Nee is nee

zaterdag 22 mei 2021 om 15:07
In een ander topic ontstond een discussie over de voetangels en klemmen van het ‘nee is nee’ in een seksuele relatie. Kun je dat als man verkeerd begrijpen, mag je vrouw overhalen, enzovoort.
In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.
Dus graag hier verder.
In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.
Dus graag hier verder.
zaterdag 29 mei 2021 om 10:29
Dat zeg ik toch ook: beide vind ik niet wenselijk: het zogenaamde ‘tegengeluid’ (die term nam ik over) als ook de ‘je móet nu..... weg bij man/politie/zijn sokken nooit meer wassen etc etc.kadanz schreef: ↑29-05-2021 10:24Dat is dus één kant van het verhaal. Een heel belangrijke kant van het verhaal waar ik ook nooit tussen zal komen als man.
De discussie ontstaat pas als er andere zaken gaan spelen zoals de aanmoediging om aangifte te doen, of wanneer een slachtoffer wel heel nadrukkelijk een bepaalde kant op wordt gestuurd. Meestal zeer terecht en met de beste bedoelingen, maar er zijn geregeld topics geweest waarin het objectief gezien helemaal niet zo duidelijk was of het inschakelen van de politie wel zo vanzelfsprekend is. Als er vanuit de steun en emotie dan toch aangemoedigd wordt om bepaalde onomkeerbare acties uit te voeren, vind je dan niet dat anderen daar ook wat over mogen zeggen? Hoever wil je gaan om een bepaald onderwerp buiten de discussie te houden op een openbaar forum?
Tegengeluid is volgens mij niet het juiste woord. Het gaat niet om voor of tegen. Er is geen team slachtoffer of team man.
Je hebt alleen de pech dat degenen die ‘je moet dit....’ riepen hier niet actief meeschrijven, dus jij bent helaas de lul

Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser

zaterdag 29 mei 2021 om 10:51
Haha, fair enough. En je schreef inderdaad ook dat er een tegenstelling gecreëerd wordt die er niet is. Ik snap wel dat er een gevoel van tegenstelling ontstaat wanneer ‘‘tegengeluid’’ meteen de hoek van victim blaming wordt geduwd.
Ook in de situatie waarin discussie wél op z’n plaats is. Ik vrees dat dat altijd zal blijven botsen in dit soort topics.
Ook in de situatie waarin discussie wél op z’n plaats is. Ik vrees dat dat altijd zal blijven botsen in dit soort topics.

zaterdag 29 mei 2021 om 13:30
Goed punt waar ik het ook mee eens ben hoor: in het andere topic gaf ik ook bij TO aan dat ze volgens mij een grote achterstand had in het uiten van emoties. Dat is rationeel en constructief samen met emoties. Volgens mij denken jij en ik er niet heel verschillend over, maar ligt mijn accent ergens anders.Chienandalou schreef: ↑28-05-2021 23:10Ik denk dat hier de spraakverwarring zit en het pijnpunt tussen mensen die elkaar tegenspreken, maar ook niet.
Door de termen emotie, ervaring en gevoel tegenover constructief en rationeel te zetten creeer je een tegenstelling die er niet is. Dat gaat nl. hand in hand.
Zoals eerder gemeld: er zit ook een element van overcompensatie in, op reageerders die zeggen "jij moet je nu zo-en-zo ellendig voelen". En overcompensatie buiten context geeft natuurlijk een vertekend beeld van iemand.
Ter illustratie: op NPO heb ik een keer een interview gezien (Ivo Niehe, Jaap Jongbloed of zo) van iemand die verkracht was en daar naar eigen zeggen 3 (drie) dagen toch echt wel mee gezeten had. Zeldzaam en uitzonderlijk, maar ga zo iemand niet op dag 2 een trauma voorspiegelen met "de komende tijden zul jij je zo-en-zo voelen anders doe je het niet goed"
Het gevoel de les gelezen worden klinkt inderdaad best vervelend. Ik doe er zelf mijn best voor om het zorgvuldig te formuleren, maar misschien komt het toch niet altijd zo over.Chienandalou schreef: ↑28-05-2021 23:10Daarnaast is het best vervelend om in dit specifieke precair onderwerp door de vorm (beeldspraak, woordgebruik) de les gelezen te worden door mannen. Die statistisch gezien weinig ervaring hebben met deze situatie.
Dat veel mannen geen ervaring hebben als slachtoffer beperkt ze meestal natuurlijk in het gesprek en dat moeten ze blijven beseffen. Maar als dader, ex-dader of vermeend dader juist weer niet.
Ok, duidelijk.Chienandalou schreef: ↑28-05-2021 23:10Met wat je verder vertelt kan ik persoonlijk weinig mee. Dat was in het eerder genoemde topic niet ter discussie en hier ook niet.

dinsdag 8 juni 2021 om 18:57
Dus een meisje van zes wat wekelijks naakt met haar papa moet knuffelen wordt ook niet misbruikt, omdat ze dat woord niet in context kan plaatsen?katkaatje schreef: ↑08-06-2021 18:55Maar verwijderen jullie dan ook de posts waarin TO woorden in de mond wordt gelegd? Want serieus, dat is ook echt niet ok. Dat is ook gevaarlijk. Dus alsjeblieft, treedt daar dan ook tegenop.
Ik wil de discussie ook liever niet voeren, echt niet. Maar ik vind wel dat er met respect omgegaan moet worden met een TO en haar geen verkrachting aangepraat mag worden als zij dat niet ervaart. Dat is haar recht.

dinsdag 8 juni 2021 om 18:59
ModeratorViva schreef: ↑08-06-2021 18:56Als TO daar om vraagt, zullen we dat doen.
Verdere discussie graag ergens anders.
Waar kan ik hier met de moderators verder over praten? Ik wil dit topic niet vervuilen, maar ben wel geïnteresseerd wat maakt dat je hierop wel inhaakt, maar niet op de mensen die het woord gebruiken wat TO nadrukkelijk niet gebruikt. Wat maakt het ene belangrijker dan het andere?
Nogmaals, dat wil ik niet hier doen, maar weet even niet waar de plek daarvoor is.
dinsdag 8 juni 2021 om 19:00
Het woord is geen emotie of ervaring, maar een handeling.katkaatje schreef: ↑08-06-2021 18:55Maar verwijderen jullie dan ook de posts waarin TO woorden in de mond wordt gelegd? Want serieus, dat is ook echt niet ok. Dat is ook gevaarlijk. Dus alsjeblieft, treedt daar dan ook tegenop.
Ik wil de discussie ook liever niet voeren, echt niet. Maar ik vind wel dat er met respect omgegaan moet worden met een TO en haar geen verkrachting aangepraat mag worden als zij dat niet ervaart. Dat is haar recht.
Verder nogmaals: ander topic.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser

dinsdag 8 juni 2021 om 19:01
Chienandalou schreef: ↑08-06-2021 19:00Het woord is geen emotie of ervaring, maar een handeling.
Verder nogmaals: ander topic.
We hébben de discussie hier al gevoerd en toen hébben we al geconcludeerd dat het aan TO is. Kom daar dan niet steeds op terug.
dinsdag 8 juni 2021 om 19:01
Als je met ons in gesprek wil, kan dat in Vraag het de modstopic.katkaatje schreef: ↑08-06-2021 18:59Waar kan ik hier met de moderators verder over praten? Ik wil dit topic niet vervuilen, maar ben wel geïnteresseerd wat maakt dat je hierop wel inhaakt, maar niet op de mensen die het woord gebruiken wat TO nadrukkelijk niet gebruikt. Wat maakt het ene belangrijker dan het andere?
Nogmaals, dat wil ik niet hier doen, maar weet even niet waar de plek daarvoor is.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

dinsdag 8 juni 2021 om 19:02
ModeratorViva schreef: ↑08-06-2021 19:01Als je met ons in gesprek wil, kan dat in Vraag het de modstopic.
Thanks!
dinsdag 8 juni 2021 om 19:05
Ik heb niets geconcludeerd en in dat topic ook niet gezien dat die TO het gebruik van dat woord van anderen als hinderlijk ziet. Zij vond de discussie vervelend en zit zelf nog met vragen. Dat is wat anders.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser

dinsdag 8 juni 2021 om 19:06
Dat is juist wat ik NIET zeg.viva-amber schreef: ↑08-06-2021 18:47Eens met Moiren, net zoals TO's poging om haar therapie op te schalen om zelf te veranderen en zo haar relatie te redden. Het gedrag van haar man is haar blinde vlek.
Hij pleegt seksueel geweld: zij gaat erin therapie iets aan doen.
Hij drinkt en liegt: zij legt hem geen grenzen meer op, want slecht voor zijn autonomie.
Hij vergokt zijn spaargeld: zij neemt alle financiën van hem over.
To denkt: hoe meer ik investeer: hoe groter de kans dat ik hem en mijn relatie redt.
Idd: redden en zand erover. Nog even en die man hoeft zijn eigen reet niet meer af te vegen.

dinsdag 8 juni 2021 om 19:09
oja natuurlijk wat stom van ons om dit niet te zien.....Halo schreef: ↑08-06-2021 16:35Ik noem het geen victim blaming, maar eerder een vorm van stille dominantie.
Vaak in een relatie is er 1 van degenen de uitbundige en de ander lijkt vaak ondergesneeuwd worden of het slachtoffer.
Het is niet zo zwart/ wit.
Stille dominantie is een vorm van onbereikbaarheid van degene die dus eigenlijk volledig zijn/haar (vaak haar)(eigen) leven leidt en tevreden lijkt. Het gezin draait en dat is de afleiding die nodig is.
Maar de ander heeft ook behoeften en gaat bewust of onbewust gebukt onder die tevredenheid van de ander.
Dit uit zich vaak in vluchtgedrag wat niet past binnen het perfecte gezinsplaatje of de normen van de maatschappij.
Maar dit is de tegenspoed.
Die krijg je nooit in de vorm die je verwacht. Je belooft in tegenspoed bij elkaar te blijven en voor elkaar te zorgen.
Wat bij het uitspreken van die woorden niet wordt beseft is dat tegenspoed niet gaat over voor elkaar zorgen tijdens bijvoorbeeld ziekte.
De echte tegenspoed zit in de momenten waarop je in cruciale patstellingen komt en je geconfronteerd wordt met jezelf, jouw grenzen, en geven en nemen.
TO zit in een nieuw balans zoeken binnen de relatie. En die weg is niet makkelijk
Het heeft geen enkele zin om de man af te branden. Dit is zijn vorm van communiceren. Zijn omgaan met frustratie en onmacht. Noem het van mij part zijn ziekte of zijn manier om te laten zien: ‘ ik ben er ook’
Het gaat niet om seks. Of om geld of uitgaan.
Het gaat om gezien worden

dinsdag 8 juni 2021 om 19:10
Ik wil trouwens de vraag die ik aan Halo stelde wel even herdefiniëren hoor, want de discussie over het woord verkrachting geeft blijkbaar kortsluiting bij sommige mensen:
Als jij tegen je wil (hier schreef ik dus eerder verkracht) gepenetreerd wordt, je man verdwijnt zonder te laten weten waar hij is en wanneer hij terugkomt, hij gokverslaafd blijkt te zijn, er net een verse baby is en man daar allemaal absoluut geen hulp voor wil: welke 2 kanten zie je dan en wat voor advies zou voor jou wenselijk zijn?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser

dinsdag 8 juni 2021 om 19:16

dinsdag 8 juni 2021 om 19:25

dinsdag 8 juni 2021 om 19:26
Dat je zo goed hard je best doet.Chienandalou schreef: ↑08-06-2021 19:10Ik wil trouwens de vraag die ik aan Halo stelde wel even herdefiniëren hoor, want de discussie over het woord verkrachting geeft blijkbaar kortsluiting bij sommige mensen:
Als jij tegen je wil (hier schreef ik dus eerder verkracht) gepenetreerd wordt, je man verdwijnt zonder te laten weten waar hij is en wanneer hij terugkomt, hij gokverslaafd blijkt te zijn, er net een verse baby is en man daar allemaal absoluut geen hulp voor wil: welke 2 kanten zie je dan en wat voor advies zou voor jou wenselijk zijn?

dinsdag 8 juni 2021 om 19:27
dinsdag 8 juni 2021 om 19:31
Als je echt kon lezen en nadenken, zou je snappen dat die vergelijking wél ergens op slaat.
't Is al met al een heel gedoe
dinsdag 8 juni 2021 om 19:32
Ik vind het triest om te lezen dat er mensen zijn die verkrachting een normaal onderdeel vinden van de dynamiek in een relatie. En nog triester dat ze het zó normaal vinden dat ze anderen hun beschadigde denkbeelden aanraden op basis van een misleid idee van nuance. Relaties en liefde kunnen ècht mooier zijn dan je partner die geregeld je fysieke grenzen schendt. Voor die mensen: zoek alsjeblieft therapeutische hulp.
dinsdag 8 juni 2021 om 19:34
Ik was aan het zoeken naar woorden maar jij hebt ze al gevonden. Precies dit dus.Thalas schreef: ↑08-06-2021 19:32Ik vind het triest om te lezen dat er mensen zijn die verkrachting een normaal onderdeel vinden van de dynamiek in een relatie. En nog triester dat ze het zó normaal vinden dat ze anderen hun beschadigde denkbeelden aanraden op basis van een misleid idee van nuance. Relaties en liefde kunnen ècht mooier zijn dan je partner die geregeld je fysieke grenzen schendt. Voor die mensen: zoek alsjeblieft therapeutische hulp.
't Is al met al een heel gedoe