Het ADD topic
zaterdag 23 januari 2021 om 23:48
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.
Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
dinsdag 9 november 2021 om 14:27
Hier moest ik even op kauwen
Laten we voorop stellen dat hoe we zijn en reageren ontstaat door een grote mix van omstandigheden, nature nurture, coping en alles daar omheen, dus welk deel van mijn gedrag typisch add is vind ik lastig aan te geven.
Stukje bij beetje herken of vertaal ik dingen wel steeds makkelijker én ben ik milder en minder (ver)oordelend naar mezelf. En dat is mijn allergrootste winst in dit hele verhaal.
Anyway
Zonder medicatie voel ik me heel snel kwetsbaar, ga ik qua emotie traploos van 0 naar100, net zoals een puber dat kan, word scherp en vals, zie dan ook maar 1 route.. kan daar flink in blijven hangen, hakken in t zand .
Of , in schematherapie termen, de pest-aanval inzetten waar ik dan ook nog s een enorm rotgevoel aan over hou

Mét heb ik net die fractie van een seconde extra denktijd die maakt dat ik kan afremmen en gepast antwoorden of niet reageren
Het lukt dan ook prima om niet alles persoonlijk op te vatten ... want ja ik denk al gauw dat je me komt vertellen wat er allemaal beter en anders moet
Met meds ligt de tolerantiegrens voor gezeur, onduidelijkheid, geklungel en vervelende mensen ook een stuk hoger

dinsdag 9 november 2021 om 20:34
Goed verwoord zeg….Teaus schreef: ↑09-11-2021 14:27Hier moest ik even op kauwen
Laten we voorop stellen dat hoe we zijn en reageren ontstaat door een grote mix van omstandigheden, nature nurture, coping en alles daar omheen, dus welk deel van mijn gedrag typisch add is vind ik lastig aan te geven.
Stukje bij beetje herken of vertaal ik dingen wel steeds makkelijker én ben ik milder en minder (ver)oordelend naar mezelf. En dat is mijn allergrootste winst in dit hele verhaal.
Anyway
Zonder medicatie voel ik me heel snel kwetsbaar, ga ik qua emotie traploos van 0 naar100, net zoals een puber dat kan, word scherp en vals, zie dan ook maar 1 route.. kan daar flink in blijven hangen, hakken in t zand .
Of , in schematherapie termen, de pest-aanval inzetten waar ik dan ook nog s een enorm rotgevoel aan over hou![]()
Mét heb ik net die fractie van een seconde extra denktijd die maakt dat ik kan afremmen en gepast antwoorden of niet reageren
Het lukt dan ook prima om niet alles persoonlijk op te vatten ... want ja ik denk al gauw dat je me komt vertellen wat er allemaal beter en anders moet
Met meds ligt de tolerantiegrens voor gezeur, onduidelijkheid, geklungel en vervelende mensen ook een stuk hogeren dat is lekker joh!
Bij mij gaat er een grijs regenwolkje weg wanneer de medicatie zijn werk doet en kan ik veel rationeler denken en handelen. (En poetsen
dinsdag 9 november 2021 om 21:26
Teaus, ik herken zoveel.
Ik ben geen fan van medicatie, maar als ik dit soort dingen kan beheersen vreet ik een doos pillen per dag.
Persoonlijk opvatten, kopper eraf bijten, kom er maar in.
Milder in het algemeen, maar vooral naar mezelf.
Scherp en vals - joehoe!
Toleranter voor gezeur, gezanik, onduidelijkheid en vooral geklungel: steekt hand op.
Hier strijden herkenning en verdriet vanwege de herkenning nu even met elkaar.
Ik ben geen fan van medicatie, maar als ik dit soort dingen kan beheersen vreet ik een doos pillen per dag.
Scherp en vals - joehoe!
Toleranter voor gezeur, gezanik, onduidelijkheid en vooral geklungel: steekt hand op.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
dinsdag 9 november 2021 om 22:37
Dat is mijn allergrootste strijd denk ik.. het verdriet (van de her- en erkenning)
Verdriet om alles
Het krijgt langzamerhand een plek maar dan nog ineens overvalt het je weer en is er weer dat intense verdriet om een rauw stukje, een herinnering.
En toch verkies ik dat verdriet boven de frustratie en het gevecht van het leven voordat er puzzelstukken op hun plaats vielen

woensdag 10 november 2021 om 07:03
Dank je wel, wat lief.

Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
woensdag 10 november 2021 om 11:29
Sinds ik dexamfetamine gebruik is mijn huis veel opgeruimder en georganiseerder dan ooit.
Niet zoals een uber poetsvrouw het zou hebben. Maar het ziet er netter uit.
Toen ik het net slikte poetste ik mij suf
woensdag 10 november 2021 om 13:53
Oh alleen daarom al zou ik het moeten slikken (nee hoor, grapje) want ik ben nogal dol op boeken.... iets te dol.MEFunny schreef: ↑10-11-2021 11:29Sinds ik dexamfetamine gebruik is mijn huis veel opgeruimder en georganiseerder dan ooit.
Toen ik het net slikte poetste ik mij sufdat is met de tijd wel afgenomen. In die zin, zie ik nu dus wat er moet gebeuren.
donderdag 11 november 2021 om 13:05
Misschien toch maar een klacht indienen dat dit niet in de mijne zitMEFunny schreef: ↑10-11-2021 11:29Sinds ik dexamfetamine gebruik is mijn huis veel opgeruimder en georganiseerder dan ooit.
Toen ik het net slikte poetste ik mij sufdat is met de tijd wel afgenomen. In die zin, zie ik nu dus wat er moet gebeuren.

Of melden bij het lareb ... dat ik zonder overleg de JanSteen variant heb gekregen ofzo
Dat ik de MariKondo × MienDobbelsteen versie wil
donderdag 11 november 2021 om 13:41
Weet je ik vind zeker de langwerkende ook best pittig maar als ik dan merk of geattendeerd word op mijn veel relaxtere houding , minder gefrustreerd of licht neurotisch als het allemaal anders gaat dan ik dacht/hoopte, dat ik mezelf veel makkelijker echt kan waarderenkoreana schreef: ↑09-11-2021 21:26Teaus, ik herken zoveel.
Scherp en vals - joehoe!

Oh en, vind ik ook prettig, dat ik alle randvoorwaarden/moetjes/ozo verstandig los kan laten (en dan niet uit verzet

Dat het best jammer is om je tijd en energie te stoppen in alles wat eerst moet, zogenaamd belangrijker is voordat ik iets leuks magdoen of iets waar mijn pet wat meer naar staat.
Een beetje het : eet-je-bord-leeg principe .. dat pas je toetje krijgt of van tafel mag (of die kussenhoezen stikken gewoon omdat dat leuk is) als aan alle voorwaarden is voldaan
En die voorwaardenlijst is volgens het ultieme ad(h)dconcept opgesteld... schiet alle kanten op met bijlages, verwijzingen, moodboards, geeltjes en uitklappagina's .. en heel gek maar dan val ik stil, komt het er niet van en belandt het op de grote hoop aan niet-af/nooit-aan-begonnen
Tot het moment dat je, bvk midden in de nacht, denkt 'f*#k it' de zooi van tafel veegt en in een half uurtje de leukste dingen in elkaarflanst. Hopsakee
Oftwel een beetje gezond prioriteren .. hoe besteed je je energie-budget
donderdag 11 november 2021 om 13:53
Ze doen een beetje moeilijk over mijn bloeddruk. Bij de HA is deze in een halfuursmeting gecontroleerd, de HA is tevreden, de organisatie weer niet. Nu liepen er wel steeds HA's in en uit wat mij afleidde.
Ik ga dus maar vragen om echt alleen gelaten te worden, en anders moet ik maar verhoging van de medicatie voor hoge bloeddruk krijgen, want ik wil zo langzamerhand aan de pil....
Ik ga dus maar vragen om echt alleen gelaten te worden, en anders moet ik maar verhoging van de medicatie voor hoge bloeddruk krijgen, want ik wil zo langzamerhand aan de pil....
donderdag 11 november 2021 om 14:12
Dat is wel erg balen, snap dat ze er voorzichtig mee zijn maar het is ook wel erg fijn om het steuntje in je rug te krijgen van een vorm van medicatie.koreana schreef: ↑11-11-2021 13:53Ze doen een beetje moeilijk over mijn bloeddruk. Bij de HA is deze in een halfuursmeting gecontroleerd, de HA is tevreden, de organisatie weer niet. Nu liepen er wel steeds HA's in en uit wat mij afleidde.
Wil je huisarts meewerken aan een verhoging?
donderdag 11 november 2021 om 18:35
Teaus schreef: ↑11-11-2021 13:41Weet je ik vind zeker de langwerkende ook best pittig maar als ik dan merk of geattendeerd word op mijn veel relaxtere houding , minder gefrustreerd of licht neurotisch als het allemaal anders gaat dan ik dacht/hoopte, dat ik mezelf veel makkelijker echt kan waarderen![]()
Oh en, vind ik ook prettig, dat ik alle randvoorwaarden/moetjes/ozo verstandig los kan laten (en dan niet uit verzet)
Dat het best jammer is om je tijd en energie te stoppen in alles wat eerst moet, zogenaamd belangrijker is voordat ik iets leuks magdoen of iets waar mijn pet wat meer naar staat.
Een beetje het : eet-je-bord-leeg principe .. dat pas je toetje krijgt of van tafel mag (of die kussenhoezen stikken gewoon omdat dat leuk is) als aan alle voorwaarden is voldaan
En die voorwaardenlijst is volgens het ultieme ad(h)dconcept opgesteld... schiet alle kanten op met bijlages, verwijzingen, moodboards, geeltjes en uitklappagina's .. en heel gek maar dan val ik stil, komt het er niet van en belandt het op de grote hoop aan niet-af/nooit-aan-begonnen
Tot het moment dat je, bvk midden in de nacht, denkt 'f*#k it' de zooi van tafel veegt en in een half uurtje de leukste dingen in elkaarflanst. Hopsakee
Oftwel een beetje gezond prioriteren .. hoe besteed je je energie-budget
Alweer herkenning. Ik mag van mezelf soms niet iets leuks doen, omdat er taken liggen die niet leuk zijn en eerst van mij 'moeten'. Terwijl ik weet, als ik eerst even iets leuks doe, heb ik weer energie om de minder leuke dingen te doen.
donderdag 11 november 2021 om 18:36
Ik denk het wel. Ik weet dat hij niet gecharmeerd is van de oestrogeen, en hij vond zelf mijn bloeddruk okee, maar misschien dat een lichte verhoging net even dat verschil kan maken.
Ik krijg er namelijk steeds meer last van. Nu gaan we even wel door een stressvolle periode vanwege een ziek familielid, maar ik merk dat mijn lontjes heel kort beginnen te worden.
zaterdag 13 november 2021 om 08:07
Hoi hoi ,
Ik heb nog niet terug gelezen.
Ik (ADHDer 2.0) heb al eerder meegeschreven onder andere naam.
Op het moment zit ik echt beetje met mezelf in de knoei.
Ik slik dexamfetamine retard van de regenboog apotheek en dat werkt wel maar toch komen er nog steeds veel adhd klachten erdoorheen.
Waar ik het meest tegenaan loop is dat ik heel slecht tegen onrecht kan en daar heel emotioneel en fel op kan reageren.
Ik ben erg direct en impulsief (ga niet schelden/agressief hoor ofzo) én ik reageer veel uit emotie.
Op zich natuurlijk prima, iedereen mag zijn wie hij/zij is, maar daardoor word ik (op werk bijvoorbeeld) vaak totaal niet begrepen en het wordt ook niet altijd gewaardeerd.
Voorbeeld: vorige week kreeg ik al het gevoel dat ik op het werk (kantoorwerk, al 9 jaar dezelfde baan) steeds alle rotklussen toegewezen kreeg. Ik ben een harde werker (te hard soms --)) over eigen grenzen heen) maar ik merkte dat ik steeds alle rotklussen toegewezen kreeg. Ik dacht nog , eerst even aankijken want ik heb er ook een handje van om te snel achterdochtig te zijn.
Maar na twee weken merkte ik dat ik nog steeds alle vervelende klussen toegewezen kreeg.
Dus ik ging verhaal halen. Eerst rustig gevraagd waarom ik de rotklussen moest doen. Ik kreeg een vaag antwoord, er werd beetje overheen gepraat.
Vervolgens vraag ik het weer en toen kwam de aap uit de mouw en zei ze: " zodat de anderen de leuke dingen kunnen doen vandaag'
Toen werd ik heel emotioneel en m'n hoofd gaat dan echt op tilt en blinde paniek. Allemaal gedachtes door elkaar: vooral: waarom behandeld iemand me zo? En ik voel dan veel wrok.
Ik ben het hogerop gaan zoeken maar die persoon wilde niet luisteren en ik werd genegeerd. En toen ben ik uit m'n slof geschoten. Ik heb tegen m'n leidinggevende gezegd dat ik het geen stijl vind. Of ze een hekel aan me heeft ofzo en hoop emoties erbij.
Ze zei alleen dat ik het verkeerd zie.
Later heb ik nog excuses aangeboden voor mijn felle en emotionele reactie maar ik word tot op heden heel kinderachtig genegeerd.
Kortom: hebben jullie daar ook last van? Conflicten, heel slecht tegen onrecht kunnen en daardoor veel boosheid in je?
Ik zou heel graag wat minder impulsief Willen zijn en wat minder uit emotie willen reageren zodat ik gewoon de eer aan mezelf hou.
Ik heb nog niet terug gelezen.
Ik (ADHDer 2.0) heb al eerder meegeschreven onder andere naam.
Op het moment zit ik echt beetje met mezelf in de knoei.
Ik slik dexamfetamine retard van de regenboog apotheek en dat werkt wel maar toch komen er nog steeds veel adhd klachten erdoorheen.
Waar ik het meest tegenaan loop is dat ik heel slecht tegen onrecht kan en daar heel emotioneel en fel op kan reageren.
Ik ben erg direct en impulsief (ga niet schelden/agressief hoor ofzo) én ik reageer veel uit emotie.
Op zich natuurlijk prima, iedereen mag zijn wie hij/zij is, maar daardoor word ik (op werk bijvoorbeeld) vaak totaal niet begrepen en het wordt ook niet altijd gewaardeerd.
Voorbeeld: vorige week kreeg ik al het gevoel dat ik op het werk (kantoorwerk, al 9 jaar dezelfde baan) steeds alle rotklussen toegewezen kreeg. Ik ben een harde werker (te hard soms --)) over eigen grenzen heen) maar ik merkte dat ik steeds alle rotklussen toegewezen kreeg. Ik dacht nog , eerst even aankijken want ik heb er ook een handje van om te snel achterdochtig te zijn.
Maar na twee weken merkte ik dat ik nog steeds alle vervelende klussen toegewezen kreeg.
Dus ik ging verhaal halen. Eerst rustig gevraagd waarom ik de rotklussen moest doen. Ik kreeg een vaag antwoord, er werd beetje overheen gepraat.
Vervolgens vraag ik het weer en toen kwam de aap uit de mouw en zei ze: " zodat de anderen de leuke dingen kunnen doen vandaag'
Toen werd ik heel emotioneel en m'n hoofd gaat dan echt op tilt en blinde paniek. Allemaal gedachtes door elkaar: vooral: waarom behandeld iemand me zo? En ik voel dan veel wrok.
Ik ben het hogerop gaan zoeken maar die persoon wilde niet luisteren en ik werd genegeerd. En toen ben ik uit m'n slof geschoten. Ik heb tegen m'n leidinggevende gezegd dat ik het geen stijl vind. Of ze een hekel aan me heeft ofzo en hoop emoties erbij.
Ze zei alleen dat ik het verkeerd zie.
Later heb ik nog excuses aangeboden voor mijn felle en emotionele reactie maar ik word tot op heden heel kinderachtig genegeerd.
Kortom: hebben jullie daar ook last van? Conflicten, heel slecht tegen onrecht kunnen en daardoor veel boosheid in je?
Ik zou heel graag wat minder impulsief Willen zijn en wat minder uit emotie willen reageren zodat ik gewoon de eer aan mezelf hou.
zaterdag 13 november 2021 om 09:38
Avea, heel herkenbaar. Dat uit de emotie reageren, waarin ik dan heel fel en scherp kan zijn, boos kan zijn, onrecht, kommaardoor u is van mij, en dan ook wel heel rustig kunnen beginnen maar vervolgens vol in de boze modus schieten.
Voel me ook echt enorm aangevallen, heel gauw.
Als je dan zoals jij nog even te horen krijgt dat anderen daardoor de leuke dingen krijgen - wat ik trouwens een rare opmerking vind, of was het een foute grap? - dan zou ik mij ook totaal niet begrepen voelen.
Voel me ook echt enorm aangevallen, heel gauw.
Als je dan zoals jij nog even te horen krijgt dat anderen daardoor de leuke dingen krijgen - wat ik trouwens een rare opmerking vind, of was het een foute grap? - dan zou ik mij ook totaal niet begrepen voelen.
zaterdag 13 november 2021 om 12:27
Avea herkenbaar hoor alleen neig ik naar heel lang sudderen, inwendig vreet ik me op, maak hele scenario's over hoe ik je de waarheid ga vertellen (nádat ik natuurlijk netjes,rustig en redelijk heb gevraagd waarom je me zulke naaistreken levert )
Eindresultaat is dat ik ofwel met knallende deuren rondstamp (terwijl niemand precies weet wat er speelt
) of ik implodeer
Beide zijn niet erg constructief dus ik oefen me een versuffing op tijdig bespreken, vragen, open zijn over mijn 'neiging' dat ligt in een werksituatie wel wat genuanceerder natuurlijk ... is niet echt helpend om daar steeds in je emotie-bloterd te gaan stuiteren vermoed ik.
En weer.. het helpt als je nét dat beetje extra denkruimte hebt om even af te remmen, 2 voeten stevig op de grond, ademhalen en weer door..
Eindresultaat is dat ik ofwel met knallende deuren rondstamp (terwijl niemand precies weet wat er speelt

Beide zijn niet erg constructief dus ik oefen me een versuffing op tijdig bespreken, vragen, open zijn over mijn 'neiging' dat ligt in een werksituatie wel wat genuanceerder natuurlijk ... is niet echt helpend om daar steeds in je emotie-bloterd te gaan stuiteren vermoed ik.
En weer.. het helpt als je nét dat beetje extra denkruimte hebt om even af te remmen, 2 voeten stevig op de grond, ademhalen en weer door..
zaterdag 13 november 2021 om 12:34
zaterdag 13 november 2021 om 12:37
koreana schreef: ↑11-11-2021 18:36Ik denk het wel. Ik weet dat hij niet gecharmeerd is van de oestrogeen, en hij vond zelf mijn bloeddruk okee, maar misschien dat een lichte verhoging net even dat verschil kan maken.
Ik krijg er namelijk steeds meer last van. Nu gaan we even wel door een stressvolle periode vanwege een ziek familielid, maar ik merk dat mijn lontjes heel kort beginnen te worden.

In de medicijnloze maanden dit voorjaar gebruikte ik wel eens de rescue-druppels van Bach als t erg hoog opliep qua spanning, prikkels of emotie.
zaterdag 13 november 2021 om 16:44
Oh dat is even een goed idee!
Dank je wel

zaterdag 13 november 2021 om 17:05
zaterdag 13 november 2021 om 17:06
Ja, die heb ik een aantal jaar geleden gekocht. Was nog vrij nieuw en echt een mega zwaar en warm ding. Voor de koude winter heerlijk. Anders zweet ik mij een ongelukTeaus schreef: ↑13-11-2021 12:34Voor alle onrustige slechtslapers
Heb je weleens een verzwaringsdeken geprobeerd?
Kijk of je in je omgeving er 1 kunt lenen..
De eerste week was ik niet erg onder de indruk maar inmiddels slaap ik niet echt langer maar wel veel rustiger.
Bij mij mag ie voorlopig blijven
zaterdag 13 november 2021 om 17:08
maandag 15 november 2021 om 06:54
Koreana : bedankt voor je reactie!
Lastig hè. Heb je dan ook regelmatig conflicten omdat mensen niet goed om kunnen gaan met je directheid?
Zelf heb ik dat wel en merk ook dat ik in het algemeen ook vaak 'teveel" zeg door mijn openheid en eerlijkheid en daardoor vaak beladen discussies krijg.
Of gewoon teveel informatie/ voeding geef waardoor gesprekken helemaal de verkeerde kant op gaan.
Eigenlijk heel jammer want ik vind dat iedereen mag zijn wie hij is, ook al reageren wij misschien soms teveel uit emotie of erg impulsief. Het is wel recht vanuit ons hart.
Toch merk ik dat het niet altijd begrepen wordt.
Iets met spreken is zilver.........
Heb je een manier gevonden om hiermee om te gaan?
Want ik merk dat ik steeds onzekerder wordt op dat gebied, dat ik tijdens bijv een vergadering steeds vaker heb dat ik er teveel op ga letten wat ik zeg en me steeds ga afvragen of iets slim was om te zeggen.
Dat gaat best ver, vind ik.
Teaus oh ja dat sudderen, ook niet altijd de 'gezonde' manier. Dat heb ik ook weleens als ik denk dat ik beter m'n mond kan houden. Maar na het sudderen, ontstaat er vaak nog meer vlam in de pan.
Goed dat je ermee aan de slag gaat.
Ben benieuwd of dat lukt
Ik ben er nog lang niet.
Verzwaringsdeken heb ik gekocht als cadeau voor mn man z'n verjaardag . Die had een keer over dat hij denkt dat hij het fijn zou vinden. Een Uber nuchtere man die z'n hoofd neerlegt en slaapt. Het was totaal geen eigenbelang hoor, maar stel hij vindt het toch niks dan wil ik m wel proberen
Mefunny CBD nooit geprobeerd. Werkt dat goed?
Lastig hè. Heb je dan ook regelmatig conflicten omdat mensen niet goed om kunnen gaan met je directheid?
Zelf heb ik dat wel en merk ook dat ik in het algemeen ook vaak 'teveel" zeg door mijn openheid en eerlijkheid en daardoor vaak beladen discussies krijg.
Of gewoon teveel informatie/ voeding geef waardoor gesprekken helemaal de verkeerde kant op gaan.
Eigenlijk heel jammer want ik vind dat iedereen mag zijn wie hij is, ook al reageren wij misschien soms teveel uit emotie of erg impulsief. Het is wel recht vanuit ons hart.
Toch merk ik dat het niet altijd begrepen wordt.
Iets met spreken is zilver.........
Heb je een manier gevonden om hiermee om te gaan?
Want ik merk dat ik steeds onzekerder wordt op dat gebied, dat ik tijdens bijv een vergadering steeds vaker heb dat ik er teveel op ga letten wat ik zeg en me steeds ga afvragen of iets slim was om te zeggen.
Dat gaat best ver, vind ik.
Teaus oh ja dat sudderen, ook niet altijd de 'gezonde' manier. Dat heb ik ook weleens als ik denk dat ik beter m'n mond kan houden. Maar na het sudderen, ontstaat er vaak nog meer vlam in de pan.
Goed dat je ermee aan de slag gaat.
Ben benieuwd of dat lukt
Ik ben er nog lang niet.
Verzwaringsdeken heb ik gekocht als cadeau voor mn man z'n verjaardag . Die had een keer over dat hij denkt dat hij het fijn zou vinden. Een Uber nuchtere man die z'n hoofd neerlegt en slaapt. Het was totaal geen eigenbelang hoor, maar stel hij vindt het toch niks dan wil ik m wel proberen

Mefunny CBD nooit geprobeerd. Werkt dat goed?