Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 44)

17-02-2021 11:13 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 109 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 15.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
28-02-2021 12:00
Maar waarom zou je dat doen? Je neemt toch de situatie zoals hij nu is, mét vaccinaties als uitgangspunt? Ik snap er het doel niet van om te benoemen hoe het zou zijn zonder vaccins.

Overigens zei Gommers in november dat in december de ic vol zou liggen, in december over januari, in januari over februari/maart en nu weer over april. Ik heb hem hoog zitten, maar ik moet het eerst nog maar zien.
De IC’s liggen ook vol, zijn nog steeds opgeschaald. Personeel werkte nog steeds extra en verpleegt minstens het dubbele aantal dan normaal.
Tegenwoordig vindt men dat kennelijk normaal.
Nog meer opschalen naar 1700 kan alleen maar bij weer inleveren van verloven en nog meer mensen meer uren laten werken + gehele reguliere zorg stoppen.
doornroosje9 schreef:
28-02-2021 12:14
Nou, ik vind het fantastisch voor jullie!

Hopelijk mogen we wel nog Nederland in als wij zo achterlopen. :proud:
Alleen als je hier heel veel geld uit komt geven! :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
28-02-2021 12:16
De IC’s liggen ook vol, zijn nog steeds opgeschaald. Personeel werkte nog steeds extra en verpleegt minstens het dubbele aantal dan normaal.
Tegenwoordig vindt men dat kennelijk normaal.
Nog meer opschalen naar 1700 kan alleen maar bij weer inleveren van verloven en nog meer mensen meer uren laten werken + gehele reguliere zorg stoppen.
Het verschilt ook per regio. Hier in mijn regio vertelde mijn vriendin die in zhuis werkt dat er tijdens tweede golf veel minder patiënten zijn dan in de eerste golf en dat het nu al tijden afneemt.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
28-02-2021 12:14
Ik zit in de "hoogrisico"groep en verwacht pas op zijn vroegste in april de 1e prik te krijgen( door de regionale uitrol). Daarna moet de volledige medische indicatie groep nog. Dat duurt wel even ben ik bang.
Het is niet anders maar pas vanaf april komen de groepen die de ziekenhuizen belasten pas echt massaal aan de beurt. Zelfs van de AstraZeneca voor de 60-65 jarigen blijft zoveel aan de strijkstok hangen het ook bij die groep niet echt opschiet.
Het is ieder voor zich en God voor ons allen maar uiteindelijk draagt iedereen de gevolgen van deze mentaliteit want daardoor duurt het idem zoveel langer voordat er versoepeld kan worden en loopt de economie nog meer averij op waar straks iedereen voor moet bloeden.
Alle reacties Link kopieren
Chumlee schreef:
28-02-2021 12:20
Het verschilt ook per regio. Hier in mijn regio vertelde mijn vriendin die in zhuis werkt dat er tijdens tweede golf veel minder patiënten zijn dan in de eerste golf en dat het nu al tijden afneemt.
Misschien wel, maar “mijn ziekenhuis” heeft ook in de eerste golf de meeste aantal patiënten gehad.
Plus dat nu reguliere zorg ingehaald wordt, dus elke extra bed wordt benut omdat men er hier van overtuigd is dat we de derde golf echt wel gaan krijgen, en we zitten nog in de tweede golf.
Sun.lover schreef:
28-02-2021 12:16
De IC’s liggen ook vol, zijn nog steeds opgeschaald. Personeel werkte nog steeds extra en verpleegt minstens het dubbele aantal dan normaal.
Tegenwoordig vindt men dat kennelijk normaal.
Nog meer opschalen naar 1700 kan alleen maar bij weer inleveren van verloven en nog meer mensen meer uren laten werken + gehele reguliere zorg stoppen.
Nederland heeft 1150 IC bedden waarvan er gisteren 988 bezet waren. Aldus LCPS. Dus zijn er 162 over.

Da's druk, maar niet vol.
Alle reacties Link kopieren
Normale IC capaciteit is 1150 bedden waarvan 70-75% bezetting.
Dit komt dus neer op rond de 850 bedden bezet.
We zitten nu rond de 1000 bedden bezet waarvan de helft coronapatienten, dat is dus 17% meer dan normaal.

Ik kan me wel voorstellen dat er door ziekteverzuim en mensen die al lang zonder vakantie zitten wel minder capaciteit is dan normaal.

Overigens zat het de hele zomer (jun/Jul/aug)met 500-600 bedden bezet ver onder normaal. Maar die 850 bedden zal normaalgesproken ook wel fluctueren door het jaar heen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-02-2021 12:26
Normale IC capaciteit is 1150 bedden waarvan 70-75% bezetting.
Dit komt dus neer op rond de 850 bedden bezet.
We zitten nu rond de 1000 bedden bezet waarvan de helft coronapatienten, dat is dus 17% meer dan normaal.

Ik kan me wel voorstellen dat er door ziekteverzuim en mensen die al lang zonder vakantie zitten wel minder capaciteit is dan normaal.

Overigens zat het de hele zomer (jun/Jul/aug)met 500-600 bedden bezet ver onder normaal. Maar die 850 bedden zal normaalgesproken ook wel fluctueren door het jaar heen.
Normaal gesproken is er maar personeel voor 850 bedden, de rest is dus al extra.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
28-02-2021 12:28
Normaal gesproken is er maar personeel voor 850 bedden, de rest is dus al extra.
850 is gemiddeld.
Ik neem aan dat jullie niet jaar in jaar uit op volle capaciteit draaien.
Sun.lover schreef:
28-02-2021 12:28
Normaal gesproken is er maar personeel voor 850 bedden, de rest is dus al extra.
????

Dit verzin je!
Alle reacties Link kopieren
Als er trouwens wordt gezegd dat de capaciteit 1150 is dan neem ik aan dat personeel daar bij wordt gerekend.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
28-02-2021 12:16
De IC’s liggen ook vol, zijn nog steeds opgeschaald. Personeel werkte nog steeds extra en verpleegt minstens het dubbele aantal dan normaal.
Tegenwoordig vindt men dat kennelijk normaal.
Nog meer opschalen naar 1700 kan alleen maar bij weer inleveren van verloven en nog meer mensen meer uren laten werken + gehele reguliere zorg stoppen.

Bron?
..
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat als er normaal gesproken 850 bedden bezet zijn, de personeelsbezetting daar het grootste deel van de tijd op afgestemd is. Niet dat er niet genoeg personeel zou zijn voor 1150, maar in gewone tijden is er personeel ingeroosterd voor 850. Dat lijkt me logisch, waarom zou ze dat verzinnen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Het is vol en ik snap dat door ziekteverzuim e.d. het nog steeds aanpoten is. Waar Gommers op doelt is ‘overvol, code zwart e.d.’
Dat is niet wat er nu gaande is en ik vraag me af of dit in april gaat gebeuren. Dat is wat ik hiermee bedoelde. Hij heeft dit scenario al vaker voorspeld.
Alle reacties Link kopieren
Windgong12 schreef:
28-02-2021 12:35
Bron?

Ze werkt zelf op de ic. Niet van iedereen die schrijft in een ziekenhuis te werken is dat geloofwaardig, maar bij deze forummer wel.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet hoe mensen kunnen denken dat de IC (en klinieken) wat dat betreft NIET vol zijn. Bepaalde takken van zorg zijn nog steeds voor (meer dan) de helft afgeschaald. Dan is het dus vol. Anders pasten ze er wel bij.

Net als mensen die denken dat het nu meevalt omdat de piek aan coronapatienten op de IC in de eerste golf hoger was. Maar gemakshalve vergeten dat toen nóg meer reguliere zorg was afgeschaald.

Er zou in de berichtgeving wel meer gerekend mogen worden met hoeveel er eigenlijk 'horen' te liggen. Dus stel je zou geen zorg afschalen + covid, hoeveel overvraag heb je dan. Dat lees ik bijna nergens.
AnAppleADay schreef:
28-02-2021 12:31
Als er trouwens wordt gezegd dat de capaciteit 1150 is dan neem ik aan dat personeel daar bij wordt gerekend.
Nou, dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
28-02-2021 12:35
Ik kan me voorstellen dat als er normaal gesproken 850 bedden bezet zijn, de personeelsbezetting daar het grootste deel van de tijd op afgestemd is. Niet dat er niet genoeg personeel zou zijn voor 1150, maar in gewone tijden is er personeel ingeroosterd voor 850. Dat lijkt me logisch, waarom zou ze dat verzinnen?
Oh ik geloof ook zeker wel dat dat normaal is.
Maar ik ga er vanuit dat je normaal gesproken op redelijk rustig tempo werkt. Een keertje keuvelen me collega’s, een keertje wat langer aandacht kunnen geven aan een patiënt en/of familie etc.
Dan heb je drukke periodes, bijvoorbeeld met griepgolven, waar je een tijdje flink moet aanpoten.
Elke baan heeft het soms druk en soms niet.

Dat de IC op dit moment continue in die tweede modus zit, dat geloof ik meteen. Dat maakt het ook extra zwaar omdat er geen ruimte is om even bij te komen.

Maar dat betekent niet dat die 850 normale capaciteit is. De capaciteit is 1150 maar gemiddeld liggen er 850, juist om de ademruimte te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-02-2021 12:40
Ze werkt zelf op de ic. Niet van iedereen die schrijft in een ziekenhuis te werken is dat geloofwaardig, maar bij deze forummer wel.

Ja dat begrijp ik uit een post erna. Ik ken meerdere mensen die in ziekenhuizen werken en daar zijn cohort afdelingen opgeheven en is het wel druk op ic maar niet door covid. Wel door ziekteverzuim personeel en mensen die te laat aan de bel hebben getrokken voor reguliere zorg en dus nu ic plek nodig hebben. Even dotteren is nu 4voudige bypass bijv.

Wat voor mij des te meer bevestigd dag er opzich wel bedden zijn, maar geen personeel. En dat die bedden ook nog eens extreem scheef verdeeld zijn binnen NL.
..
Alle reacties Link kopieren
In Germany, several states called on Sunday for unused AstraZeneca coronavirus vaccines to be given to younger people, Reuters reported, as concerns about side-effects and efficacy, as well as a recommendation it be used only for under-65s, have meant low take-up of available doses.

The German health ministry said this week it had administered only 15% of the AstraZeneca shots it has available, confirming concerns that Germans were being selective, slowing vaccination efforts.

Elderly people are first in line to be vaccinated, but Germany has recommended that the AstraZeneca vaccine be given only to people aged 18 to 64. EU regulators have declared it safe for all.

“We cannot afford the vaccine sitting around and not being used because some of those entitled reject it”, Baden-Wuerttemberg’s prime minister, Winfried Kretschmann, told Welt am Sonntag. Bavaria’s Markus Soeder made similar remarks to Bild am Sonntag and Saxony’s Michael Kretschmer to Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

The recommendation that the vaccine go only to people under 65 came from Germany’s expert panel on vaccine use (Stiko). Stiko’s head, Thomas Mertens, said on Friday that it would update its recommendation very soon. “Somehow the whole thing went kind of badly,” he told broadcaster ZDF.

The Guardian liveblog
nounou
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
28-02-2021 12:41
Ik snap niet hoe mensen kunnen denken dat de IC (en klinieken) wat dat betreft NIET vol zijn. Bepaalde takken van zorg zijn nog steeds voor (meer dan) de helft afgeschaald. Dan is het dus vol. Anders pasten ze er wel bij.

Net als mensen die denken dat het nu meevalt omdat de piek aan coronapatienten op de IC in de eerste golf hoger was. Maar gemakshalve vergeten dat toen nóg meer reguliere zorg was afgeschaald.

Er zou in de berichtgeving wel meer gerekend mogen worden met hoeveel er eigenlijk 'horen' te liggen. Dus stel je zou geen zorg afschalen + covid, hoeveel overvraag heb je dan. Dat lees ik bijna nergens.
Dat sowieso.
Als je er vanuit gaat dat die 850 normaal is en alle Covid extra zouden er dus nu eigenlijk 1350 ‘horen’ te liggen ipv de 1000 die er nu liggen.

Ik bedoel dus ook zeker niet te zeggen dat het geen slechte situatie is op dit moment. Maar het is echt geen code zwart situatie.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-02-2021 12:43
Maar dat betekent niet dat die 850 normale capaciteit is. De capaciteit is 1150 maar gemiddeld liggen er 850, juist om de ademruimte te hebben.
Als er het grootste deel van de tijd rond de 850 mensen liggen dan kan ik me voorstellen dat de roosters van de mensen daar normaal op afgestemd zijn. En dat er, als er 1150 liggen, wel genoeg personeel voorhanden is, maar dat mensen dan wel meer uren moeten werken dan gebruikelijk en/of verlof moeten inleveren. Volgens mij is dat waar Sun.lover op doelt, dat mensen meer uren moeten werken en dat hun verlof wordt ingetrokken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
28-02-2021 12:46
Als er het grootste deel van de tijd rond de 850 mensen liggen dan kan ik me voorstellen dat de roosters van de mensen daar normaal op afgestemd zijn. En dat er, als er 1150 liggen, wel genoeg personeel voorhanden is, maar dat mensen dan wel meer uren moeten werken dan gebruikelijk en/of verlof moeten inleveren. Volgens mij is dat waar Sun.lover op doelt, dat mensen meer uren moeten werken en dat hun verlof wordt ingetrokken.
Als dat zo zou zijn dan is de capaciteit dus geen 1150 maar 850, dat is waar ik op doel.

850 is gemiddeld door het jaar heen, niet maximaal.
anappleaday wijzigde dit bericht op 28-02-2021 12:50
4.31% gewijzigd
elein schreef:
28-02-2021 12:41
Ik snap niet hoe mensen kunnen denken dat de IC (en klinieken) wat dat betreft NIET vol zijn. Bepaalde takken van zorg zijn nog steeds voor (meer dan) de helft afgeschaald. Dan is het dus vol. Anders pasten ze er wel bij.

Net als mensen die denken dat het nu meevalt omdat de piek aan coronapatienten op de IC in de eerste golf hoger was. Maar gemakshalve vergeten dat toen nóg meer reguliere zorg was afgeschaald.

Er zou in de berichtgeving wel meer gerekend mogen worden met hoeveel er eigenlijk 'horen' te liggen. Dus stel je zou geen zorg afschalen + covid, hoeveel overvraag heb je dan. Dat lees ik bijna nergens.
Dat wordt nergens ontkent. Ja, er.is veel zorg uitgesteld. Maar Sun.Lover maakt er een doorgeslagen dramatisch verhaal van. De huidige 988 is erg veel. Maar met de reguliere personeelsbezetting wel te behappen.

Ik vind de negatieve zwartgalligheid van forummer minsten net zo tendentieus.....
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-02-2021 12:47
Als dat zo zou zijn dan is de capaciteit dus geen 1150 maar 850, dat is waar ik op doel.

850 is gemiddeld door het jaar heen.
Maar ik kan me ook voorstellen dat op momenten dat er 850 liggen, ze geen personeel inroosteren voor 1150.

Het zal dan ongetwijfeld bij je werk horen dat je extra inspringt in tijden dat er 1150 liggen, maar mensen werken denk ik niet structureel alsof er 1150 liggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven