Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 42)

29-01-2021 21:29 3010 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 101 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 984.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41
Alle reacties Link kopieren
André Rouvoet, voorzitter van de GGDGHOR nu bij Nieuwsuur wat de GGD gaat doen aan het datalek.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Ik zou nu ook niet gauw meer gaan testen met dat datalek. Wat een gepruts zeg... Komt het vertrouwen in de overheid niet ten goede.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad wat een gepruts zeg. Dat komt nu toevallig naar voren maar er wordt dus heel wat afgeprutst waar wij niet van weten
Alle reacties Link kopieren
tvp, maar ik ben dus een zorgmijder geworden. ik heb mijn jaarlijkse check up laten gaan. Mijn uitstrijkje heeft mijn man geschraapt, dat was gelukkig oke. Thuiskit aangevraagd op advies hier. Maar no way dat ik nu hier mezelf gaat laten prikken.
Paranoide dat kan, huisarts vindt dat ik moet gaan, maar dat doe ik dus niet. Alle jaren is het goed, dan kan ik wel een half jaar missen vind ik zelf. Verstandig nee, gevoelsmatig oke, zeker. Dus ik houd het zo
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht op de prik
Ik probeer echt alles te zien in het licht van "het is de eerste pandemie voor ons iedereen" maar dat je al maanden weet dat juist deze databank zo lek is als een mandje en denkt dat "excuses" genoeg is, zit er naast. Het allerlaatste wat je wil is dat mensen zich niet laten testen of vaccineren. Rouvoet heeft het niet op orde, in deze tijd moeten we misschien ook wat makkelijker worden met ontslagen onder de top.
Ik heb begrepen dat die eerst een tijdje bewaard worden (hoe lang is vastgelegd, paar weken of maanden volgens mij). Dat is om monsters te kunnen hertesten, bijv op een nieuwe variant. Daarna worden ze vernietigd. Waar ze opgeslagen worden weet ik niet, ik denk dat dat ook zo min mogelijk gecommuniceerd wordt, juist voor de veiligheid. Het zal in ieder geval in een vriezer zijn (anders valt er niks meer te hertesten) en er zullen veel minder mensen bij kunnen dan het geval was bij de computerdata, waar ook alle uitzendkrachten etc van de afsprakenlijn en het BCO toegang toe hadden.
Klinkt logisch.

Is er eigenlijk überhaupt ergens een instantie die laboratoria controleert m.b.t. ook omgaan met DNA materiaal en privacy, beveiliging etc.

In potentie is dat materiaal natuurlijk goud waard.
Nu ook uitzondering op de avondklok voor mensen met ernstige psychische stoornissen waaronder PTTS en angststoornis. Goed dat ze dit doen!
Phineas schreef:
29-01-2021 21:37
Ik zou nu ook niet gauw meer gaan testen met dat datalek. Wat een gepruts zeg... Komt het vertrouwen in de overheid niet ten goede.
Ik denk dat je gegevens een vanaf vandaag al een stuk veiliger zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet waarom ze überhaupt niet gewoon kunnen testen zonder BSN-nummer, je kan toch gewoon een eigen eenmalige code krijgen of zo waarmee je je uitslag kan bekijken? Het zal wel in verband met privacy zijn, dus dat een ander niet jouw uitslag kan bekijken, maar dat werkt zo wel averechts.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Geronimo2 schreef:
29-01-2021 21:50
Ik denk dat je gegevens een vanaf vandaag al een stuk veiliger zijn.
Ja vast.... Nee hoor, ik heb daar weinig vertrouwen in.
Susan schreef:
29-01-2021 21:50
Ik snap niet waarom ze überhaupt niet gewoon kunnen testen zonder BSN-nummer, je kan toch gewoon een eigen eenmalige code krijgen of zo waarmee je je uitslag kan bekijken? Het zal wel in verband met privacy zijn, dus dat een ander niet jouw uitslag kan bekijken, maar dat werkt zo wel averechts.
:biggrin:

Dat BSN nummer wordt straks gekoppeld aan de chip in het vaccin, zodat ze je overal kunnen volgen....

Daarom ook die haast met de uitrol van 5G
redhead70 schreef:
29-01-2021 21:44
tvp, maar ik ben dus een zorgmijder geworden. ik heb mijn jaarlijkse check up laten gaan. Mijn uitstrijkje heeft mijn man geschraapt, dat was gelukkig oke. Thuiskit aangevraagd op advies hier. Maar no way dat ik nu hier mezelf gaat laten prikken.
Paranoide dat kan, huisarts vindt dat ik moet gaan, maar dat doe ik dus niet. Alle jaren is het goed, dan kan ik wel een half jaar missen vind ik zelf. Verstandig nee, gevoelsmatig oke, zeker. Dus ik houd het zo
Draaf je niet een beetje door?
tvp
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
tvp

Ik las net wel dat het nieuwe vaccin van J&J misschien minder beschermt tegen de nieuwe varianten. Kan het alleen niet terug vinden. Hebben jullie dat ook al gelezen ergens?
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
29-01-2021 21:59
tvp

Ik las net wel dat het nieuwe vaccin van J&J misschien minder beschermt tegen de nieuwe varianten. Kan het alleen niet terug vinden. Hebben jullie dat ook al gelezen ergens?
Was net op Nieuwsuur.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
29-01-2021 21:48
Klinkt logisch.

Is er eigenlijk überhaupt ergens een instantie die laboratoria controleert m.b.t. ook omgaan met DNA materiaal en privacy, beveiliging etc.

In potentie is dat materiaal natuurlijk goud waard.
Binnen het ziekenhuis waar ik werk wel. Hoe dat bij de GGD zit weet ik niet, maar wettelijk moet dat in ieder geval wel. Daar zijn vrij strenge regels voor.
Alle reacties Link kopieren
Fijne jongens, die Trotse Haarlemmers:
https://www.rodi.nl/regio/haarlem/19633 ... aad-in-gev
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zaza, dat is ons algemeen positiviteitspercentage! Niet het percentage tijdens het testen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Elizabethie schreef:
29-01-2021 22:00
Was net op Nieuwsuur.
Oh. Dat is niet zo mooi dan.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
29-01-2021 21:59
tvp

Ik las net wel dat het nieuwe vaccin van J&J misschien minder beschermt tegen de nieuwe varianten. Kan het alleen niet terug vinden. Hebben jullie dat ook al gelezen ergens?
Net wel toch?


Het zou bovendien ook goed scoren tegen de nieuw opgedoken varianten van het coronavirus, waaronder ook de Zuid-Afrikaanse die potentieel nog gevaarlijker wordt geacht dan de Britse. In een deelstudie met 6.000 vrijwilligers in Zuid-Afrika, waar voor ruim 90 procent getest werd met de Zuid-Afrikaanse variant, bleek het 89 procent te beschermen tegen een ernstige Covid-aandoening.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/29 ... n-precies/
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven