Net zwanger en je laten testen..

28-05-2009 10:43 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nét zwanger.

Dat ben ik.

Ongekend. Het maakt me blij.

Daarentegen ben ik realistisch. Kans op een miskraam is aanwezig, wil dus ook niet te lyrisch zijn. Tevens wil ik graag testen doen ivm eventueel handicap / down syndroom etc.

Waarom?

1) ik ben 35 en mijn leeftijd is toch een 'risico' groep.

2) omdat ik gewoon wil weten, zover als dat mogelijk is, hoe 'gezond' het kind is.

3) natuurlijk zal ik voor een kind zorgen en ervan houden als blijkt met geboorte dat het kindje ziek is of down syndroom heeft. Maar als ik de keuze heb, kies ik er niet voor. Ook al betekent dat afbreken van zwangerschap en zal ik worden beticht van 'moord'.

Wie heeft nog meer hiervoor gekozen om testen te doen? Wanneer heb je dat gedaan? Waarom wilde je dat? Welke test heb je gedaan en waarom besloot je nog meer testen te doen? En waarom zou je nooit zulke testen doen?

Ja, nogmaals ik ben erg blij met zijn zwangerschap, maar ben vooral gewoon nog even voorzichtig en probeer lekker realistisch te blijven.
djoels wijzigde dit bericht op 28-05-2009 10:47
Reden: tikfoutje
% gewijzigd
DTEEZ!
Lieve Bor,

Ook ik lees je verhaal zonder oordeel ....

Je openheid vind ik zo mooi om te lezen. Weet je.. het raakt me echt. Je gevoel van liefde die je hebt en die je uit naar A. Wat een prachtig mens ben je toch, dat wilde ik als eerste even kwijt....

Ik heb heel veel respect voor jou als stiefmoeder hoe jij in het leven staat. En eigenlijk is dat misschien een hele domme zin want waarom zou je niet er zo in staan? Het maakt jou jou. Ik kan me voorstellen dat het zwaar is, heel zwaar, maar je houdt zielsveel van hem... je wilt hem niet meer kwijt.... dat begrijp ik zo goed.

De teksten en gevoelens van mensen hier laten me denken en dingen overdenken. Ik ben inderdaad wel 3 stappen vooruit gaan denken, dat is wat dit topic me heeft doen realiseren. Toch weet ik voor mezelf toch wel hoe ik tegen bepaalde keuzes aan kijk, maar dat weet ik nu. Hoe sta ik daar volgende week of volgende maand tegenover? Ik weet het niet..

Wat Suze zegt een keuze tussen gevoel en verstand... dat is voor sommige mensen niet begrijpbaar of acceptabel, en dat is het voor mij weer wel. Ik heb nooit nooit iemand veroordeeld op het plegen van een abortus, alhoewel ik er maar ooit één keer van heel dichtbij mee geconfronteerd ben. Ik begreep de keuze.

Ik ben blij met de keuze die we hebben in Nederland.

Ik heb de afgelopen dagen ook meer nagedacht. Bewust en onbewust. Ik moest vanmiddag een cadeautje kopen voor een vriendin die is bevallen en liep een babywinkel binnen. Voor een seconde liep ik te denken 'jeetje, stel je voor zeg, ik heb zelf misschien een babytje over zoveel maanden' en vervolgens loop ik door met de gedachten iets te kopen voor de baby van mijn vriendin. Ik denk niet meer aan mijn eigen 'zwanger zijn'. Ik denk alleen maar 'eerst die 3 maanden voorbij en dan zien we wel weer'. Ik bescherm mezelf... ik bescherm mezelf tegen een enorme teleurstelling. Ik bescherm mezelf voor het verdriet van een miskraam. Soms lijkt het alsof ik helemaal niet zwanger ben.. kan het niet zo goed uitleggen...Maar ik probeer het met grote regelmaat te blokken.. het lijkt een onwerkelijke wereld... een wereld waar ik zo graag in wil, alleen kan ik de toegangsweg nog niet zo goed vinden..

Ik vind het heel moeilijk de juiste woorden te vinden wat ik voel, omdat het gevoel af en toe zo onduidelijk is..
DTEEZ!
quote:Melodie74 schreef op 01 juni 2009 @ 15:13:

Djoels: Toen je 2x zwanger werd 10 jaar geleden zijn deze zs toen in een miskraam ge-eindigd? Maarja mss is deze vaag te persoonlijk....

Dat klopt. De eerste keer bij 11 weken de tweede keer bij 5 weken.
DTEEZ!
Marianne, ik vermoed dat ik ook nog moet groeien in allerlei gedachten en gevoelens. Ik hoop het ook, vind het nu allemaal vrij lastig...

Ik ga me de komende weken ook goed inlezen en over 3 weken heb ik het gesprek met de verloskundige... voldoende tijd om me nog meer in te lezen....
DTEEZ!
Hoi Djoels,

Ik zie dat mijn verhaal nogal wat heeft losgemaakt bij verschillende mensen. Pro Down zou ik zijn ( het woord aleen al vind ik vreemd,..) Als ik je op welke manier gekwetst heb wil ik daar absoluut mijn verontschuldigingen voor aanbieden want dat is uiteraard nooit mijn bedoeling geweest.

Ik heb op mij 39 ste een kind gekregen (de derde). Zelf wel getest maar puur op het verhoogde risico. Toen bleek dat dat er niet was verder geen stappen ondernomen en ook niet willen weten wat de kansberekeing was. "Geen verhoogd risico" was voldoende omdat ik ervanuit ga dat er altijd een risico is, dat gaat namelijk niet weg,...ook niet na een vruchtwaterpunctie.

Viel je niet onder controle van een verloskundige bij je eerdere zwangerschap?
Samode, je hebt me echt niet gekwetst

Ik kan me eerlijk gezegd niet meer zoveel herinneren van die periode tien jaar geleden. Mijn huisarts toentertijd deed ook de bevallingen. Ik ben daar geweest om te testen en kreeg bevestigd dat ik zwanger was en moest toen wachten tot zoveel weken voor een echo. Nog voordat die er kwam ging ik vloeien. Toen naar het ziekenhuis naar de gyn. Daar kreeg ik een echo en bleek het niet meer levend te zijn.

Meer weet ik er gewoon niet meer zo van..

Ik vermoed dat als ik ook 'geen verhoogd risico' heb dat ik dan ook niet voor andere testen wil gaan. Volgens mij ging ik er eigenlijk vanuit dat ik sowieso verhoogd risico had omwille van mijn leeftijd.... maar ik heb wel meer dingen gedacht, wat niet zo bleek te zijn achteraf..... Het is allemaal gewoon helemaal nieuw, ook al heb ik ooit die miskramen gehad. Het is zo lang geleden, ik weet er niet meer zoveel van en het voelt alsof het uit een ander leven is.....
DTEEZ!
Gefeliciteerd Djoels!

Mss dat ik mosterd ben, maar mijn pc schiet thuis van het vivaforum tegenwoordig vaak in de stress (error).

Ik was op mn 39e zwanger vd 1e (en laatste), ik liep vanwege

een desverleden bij t umcg en ik hoefde 'slechts' een tripletestje te ondergaan. DWZ dat er een paar buiskes bloed afgenomen worden en daarmee gaan ze op de 3 bekendste afwijkingen testen t.w. open ruggetje, down en die andere ben ik nu ff vergeten. Pas als ze het niet vertrouwden zou ik pas een vlokkentest moeten ondergaan.

Alles was meteen goed trouwens en ben destijds bevallen van een gezonde 8 pondse baby.

Geniet van je zwangerschap!
Hoi Djoels,

Een heel ander issue in een prille zwangerschap maar heb je overwogen om mee te doen met moeders voor moeders?
Buiten de hele discussie om, hoop ik dat je een geweldige zwangerschap zal hebben en dat er een mooi gezond kindje op je wacht.
Sandra, dank je voor jouw verhaal.... vriend&ik hebben dit weekend veel gesprekken.... over hoe / wat als / geluk / het lot / het nieuwe leven.. maar ook over samenwonen en dergelijke, wat dan doen we ook nog niet

Samode, de dame van Moeders voor Moeders is al langsgeweest, ik plas mee.

Dorinde, dank je wel....Ik hoop het zelf ook..

Ik voel me hartstikke goed, ben alleen zo moe. Barst normaliter van de energie, maar heb gewoon met regelmaat even het leven niet meer 's avonds of aan het einde van de dag.... maar daar klaag ik niet over... het is gewoon wennen voor zo'n energieke dame als dat ik altijd ben...
DTEEZ!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven