Duitsland tips vakantie
dinsdag 22 juni 2021 om 15:54
Hallo allemaal,
Via Google zie ik helaas geen topics meer van het viva forum. Ik vond er altijd zoveel goede tips.
Ik wil graag dit jaar of volgend jaar naar een gebied reizen wat dicht bij de grens ligt waar veel natuurgebieden zijn met daar tussen van die prachtige dorpjes/kastelen. Via Google is er zo'n schat van informatie dat ik er niet uitkom.
Welke gebied is prachtig om doorheen te rijden en te overnachten? Ik reis met kinderen die helaas niet zo van wandelen houden. Dus vooral dorpjes met daar omheen natuur lijkt mij ideaal, zodat ik kan combineren.
Ook is het belangrijk dat het betaalbaar blijft. Grote steden houd ik niet zo van. Ik wil vooral cultuur snuiven, dorpjes ontdekken, met de kinderen activiteiten ondernemen in kleinere natuurgebieden en vooral rust.
Ik ben benieuwd of bij deze wensen iets aansluit.
Via Google zie ik helaas geen topics meer van het viva forum. Ik vond er altijd zoveel goede tips.
Ik wil graag dit jaar of volgend jaar naar een gebied reizen wat dicht bij de grens ligt waar veel natuurgebieden zijn met daar tussen van die prachtige dorpjes/kastelen. Via Google is er zo'n schat van informatie dat ik er niet uitkom.
Welke gebied is prachtig om doorheen te rijden en te overnachten? Ik reis met kinderen die helaas niet zo van wandelen houden. Dus vooral dorpjes met daar omheen natuur lijkt mij ideaal, zodat ik kan combineren.
Ook is het belangrijk dat het betaalbaar blijft. Grote steden houd ik niet zo van. Ik wil vooral cultuur snuiven, dorpjes ontdekken, met de kinderen activiteiten ondernemen in kleinere natuurgebieden en vooral rust.
Ik ben benieuwd of bij deze wensen iets aansluit.
dinsdag 22 juni 2021 om 19:59
Oef hier ga ik zeker minimaal een week voor uit trekken!
Dank voor alle tips weer.
Ik zag de vraag voorbij komen waar wij van houden :
Verschillende dorpen bezoeken, vooral met hoger gelegen.
Zwemmen, buitenzwembad met mooi uitzicht.
Zwemmen in meren.
Wandelen, maar niet in te grote natuurgebieden, helaas wordt er na 30 minuten al flink geklaagd.
Fietstochten.
Zeker de kabelbanen en rodelbanen.
Speelparken buiten.
De grootste hangbrug.
Picknicken overal en nergens.
Terrasjes.
Watervallen (!)
Kastelen.
En rondreizen met de auto en tijdens het reizen genieten van het uitzicht.
Zwemmen in meren.
Wandelen, maar niet in te grote natuurgebieden, helaas wordt er na 30 minuten al flink geklaagd.
Fietstochten.
Speelparken buiten.
De grootste hangbrug.
Terrasjes.
Watervallen (!)
Kastelen.
dinsdag 22 juni 2021 om 20:02
Oja en zoals benoemd de grotten. Zij zijn nooit naar het buitenland geweest en het is daardoor al snel bijzonder. Ik wil vooral ook activiteiten ondernemen die typisch iets zijn voor het buitenland. Bijvoorbeeld dus de rodelbaan, zwemmen in een buitenbad met uitzicht op de bergen, de grotten, vulkanen, etc
dinsdag 22 juni 2021 om 20:27
dinsdag 22 juni 2021 om 22:04
Er zijn heel veel mooie plekken in Duitsland. Niet ver over de grens bijvoorbeeld het Thüringerwald. En de Eifel natuurlijk, al veel genoemd hier. En het Sauerland. Allemaal heel fijn.
Zelf ben ik ook erg gecharmeerd van de Harz, uurtje of vier vanaf de grens. Ook zomerrodelbanen, buitenspeelgebieden, stoomtreinennetwerk, mooie oude stadjes, kastelen, plekken waar het nog écht rustig is, heerlijk. En, ook fijn, niet te duur.
Zelf ben ik ook erg gecharmeerd van de Harz, uurtje of vier vanaf de grens. Ook zomerrodelbanen, buitenspeelgebieden, stoomtreinennetwerk, mooie oude stadjes, kastelen, plekken waar het nog écht rustig is, heerlijk. En, ook fijn, niet te duur.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 23 juni 2021 om 10:42
woensdag 23 juni 2021 om 12:22
KloptSimply-me schreef: ↑23-06-2021 10:42Wat een leuke tips allemaal! Ik ben zelf ook aan het kijken voor een vakantie naar Duitsland. Ik hoorde alleen dat je een negatieve test moet overhandigen als je op een terras wil zitten of uiteten wil gaan, ik kan er zelf niet een duidelijk bericht over vinden, weet iemand dat?
maar testen kan (zeker in grote steden) ter plekke
woensdag 23 juni 2021 om 12:56
Kijk eens naar landallpark de warsberg. Daar hebben ze bijna alles op loopafstand wat jij hier beschrijft. En het ligt op 30 minuten rijden van Trier.Ikkuz schreef: ↑22-06-2021 19:59Oef hier ga ik zeker minimaal een week voor uit trekken!
Zwemmen in meren.
Fietstochten.
Speelparken buiten.
De grootste hangbrug.
Terrasjes.
Watervallen (!)
Kastelen.
Op het park hebben ze stacaravans, huisjes en er is een camping bij.
woensdag 23 juni 2021 om 13:42
Nee hoor, we hebben op diverse terrassen in Duitsland gezeten en je kon zo plaats nemen. Bij eentje hadden ze een qr-code waarmee je kon inchecken maar die app gebruiken we niet. Toen moesten we naam/gegevens op 'n papiertje schrijven.Simply-me schreef: ↑23-06-2021 10:42Wat een leuke tips allemaal! Ik ben zelf ook aan het kijken voor een vakantie naar Duitsland. Ik hoorde alleen dat je een negatieve test moet overhandigen als je op een terras wil zitten of uiteten wil gaan, ik kan er zelf niet een duidelijk bericht over vinden, weet iemand dat?
Het hotel vroeg om een negatieve test (en bood ook gratis testen aan) maar toen we zeiden gevaccineerd te zijn, hoefden ze het bewijs daarvan (onze gele boekjes) niet te zien.
woensdag 23 juni 2021 om 14:12
Net gekeken, ziet er goed uit.watdachtjehiervan schreef: ↑23-06-2021 12:56Kijk eens naar landallpark de warsberg. Daar hebben ze bijna alles op loopafstand wat jij hier beschrijft. En het ligt op 30 minuten rijden van Trier.
Op het park hebben ze stacaravans, huisjes en er is een camping bij.
Ik ga alle benoemde campings/parken later grondig bekijken. Dit voorwerk is echt heel leuk! Dank!
woensdag 23 juni 2021 om 14:13
Dat klinkt goed. En waar in Duitsland was dat? Ik begreep hierboven dat het per deelstaat verschillend is.redbulletje schreef: ↑23-06-2021 13:42Nee hoor, we hebben op diverse terrassen in Duitsland gezeten en je kon zo plaats nemen. Bij eentje hadden ze een qr-code waarmee je kon inchecken maar die app gebruiken we niet. Toen moesten we naam/gegevens op 'n papiertje schrijven.
Het hotel vroeg om een negatieve test (en bood ook gratis testen aan) maar toen we zeiden gevaccineerd te zijn, hoefden ze het bewijs daarvan (onze gele boekjes) niet te zien.
dinsdag 29 juni 2021 om 11:49
Ik heb veel gegoogled en het is er prachtig. Voor nu wil ik eerst naar de Eifel toe, maar Sauerland staat ook op mijn bucketlist.
Nu heb ik nog een aantal vragen die zijn opgedoken na het googlen.
Ik wil graag wandelen in de Eifel, maar wel met twee (klagende) jongens. Zijn er wandelpaden met prachtige uitkijkpunt(en) en voor de kinderen interessant genoeg/niet teveel km.
Verder verdwaal ik wonderbaarlijk snel, dus een duidelijke route is van belang
.
Ik wil graag de plaatsen bezoeken die zijn benoemd en allerlei actracties. Is het handig om op één plek te verblijven in de Eifel of ligt alles ver uit elkaar? Dat was voor mij nog niet helemaal duidelijk.
Nu heb ik nog een aantal vragen die zijn opgedoken na het googlen.
Ik wil graag wandelen in de Eifel, maar wel met twee (klagende) jongens. Zijn er wandelpaden met prachtige uitkijkpunt(en) en voor de kinderen interessant genoeg/niet teveel km.
Verder verdwaal ik wonderbaarlijk snel, dus een duidelijke route is van belang
Ik wil graag de plaatsen bezoeken die zijn benoemd en allerlei actracties. Is het handig om op één plek te verblijven in de Eifel of ligt alles ver uit elkaar? Dat was voor mij nog niet helemaal duidelijk.
dinsdag 29 juni 2021 om 18:11
Als je wat avontuurlijker wilt wandelen (waardoor het voor de jongens misschien wat aantrekkelijker wordt) kan ik je zeker de Sächsische Schweiz aanraden, vlabij Dresden. Het is wat verder reizen natuurlijk, maar de omgeving is echt prachtig met veel rotsen, en ook een paar mooi dorpjes/steden. Dresden zelf natuurlijk, maar Pirna, Meissen etc zijn ook heel erg fraai.
Regio Bamberg houd ik ook van, Bamberg is geweldig, omgeving veel heuvels en een gebied met rotsen en prachtige dorpjes bij Pottenstein. Ook wat verder maar dus ook zeker de moeite waard!
Regio Bamberg houd ik ook van, Bamberg is geweldig, omgeving veel heuvels en een gebied met rotsen en prachtige dorpjes bij Pottenstein. Ook wat verder maar dus ook zeker de moeite waard!
dinsdag 29 juni 2021 om 19:14
Ik heb de reacties niet gelezen dus wellicht mosterd...
Duitsland is heerlijk als vakantieland!
Monschau is een erg mooi plaatsje, en sla onderweg daar naartoe ook Stolberg niet over, een piepklein plaatsje bij Aken dat veel minder bekend is en dus ook helemaal niet druk met toeristen. Bij het toeristenbureautje leken ze zich zelfs rot te schrikken dat er echt een klant was (ik) die een plattegrondje wilde met de highlights. Er is een mooi kasteel, mooi begraafplaatsje dat mooi uitzicht biedt over het dorp + het kasteel verderop, en wat leuke eettentjes. In dat kasteel is ook een soort museumpje.
Vogelsang IP is een interessante verzameling gebouwen, de Hitler-Schule. Maar misschien te heftig voor met je kinderen. Maar als ze 12+ zijn dan kan het juist fascinerend zijn. Het is een goed museum met veel foto's en spullen en uitleg erbij.
Verder ligt het pal tegen het natuurgebied de Eifel aan, even een heuvel af en een imposante brug over lopen en je bent in het bos.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar voor kinderen tot een jaar of 11 is Irrland een geweldig leuk speelpark. Toen ik er was had het gratis parkeren, was de entree maar 5 euro ofzo, mocht je zelf eten van buiten mee naar binnen nemen, wat je dan kon barbecuën op de BBQ's die daar overal hangen, en je kan er een bolderkar huren. Het park is gigantisch groot en er zijn veel picknicktafels en zitjes naast de speeltoestellen zodat de volwassenen kunnen chillen met zicht op hun kinderen. Er zijn bijna alleen maar dingen die geen elektriciteit vergen, bijvoorbeeld skelters, enorm hoge glijbanen, springkussens, touwtorens, een heel groot bad gevuld met maiskorrels om in te 'zwemmen' (en de meeste kinderen stoppen dan voor de lol hun zakken en kleding vol mais), en nog veeeeeel meer. Zelfs ik vond het leuk en ik ben helemaal niet zo'n kindervriend. Neem ook zwemkleding en handdoeken mee want er zijn ook diverse ondiepe poeletjes waar kinderen in kunnen spelen. Er zijn geen groepen (lompe stoere) tieners zonder ouders, die zijn niet welkom (alleen mét hun ouders).
Bad Pyrmont is een pittoresk plaatsje, een kuuroord uit de vorige eeuwen, met een mooie botanische tuin, een paleis en een saunacomplex. De gemiddelde leeftijd is zo'n 80 jaar hahaha maar daar hoef je geen last van te hebben. Er zijn genoeg restaurants en bars.
Bad Bertrich (en ik bedoel hier dus niet Bad Bentheim) is ook wel schattig en heeft ook een spa. (Zoals de meeste "Bad" plaatsjes natuurlijk.) Saunacomplexen in Duitsland zijn vaak wel anders dan in Nederland: vaak hebben ze een deel met badkleding en een deel naakt, dus als je veel heen en weer gaat is dat irritant om dan je koude spul weer aan te moeten trekken. Ook is er vaak geen horeca in het naaktgedeelte, en de horeca die er dan wel is, is soms zo'n sneu kantine-achtig iets waar je zelf aan een lopend buffet wat moet halen. Dus geen luxe bediening aan je ligstoel zoals in Nederland. Ook moet je soms per gedeelte van de sauna extra bijbetalen, als je dan met je bandje door een poortje gaat dan wordt dat bij je rekening opgeteld. Dus kijk van tevoren even goed bij de receptie op de borden met de prijzen.
Het kasteel Burg Eltz vlakbij Bad Bertrich (en vlakbij Cochem) is erg tof om te bezoeken. Wel moet je dan even uitzoeken of er rondleidingen in het Nederlands zijn, want de meeste kamers mag je alleen met een gids bezoeken. Er zijn sowieso groepen in het Duits en het Engels (mochten jullie kinderen dat verstaan).
De Eifel ligt ook niet ver van mooie natuur in België, de Hoge Venen heet dat geloof ik. En mocht je naar Trier gaan in Duitsland, dat is weer redelijk goed te combineren met het land Luxemburg, bijvoorbeeld Echternach is wel een schattig plaatsje. Maar Trier is al best flink verder naar het zuiden. Wel een mooi stadje met overblijfselen uit de Romeinse tijd.
Veel plezier!
Duitsland is heerlijk als vakantieland!
Monschau is een erg mooi plaatsje, en sla onderweg daar naartoe ook Stolberg niet over, een piepklein plaatsje bij Aken dat veel minder bekend is en dus ook helemaal niet druk met toeristen. Bij het toeristenbureautje leken ze zich zelfs rot te schrikken dat er echt een klant was (ik) die een plattegrondje wilde met de highlights. Er is een mooi kasteel, mooi begraafplaatsje dat mooi uitzicht biedt over het dorp + het kasteel verderop, en wat leuke eettentjes. In dat kasteel is ook een soort museumpje.
Vogelsang IP is een interessante verzameling gebouwen, de Hitler-Schule. Maar misschien te heftig voor met je kinderen. Maar als ze 12+ zijn dan kan het juist fascinerend zijn. Het is een goed museum met veel foto's en spullen en uitleg erbij.
Verder ligt het pal tegen het natuurgebied de Eifel aan, even een heuvel af en een imposante brug over lopen en je bent in het bos.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar voor kinderen tot een jaar of 11 is Irrland een geweldig leuk speelpark. Toen ik er was had het gratis parkeren, was de entree maar 5 euro ofzo, mocht je zelf eten van buiten mee naar binnen nemen, wat je dan kon barbecuën op de BBQ's die daar overal hangen, en je kan er een bolderkar huren. Het park is gigantisch groot en er zijn veel picknicktafels en zitjes naast de speeltoestellen zodat de volwassenen kunnen chillen met zicht op hun kinderen. Er zijn bijna alleen maar dingen die geen elektriciteit vergen, bijvoorbeeld skelters, enorm hoge glijbanen, springkussens, touwtorens, een heel groot bad gevuld met maiskorrels om in te 'zwemmen' (en de meeste kinderen stoppen dan voor de lol hun zakken en kleding vol mais), en nog veeeeeel meer. Zelfs ik vond het leuk en ik ben helemaal niet zo'n kindervriend. Neem ook zwemkleding en handdoeken mee want er zijn ook diverse ondiepe poeletjes waar kinderen in kunnen spelen. Er zijn geen groepen (lompe stoere) tieners zonder ouders, die zijn niet welkom (alleen mét hun ouders).
Bad Pyrmont is een pittoresk plaatsje, een kuuroord uit de vorige eeuwen, met een mooie botanische tuin, een paleis en een saunacomplex. De gemiddelde leeftijd is zo'n 80 jaar hahaha maar daar hoef je geen last van te hebben. Er zijn genoeg restaurants en bars.
Bad Bertrich (en ik bedoel hier dus niet Bad Bentheim) is ook wel schattig en heeft ook een spa. (Zoals de meeste "Bad" plaatsjes natuurlijk.) Saunacomplexen in Duitsland zijn vaak wel anders dan in Nederland: vaak hebben ze een deel met badkleding en een deel naakt, dus als je veel heen en weer gaat is dat irritant om dan je koude spul weer aan te moeten trekken. Ook is er vaak geen horeca in het naaktgedeelte, en de horeca die er dan wel is, is soms zo'n sneu kantine-achtig iets waar je zelf aan een lopend buffet wat moet halen. Dus geen luxe bediening aan je ligstoel zoals in Nederland. Ook moet je soms per gedeelte van de sauna extra bijbetalen, als je dan met je bandje door een poortje gaat dan wordt dat bij je rekening opgeteld. Dus kijk van tevoren even goed bij de receptie op de borden met de prijzen.
Het kasteel Burg Eltz vlakbij Bad Bertrich (en vlakbij Cochem) is erg tof om te bezoeken. Wel moet je dan even uitzoeken of er rondleidingen in het Nederlands zijn, want de meeste kamers mag je alleen met een gids bezoeken. Er zijn sowieso groepen in het Duits en het Engels (mochten jullie kinderen dat verstaan).
De Eifel ligt ook niet ver van mooie natuur in België, de Hoge Venen heet dat geloof ik. En mocht je naar Trier gaan in Duitsland, dat is weer redelijk goed te combineren met het land Luxemburg, bijvoorbeeld Echternach is wel een schattig plaatsje. Maar Trier is al best flink verder naar het zuiden. Wel een mooi stadje met overblijfselen uit de Romeinse tijd.
Veel plezier!
patsy--stone wijzigde dit bericht op 29-06-2021 19:36
0.91% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
dinsdag 29 juni 2021 om 19:32
Ja de Harz is ook geweldig.Easylife123 schreef: ↑22-06-2021 18:30De Harz is ook leuk voor kinderen. Is ongeveer drie uur rijden vanaf de grens. Weet niet of dat te ver is. Combinatie van natuur en leuke Unesco stadjes. Maar ook mijnen, stoeltjesliften en natuurspeeltuinen. Wij zaten in Braunlage, dat ligt centraal in de Harz.
Quedlinburg is onwijs mooi met heel veel oorspronkelijke vakwerkhuisjes en heeft een paleis en een uitkijktoren. Wernigerode heeft een imposant kasteel en ook veel vakwerkhuizen. Je kan met een stoomtrein de Brocken berg op. Vanuit Thale kan je 2 uur lopen de berg op naar Hexentanzplatz, (heksendansplaats) met ook winkeltjes en speeltoestellen en cafeetjes bovenop die berg; of je kan in plaats van 2 uur bergop lopen ook met de kabelbaan. Of heen lopen en terug met de kabelbaan of andersom. In Thale is ook een DDR-museum (een beetje verstopt in een meubelwinkel), vooral voor onze generatie denk ik wel grappig met veel herkenbare ouwe spullen (sportkleding en tassen, radio's, postzegels, communistische vlaggen etc), maar wellicht ook voor kinderen wel leuk. Natuurlijk ook wat uitleg over de val van de muur enzo. En hokjes die ze ingericht hebben als woonkamers uit die tijd, en ik herinner me nog een opklapbaar ligbad! In die omgeving zijn nog meer schattige plaatsjes zoals Goslar en Blankenburg.
Mijn eerder genoemde pittoreske bejaardenoord met botanische tuin en paleis, Bad Pyrmont, kan een mooie tussenstop zijn om de reis naar de Harz te breken voor 1 nachtje. Of de mooie hanzestad Münster, al is die wel groter.
Of dit geweldige, überduitse hotel in het verder nikszeggende plaatsje Heiden kan ook een goede tussenstop zijn onderweg naar de Harz: http://www.landhotel-beckmann.de/
Heel vriendelijk personeel, erg lekker en veel eten, en de aankleding alleen al is een belevenis.
Oh ja en regel even van tevoren een Duitse milieusticker, voor het geval je toch een keer een stad in wilt die milieuzones heeft. (Mocht je dat nog niet hebben.) https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/ ... ilieuzones
donderdag 1 juli 2021 om 10:31
In de Harz komen lynxen voor in het wild. Je kunt een plek bezoeken (bij de Rabenklippe) waar er een paar min of meer in gevangenschap leven, wel op vrij grote terreinen. Ze worden op vaste momenten gevoerd en dan kun je ze heel mooi van dichtbij zien, prachtige dieren. Veel groter dan ik dacht!
Met kinderen is Ferienpark Harzgerode een mooie plek om te verblijven, vlak bij de stad Wernigerode. Bij het Ferienpark is een groot zwembad en in de centrale ruimte is er allerlei vermaak voor kinderen. Je kunt er ook prima eten voor weinig geld.
Als toerist in de Harz krijg je een boekje waar kortingsbonnen in zitten en vrij reizen met de bus door de hele streek.
Het kan er allemaal wat kneuterig en oubollig zijn, door de streek loopt de oude grens/ijzeren gordijn, maar dat heeft wat mij betreft juist ook z'n charme.
Met kinderen is Ferienpark Harzgerode een mooie plek om te verblijven, vlak bij de stad Wernigerode. Bij het Ferienpark is een groot zwembad en in de centrale ruimte is er allerlei vermaak voor kinderen. Je kunt er ook prima eten voor weinig geld.
Als toerist in de Harz krijg je een boekje waar kortingsbonnen in zitten en vrij reizen met de bus door de hele streek.
Het kan er allemaal wat kneuterig en oubollig zijn, door de streek loopt de oude grens/ijzeren gordijn, maar dat heeft wat mij betreft juist ook z'n charme.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 1 juli 2021 om 10:52
Ja er was een niemandsland als bufferzone tussen de BRD en de DDR, waardoor de natuur decennialang lekker zijn gang heeft kunnen gaan en waardoor het er nu zo mooi is.
In het hele gebied zijn ze erg van de heksen en duivels, wat je terugziet in de namen van wandelroutes en ook bijvoorbeeld likeurtjes met namen als heksenpis en duivelschijt, altijd leuk voor kinderen toch? Jammer dat ze het niet mogen drinken.