Kattenluik verkeerd gemonteerd, nu defect
woensdag 24 februari 2021 om 21:53
Hoi,
Meningen (en het liefst oplossingen) gevraagd. Vanavond heeft een kennis (met eigen klusbedrijf) mijn kattenluik in de achterdeur gemonteerd. Tegen vriendentarief. Het kattenluik werkt op chip. Ik heb vooraf mijn kat haar chip geïnstalleerd, werkte prima. Bij het monteren vroeg ik hem of hij de handleiding nodig had, maar dat was niet het geval. Appeltje eitje, dit had hij al zo vaak gedaan. Het ging ook allemaal prima. Stuk uit de deur gezaagd, kattenluik geplaatst, tunnel afgezaagd, achterkant geplaatst, klaar.
Zojuist wil ik mijn kat het kattenluik laten gebruiken; chiplezer reageert niet dus luik gaat niet open. Opnieuw geprobeerd te installeren, chip wordt niet geregistreerd. Ik bekijk het luik van buitenaf; de achterkant sluit helemaal niet aan op het luik. Ik bekijk de handleiding; de achterkant had over de tunnel geplaatst moeten worden. Niet worden afgezaagd. Dus a. de achterkant zit er meer voor de vorm op, b. de uitsparing in mijn deur (= van binnen onbewerkt hout) is nu blootgesteld aan vocht/regen maar bovenal c. de chiplezer doet het nu niet meer, dus het kattenluik werkt niet meer zoals het moet.
Kattenluik á €65 en vriendentarief á €30. Wat is de eerlijkste oplossing?
Meningen (en het liefst oplossingen) gevraagd. Vanavond heeft een kennis (met eigen klusbedrijf) mijn kattenluik in de achterdeur gemonteerd. Tegen vriendentarief. Het kattenluik werkt op chip. Ik heb vooraf mijn kat haar chip geïnstalleerd, werkte prima. Bij het monteren vroeg ik hem of hij de handleiding nodig had, maar dat was niet het geval. Appeltje eitje, dit had hij al zo vaak gedaan. Het ging ook allemaal prima. Stuk uit de deur gezaagd, kattenluik geplaatst, tunnel afgezaagd, achterkant geplaatst, klaar.
Zojuist wil ik mijn kat het kattenluik laten gebruiken; chiplezer reageert niet dus luik gaat niet open. Opnieuw geprobeerd te installeren, chip wordt niet geregistreerd. Ik bekijk het luik van buitenaf; de achterkant sluit helemaal niet aan op het luik. Ik bekijk de handleiding; de achterkant had over de tunnel geplaatst moeten worden. Niet worden afgezaagd. Dus a. de achterkant zit er meer voor de vorm op, b. de uitsparing in mijn deur (= van binnen onbewerkt hout) is nu blootgesteld aan vocht/regen maar bovenal c. de chiplezer doet het nu niet meer, dus het kattenluik werkt niet meer zoals het moet.
Kattenluik á €65 en vriendentarief á €30. Wat is de eerlijkste oplossing?
mcsteamy wijzigde dit bericht op 24-02-2021 21:56
4.81% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

woensdag 24 februari 2021 om 22:13
Inlezen kost sowieso meestal een flink aantal pogingen. Slimste is om inlezen aan te zetten en kat van buiten naar binnen door het luik te duwen. Dat staat namelijk open zolang de kat niet ingelezen is, omdat er anders niet ingelezen kan worden.
anoniem_399691 wijzigde dit bericht op 24-02-2021 22:14
9.62% gewijzigd
woensdag 24 februari 2021 om 22:13
Ik heb nog even gekeken en de sensoren zitten aan de binnenzijde van de tunnel, vlak achter de klep. Deze lijken nog intact te zijn, dus geen idee waarom mijn kat haar chip nu niet herkend wordt. Blijft het probleem bestaan dat het frame aan de achterkant nu niet aansluit en de binnenkant van de deur nu dus blootgesteld wordt aan vocht en regen, waar het -neem ik aan- niet tegen bestand is. Naast het feit dat het er niet uitziet.
woensdag 24 februari 2021 om 22:14
Dat heb ik al 10x gedaan. Ze heeft ook een halve bak voer opgepeuzeld met d'r kop in het luik. No luck.

woensdag 24 februari 2021 om 22:16
Nee, want buiten en binnen zijn 2 losse delen waar je een losse tunnel in plaatst.
woensdag 24 februari 2021 om 22:17
Het luik is standaard vergrendeld. Om in te lezen moet ik de knop bovenop 1 sec ingedrukt houden, dan ontgrendelt het luik, daarna moet ik mijn kat haar hoofd in de tunnel laten steken en dan schiet de vergrendeling er weer op. Dat heb ik van tevoren gedaan. Werkte als een tiet, binnen 2 sec. schoot de vergrendeling erop en bij testen ging die netjes, wanneer ze enigszins in de buurt kwam, alweer naar beneden. Nu reageert-ie niet op haar. Bij opnieuw instellen blijft het lampje knipperen en schiet de vergrendeling er niet op. Haar chip wordt dus niet (meer) geregistreerd.

woensdag 24 februari 2021 om 22:19
woensdag 24 februari 2021 om 22:20
mcsteamy schreef: ↑24-02-2021 22:00Wat ik al zei: het kattenluik werkte voorafgaand aan de plaatsing wel. Toen ging de sluiting wel omlaag als ze haar hoofd in de tunnel stak. Advies is namelijk om de chip eerst te installeren en dan het luik te plaatsen. Dat heb ik ook gedaan, maar nu wordt haar chip niet meer herkend.

woensdag 24 februari 2021 om 22:22
welke kleur geeft het lampjemcsteamy schreef: ↑24-02-2021 22:17Het luik is standaard vergrendeld. Om in te lezen moet ik de knop bovenop 1 sec ingedrukt houden, dan ontgrendelt het luik, daarna moet ik mijn kat haar hoofd in de tunnel laten steken en dan schiet de vergrendeling er weer op. Dat heb ik van tevoren gedaan. Werkte als een tiet, binnen 2 sec. schoot de vergrendeling erop en bij testen ging die netjes, wanneer ze enigszins in de buurt kwam, alweer naar beneden. Nu reageert-ie niet op haar. Bij opnieuw instellen blijft het lampje knipperen en schiet de vergrendeling er niet op. Haar chip wordt dus niet (meer) geregistreerd.
woensdag 24 februari 2021 om 22:22
T was een kennis.ClumsyNinja schreef: ↑24-02-2021 22:13Hij kwam jou helpen als vriend en jullie hebben allebei de handleiding niet gelezen. Als ik jou was zou ik zelf een nieuw kattenluik kopen en betalen, en hem vragen of hij (kosteloos) een tweede keer wil helpen.
Vind het eigenlijk sowieso wel raar als iemand een vriend is om voor zon klein klusje geld te rekenen. Het gaat gelukkig allemaal niet om hoge bedragen.
ik geef mn bek ook maar een douw
woensdag 24 februari 2021 om 22:31
woensdag 24 februari 2021 om 22:33

woensdag 24 februari 2021 om 22:36
bij mij is het knipperen van rood en geen registrering dat de batterijen niet voldoende power hebben. Panasonic had ik en na 2 dagen leeg ( wel drie katten heen en weer) Vervangen voor Duracell en na 1 dag weer! Enkel waren het geen nieuwe Duracell batterijen, had de hoop opgegeven. Tot hier een Furby in huis kwam en deze niet werkte met nieuwe Panasonic batterijen. Fabrikant meld dat enkel Duracell power kon gebruiken en warempel. Gelijk dacht in aan het kattenluik en deze doet het ook met de Duracell batterijen. Overigens kun je je kattenluik resetten met een knopje maar heeft vaak geen effect met niet functionerende batterijen. Een hard reset werkt wel. Batterijen er uit en nieuwe goede batterijen erin doen, en dan weer geheel opnieuw installeren ook als je denkt dat je batterijen gewoon nieuw zijn!
woensdag 24 februari 2021 om 22:39
Neem contact op met de fabrikant morgen en laat voor nu het luik ontgrendeld. Dan kan je kat in ieder geval gewoon in en uit.
Ik heb gedoe gehad met het deurtje en kreeg spontaan gratis een nieuwe opgestuurd terwijl ik hem zelf niet goed had schoongemaakt. Echt topservice. Dus ik raad je zeker aan even contact met de fabrikant op te nemen.
Ik heb gedoe gehad met het deurtje en kreeg spontaan gratis een nieuwe opgestuurd terwijl ik hem zelf niet goed had schoongemaakt. Echt topservice. Dus ik raad je zeker aan even contact met de fabrikant op te nemen.

woensdag 24 februari 2021 om 23:06
30wortels schreef: ↑24-02-2021 22:36bij mij is het knipperen van rood en geen registrering dat de batterijen niet voldoende power hebben. Panasonic had ik en na 2 dagen leeg ( wel drie katten heen en weer) Vervangen voor Duracell en na 1 dag weer! Enkel waren het geen nieuwe Duracell batterijen, had de hoop opgegeven. Tot hier een Furby in huis kwam en deze niet werkte met nieuwe Panasonic batterijen. Fabrikant meld dat enkel Duracell power kon gebruiken en warempel. Gelijk dacht in aan het kattenluik en deze doet het ook met de Duracell batterijen. Overigens kun je je kattenluik resetten met een knopje maar heeft vaak geen effect met niet functionerende batterijen. Een hard reset werkt wel. Batterijen er uit en nieuwe goede batterijen erin doen, en dan weer geheel opnieuw installeren ook als je denkt dat je batterijen gewoon nieuw zijn!
Goede tip, dankjewel! Er zaten inderdaad geen Duracell batterijen in. Van de Blokker. Net vervangen, maar ook nu werkt het nog niet.
Luci_Mster2 schreef: ↑24-02-2021 22:55Je hebt een ander het voor je laten doen voor weinig.
Niet wit en niet als bedrijf. Ik zou het verlies nemen, je hebt sowieso geen poot om op te staan.
Door een kennis met een eigen klusbedrijf..
dannas schreef: ↑24-02-2021 22:39Neem contact op met de fabrikant morgen en laat voor nu het luik ontgrendeld. Dan kan je kat in ieder geval gewoon in en uit.
Yes, ik heb de vergrendeling afgeplakt. Ik ga ze morgen bellen!
woensdag 24 februari 2021 om 23:08
Zat zelf ook al te denken dat het misschien mogelijk is om het afgezaagde stuk er met een stevige secondelijm o.i.d. weer op te zetten, om de achterkant i.i.g. goed af te kunnen sluiten. Als ik de chiplezer dan op magische wijze weer aan de praat krijg zou het in theorie opgelost zijn.