lopen kan je altijd nog er over nadenken.
Maar het belangrijkste is inderdaad dat je hartstikke trots mag zijn op je mannetje Het is altijd fijn om te horen dat hij het erg goed doet op school.
maandag 18 mei 2009 om 19:16
Hoi Nijntje,
Wat zou vor jou de reden zijn om hem naar groep 3 te laten gaan?
De kans is aan wezig dat wanneer hij het een jaar heel gemakkelijk krijgt in groep 3, hij onder gaat presteren en het zelfs niet meer leuk gaat vinden om naar school te gaan (hetzelfde wanneer jij een functie zou moeten vervullen die ver beneden jou niveau ligt)
Je schrijft dat hij zich sociaal makkelijk aanpast. Je zou hem voor de zomervakantie een paar dagen mee kunnen laten draaien in zijn "nieuwe klas" (bij de nieuwe klasgenoten dan). Vaak kun je dan al wel zien of hij aansluiting heeft bij zijn klasgenootjes.
Succes met je beslissing!
Wat zou vor jou de reden zijn om hem naar groep 3 te laten gaan?
De kans is aan wezig dat wanneer hij het een jaar heel gemakkelijk krijgt in groep 3, hij onder gaat presteren en het zelfs niet meer leuk gaat vinden om naar school te gaan (hetzelfde wanneer jij een functie zou moeten vervullen die ver beneden jou niveau ligt)
Je schrijft dat hij zich sociaal makkelijk aanpast. Je zou hem voor de zomervakantie een paar dagen mee kunnen laten draaien in zijn "nieuwe klas" (bij de nieuwe klasgenoten dan). Vaak kun je dan al wel zien of hij aansluiting heeft bij zijn klasgenootjes.
Succes met je beslissing!
maandag 18 mei 2009 om 19:18
Als eerste, je kind is al 6, wat wil hij zelf? Een goed gesprek met je kind lijkt me in deze altijd handig, gewoon om te peilen hoe hij er zelf tegenaan kijkt.
Dan, een klas overslaan. Ik ken zoveel mensen die een klas over hebben geslagen: nooit een probleem geweest. Mijn ouders hebben er dan weer voor gekozen het niet te doen. Dit omdat ze dachten: beter in normaal tempo straks naar het VWO dan met een klas overslaan het risico lopen dat het misschien toch "misgaat" , voor zover je daarvan dan kan spreken, en het advies onnodig lager uit zou vallen terwijl ik het wel zou kunnen. Resultaat was wel dat ik naar school ging voor de gezelligheid en het leren wel thuis deed.
Een ander voordeel van een klas overslaan is dat hij op de uni, gerust wat langer over de studie kan doen zonder dat hij dan zo oud is. Beetje studentenleven ontdekken enzo of een voorzitterschap doen whatever. Een jaartje vertraging maakt dan nog minder uit.
Kinderen die een jaar jonger zijn hebben in mijn omgeving nooit problemen gehad. Met twee jaar jonger wordt het wél een ander verhaal want dan is het verschil te groot. Een goede vriendin van mij ging met 10 naar de middelbare school en ja, dan zie je echt een heeeeeeeel groot verschil in belevingswereld en mis je wel aansluiting als kind zijnde. Niet per definitie maar wel vaak.
@Mamz: de wachtlijsten voor de Leonardo zijn dusdanig lang dat het kind van nijn misschien als bijna klaar is met de basisschool tegen de tijd dat hij aan de beurt is.
Dan, een klas overslaan. Ik ken zoveel mensen die een klas over hebben geslagen: nooit een probleem geweest. Mijn ouders hebben er dan weer voor gekozen het niet te doen. Dit omdat ze dachten: beter in normaal tempo straks naar het VWO dan met een klas overslaan het risico lopen dat het misschien toch "misgaat" , voor zover je daarvan dan kan spreken, en het advies onnodig lager uit zou vallen terwijl ik het wel zou kunnen. Resultaat was wel dat ik naar school ging voor de gezelligheid en het leren wel thuis deed.
Een ander voordeel van een klas overslaan is dat hij op de uni, gerust wat langer over de studie kan doen zonder dat hij dan zo oud is. Beetje studentenleven ontdekken enzo of een voorzitterschap doen whatever. Een jaartje vertraging maakt dan nog minder uit.
Kinderen die een jaar jonger zijn hebben in mijn omgeving nooit problemen gehad. Met twee jaar jonger wordt het wél een ander verhaal want dan is het verschil te groot. Een goede vriendin van mij ging met 10 naar de middelbare school en ja, dan zie je echt een heeeeeeeel groot verschil in belevingswereld en mis je wel aansluiting als kind zijnde. Niet per definitie maar wel vaak.
@Mamz: de wachtlijsten voor de Leonardo zijn dusdanig lang dat het kind van nijn misschien als bijna klaar is met de basisschool tegen de tijd dat hij aan de beurt is.
maandag 18 mei 2009 om 19:19
Ik heb alletwee de smaken in de praktijk gebracht. Ene spruit wel, andere niet een klas over laten slaan.
De oudste zou eventueel van groep 3 naar groep 5 zijn gegaan. Maar aangezien hij al een keer van school was gewisseld en eindelijk sociaal heerlijk op zijn plek zat vonden we dat van groter belang. Binnen het schoolsysteem van zijn school kon hij met gemak verder werken dan zijn klasgenoten en op die manier kon zijn leerhonger prima worden bevredigd.
Inmiddels zijn we een jaar verder, is hij dus een groep opgeschoven en heeft een andere docent. Wereld van verschil. Waar zijn juf vorig jaar zijn leerhonger ruim baan gaf en hem alle ruimte gaf om te presteren op zijn tempo, doen zijn huidige meester en juf er alles aan om van hun (grote!) klas een zo groot mogelijke eenheidsworst te maken. Gevolg: mijn zoon is van een voorsprong in lesstof van bijna een jaar (!) naar een lichte achterstand teruggevallen, zit in de klas de hele dag te dromen, heeft helemaal zoveel zin niet meer in de kinderen die vorig jaar nog zijn vrienden waren en is over all gewoon niet meer het bruisende kind dat hij vorig jaar was.
De jongste is van groep 1 naar groep 3 gegaan omdat hij niet te handhaven was van verveling en frustratie. Geen vraagstuk dus of we die mogelijkheid wel of niet wilden aangrijpen. Binnen drie weken was hij in zijn nieuwe klas ook de meute ver vooruit en begon de frustratie van voren af aan. Niet alleen omdat hij zijn klasgenoten niet begreep (& vice versa) en dus weinig aansluiting vond, ook omdat de docenten erg veel moeite hadden met de afwijking die zijn intelligentie vertoonde met de andere kinderen in hun klas.
Uiteindelijk is hij naar een andere school gegaan met een speciaal programma voor extra pientere kinderen. Daar is hij binnen een week opgebloeid. Inmiddels maakt hij daar voorzichtig vriendjes en praat hij 's middags heel enthousiast over wat hij die dag gedaan heeft. Nadelen zijn het verschil in sociaal emotionele ontwikkeling, en dan vooral emotioneel, want aangezien er vandaag de dag bijna niemand meer de moeite neemt om zijn kinderen op te voeden en die van mij nogal de zweep er over krijgen thuis (figuurlijk dan) valt'ie sociaal eigenlijk meer positief dan negatief op. Maar feit blijft natuurlijk dat hij een jaar minder levenservaring heeft, en dat is op die leeftijd echt een hoop. Ander nadeel is dat zijn motoriek ook een jaar minder ontwikkeld is, en hij dus bij gym nou niet echt de playboy atleet is die hij graag zou willen zijn.
Heel, heel, veel denkwerk en praktijktijd later ben ik van mening dat je naar school gaat om te leren. Het hoofdbelang is dus dat je kunt leren op een voor jou passend niveau. Sociale vaardigheden en dergelijke haalt een kind uit een bredere wereld (buiten spelen, sportclub etc.) en is dus ondergeschikt gedurende schooltijd (nog steeds 2e plaats en erg belangrijk).
Veel succes met alle afwegingen. Misschien kun je een back up plan maken, groep overslaan met een evaluatiemoment voor de herfstvakantie zodat je zoon, mocht het geen succes zijn, na die vakantie weer terug naar zijn huidige groep gaan.
De oudste zou eventueel van groep 3 naar groep 5 zijn gegaan. Maar aangezien hij al een keer van school was gewisseld en eindelijk sociaal heerlijk op zijn plek zat vonden we dat van groter belang. Binnen het schoolsysteem van zijn school kon hij met gemak verder werken dan zijn klasgenoten en op die manier kon zijn leerhonger prima worden bevredigd.
Inmiddels zijn we een jaar verder, is hij dus een groep opgeschoven en heeft een andere docent. Wereld van verschil. Waar zijn juf vorig jaar zijn leerhonger ruim baan gaf en hem alle ruimte gaf om te presteren op zijn tempo, doen zijn huidige meester en juf er alles aan om van hun (grote!) klas een zo groot mogelijke eenheidsworst te maken. Gevolg: mijn zoon is van een voorsprong in lesstof van bijna een jaar (!) naar een lichte achterstand teruggevallen, zit in de klas de hele dag te dromen, heeft helemaal zoveel zin niet meer in de kinderen die vorig jaar nog zijn vrienden waren en is over all gewoon niet meer het bruisende kind dat hij vorig jaar was.
De jongste is van groep 1 naar groep 3 gegaan omdat hij niet te handhaven was van verveling en frustratie. Geen vraagstuk dus of we die mogelijkheid wel of niet wilden aangrijpen. Binnen drie weken was hij in zijn nieuwe klas ook de meute ver vooruit en begon de frustratie van voren af aan. Niet alleen omdat hij zijn klasgenoten niet begreep (& vice versa) en dus weinig aansluiting vond, ook omdat de docenten erg veel moeite hadden met de afwijking die zijn intelligentie vertoonde met de andere kinderen in hun klas.
Uiteindelijk is hij naar een andere school gegaan met een speciaal programma voor extra pientere kinderen. Daar is hij binnen een week opgebloeid. Inmiddels maakt hij daar voorzichtig vriendjes en praat hij 's middags heel enthousiast over wat hij die dag gedaan heeft. Nadelen zijn het verschil in sociaal emotionele ontwikkeling, en dan vooral emotioneel, want aangezien er vandaag de dag bijna niemand meer de moeite neemt om zijn kinderen op te voeden en die van mij nogal de zweep er over krijgen thuis (figuurlijk dan) valt'ie sociaal eigenlijk meer positief dan negatief op. Maar feit blijft natuurlijk dat hij een jaar minder levenservaring heeft, en dat is op die leeftijd echt een hoop. Ander nadeel is dat zijn motoriek ook een jaar minder ontwikkeld is, en hij dus bij gym nou niet echt de playboy atleet is die hij graag zou willen zijn.
Heel, heel, veel denkwerk en praktijktijd later ben ik van mening dat je naar school gaat om te leren. Het hoofdbelang is dus dat je kunt leren op een voor jou passend niveau. Sociale vaardigheden en dergelijke haalt een kind uit een bredere wereld (buiten spelen, sportclub etc.) en is dus ondergeschikt gedurende schooltijd (nog steeds 2e plaats en erg belangrijk).
Veel succes met alle afwegingen. Misschien kun je een back up plan maken, groep overslaan met een evaluatiemoment voor de herfstvakantie zodat je zoon, mocht het geen succes zijn, na die vakantie weer terug naar zijn huidige groep gaan.
maandag 18 mei 2009 om 19:20
Hoi Nijntje!
Ik kan je niet adviseren wat betreft eigen ervaringen, maar ik geef wel les op een basisschool.
In mijn groep heb ik een leerling van februari, die ook een groep heeft overgeslagen. Ik persoonlijk vind hem erg "klein". Hij kan de lesstof gemakkelijk aan, maar het kost hem wel moeite zich aan te sluiten bij de anderen. Hij heeft er geen last van in de zin dat hij geen aansluiting kan vinden, maar het kost hem wel extra energie.
Ik heb echter ook een leerling die heel erg goed scoort, maar die geen groep heeft overgeslagen. Hij zou dat eventueel wel kunnen (ook sociaal-emotionele gezien) Wij kiezen hier echter niet voor, maar bieden hem extra moeilijke stof aan (op groep het groepsniveau!)
Mocht je ervoor kiezen om hem niet door te laten gaan naar groep 4, maar gewoon naar groep 3, probeer er dan voor te waken dat de leerkrachten hem al verder laten werken in de stof. Hij kan dan beter zich verdiepen/verbreden in de lesstof die op dat moment wordt aangeboden, dan verder te werken, want dan heb je in groep 8 een probleem.
Succes met het maken van je keuze!
Ik kan je niet adviseren wat betreft eigen ervaringen, maar ik geef wel les op een basisschool.
In mijn groep heb ik een leerling van februari, die ook een groep heeft overgeslagen. Ik persoonlijk vind hem erg "klein". Hij kan de lesstof gemakkelijk aan, maar het kost hem wel moeite zich aan te sluiten bij de anderen. Hij heeft er geen last van in de zin dat hij geen aansluiting kan vinden, maar het kost hem wel extra energie.
Ik heb echter ook een leerling die heel erg goed scoort, maar die geen groep heeft overgeslagen. Hij zou dat eventueel wel kunnen (ook sociaal-emotionele gezien) Wij kiezen hier echter niet voor, maar bieden hem extra moeilijke stof aan (op groep het groepsniveau!)
Mocht je ervoor kiezen om hem niet door te laten gaan naar groep 4, maar gewoon naar groep 3, probeer er dan voor te waken dat de leerkrachten hem al verder laten werken in de stof. Hij kan dan beter zich verdiepen/verbreden in de lesstof die op dat moment wordt aangeboden, dan verder te werken, want dan heb je in groep 8 een probleem.
Succes met het maken van je keuze!
maandag 18 mei 2009 om 19:22
quote:Nijntje schreef op 18 mei 2009 @ 18:49:
Branwen, als dat zo was dan was ik in 1 x klaar.
Je wordt 6 in groep 2. In principe.Dat klopt niet. In principe wordt de helft van de kinderen 6 in roep 2, en de helft in groep 3. De bedoeling is namelijk dat kinderen gemiddeld 8 jaar basisonderwijs volgen, en dat betekent dat kinderen die tot 1 januari 6 worden in principe naar groep 3 gaan. Ik heb een zoon die half december 7 wordt, en die gaat na de vakantie naar groep 4, gewoon volgens het reguliere schema.
Branwen, als dat zo was dan was ik in 1 x klaar.
Je wordt 6 in groep 2. In principe.Dat klopt niet. In principe wordt de helft van de kinderen 6 in roep 2, en de helft in groep 3. De bedoeling is namelijk dat kinderen gemiddeld 8 jaar basisonderwijs volgen, en dat betekent dat kinderen die tot 1 januari 6 worden in principe naar groep 3 gaan. Ik heb een zoon die half december 7 wordt, en die gaat na de vakantie naar groep 4, gewoon volgens het reguliere schema.
maandag 18 mei 2009 om 19:22
En misschien, als hij dan toch al een klas over moet slaan en opnieuw moet wennen, is het een beter idee te kiezen voor een andere school met klasoverstijgend onderwijs. Zodat hij kind wel in groep 3 of 4 kan zitten maar werkjes kan doen van groep 5? Dus sociaal op leeftijd ingedeeld maar qua werkjes niet.