Bemoeien met opvoeding? [Geen OP]

donderdag 24 juni 2021 om 13:03
Nee, dan zeg ik, blijf daar maar even van af, want het is geen speelgoed. Want als ik eerst tegen die ouders moet zeggen, joh, ik heb liever niet dat ze daar aankomen, dan gaat die ouder bedenken of ze er wat van gaan zeggen en eer ze ingrijpen zitten ze er aan en/of is het stuk.Durk schreef: ↑24-06-2021 12:56Dan zeg je dat tegen de ouders: “oei, die is best duur/ belangrijk voor mij/ vul maar in”. Ouders spreken dan hun kinderen aan, want die kinderen kunnen namelijk helemaal niet inschatten wanneer iets kostbaar, breekbaar, whatever is. Pas als ouders er niet bij zijn, leg je dus uit dat je iets niet wil hebben.
Toedeloe, mijn huis, mijn regels. Dus kijken met de ogen, niet met de handen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 24 juni 2021 om 13:04
Vanuit de gast bezien, ja. Als mijn kind iets te drinken wil en iemand is nog even bezig, dan kan kind gewoon wachten. Maar andersom, als gastvrouw? Omdat jij niet wilt dat iemand het zelf pakt, omdat je zelf nogal fel op je vloer bent? Dan ga ik iemand niet laten wachten tot ik mijn broodje op heb, nee. En ik ga dus ook niet iemand z'n eigen bord op laten ruimen.Mevrouw75 schreef: ↑24-06-2021 12:57Ik vind het eerder: alles moet om de grillen van mijn kind draaien. Waarom kan dat kind niet een minuutje wachten tot to haar broodje op heeft?
Ze zegt notabene dat die jongens straks krijgt, want ze zit een broodje te eten.
Het kan hoor, dat to de kunst van het communiceren richting kinderen bijzonder slecht verstaat. Maar als je er een mail over gaat schrijven en en een goede vriendin niet meer ziet, dan is dat ook een beetje overdreven niet waar?
Nu denk ik in dit soort dingen vaak wel: in een echt goede vriendschap praat je met elkaar over dit soort dingen. Over of het nou wel of niet handig is om het kind mee te nemen, over hoe je iets beleeft, wanneer je ergens last van hebt. In plaats van achteraf te spuien.
donderdag 24 juni 2021 om 13:06
Dat. En dit is het eerste topic van To en speelde het al maanden eerder, immers de kinderen zijn al weer maanden naar school (gelukkig). Ik denk dat To haar gelijk wil hebben en dat ze haar verhaal iets te eenzijdig schrijft. Fijne vriendin, die To....

donderdag 24 juni 2021 om 13:06
Melofkim schreef: ↑24-06-2021 12:47Ik ruim mijn bord niet op na visite hoor. En wil ook niet dat mijn bezoek dat doet. Zo zie je maar dat ‘de fatsoensnorm’ niet bestaat en het dus best raar is dat TO de kind van haar vriendin opvoedt volgens haar norm. Het is aan de ouders om kind volgens hun norm op te voeden.
TO mag wat mij betreft ingrijpen als kind iets stuk dreigt te maken, maar opvoeden gaat te ver.
Precies dit. Je moet andermans kinderen niet willen opvoeden.
donderdag 24 juni 2021 om 13:08
Nou inderdaad. Blij dat ik niet van die overgevoelige mutsen in mijn vriendenkring heb. Wat een geneuzel zeg. Het gaat nergens over.Mevrouw75 schreef: ↑24-06-2021 12:57Ik vind het eerder: alles moet om de grillen van mijn kind draaien. Waarom kan dat kind niet een minuutje wachten tot to haar broodje op heeft?
Ze zegt notabene dat die jongens straks krijgt, want ze zit een broodje te eten.
Het kan hoor, dat to de kunst van het communiceren richting kinderen bijzonder slecht verstaat. Maar als je er een mail over gaat schrijven en en een goede vriendin niet meer ziet, dan is dat ook een beetje overdreven niet waar?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-

donderdag 24 juni 2021 om 13:10
donderdag 24 juni 2021 om 13:11
Het een sluit het ander niet uit en ik denk dat de belangrijkste motivatie nieuwsgierigheid was, daarna er een dagje uit te willen zijn en om dat een legitieme reden te geven ging ze meehelpen. En waarom zou je ook niet? Best leuk om wat behang van de muur te trekken en een beetje te schuren en tussentijd van je gratis bami, frites of sushi te genieten.
Ze had het alleen te rooskleurig gezien. Kind te druk of/en gastvrouw te streng.
Dan moet het maar zoals het kan
donderdag 24 juni 2021 om 13:11
Eens.Mevrouw75 schreef: ↑24-06-2021 12:57Ik vind het eerder: alles moet om de grillen van mijn kind draaien. Waarom kan dat kind niet een minuutje wachten tot to haar broodje op heeft?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

donderdag 24 juni 2021 om 13:12
Is ook zo. Genoeg kinderloze mensen die helemaal niet veroordelend zijn over andermans opvoeding. TO komt alleen wel wat principieel over.emmalou schreef: ↑24-06-2021 13:10Iedereen heeft het over kinderloze mensen en hoe die met andermans kinderen omgaan. Maar ik heb geen kinderen en mij valt juist altijd op dat ouders onderling veel feller zijn op elkaars opvoeding. Want elk gezin en kind zijn anders, en daar hebben ouders ook zeker een oordeel over.

donderdag 24 juni 2021 om 13:15
En dit is wat een kind van zes nog moet leren. En dan is het ook nog afhankelijk van het karakter van kind hoe snel dat gaat. Je kunt ook niet van een kind van zes verwachten dat die de hele dag met de handjes op de rug op de bank gaat zitten. Om dan vervolgens verbolgen te zijn dat een kind toch ergens aanzit, vind ik een beetje simpel. Als ouders zelf niet ingrijpen of geen gevaar zien, vind ik een ander verhaal. Maar ja, dan moet je de ouders wel een kans geven om in te grijpen.dianaf schreef: ↑24-06-2021 13:03Nee, dan zeg ik, blijf daar maar even van af, want het is geen speelgoed. Want als ik eerst tegen die ouders moet zeggen, joh, ik heb liever niet dat ze daar aankomen, dan gaat die ouder bedenken of ze er wat van gaan zeggen en eer ze ingrijpen zitten ze er aan en/of is het stuk.
Toedeloe, mijn huis, mijn regels. Dus kijken met de ogen, niet met de handen.
donderdag 24 juni 2021 om 13:16
Ik had ze op kraamvisite gaan ze omstandig helpen speelgoed op te ruimen (was een kind mee). Ik was boven vanwege een poepluier. Kom beneden allemaal in de verkeerde kast.MadameJean schreef: ↑24-06-2021 13:00Een chaos nog wel. Soms helpen mensen, soms niet, ik zal er iig nooit om vragen, ongeacht de leeftijd. En meer dan een paar gebaksbordjes, koffiekopjes en schoteltjes heb je vaak niet na kraambezoek. Mensen die dat als hulpvaardig heel snel naar de keuken gaan brengen vind ik overdrijven. Hoeft niet!
Geeft niet, zal er niks van zeggen, maar dat is dus meer werk om weer allemaal uit te zoeken

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
donderdag 24 juni 2021 om 13:19
Ik bedacht net dat ik ook wel eens een bijdrage lever in de opvoeding van andermans kinderen. Mijn neefje heeft de gewoonte om drinken te vragen met de zin ‘ik heb dorst.’ Dan vraag ik altijd of hij ook iets wilde vragen. Maar misschien zou ik dat ook wel bij een volwassene doen, dat weet ik even niet, dat komt ook eigenlijk niet voor. Neefje is ook nogal onbehouwen, als hij de pedaalemmer open trapt, gaat dat niet zachtzinnig, knalt de klep tegen de muur etc. Nou ja, dat laat ik maar, het was mijn eigen kind dat er op dag twee al een deuk in had (zowel het deksel als de muur).
donderdag 24 juni 2021 om 13:20
Mijn zwager spoelt de vaat eerst brandschoon voordat het de vaatwasser in gaat. Als ik daar meehelp, haalt hij dus alles weer uit de machine waar ik bij stalux- schreef: ↑24-06-2021 13:16Ik had ze op kraamvisite gaan ze omstandig helpen speelgoed op te ruimen (was een kind mee). Ik was boven vanwege een poepluier. Kom beneden allemaal in de verkeerde kast.
Geeft niet, zal er niks van zeggen, maar dat is dus meer werk om weer allemaal uit te zoekennet als mensen die je vaatwasser heel lief bedoeld gaan uitruimen en alles verkeerd terug zetten. Nogmaals, ik bedank vriendelijk. Maar ik doe het liever zelf.

donderdag 24 juni 2021 om 13:21
Waarom zou je dat nou doen?lux- schreef: ↑24-06-2021 13:16Ik had ze op kraamvisite gaan ze omstandig helpen speelgoed op te ruimen (was een kind mee). Ik was boven vanwege een poepluier. Kom beneden allemaal in de verkeerde kast.
Geeft niet, zal er niks van zeggen, maar dat is dus meer werk om weer allemaal uit te zoekennet als mensen die je vaatwasser heel lief bedoeld gaan uitruimen en alles verkeerd terug zetten. Nogmaals, ik bedank vriendelijk. Maar ik doe het liever zelf.
De volgende dag wordt het weer uit die kast gerukt en kun je alsnog opruimen "op de juiste plek".

Dit inderdaad. Bovendien ken je elkaar dan en kun je zelf al goed inschatten wat de regels bij diegene zijn.Fiorah schreef: ↑24-06-2021 13:04Nu denk ik in dit soort dingen vaak wel: in een echt goede vriendschap praat je met elkaar over dit soort dingen. Over of het nou wel of niet handig is om het kind mee te nemen, over hoe je iets beleeft, wanneer je ergens last van hebt. In plaats van achteraf te spuien.
Een van mijn beste vrienden heeft een huis vol kunst. Ik ben daar een keer met m’n toen nog peuter geweest. Nou, dat was een heel kort bezoek. Die peuter wilde overal aanzitten, want dat doen peuters. Maar ja, geen goed idee. Ben heel snel en met veel excuses vertrokken en heb heel lang zonder kinderen bij hem afgesproken. Geen enkel naar woord aan te pas gekomen. Gewoon, je kent en respecteert elkaar.
Joh, dit is toch niet andermans kind opvoeden? Dit is gewoon strakke normen in je eigen huis hebben.Hetvrijewoord schreef: ↑24-06-2021 13:06Precies dit. Je moet andermans kinderen niet willen opvoeden.

donderdag 24 juni 2021 om 13:23
donderdag 24 juni 2021 om 13:23
donderdag 24 juni 2021 om 13:29
Hij mocht wel zelf pakken. Deed dat waarschijnlijk ook. Hij moest even wachten.S-Groot schreef: ↑24-06-2021 13:23Nou Zeepsopje, dat is wel wat. Ik ben zelf zuinig op mijn spullen, maar dat niemand zelf water mag pakken omdat je bang bent dat er wat water op je keukenvloer spettert is wel het toppunt van overdreven voorzichtig zijn. Ergens gaat er iets niet goed: ofwel de vloerkeuze ofwel je angsten.

donderdag 24 juni 2021 om 13:30
Nou, jij dan vooral niet uitsorteren, helemaal goed. Maar ga dat alsjeblieft niet bij een ander ook doorvoeren. Dat is dan weer niet zo netjes. Geldt ook voor kinderen. En in geval van to, die vindt dat kind zelf zijn bordje moet opruimen; dat is niet aan to. Die moeder bepaalt dat en die vindt dat minder belangrijk en doet het misschien zelf even voor kind. Heeft to niks van te vinden. Het enige dat to dan zou moeten aangeven is dat ze graag wil dat iedereen zelf even z’n rommel opruimt. En persoonlijk zou ik daar raar van opkijken, maar goed, als een vriendin dat belangrijk vindt…Nogevendit schreef: ↑24-06-2021 13:21Waarom zou je dat nou doen?
De volgende dag wordt het weer uit die kast gerukt en kun je alsnog opruimen "op de juiste plek".
anoniem_64a0002a48d8b wijzigde dit bericht op 24-06-2021 13:31
0.56% gewijzigd
donderdag 24 juni 2021 om 13:31
TO reageert niet verbolgen, die vraagt gewoon aan kind ergens mee op te houden of iets te doen. Het is die moeder die zo lichtgeraakt reageert over haar sneeuwvlokje.Durk schreef: ↑24-06-2021 13:15En dit is wat een kind van zes nog moet leren. En dan is het ook nog afhankelijk van het karakter van kind hoe snel dat gaat. Je kunt ook niet van een kind van zes verwachten dat die de hele dag met de handjes op de rug op de bank gaat zitten. Om dan vervolgens verbolgen te zijn dat een kind toch ergens aanzit, vind ik een beetje simpel. Als ouders zelf niet ingrijpen of geen gevaar zien, vind ik een ander verhaal. Maar ja, dan moet je de ouders wel een kans geven om in te grijpen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
donderdag 24 juni 2021 om 13:31
Dat zou ik dan weer alleen doen als de eigen ouders dat ook doen.KamilleT schreef: ↑24-06-2021 13:19Ik bedacht net dat ik ook wel eens een bijdrage lever in de opvoeding van andermans kinderen. Mijn neefje heeft de gewoonte om drinken te vragen met de zin ‘ik heb dorst.’ Dan vraag ik altijd of hij ook iets wilde vragen. Maar misschien zou ik dat ook wel bij een volwassene doen, dat weet ik even niet, dat komt ook eigenlijk niet voor. Neefje is ook nogal onbehouwen, als hij de pedaalemmer open trapt, gaat dat niet zachtzinnig, knalt de klep tegen de muur etc. Nou ja, dat laat ik maar, het was mijn eigen kind dat er op dag twee al een deuk in had (zowel het deksel als de muur).
donderdag 24 juni 2021 om 13:33
En nee, ik begrijp echt wel dat een kind van zes interesse heeft in wat er in het huis van een ander staat. Dat is anders en interessant. Maar dan is het wel fijn als een ouder echt een oogje op dat kind houdt met in de gedacht dat voor veel kinderen op die leeftijd nog geldt: kijken = aanraken. Nee, natuurlijk doen ze dat thuis niet (meer), want dat is bekend. Maar bij een ander vaak wel en het lijkt dat men zich daar niet altijd van bewust is. Ik ben mij daar wel bewust van, dus een kind van die leeftijd die langs komt, houd ik met een schuin oog in de gaten. En maar goed ook, anders had er echt te vaak iets kapot gegaan. En nee, die komen hier gewoon net meer over de vloer, ik ga dan liever daar heen.Durk schreef: ↑24-06-2021 13:15En dit is wat een kind van zes nog moet leren. En dan is het ook nog afhankelijk van het karakter van kind hoe snel dat gaat. Je kunt ook niet van een kind van zes verwachten dat die de hele dag met de handjes op de rug op de bank gaat zitten. Om dan vervolgens verbolgen te zijn dat een kind toch ergens aanzit, vind ik een beetje simpel. Als ouders zelf niet ingrijpen of geen gevaar zien, vind ik een ander verhaal. Maar ja, dan moet je de ouders wel een kans geven om in te grijpen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 24 juni 2021 om 13:33
Ik ben vrij zuinig op mijn spullen en wil ook van alles op 'mijn manier' (want dat is de beste manier
) en ben best strikt naar mijn eigen kind.
Maar snap ook dat een 6 jarige anders is dan een ouder kind en dat ik mij vooral moet uitleven op de opvoeding van mijn eigen kind en niet dat van een ander. Dat bordje opruimen is gewoon TO die even een punt wilde maken.
Je leest in de OP dat er allemaal veroordelingen zijn ten opzichte van het kind en zijn moeder. En dan heb ik het niet over spullen (potentieel) slopen maar dat het kind naar de mening van TO teveel drinkt etc.
Je kunt op je sokken aanvoelen hoe dat die dag gegaan is.

Maar snap ook dat een 6 jarige anders is dan een ouder kind en dat ik mij vooral moet uitleven op de opvoeding van mijn eigen kind en niet dat van een ander. Dat bordje opruimen is gewoon TO die even een punt wilde maken.
Je leest in de OP dat er allemaal veroordelingen zijn ten opzichte van het kind en zijn moeder. En dan heb ik het niet over spullen (potentieel) slopen maar dat het kind naar de mening van TO teveel drinkt etc.
Je kunt op je sokken aanvoelen hoe dat die dag gegaan is.
donderdag 24 juni 2021 om 13:34
Wat is het probleem als je een kind vraagt: zou je voor mij je bordje in de prullenbak willen doen?Durk schreef: ↑24-06-2021 13:30Nou, jij dan vooral niet uitsorteren, helemaal goed. Maar ga dat alsjeblieft niet bij een ander ook doorvoeren. Dat is dan weer niet zo netjes. Geldt ook voor kinderen. En in geval van to, die vindt dat kind zelf zijn bordje moet opruimen; dat is niet aan to. Die moeder bepaalt dat en die vindt dat minder belangrijk en doet het misschien zelf even voor kind. Heeft to niks van te vinden. Het enige dat to dan zou moeten aangeven is dat ze graag wil dat iedereen zelf even z’n rommel opruimt. En persoonlijk zou ik daar raar van opkijken, maar goed, als een vriendin dat belangrijk vindt…
Echt, wat een omwegen allemaal.