De vijver van de buren
woensdag 3 juni 2009 om 10:39
Onze buurvrouw tuiniert graag. Op zich niets mis mee maar ze heeft nogal een aparte manier van tuinieren. Zo ongeveer om de week verzint de iets nieuws en het duurt waarschijnlijk niet lang meer voordat haar complete tuin begroeid is met verwilderde planten. Dat de slakken die op al dat groen afkomen ook naar onze tuin trekken en de plantjes aanvreten, dat nemen we maar voor lief. Net zoals we ons neergelegd hebben bij het feit dat het enige zonnige plekje in onze tuin nu minder zonnig is omdat buuv een hoge, dichte schutting wilde (ze is erg gespitst op haar privacy, op het neurotische af bijna). Maar haar nieuwste tuinproject daar zijn we toch niet happy mee. Ze heeft nl. sinds kort een vijver (nou ja, eigenlijk een teil gevuld met water en plantjes) en in die vijver huist een kikker. Het beestje kwaakt de hele dag door, en wat erger is, ook de hele nacht. Het is een behoorlijk doordringend geluid en ‘s nacht schalt het gewoon door de straat. We worden nu al ruim een week uit onze slaap gehouden en een paar dagen terug waren we het zo zat dat we een briefje bij buuv in de bus hebben gedaan. Gewoon een vriendelijk briefje waarin we het probleem hebben uitgelegd en haar hebben gevraagd of ze een poging wilde doen om een oplossing te vinden. Helaas kregen we geen enkele reactie terug. Een paar dagen later ‘s avonds laat aangebeld omdat we weer eens niet konden slapen door het gekwaak. Ja, ze had ons briefje gelezen maar zij had nergens last van, ze slaapt met het raam dicht en ze slaapt heel diep dus geen probleem. Verder gaf ze aan dat ze ook niet van plan was om er iets aan te doen. Tja en daar sta je dan, uitgepraat. Wat vinden jullie hier van, zitten wij nu te zeuren?
woensdag 3 juni 2009 om 23:20
quote:danivo schreef op 03 juni 2009 @ 11:53:
oplossing voor jouw probleem: ga op een flatje wonen.
Grappig dat je dat schrijft, ik zit hier op 16 hoog en hoor regelmatig een kikker. Vind het wel leuk Mijn vriend heeft een parkje achter huis waar ook kikkers in huizen, vind het geluid wel ontspannend. Had alleen wat last van ganzen die tijdens het seizoen midden in de nacht zaten te schreeuwen.
Ik snap niet dat TO bij de buren gaat klagen over slakken en kikkers, wat wil je dan doen, alles uitroeien en vermoorden?
oplossing voor jouw probleem: ga op een flatje wonen.
Grappig dat je dat schrijft, ik zit hier op 16 hoog en hoor regelmatig een kikker. Vind het wel leuk Mijn vriend heeft een parkje achter huis waar ook kikkers in huizen, vind het geluid wel ontspannend. Had alleen wat last van ganzen die tijdens het seizoen midden in de nacht zaten te schreeuwen.
Ik snap niet dat TO bij de buren gaat klagen over slakken en kikkers, wat wil je dan doen, alles uitroeien en vermoorden?
woensdag 3 juni 2009 om 23:30
quote:eleonora schreef op 03 juni 2009 @ 10:59:
Wij hebben heel veel kikkers achterin de tuin, in de vijver en met die van de buren er bij opgeteld maken ze een oorverdovend lawaai. Als de kikkerdril straks uitgekomen is houden ze op met kwaken en is het weer stil de rest van het jaar.
Nou, ik ben bang dat dit niet klopt; en wat komt de kikkerdril bij jou laat uit. Groene kikkers blijven gewoon doorkwaken na het uitkomen van de dril. Denk dat ze dat nog wel een paar maanden blijven doen. En hard ook. Bruine kikkers kwaken minder hard en stoppen ook eerder. Als het een groene kikker betreft mag je er best wat van zeggen.
Gezien de reactie van de buren worden er geen stappen ondernomen verder. Mocht je er echt last van houden dan zou ik de kikker met een vliegvis er uithalen. En dan ver wegbrengen, heul ver weg, want ze vinden de weg zo weer terug. Misschien zou je in de plaats een bruine kikker kunnen vangen en die in de vijver stoppen. Daar heb je echt amper last van en ze zien waarschijnlijk toch het verschil niet.
Wij hebben heel veel kikkers achterin de tuin, in de vijver en met die van de buren er bij opgeteld maken ze een oorverdovend lawaai. Als de kikkerdril straks uitgekomen is houden ze op met kwaken en is het weer stil de rest van het jaar.
Nou, ik ben bang dat dit niet klopt; en wat komt de kikkerdril bij jou laat uit. Groene kikkers blijven gewoon doorkwaken na het uitkomen van de dril. Denk dat ze dat nog wel een paar maanden blijven doen. En hard ook. Bruine kikkers kwaken minder hard en stoppen ook eerder. Als het een groene kikker betreft mag je er best wat van zeggen.
Gezien de reactie van de buren worden er geen stappen ondernomen verder. Mocht je er echt last van houden dan zou ik de kikker met een vliegvis er uithalen. En dan ver wegbrengen, heul ver weg, want ze vinden de weg zo weer terug. Misschien zou je in de plaats een bruine kikker kunnen vangen en die in de vijver stoppen. Daar heb je echt amper last van en ze zien waarschijnlijk toch het verschil niet.
woensdag 3 juni 2009 om 23:35
quote:louise1 schreef op 03 juni 2009 @ 12:24:
Ik begrijp een aantal reacties hier niet. Je mag blijkbaar wel zeuren als je onder een aanvliegroute bij Schiphol woont of tegenover/naast een kleuterschool maar dit is toch ook overlast? Ik snap wel dat er ergens een grens ligt maar ik vind dat de buurvrouw van TO best mag proberen iets aan de overlast te doen of er op zijn minst anders op kan reageren.
Eens trouwens! Het is gewoon een vorm van overlast.
Ik begrijp een aantal reacties hier niet. Je mag blijkbaar wel zeuren als je onder een aanvliegroute bij Schiphol woont of tegenover/naast een kleuterschool maar dit is toch ook overlast? Ik snap wel dat er ergens een grens ligt maar ik vind dat de buurvrouw van TO best mag proberen iets aan de overlast te doen of er op zijn minst anders op kan reageren.
Eens trouwens! Het is gewoon een vorm van overlast.
donderdag 4 juni 2009 om 01:55
In mijn vorige straat had ik ook een keer een kikkerinvasie.
Echt een oorverdovend geluid s'nachts.
Zoooo wat werd ik daar humeurig van.
Ik wilde maar een ding, de kikkers moesten exit!!
Het stikte in de straat van de vijvers dus ik ben toen gaan peilen wie o wie heeft die nare kikkers in zijn vijver zitten.
Maar niemand wist het want overdag zag niemand een kikker,
wel hoorde we ze allemaal.
Wat bleek na een paar weken.....ze zaten in mijn lullige rotteiltje met waterplantjes!!!!!
Zo wat heeft iedereen gelachen om mij (ik ook hoor)
Inmiddels zat mijn teiltje ook vol met kikkerdril......en ik zat dagelijk te kijken hoe het met de kikkervisjes ging,haha!!
De halve straat heeft kikkervisjes gevangen uit mijn teil.
Ik ben maar verhuisd......nu heb ik een huis vol zilvervisjes...grrrrrr!!!
Echt een oorverdovend geluid s'nachts.
Zoooo wat werd ik daar humeurig van.
Ik wilde maar een ding, de kikkers moesten exit!!
Het stikte in de straat van de vijvers dus ik ben toen gaan peilen wie o wie heeft die nare kikkers in zijn vijver zitten.
Maar niemand wist het want overdag zag niemand een kikker,
wel hoorde we ze allemaal.
Wat bleek na een paar weken.....ze zaten in mijn lullige rotteiltje met waterplantjes!!!!!
Zo wat heeft iedereen gelachen om mij (ik ook hoor)
Inmiddels zat mijn teiltje ook vol met kikkerdril......en ik zat dagelijk te kijken hoe het met de kikkervisjes ging,haha!!
De halve straat heeft kikkervisjes gevangen uit mijn teil.
Ik ben maar verhuisd......nu heb ik een huis vol zilvervisjes...grrrrrr!!!
donderdag 4 juni 2009 om 02:03
Overigens begrijp ik wel dat je geirriteerd kan raken door het gekwaak van kikkers.
Maar je buuv kan er weinig aan doen,je krijgt die beesten niet weg,mits ze je op de trein naar verwegistan krijgt.
Mijn buren hadden een grote kersenboom in de tuin staan naast de schutting.
Zag er heel gezellig uit.
Alleen.....mijn hele plaats lag onder de kersen en vogelpoep!
Was ik ook niet blij mee,stond dagelijks de tegels te schrobben (niet fris namelijk met spelende kinderen).
Maarja,wat doe je eraan.
Gelukkig is de boom nu weg....buren waren de vogelpoep ook zat.
Maar het is wel ineens kaal aan die kant van de tuin,want gezellig was het wel die overhangende takken.
Maar je buuv kan er weinig aan doen,je krijgt die beesten niet weg,mits ze je op de trein naar verwegistan krijgt.
Mijn buren hadden een grote kersenboom in de tuin staan naast de schutting.
Zag er heel gezellig uit.
Alleen.....mijn hele plaats lag onder de kersen en vogelpoep!
Was ik ook niet blij mee,stond dagelijks de tegels te schrobben (niet fris namelijk met spelende kinderen).
Maarja,wat doe je eraan.
Gelukkig is de boom nu weg....buren waren de vogelpoep ook zat.
Maar het is wel ineens kaal aan die kant van de tuin,want gezellig was het wel die overhangende takken.
donderdag 4 juni 2009 om 13:19
donderdag 4 juni 2009 om 13:50
Dan moet je inderdaad niet in mijn wijk wonen; hier stikt het van de slootjes en vijver en dus ook kikkers. Ik vind ook niet dat je buurvrouw verantwoordelijk is voor de bewoning van haar vijver. Ook moet je uitkijken dat het dan niet van kwaad tot erger wordt. Misschien heb jij je tv wel eens aan staan met de deur open en gaat zij daar weer over klagen en zo ben je veel verder van huis. Is het het waard?
donderdag 4 juni 2009 om 15:31
quote:Sagrera schreef op 03 juni 2009 @ 23:20:
[...]
Van wie zijn die ganzen??
Ik zou er wat van zeggen,hoe durven ze!
[...]
Van wie zijn die ganzen??
Ik zou er wat van zeggen,hoe durven ze!
donderdag 4 juni 2009 om 15:45
Ik snap helemaal wat je bedoelt! Ook ik heb nieuwe buren, die een heel andere leefwijze hebben dan ik. Prima, zolang alles binnen gebeurt, doen ze maar. Maar met het mooie weer nu, speelt alles zich in de tuin af.....twee jonge honden die constant alleen zijn en blaffen en piepen, onkruid wat niet wordt weggehaald (zevenblad!!) en dus heerlijk mijn tuin ingroeit onder de schutting door. Harde muziek (Frans Bauer en jan Smit, vréselijk), de hele familie in bad en er wordt niet zachtjes gepraat, nee geschreeuwd. De taal die ze uitslaan naar elkaar toe, waar de kinderen bij zijn zal ik maar niet herhalen. Praten met haar? Helpt niet, want ze vindt dat men dan maar in een hutje op de hei moet gaan wonen! En blijgewoonBianca: Als mensen een gezamenlijke schuitting gaan vervangen, is het minste wat je dan doet even overleggen met je buren....
donderdag 4 juni 2009 om 16:18
quote:Nammma schreef op 04 juni 2009 @ 15:45:
Ik snap helemaal wat je bedoelt! Ook ik heb nieuwe buren, die een heel andere leefwijze hebben dan ik. Prima, zolang alles binnen gebeurt, doen ze maar. Maar met het mooie weer nu, speelt alles zich in de tuin af.....twee jonge honden die constant alleen zijn en blaffen en piepen, onkruid wat niet wordt weggehaald (zevenblad!!) en dus heerlijk mijn tuin ingroeit onder de schutting door. Harde muziek (Frans Bauer en jan Smit, vréselijk), de hele familie in bad en er wordt niet zachtjes gepraat, nee geschreeuwd. De taal die ze uitslaan naar elkaar toe, waar de kinderen bij zijn zal ik maar niet herhalen. Praten met haar? Helpt niet, want ze vindt dat men dan maar in een hutje op de hei moet gaan wonen! En blijgewoonBianca: Als mensen een gezamenlijke schuitting gaan vervangen, is het minste wat je dan doet even overleggen met je buren....
Dat vind ik nou echt heul iets anders, jij hebt het over irritant gedrag van mensen en hun kinderen en huisdieren. Mensen hebben gelukkig meestal de neiging om hun kinderen en huisdieren op te voeden en als ze dat niet doen zijn we het ook meestal eens dat het dan een stel aso's of tokkies zijn.
TO heeft last van kikkers en slakken. Ik weet niet of je weleens geprobeerd hebt om een kikker of een slak op te voeden maar dat lijkt mij niet te doen hoor...
Dat vind ik nou echt heul iets anders, jij hebt het over irritant gedrag van mensen en hun kinderen en huisdieren. Mensen hebben gelukkig meestal de neiging om hun kinderen en huisdieren op te voeden en als ze dat niet doen zijn we het ook meestal eens dat het dan een stel aso's of tokkies zijn.
TO heeft last van kikkers en slakken. Ik weet niet of je weleens geprobeerd hebt om een kikker of een slak op te voeden maar dat lijkt mij niet te doen hoor...
donderdag 4 juni 2009 om 23:58
quote:Nammma schreef op 04 juni 2009 @ 15:45:
En blijgewoonBianca: Als mensen een gezamenlijke schuitting gaan vervangen, is het minste wat je dan doet even overleggen met je buren....Ja, zóu je kunnen doen , maar als je hem op je eigen grond zet hóeft het dus niet .
En blijgewoonBianca: Als mensen een gezamenlijke schuitting gaan vervangen, is het minste wat je dan doet even overleggen met je buren....Ja, zóu je kunnen doen , maar als je hem op je eigen grond zet hóeft het dus niet .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

vrijdag 5 juni 2009 om 09:16
quote:matamata schreef op 03 juni 2009 @ 23:30:
[...]
Wat voor stappen? Het is gewoon de natuur. Leef er mee. Jammer dan dat je er last van hebt. Oordoppen in doen. Het is niet je housemuziek draaiende buurjongen of je klussende buurman of zo. Wie weet landt er binnenkort wel gezellig even een reiger of een ooievaar in de tuin. Wég kikker. Ook de natuur.
Ze houden er vanzelf mee op, zo niet over een paar weken, dan wel over een paar maanden, dan hoor je helemaal niks meer kikkergewijs.
[...]
Wat voor stappen? Het is gewoon de natuur. Leef er mee. Jammer dan dat je er last van hebt. Oordoppen in doen. Het is niet je housemuziek draaiende buurjongen of je klussende buurman of zo. Wie weet landt er binnenkort wel gezellig even een reiger of een ooievaar in de tuin. Wég kikker. Ook de natuur.
Ze houden er vanzelf mee op, zo niet over een paar weken, dan wel over een paar maanden, dan hoor je helemaal niks meer kikkergewijs.
vrijdag 5 juni 2009 om 12:09
Geef de kikker een naam. Dat heb ik gedaan bij de kikker uit de vijver van de buren, Fred noemde ik hem. Ik vond Fred soms stomvervelend (hou nou toch eens op, Fred! zei ik dan in gedachten), maar omdat het Fred was kon ik het hebben. Zo was Fred nou eenmaal, een herrieschoppende kikker. Op de een of andere manier is het niet erg om je aan (een) Fred te ergeren, en ik vond het zelfs jammer dat ik hem op een gegeven moment niet meer hoorde. Wat zou er met Fred gebeurd zijn ? Ik vrees dat de reiger hem gespot heeft...

vrijdag 5 juni 2009 om 13:01
Hm, vervelend dat je er last van hebt, maar is de kikker niet een soort 'excuus' of een reden om over te mopperen omdat je misschien toch al nmiet zo blij bent met de buurvrouw?
Ik heb ook een ruige tuin, bewust zo gedaan omdat er nogal wat merels, duiven, mussen en onder kleine vogels in de buurt wonen. Onze huizen hebben nog dakpannen en ik heb op dit moment wel 4 nesten in mijn huis. (onder de pannen) Ze kunnen in de tuin lekker scharrelen en ze zijn er veilig voor de katten. Mijn hondenroedel ploegt de boel ook nog eens regelmatig om. Daarnaast heb ik een 'beekje' met kiezels aangelegd en ja....... daar wonen mijn kikker en paddenvrienden. Ik vind het wel fijn om tussen de dieren te wonen. Zingende vogels s'ochtends. Heerlijk!
Gelukkig overtreft mijn buuv mijn hondenroedel (ze heeft er 4!) en hebben we een leuke verstandhouding. Lekker met onze slippers in de hand en zwaaiend achter de honden aanrennen als ze staan te blaffen naar elkaar.
Ik heb ook een ruige tuin, bewust zo gedaan omdat er nogal wat merels, duiven, mussen en onder kleine vogels in de buurt wonen. Onze huizen hebben nog dakpannen en ik heb op dit moment wel 4 nesten in mijn huis. (onder de pannen) Ze kunnen in de tuin lekker scharrelen en ze zijn er veilig voor de katten. Mijn hondenroedel ploegt de boel ook nog eens regelmatig om. Daarnaast heb ik een 'beekje' met kiezels aangelegd en ja....... daar wonen mijn kikker en paddenvrienden. Ik vind het wel fijn om tussen de dieren te wonen. Zingende vogels s'ochtends. Heerlijk!
Gelukkig overtreft mijn buuv mijn hondenroedel (ze heeft er 4!) en hebben we een leuke verstandhouding. Lekker met onze slippers in de hand en zwaaiend achter de honden aanrennen als ze staan te blaffen naar elkaar.
maandag 31 mei 2010 om 19:27
Ik heb zojuist het hele kikkerverhaal met alle reacties nog weer eens doorgelezen en ik moet bekennen... ik zeurde. Ik moest overigens erg lachen om sommige grappige reacties.
Wat betreft de kikker, sinds een paar dagen is ie er weer. Zodra het begint te schemeren barst ie los. Maar... ik probeer me niet te ergeren. Ik heb inmiddels oordopjes aangeschaft en dat helpt redelijk en als het toch te erg wordt verkas ik naar de slaapkamer aan de voorkant van het huis. Opgelost.
Wat betreft de kikker, sinds een paar dagen is ie er weer. Zodra het begint te schemeren barst ie los. Maar... ik probeer me niet te ergeren. Ik heb inmiddels oordopjes aangeschaft en dat helpt redelijk en als het toch te erg wordt verkas ik naar de slaapkamer aan de voorkant van het huis. Opgelost.