Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 44)

17-02-2021 11:13 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 109 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 15.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
28-02-2021 12:51
Maar ik kan me ook voorstellen dat op momenten dat er 850 liggen, ze geen personeel inroosteren voor 1150.
Misschien wel, misschien niet.
Ze zullen op lagere momenten wat meer tijd kunnen nemen voor patienten en op hogere momenten wat minder.
850 gemiddeld betekent dat er normaal gesproken ook vaak genoeg periodes boven de 1000 zouden zijn.

Nogmaals: als 850 het streven is en dat is wat ze maximaal aankunnen met normale personeelsbezetting dan is dàt de capaciteit.
Dat kan ook zo zijn, daarvoor weet ik niet genoeg over de situatie. Maar dan klopt de rapportering van 1150 niet.
AnAppleADay schreef:
28-02-2021 12:47
Als dat zo zou zijn dan is de capaciteit dus geen 1150 maar 850, dat is waar ik op doel.

850 is gemiddeld door het jaar heen.
Die capaciteit van 1150 bevat álles.

Opgeleid personeel, middelen (zuurstof etc.) Diverse apparatuur, beschermingsmiddelen van dat personeel. Schoonmaak capaciteit van de IC. Technisch onderhoud. zelf nog curcussen en verloven van beschikbaar personeel.

Dat heeft Gommers in het begin van deze crisis al eens uitgelegd bij een talkshow.

Daarom kúnnen ze bij een eerste opschaling al snel op 1.500 bedden komen want dat is de reserve die je hebt als je alle verloven intrekt en reserve apparatuur inzet.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
28-02-2021 12:19
Alleen als je hier heel veel geld uit komt geven! :biggrin:
Ik doe normaal gezien elke week boodschappen bij de Jumbo en op zondag meestal ergens wandelen, koffiedrinken en 's avonds uiteten (voor corona dan).

Is dat genoeg? ;-D
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Precies, dus die 1150 is volgens die logica zònder intrekken van verlof etc.
Of de capaciteit-cijfers kloppen niet en Gommers maakt het rooskleurigere dan het voor mensen op de vloer overkomt.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-02-2021 12:45
Dat sowieso.
Als je er vanuit gaat dat die 850 normaal is en alle Covid extra zouden er dus nu eigenlijk 1350 ‘horen’ te liggen ipv de 1000 die er nu liggen.

Ik bedoel dus ook zeker niet te zeggen dat het geen slechte situatie is op dit moment. Maar het is echt geen code zwart situatie.

Maar ik snap wel dat er veel bezorgdheid is bij ic-personeel. Wat je, ook als buitenstaanster, kan zien is dat we nu balanceren op een punt waar het alle kanten heen kan, en kleine veranderingen de verkeerde kant op kunnen grote gevolgen hebben als personeel moe is en te lang onder druk heeft gestaan.
Daar mag best wat begrip en empathie heen, en niet alleen naar jongeren die het erg moeilijk hebben of mensen van wie de bedrijven worstelen om het bestaan.
Soms lijkt het wel alsof een rekensom gemaakt wordt, waarbij medisch personeel hun tegoed dit voorjaar heeft mogen innen en nu niet meer van zich mag laten horen.
nounou
doornroosje9 schreef:
28-02-2021 12:56
Ik doe normaal gezien elke week boodschappen bij de Jumbo en op zondag meestal ergens wandelen, koffiedrinken en 's avonds uiteten (voor corona dan).

Is dat genoeg? ;-D
Ik vind van wel! Wanneer kom je weer?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-02-2021 12:57
Soms lijkt het wel alsof een rekensom gemaakt wordt, waarbij medisch personeel hun tegoed dit voorjaar heeft mogen innen en nu niet meer van zich mag laten horen.
Terwijl ik denk dat ze het nu nog zwaarder hebben dan vorig voorjaar, ik denk dat veel mensen nog amper bijgekomen waren van de eerste golf en toen kwam de tweede.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Zazamaenade schreef:
28-02-2021 12:57
Maar ik snap wel dat er veel bezorgdheid is bij ic-personeel. Wat je, ook als buitenstaanster, kan zien is dat we nu balanceren op een punt waar het alle kanten heen kan, en kleine veranderingen de verkeerde kant op kunnen grote gevolgen hebben als personeel moe is en te lang onder druk heeft gestaan.
Daar mag best wat begrip en empathie heen, en niet alleen naar jongeren die het erg moeilijk hebben of mensen van wie de bedrijven worstelen om het bestaan.
Soms lijkt het wel alsof een rekensom gemaakt wordt, waarbij medisch personeel hun tegoed dit voorjaar heeft mogen innen en nu niet meer van zich mag laten horen.
De totale overspanning van de IC gaat zich ook wreken. Ik maak me geen enkele illusie. Uitgestelde curcussen alleen al, zorgen er voor dat de komende 2 jaar er minder capaciteit beschikbaar zal zijn. Nog los van uitstroom als gevolg van burn-out door deze crisis.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-02-2021 12:57
Maar ik snap wel dat er veel bezorgdheid is bij ic-personeel. Wat je, ook als buitenstaanster, kan zien is dat we nu balanceren op een punt waar het alle kanten heen kan, en kleine veranderingen de verkeerde kant op kunnen grote gevolgen hebben als personeel moe is en te lang onder druk heeft gestaan.
Daar mag best wat begrip en empathie heen, en niet alleen naar jongeren die het erg moeilijk hebben of mensen van wie de bedrijven worstelen om het bestaan.
Soms lijkt het wel alsof een rekensom gemaakt wordt, waarbij medisch personeel hun tegoed dit voorjaar heeft mogen innen en nu niet meer van zich mag laten horen.
Het lijkt me ook wel echt pittig hoor, ik heb echt wel respect voor Sun Lover want ik zou het niet kunnen.
Toch denk ik dat het voor de beeldvorming belangrijk is om onderscheid te maken tussen:
Prima te doen, zwaar voor het personeel maar behapbaar, en echt code zwart.

Als ik de cijfers moeten geloven zitten we in de tweede categorie en (voorlopig) ook nog ver van de derde categorie.
Wat betekent dat het voor het personeel een crisissituatie is (en al lang ook!) maar voor het land (op dit moment) niet.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
28-02-2021 12:57
Ik vind van wel! Wanneer kom je weer?
Als die verdomde grens terug opengaat. Het is verboden te reizen nu en hoe graag ik ook in Nederland ben, ik wacht toch maar even totdat ik terug mag. De grensgemeenten mogen wel gewoon boodschappen doen bij jullie en andersom. Ik woon net te ver, aan één kant één gemeente tussen ons en de grens, aan de andere kant twee.
Life is short. Eat dessert first.
Susan schreef:
28-02-2021 12:59
Terwijl ik denk dat ze het nu nog zwaarder hebben dan vorig voorjaar, ik denk dat veel mensen nog amper bijgekomen waren van de eerste golf en toen kwam de tweede.
Staat tegenover dat de de IC sector in de media uitstekend vertegenwoordigd is door denheren Ginners en Kuipers.

De qua zorgzwaarte en werkbelasting zwaarst getroffen sector, de langdurige zorg, hoor je helemaal niet, terwijl het óvergrote deel van de palliatieve coronazorg, toch echt in de verpleeghuizen plaats vond en vind.

Ik ontken daarmee niet dat de IC's het druk hebben. Maar een jaar lang van uitbraak naar uitbraak golven in een verpleeghuis dat goeddeels van de buitenwereld is afgesloten, waar bewoners vereenzamen, familieleden op aftand bezorgd zijn, en ondanks al je inzet, het sterftecijfer alleen maar toeneemt..... mijn werk zou het niet zijn.....
Alle reacties Link kopieren
Wat is die simpele niet vermeld wordt, is dat de ene IC patient de andere niet is. En covid patiënten hebben relatief veel zorg nodig, dus als de helft van je IC uit covid patiënten bestaat, heb je het drukker dan normaal, zélfs met dezelfde hoeveelheid patiënten.

En die 850 bedden is wat er met normale bezetting en uren beschikbaar is. Dus als er nu 1000 mensen liggen, dan kan dat wel, maar is er dus al opgeschaald. Dat gaat dan niet om wat minder keuvelen met collega’s, maar om verloven intrekken en mensen meer uren laten werken dan hun contract enz. In mijn ziekenhuis (en dat van Sun.lover, zelfde ziekenhuis) is de IC momenteel nog steeds opgeschaald. Dat betekent dat er meer mensen liggen dan we een jaar geleden überhaupt bedden hadden. Die extra plekken komen door extra diensten van personeel en bedden en mensen van andere afdelingen. Waardoor op die afdelingen dus dingen afgezegd moeten worden.
Dan kun je zeggen: jullie liggen niet vol, want als er nu een patiënt bijkomt, hoeft die niet op de stoep te blijven liggen. Dat klopt. Maar je kunt ook zeggen: je hebt eigenlijk maar 30 bedden, waarvan er nu 45 bezet zijn. Dan lig je toch best wel behoorlijk vol. Alleen nog geen code zwart (dat zelfs in een noodsituatie iemand gewoon op de stoep dood moet blijven liggen bloeden of zo).

Ik denk dat het concept ‘vol’ een beetje lastiger is dan het klinkt. Ja, het is vol. Nee, we hebben geen code zwart.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-02-2021 13:11
Wat is die simpele niet vermeld wordt, is dat de ene IC patient de andere niet is. En covid patiënten hebben relatief veel zorg nodig, dus als de helft van je IC uit covid patiënten bestaat, heb je het drukker dan normaal, zélfs met dezelfde hoeveelheid patiënten.

En die 850 bedden is wat er met normale bezetting en uren beschikbaar is. Dus als er nu 1000 mensen liggen, dan kan dat wel, maar is er dus al opgeschaald. Dat gaat dan niet om wat minder keuvelen met collega’s, maar om verloven intrekken en mensen meer uren laten werken dan hun contract enz. In mijn ziekenhuis (en dat van Sun.lover, zelfde ziekenhuis) is de IC momenteel nog steeds opgeschaald. Dat betekent dat er meer mensen liggen dan we een jaar geleden überhaupt bedden hadden. Die extra plekken komen door extra diensten van personeel en bedden en mensen van andere afdelingen. Waardoor op die afdelingen dus dingen afgezegd moeten worden.
Dan kun je zeggen: jullie liggen niet vol, want als er nu een patiënt bijkomt, hoeft die niet op de stoep te blijven liggen. Dat klopt. Maar je kunt ook zeggen: je hebt eigenlijk maar 30 bedden, waarvan er nu 45 bezet zijn. Dan lig je toch best wel behoorlijk vol. Alleen nog geen code zwart (dat zelfs in een noodsituatie iemand gewoon op de stoep dood moet blijven liggen bloeden of zo).

Ik denk dat het concept ‘vol’ een beetje lastiger is dan het klinkt. Ja, het is vol. Nee, we hebben geen code zwart.
Veel zorg en ze zijn ook nog eens besmettelijk. Wat een organisatie moet dat zijn.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Dat ze meer zorg nodig hebben is natuurlijk waar.

Maar ik blijf erbij: als er verloven moeten worden ingetrokken of mensen meer uren moeten werken als het boven de 850 gaat dan is dat dus de capaciteit en wordt er blijkbaar niet juist gecommuniceerd over de echte capaciteit.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-02-2021 13:37
Dat ze meer zorg nodig hebben is natuurlijk waar.

Maar ik blijf erbij: als er verloven moeten worden ingetrokken of mensen meer uren moeten werken als het boven de 850 gaat dan is dat dus de capaciteit en wordt er blijkbaar niet juist gecommuniceerd over de echte capaciteit.
Je zou Pejeka bijna gaan missen nu :roll:
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-02-2021 13:37
Dat ze meer zorg nodig hebben is natuurlijk waar.

Maar ik blijf erbij: als er verloven moeten worden ingetrokken of mensen meer uren moeten werken als het boven de 850 gaat dan is dat dus de capaciteit en wordt er blijkbaar niet juist gecommuniceerd over de echte capaciteit.
Nou ja, de hoeveelheid zorg is wel relevant natuurlijk. Normaal middelt dat wel uit tussen heel ingewikkelde en wat minder lastige patiënten. Zit er ook wel eens een infectieuze tussen etc. Maar dat gaat niet meer op als de helft van je patienten ineens in de ‘lastig en besmettelijk’ valt. Dan kun je normaal wel 1100 bedden hebben, maar die heb je dan in de praktijk voor deze patiënten dus niet.
En ook dat aantal is natuurlijk lastig en niet constant. Die 1100 was in elk geval al niet met volledig opnemen verlof van personeel, iedereen naar zijn normale cursussen etc en geen extra diensten. Er was al een tekort aan IC verpleegkundigen namelijk. Je kunt best een aantal weken wat minder mensen vrij geven etc, en zo even wat meer plek realiseren, wat je dan weer compenseert in bv de zomer waarin je minder plekken hebt. Dus wat is dan en normale capaciteit? Die hoge of het gemiddelde van de twee? Jij zou waarschijnlijk zeggen: het gemiddelde.
Maar voor crisis organisatie (rampen etc) is het relevant hoeveel je acuut kunt realiseren, en dan is de hoge capaciteit dus relevant. Dat wordt dus meestal gebruikt. Nadeel is dat je dus wel 1100 plekken kunt regelen, maar niet een jaar lang (of meer).

Plus dat er nu ook flink wat uitval van personeel bijkomt ivm klachten en moeten testen/zelf positief/ziek enz. Daar zal in de berekening ook wel rekening mee gehouden zijn, maar ook dat is nu een stuk meer dan normaal, en beperkt dus weer je capaciteit.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor je uitleg Nausica, dat maakt wel wat meer duidelijk.
Het blijft moeilijk om zulke dingen te duiden.

Misschien ben ik ook extra fel omdat ik Sun vaak heel zwartgallig vind posten (ook begrijpelijk in haar situatie, je zou van minder zwartgallig worden) en het moeilijk vind omdat dan om te zetten naar de feitelijke situatie.
AnAppleADay schreef:
28-02-2021 13:37
Dat ze meer zorg nodig hebben is natuurlijk waar.

Maar ik blijf erbij: als er verloven moeten worden ingetrokken of mensen meer uren moeten werken als het boven de 850 gaat dan is dat dus de capaciteit en wordt er blijkbaar niet juist gecommuniceerd over de echte capaciteit.
Je hebt gelijk. Zoals al eerder gezegd. Helemaal in het begin van de crisis heeft Gommers het al eens uitgelegd. 1150 bedden is de capaiciteit van de NL IC's samen. Inclusief personeel en techniek. En ja, dannisnhet erg druk, en dan wekt iedereen vollop maar dan is er nog geen sprake van dubbele diensten enningetrokken verloven. Wel meoten bijvoorbeeld verbredings- en verdiepingscursussen worden uitgesteld. Noodzakelijke vaardigheidstraining gaan door.

Bij al verloven intrekken en extra diensten ga je al snel naar 1500 bedden. En als elke medewerker meer dan 2 bedden voor zijn/haar rekening neemt kan dat nog meer worden. Maar dan kom je aan de beperking qua apparatuur.

Daarmee zeg ik nergens dan een IC luilekkerland is. Het is er natuurlijk heel druk. Maar die druk wordt zorg-breed gevoelt. En er is nogblamgbgeem code.zwart met bedden in gangen en stapels lijken op de parkeerplaatsen.

IC medewerkers worden opgeleidnom in gediciplineerde kalmte, technisch hoogwaardige medische handelingen uit te voeren. Die kalmte is wel eg. En een deel van de technische handelingen heeft plaats gemaakt voor het fysiek handelen met mensen, vaak ook met overgewicht.

Het werk is inhoudelijk dus ook best veranderd. Dat zal ook een zware wissel trekken.
Alle reacties Link kopieren
Snap ik Apple. Het is ook lastig. Ik ken een aantal mensen in ons crisisteam persoonlijk. En dan zie ik bv de nationale cijfers omlaag gaan, en zetten zij zich schrap voor een nieuwe golf. Of ik hoor allemaal drama verhalen, en zij zeggen: het gaat wel. Dan denk ik ook: ja, wat is het nou? Zitten we echt bijna in totale crisis of niet?
Je ziet het al als je naar de Nederlandse en Belgische berichtgeving kijkt.
Belgie: het gaat goed jongens, van de zomer is het waarschijnlijk voorbij, hoera!
Nederland: België moet zich schrap gaan zetten voor hele zware maanden!

Eh, huh? En dat op basis van precies dezelfde persconferentie. Dan is het inderdaad lastig om dingen te interpreteren, en in te schatten hoe realistisch iemand is, en hoe pessimistisch van nature.
https://www.nd.nl/leven/gezondheid/1022 ... oronavirus

Dan heeft dus "zon" en "voorjaar" wel degelijk een positief effect, lijkt me zo.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was het aantal besmettingen hier gedaald tov vorige week, vandaag ietsje gestegen (iets van 100, dus stabiel eigenlijk). Het aantal ziekenhuisopnames lag ook weer rond het gemiddelde gisteren (150 dacht ik).

Vrijdag tijdens het overleg, versoepelingen of niet, kregen ze opeens te horen dat er enorme stijging was qua ziekenhuisopnames (200+). Ik hoop zo dat dat eenmalig was en dat het nu weer verder kabbelt. Komende vrijdag is opnieuw overleg, want alle versoepelingen zijn afgekapt door die piek in ziekenhuisopnames. Heel begrijpelijk.

Wel mogen de contactberoepen allemaal terug starten op 1 maart, dat was beloofd en dat gaat ook door.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
28-02-2021 14:21
https://www.nd.nl/leven/gezondheid/1022 ... oronavirus

Dan heeft dus "zon" en "voorjaar" wel degelijk een positief effect, lijkt me zo.
Ja wel jammer dat de zonkracht nu nog niet genoeg is om vitamine D aan te maken.

Laat die lente maar snel komen!
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
28-02-2021 14:21
https://www.nd.nl/leven/gezondheid/1022 ... oronavirus

Dan heeft dus "zon" en "voorjaar" wel degelijk een positief effect, lijkt me zo.
Onze weerman heeft daar iets over gepost. Dat hij in het oog houdt, wat de besmettingen doen als het opeens koud wordt of opeens zacht. Hij denkt dat het zeker invloed heeft. De koudegolf en een tijdje erna stegen de besmettingen hier enorm. Als dat klopt, gaan we bijna terug dalen.

En dat vitamine D effect heeft, daar is al vanaf maart aandacht voor en ik snap werkelijk niet dat dat niet breder in de pers komt. Je immuunsysteem is niet op z'n best als je een vitamine D tekort hebt. En dat komt hier ontzettend veel voor.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
28-02-2021 14:28
Onze weerman heeft daar iets over gepost. Dat hij in het oog houdt, wat de besmettingen doen als het opeens koud wordt of opeens zacht. Hij denkt dat het zeker invloed heeft. De koudegolf en een tijdje erna stegen de besmettingen hier enorm. Als dat klopt, gaan we bijna terug dalen.

En dat vitamine D effect heeft, daar is al vanaf maart aandacht voor en ik snap werkelijk niet dat dat niet breder in de pers komt. Je immuunsysteem is niet op z'n best als je een vitamine D tekort hebt. En dat komt hier ontzettend veel voor.
Dit zei Martijn Broekman ook.
Het kan niet zo zijn dat in heel Noord Europa exact op de dag af de stijgingen tegelijk beginnen. Dat kan eigenlijk alleen maar komen door het weer (icm de testbereidheid met het weer).
Alle andere stijgingen waren nooit exact tegelijk in alle landen.


https://twitter.com/tijnbroekman/status ... 43458?s=21
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
28-02-2021 12:47
Dat wordt nergens ontkent. Ja, er.is veel zorg uitgesteld. Maar Sun.Lover maakt er een doorgeslagen dramatisch verhaal van. De huidige 988 is erg veel. Maar met de reguliere personeelsbezetting wel te behappen.

Ik vind de negatieve zwartgalligheid van forummer minsten net zo tendentieus.....
Dit is dus te behappen doordat men extra werkt en meer patiënten dan normaal verpleegd. En dit is nu al bijna een jaar het geval.
We kunnen ook op deze manier het lerarentekort oplossen door de 50 kinderen in de klassen te doen.
Er is al jaren een tekort en elk jaar een grotere uitstroom dan instroom van IC-verpleegkundigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven