Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
:daisy:
teaus wijzigde dit bericht op 11-12-2021 12:03
Reden: 1x is genoeg
90.54% gewijzigd
koreana schreef:
11-12-2021 10:05
Als ik die diagnose 10 jaar geleden had gehad, had ik je voor gek laten verklaren. Ik weet niet hoe oud je bent, maar mijn diagnose is typerend voor vrouwen in de overgang, al ben ik dan rijkelijk laat/later gediagnosticeerd.
Sorry ik begrijp niet precies wat je bedoelt
Vuurenvlam26 schreef:
11-12-2021 14:26
Sorry ik begrijp niet precies wat je bedoelt
Jij gaf aan dat je zoveel jaar geleden de diagnose kreeg, en je daarin niet herkende, maar nu wel.

Ik vroeg daarop hoe oud je bent, want ik ben 64 en als ik 10 jaar geleden de diagnose had gekregen, had ik dat niet begrepen. Ik behoor tot een groep vrouwen die de diagnose AD(H)D na hun 50ste kreeg. Tot die tijd heb ik, en veel vrouwen met mij, redelijk normaal kunnen functioneren, maar doordat vrouwen na 50 jaar geen oestrogeen meer aanmaken, kunnen zij ineens kenmerken ontwikkelen die op AD(H)D wijzen. Daarom was ik benieuwd naar jouw leeftijd.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
koreana schreef:
11-12-2021 14:33
Jij gaf aan dat je zoveel jaar geleden de diagnose kreeg, en je daarin niet herkende, maar nu wel.

Ik vroeg daarop hoe oud je bent, want ik ben 64 en als ik 10 jaar geleden de diagnose had gekregen, had ik dat niet begrepen. Ik behoor tot een groep vrouwen die de diagnose AD(H)D na hun 50ste kreeg. Tot die tijd heb ik, en veel vrouwen met mij, redelijk normaal kunnen functioneren, maar doordat vrouwen na 50 jaar geen oestrogeen meer aanmaken, kunnen zij ineens kenmerken ontwikkelen die op AD(H)D wijzen. Daarom was ik benieuwd naar jouw leeftijd.
Oh, dat heb ik dan niet duidelijk omschreven. Dat was een andere diagnose dan AD(H)D
Vuurenvlam26 schreef:
11-12-2021 14:37
Oh, dat heb ik dan niet duidelijk omschreven. Dat was een andere diagnose dan AD(H)D
Ah ok, dan gaat mijn verhaal inderdaad niet op. :bigkiss:
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
koreana schreef:
11-12-2021 14:41
Ah ok, dan gaat mijn verhaal inderdaad niet op. :bigkiss:
Ik heb het aangepast, het stond er ook niet echt duidelijk :)
Sherlock schreef:
11-12-2021 00:03
Ik val even midden in jullie gesprek, maar haak hier even op in. Heb van de week toevallig een (oud?) webinar gezien van een psychiater. Ze vertelde dat je introverte en extraverte ADD'ers/ADHD'ers hebt. Net als bij ieder ander.
Ja, dat is natuurlijk ook wel weer zo. Ik ben zo teruggetrokken en sociaal niet handig dat ik ook wel eens aan autisme heb gedacht. Ook omdat ik geen oogcontact maak. En nog wel wat trekjes. Maar de lijstjes die hier gepost worden herken ik voor 95%.
Vuurenvlam26 schreef:
11-12-2021 14:49
Ja, dat is natuurlijk ook wel weer zo. Ik ben zo teruggetrokken en sociaal niet handig dat ik ook wel eens aan autisme heb gedacht. Ook omdat ik geen oogcontact maak. En nog wel wat trekjes. Maar de lijstjes die hier gepost worden herken ik voor 95%.
Ass en AD(H)D zijn brussen. Het zijn beide cognitieve beperkingen met enkele overlappen. Ik zie met regelmaat diagnostiek voorbij komen mbt ASS in combinatie met AD(H)D. (Ik werk oa als Autismedeskundige dus vandaar dat ik dit zeg)
Ja, fokking lekker dan.

Blijk ik verward te zijn met een andere patient.

Pas nadat ik een vlammenwerpermail heb uitgestuurd, komt de waarheid aan het licht.

Wat zeiden wij hier al over onrecht ende zo?

Ik ben voorlopig aan het stomen.
En niet met een Rhinocap of in een Sauna.
koreana schreef:
14-12-2021 21:17
Ja, fokking lekker dan.

Blijk ik verward te zijn met een andere patient.

Pas nadat ik een vlammenwerpermail heb uitgestuurd, komt de waarheid aan het licht.

Wat zeiden wij hier al over onrecht ende zo?

Ik ben voorlopig aan het stomen.
En niet met een Rhinocap of in een Sauna.
Huuuuh… whatssss gebeurt?
MEFunny schreef:
15-12-2021 08:25
Huuuuh… whatssss gebeurt?
Ik had een boze reactie gestuurd op het feit dat ze mijn bloeddruk nog steeds te hoog vonden. Ben finaal uit mijn stekker gegaan.
Kreeg ik dus dikke dikke excuses, ze hadden mij verward met iemand anders, die wel nog steeds een te hoge bloeddruk had. Ze hadden, ja ja, speciaal nog even mijn HA gebeld om eea. te verifiëren en het ziet er nu naar uit dat we eindelijk met medicatie gaan starten.... Welke moet ik nog horen.
Doe ik gewoon een klein juichdansje voor je!

:cheer2: :cheer2:
Herkent iemand impulsief koopgedrag? Ik geneer me er voor, maar ik geef (veel te) makkelijk geld uit aan dingen die ik totaal niet nodig heb (vooral kleding). Hoe ga je daar mee om?
koreana schreef:
15-12-2021 16:46
Ik had een boze reactie gestuurd op het feit dat ze mijn bloeddruk nog steeds te hoog vonden. Ben finaal uit mijn stekker gegaan.
Kreeg ik dus dikke dikke excuses, ze hadden mij verward met iemand anders, die wel nog steeds een te hoge bloeddruk had. Ze hadden, ja ja, speciaal nog even mijn HA gebeld om eea. te verifiëren en het ziet er nu naar uit dat we eindelijk met medicatie gaan starten.... Welke moet ik nog horen.
:cheer2: toch goed gedaan 👍
Celine*28 schreef:
15-12-2021 22:17
Herkent iemand impulsief koopgedrag? Ik geneer me er voor, maar ik geef (veel te) makkelijk geld uit aan dingen die ik totaal niet nodig heb (vooral kleding). Hoe ga je daar mee om?
Dat is denk ik voor heel veel mensen herkenbaar..
Zelf heb ik het redelijk onder controle om goed met geld om te gaan. (Ben zelfs aan de gierige kant 😇)

Misschien kan je een maximaal budget instellen per maand
En/Of een spaar doel instellen
Spullen die je niet meer gebruikt verkopen
Oh heel herkenbaar. Ik ben ook heel nieuwsgierig naar dingen, dus als ik dan bijv. een docu erover zie, moet ik natuurlijk weer alle boeken erover lezen (hyperfocus, anyone?) en dus draait bol weer overuren en topmaanden...
koreana schreef:
16-12-2021 09:31
Oh heel herkenbaar. Ik ben ook heel nieuwsgierig naar dingen, dus als ik dan bijv. een docu erover zie, moet ik natuurlijk weer alle boeken erover lezen (hyperfocus, anyone?) en dus draait bol weer overuren en topmaanden...
Hahaha ja ik heb wel heeeeel veeeeeeel interesses 😇

Maar mijn top focus blijft toch wel de liefde en genegenheid van mijn kat :cat:
Ik word nogal vaak op een voor mij vervelende manier benoemd als iemand die “te gehecht” is aan mijn pluis. Daar irriteer ik mij erg aan, wie beslist en bepaald dat ik te gehecht ben en wat verwachten ze dan hoe ik daarop reageer?

Ik ben er gek op en dat mag gewoon :cat: :flirting:
MEFunny schreef:
16-12-2021 18:16
Hahaha ja ik heb wel heeeeel veeeeeeel interesses 😇

Maar mijn top focus blijft toch wel de liefde en genegenheid van mijn kat :cat:
Ik word nogal vaak op een voor mij vervelende manier benoemd als iemand die “te gehecht” is aan mijn pluis. Daar irriteer ik mij erg aan, wie beslist en bepaald dat ik te gehecht ben en wat verwachten ze dan hoe ik daarop reageer?

Ik ben er gek op en dat mag gewoon :cat: :flirting:

Waar bemoeien ze zich mee? Jij krijgt liefde van dat beestje, wij hebben hier ook een blinde rooie dibbes rondlopen waar we allemaal dol op zijn.
Teaus schreef:
11-12-2021 11:23
Ze hebben er wel een heel sterke voorkeur voor maar wat niet kan/wil dat kan niet
Het kan de diagnose wel onderbouwen maar als je bv ouders hebt die écht niks herkennen .. wat dan?
Of dat, zoals bij jou , diegene eigenlijk niet veilig voelt..
Je kunt dat stuk wel 'weigeren' hoor, heb ik gedaan.
Zeker bij volwassen vrouwen blijkt dat het (de adhd kenmerken) in de kindertijd helemaal niet zo evident waren, ik kan zelf uit mijn kindertijd legio heel kenmerkende situaties en bijbehorende emoties ophalen die mijn ouders echt anders kwalificeerden.

Overigens moest ik zeker wel een week of 2, 3 ? wachten op de uitslag.
Nu 2 weken na de test heeft ze er weer naar gevraagd. Ben duidelijk geweest maar ze heeft er in een gesprek van 10 minuten constant naar gevraagd. Vervelend gesprek en heb ook besloten niet met haar verder te gaan.
Na ons gesprek met mij heeft ze mijn man gebeld om aan hem vragen te stellen en heeft ze aangegeven dat het nog 3 weken gaat duren.

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te weten dat de test niet verplicht is.
Celine*28 schreef:
15-12-2021 22:17
Aparte rekening voor shoppen en alleen daarvan de pinpas meenemen.
Voor mij werkt zo min mogelijk shoppen en vooraf geld overmaken naar de spaarrekening die ik niet op mobiel internetbankieren heb staan.
Maar wat ik eigenlijk kwam doen in dit topic twee uur terug:
Kennen jullie het TikTok en YouTube kanaal van Connor DeWolfe? Amerikaanse jongen met adhd die grappige (en soms pijnlijk) herkenbare filmpjes maakt over dit onderwerp.
Filmpjes zijn relatief kort en hij praat lekker snel. Ik vind het een aanrader :)
Nou, aankomende week ben ik eindelijk aan de beurt voor een gerichtere behandeling na maanden wachtlijst. Ben benieuwd. Geloof dat er eerst een stuk psycho-educatie komt.

Ik heb een zorg achtergrond, ben bekend met de GGZ, heb een partner met (ook) ADD en een sibling met ADHD. Tijdens het traject van mijn man heb ik ook zijn syllabus en aanverwant materiaal al gelezen dus ik ben wel benieuwd wat psycho-educatie voor mij zou kunnen doen. Zou best kunnen dat we alles dubbel in de kast hebben staan binnenkort. Ach ja.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
17-12-2021 00:42
Nou, aankomende week ben ik eindelijk aan de beurt voor een gerichtere behandeling na maanden wachtlijst. Ben benieuwd. Geloof dat er eerst een stuk psycho-educatie komt.

Ik heb een zorg achtergrond, ben bekend met de GGZ, heb een partner met (ook) ADD en een sibling met ADHD. Tijdens het traject van mijn man heb ik ook zijn syllabus en aanverwant materiaal al gelezen dus ik ben wel benieuwd wat psycho-educatie voor mij zou kunnen doen. Zou best kunnen dat we alles dubbel in de kast hebben staan binnenkort. Ach ja.
Fijn dat er in ieder geval echt schot in zit!
Dat wachten op .. iets .. is zo vervelend.
Ben wel benieuwd of het niet toch anders is wanneer het over jouzelf gaat, over jouw hobbels dan de theorie of bv. de ADHD van je partner.

In de psycho-educatie en de how-to bijeenkomsten moest je (ik iig ) vaak even de tijd nemen om een theoretisch voorbeeld om te zetten in een voor mij herkenbare casus/situatie vooral omdat je al een levenlang je eigen oplossingen en routines ontwikkeld.
Daar was voor mijn gevoel niks onlogisch, contraproductief of onwerkzaams aan :whistle: en de aangereikte methodes voelden gekunsteld en vooral heel goed voor anderen
Dat bleek uiteindelijk best mee te vallen :biggrin:
Kennen jullie trouwens ADDitude?
Is een website vol ADHD info, ervaringsverhalen, podcasts.
Is wel behóórlijk Amerikaans maar zo af en toe komen er best aardige dingen voorbij die me even aan her denken zetten of helpen om puntjes met elkaar te verbinden.
Ik heb vandaag de tweede test gedaan. Die had eigenlijk op dezelfde dag van de diagnose gemoeten, maar dat durfden ze niet aan vanwege mijn hoge bloeddruk. Ik deed hem dus thuis, digitaal.
Uitslag hoor ik van de week ergens.

Maar, ik moest daarvoor Methylfenidaat innemen, 4 x 5 mg.
En toen voelde ik wel wat: rust in mijn hoofd en lijf, alsof er een mist optrok.
Toen het uitgewerkt was, was ik weer aan het donderwolken omdat iets niet lukte.
Ik weet dat Methylfenidaat dat effect heeft, maar is dat voor jullie ook herkenbaar?

Ik had zelf ook het idee de test geconcentreerder te kunnen doen dan de vorige keer, zonder medicatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven