Schijnheilige partner??

01-04-2021 10:40 304 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je hebt een gesprek met je partner. Je partner geeft aan dat hij product X wil kopen. Product X is echter heel duur en jij ziet het niet zo zitten.

Een aantal weken later komt je partner ineens thuis en het blijkt dat hij product X heeft gekocht. Je bent ontzettend verbaasd en ook boos, maar je partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?” En als je dat vervolgens ontkent kijkt hij sip en doet hij alsof er iets aan JOUW geheugen mankeert.

Herkenbaar? Dit overkwam mij gisteren. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Bitje93 schreef:
01-04-2021 18:05
Waarom maar de helft van het bedrag op de rekening van TO ? Hij heeft toch ook het gehele bedrag voor eigen plezier, dan mag TO toch ook een gelijk bedrag voor eigen plezier gebruiken ?
De rekening is voor de helft van TO en voor de helft van haar vriend. Nu hij het bedrag van de gezamenlijke rekening heeft betaald, heeft zij dus de helft meebetaald. Als hij de helft terugstort, heeft hij daarmee haar deel terugbetaald.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Rosalind schreef:
01-04-2021 17:04
Jammer dat je niet ingaat op de wat meer kritische vragen.
Waarom jouw nee belangrijker is dan zijn ja?
Of de conclusie van het gesprek wel duidelijk was.
Of de uitgave een flinke hap uit jullie bankrekening is of dat het zonder problemen gekocht kon worden.
Mijn nee is niet per se belangrijker. Daar gaat het hier ook niet om.
Het is inderdaad een flinke hap uit onze bankrekening.
rednilV schreef:
01-04-2021 18:21
Mijn nee is niet per se belangrijker. Daar gaat het hier ook niet om.
Het is inderdaad een flinke hap uit onze bankrekening.
Natuurlijk gaat het wel om die nee.
Het is toch heel vreemd dat iemand van een nee een ja wil maken? Ik kan aardig wat voorbeelden bedenken waar dit absoluut niet gewenst is.

En in dit geval had man nog de optie om het van eigen geld te betalen. Hij had zijn ja kunnen krijgen zonder iemand de dupe te laten worden.
Rosalind schreef:
01-04-2021 17:04
Jammer dat je niet ingaat op de wat meer kritische vragen.
Waarom jouw nee belangrijker is dan zijn ja?
Of de conclusie van het gesprek wel duidelijk was.
Of de uitgave een flinke hap uit jullie bankrekening is of dat het zonder problemen gekocht kon worden.
Maar als de "nee" van de ander niet belangrijk is, waarom moet het dan toch nog gevraagd worden?
Als je vind dat iets besproken moet worden omdat het niet alleen maar jouw beslissing kan zijn (als het over gezamelijk geld gaat bijvoorbeeld) dan is de consequentie dus ook dat je het niet doet tenzij de ander duidelijk toestemt.

Ik zou alleen daarom al giftig worden, inderdaad behoorlijk schijnheilig om iets wel te vragen, maar het antwoord te negeren.
Als het dan zo belangrijk is, regel het dan gewoon zelf en laat (het geld van) de ander er buiten.
Persoonlijk zou ik na zoiets er echt voor zorgen dat het niet nog eens zo mis kan lopen, dus financiën meer scheiden, als je nog met hem verder wil.
anoniem_403978 wijzigde dit bericht op 01-04-2021 18:55
5.05% gewijzigd
rednilV schreef:
01-04-2021 11:17
Klopt. Maar ik begin dan echt te twijfelen. Het is net alsof hij dan ECHT denkt dat we het zo hebben afgesproken. Maar ergens diep van binnen zal hij toch weten dat hij gewoon zin heeft doorgedramd. Ik kan bijna gewoon niet geloven dat hij zo achterbaks is.
Of hij neemt jouw 'nee' niet serieus. Hetzij omdat jij die niet duidelijk genoeg uitspreekt, hetzij omdat hij jou / jouw mening gewoon niet serieus neemt.
Lariba schreef:
01-04-2021 18:40
Of hij neemt jouw 'nee' niet serieus. Hetzij omdat jij die niet duidelijk genoeg uitspreekt, hetzij omdat hij jou / jouw mening gewoon niet serieus neemt.
Dat laatste denk ik.
Je hebt het over je partner. Zijn jullie getrouwd zonder huwelijkse voorwaarden? Dan loont het misschien ook om te checken of er nog schulden op je naam staan.
De man van een vriendin van mij zou maandelijks een schuld aflossen (zij betaalde iets anders. Bij de scheiding bleek die hele schuld nog open te staan. Haar man had ook van die lieve puppyogen.

Financieel misbruik is ook misbruik.
Je partner geeft aan dat hij product X wil kopen. Product X is echter heel duur en jij ziet het niet zo zitten.

Je hebt niets afgesproken. Jouw mening is toch geen veto over wat hij wel of niet mag kopen. Hij is niet schijnheilig, jij denkt dat je zijn moeder bent.

Jullie zijn gelijk, jouw mening gaat niet boven die van hem.

Afspreken is: zijn we het er over eens dat het met het huidige maandbudget niet kan worden gekocht? Pas wanneer er consensus is, dan heb je samen iets afgesproken.

Jullie hebben alleen meningen gedeeld en helemaal niets afgesproken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
rednilV schreef:
01-04-2021 10:59
Het is helaas een product wat je niet “even” terug brengt. Het gaat om duizenden euro’s.
Serieus? Zijn geld of jullie geld?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
01-04-2021 19:30
Je partner geeft aan dat hij product X wil kopen. Product X is echter heel duur en jij ziet het niet zo zitten.

Je hebt niets afgesproken. Jouw mening is toch geen veto over wat hij wel of niet mag kopen. Hij is niet schijnheilig, jij denkt dat je zijn moeder bent.

Afspreken is: zijn we het er over eens dat het met het huidige maandbudget niet kan worden gekocht? Pas wanneer er consensus is, dan heb je samen iets afgesproken.

Maar waarom koopt hij dan iets van gezamelijk geld als er geen afspraak is?
Dan stelt hij zichzelf dus boven haar, en als hij denkt dat hij mag beslissen zonder haar iets te vragen, waarom vroeg hij het dan wel?
Hetvrijewoord schreef:
01-04-2021 11:06
Niet elk stel kan omgaan met alle inkomsten op één hoop.

Ga jullie uitgaven voortaan scheiden dan hoef je je hier niet druk om te maken en kan hij kopen wat hij wil als hij het geld er voor (over) heeft.
Bij nader inzien 100% eens of beter ga latten en scheid alles.
viva-amber schreef:
01-04-2021 19:30

Ik zou het met je eens zijn als het om een nieuwe grasmaaier ging of een nieuwe bureaustoel.

Natuurlijk denk ik niet dat ik zijn moeder ben. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt?
boerinnetje-van-buuten schreef:
01-04-2021 19:25
Je hebt het over je partner. Zijn jullie getrouwd zonder huwelijkse voorwaarden? Dan loont het misschien ook om te checken of er nog schulden op je naam staan.
De man van een vriendin van mij zou maandelijks een schuld aflossen (zij betaalde iets anders. Bij de scheiding bleek die hele schuld nog open te staan. Haar man had ook van die lieve puppyogen.

Financieel misbruik is ook misbruik.
Dank voor het advies!
Als iemand binnen een relatie iets duurs voor zichzelf wil kopen, moet hij dat naar zichzelf toe verantwoorden. Maar dan moet het wel van eigen rekening betaald worden.

Ik vind dat dergelijke hoge gedragen voor zichzelf niet van de gezamenlijke rekening af mogen gaan. Dan zegde ik die rekening op en ging ik alleen nog maar vanuit mijn eigen bankrekening.
Hij gaat nog zulke dingen flikken want hij weet hoe simpel het is om je te manipuleren. Hij krijgt z'n zin en jij trapt er wel weer in dat ie het echt niet door had. Lekkere vent heb je. Als je zelf een job hebt en dus een inkomen: rekeningen 100% scheiden op geld voor boodschappen na.
rednilV schreef:
01-04-2021 19:44
Ik zou het met je eens zijn als het om een nieuwe grasmaaier ging of een nieuwe bureaustoel.

Natuurlijk denk ik niet dat ik zijn moeder ben. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt?
Sinds ik heb gelezen om hoeveel geld het gaat, heb ik mijn mening ook veranderd.

Wanneer het van jullie geld was, dan kan dit echt niet.
Hebben jullie naast een gezamenlijke rekening ook nog eigen geld? Of is alles op 1 hoop gegooid en kan hij dus niet eens kiezen om de uitgave van zijn eigen rekening te doen?

Duizenden euro’s zegt nog steeds niet zo veel, hoeveel % van jullie spaargeld ging het ongeveer?
En natuurlijk hoef je niet voor elke aankoop toestemming te hebben, maar daar is als het goed is een soort langlopende afspraak voor.
Binnen een relatie is het meestal wel duidelijk welke bedragen wel of niet overlegt hoeven te worden.
Ik denk dat hij zelf heel goed weet dat dit bedrag buiten de gewone alledaagse beslissingen valt.
Daarom juist benadrukt hij dat dit is wat jullie hebben afgesproken, omdat hij weet dat hij zonder afspraak echt wel fout zit.
ClumsyNinja schreef:
01-04-2021 19:56
Hebben jullie naast een gezamenlijke rekening ook nog eigen geld? Of is alles op 1 hoop gegooid en kan hij dus niet eens kiezen om de uitgave van zijn eigen rekening te doen?

Duizenden euro’s zegt nog steeds niet zo veel, hoeveel % van jullie spaargeld ging het ongeveer?
Ik wilde precies hetzelfde vragen.
Hoe zit jullie financiële verdeling in elkaar?
Je zegt ergens dat hij meer bijdraagt. Betekent dat hij ook meer "eigen geld" heeft waar hij het product van had kunnen kopen of gaat alles op één hoop?
Daarom hebben wij een gezamenlijke én eigen rekening. De gezamenlijke rekening daar betalen we boodschappen, vaste lasten en spullen voor de hond van. Van de eigen rekening mag je lekker zelf weten wat je ervan koopt. Daarmee voorkom je gezeur dat je iets koopt wat de ander onzin vindt. Want dat bepaal je gewoon zelf.
Rosalind schreef:
01-04-2021 21:43
Ik wilde precies hetzelfde vragen.
Hoe zit jullie financiële verdeling in elkaar?
Je zegt ergens dat hij meer bijdraagt. Betekent dat hij ook meer "eigen geld" heeft waar hij het product van had kunnen kopen of gaat alles op één hoop?
Zou het daarom oké zijn dat hij liegt en draait over wat er afgesproken is?
3Tomaten schreef:
01-04-2021 22:24
Zou het daarom oké zijn dat hij liegt en draait over wat er afgesproken is?
Zoals ik in mijn eerste reactie in dit topic al zei: de manier waarop is niet oké.
Al weten we niet wat er precies afgesproken is. Alleen dat TO heeft gezegd dat ze het niet zag zitten. De kans is aanwezig dat ze beiden een andere interpretatie van dat gesprek hadden.
Rosalind schreef:
01-04-2021 22:27
Zoals ik in mijn eerste reactie in dit topic al zei: de manier waarop is niet oké.
Al weten we niet wat er precies afgesproken is. Alleen dat TO heeft gezegd dat ze het niet zag zitten. De kans is aanwezig dat ze beiden een andere interpretatie van dat gesprek hadden.
Maar ook in dat geval maakt de financiële situatie toch niet uit?
Daar suggereer je mee dat hij in zijn recht staat omdat het niet eerlijk verdeelt is, terwijl het gaat om de (al dan niet verkeerd begrepen) afspraak die niet is nagekomen.
Vind het ook wel heel bijzonder trouwens dat je na een jarenlange relatie niet zou weten dat je partner het niet op prijs stelt als je zomaar duizenden euro's uitgeeft aan iets waar alleen jij het nut van inziet.
3Tomaten schreef:
01-04-2021 22:30
Maar ook in dat geval maakt de financiële situatie toch niet uit?
Daar suggereer je mee dat hij in zijn recht staat omdat het niet eerlijk verdeelt is, terwijl het gaat om de (al dan niet verkeerd begrepen) afspraak die niet is nagekomen.
Het punt is dat TO nogal schaars is in haar informatie. We weten niet of er een echte afspraak was, we weten niet of ze eigen geld hebben of dat alles op één hoop gaat. Wat mij betreft spelen deze factoren mee.
Ik vind dat er nogal snel geroepen wordt dat TO maar snel een punt achter de relatie te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven