Daten met een christen
dinsdag 4 januari 2022 om 14:04
In september ontmoette ik een hele bijzondere man. Hij blijkt christelijk te zijn, maar niet heel streng. Ik ben niet gelovig. Sinds eind oktober zijn we aan het daten en we hebben het erg gezellig. Al van meerdere mensen heb ik gehoord dat we goed bij elkaar passen.
Echter, hij wil alleen met mij naar bed als hij verliefd is. Ik ben dat wel, maar hij vindt mij erg leuk en denkt dat het kan groeien. Ik ga steeds meer naar hem verlangen en heb dat vorige week met hem besproken. Hij wil me vaker zien en heeft ook zijn ouders al over mij verteld, dus ik heb goede hoop dat hij wel voor me wil gaan.
Zijn enige -korte- relatie strandde 15 jaar geleden. Dit is schijnbaar zijn enige moment van ervaring met zoenen en seks geweest. Ik heb een lange relatie gehad en veel gedatete en dat weet hij. Ik vermoed dat hij bang is om me te zoenen.
Qua geloof is hij niet streng en het voelt -buiten het gemis van intimiteit- op alle vlakken erg goed. Ik denk dat hij de liefde van mijn leven is en hoop dat hij verliefd op mij wordt.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Echter, hij wil alleen met mij naar bed als hij verliefd is. Ik ben dat wel, maar hij vindt mij erg leuk en denkt dat het kan groeien. Ik ga steeds meer naar hem verlangen en heb dat vorige week met hem besproken. Hij wil me vaker zien en heeft ook zijn ouders al over mij verteld, dus ik heb goede hoop dat hij wel voor me wil gaan.
Zijn enige -korte- relatie strandde 15 jaar geleden. Dit is schijnbaar zijn enige moment van ervaring met zoenen en seks geweest. Ik heb een lange relatie gehad en veel gedatete en dat weet hij. Ik vermoed dat hij bang is om me te zoenen.
Qua geloof is hij niet streng en het voelt -buiten het gemis van intimiteit- op alle vlakken erg goed. Ik denk dat hij de liefde van mijn leven is en hoop dat hij verliefd op mij wordt.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
dinsdag 4 januari 2022 om 15:54
Ik vindt dat jij het zeer netjes verwoord en ook als vrouw in een zelfde situatie ChantalChantalZr7 schreef: ↑04-01-2022 15:24Mijn man is ook gelovig en ik niet.
Gaat prima, ik heb respect voor hem en hij voor mij. Ik vloek bijvoorbeeld niet, maar dat deed ik ervoor ook al niet. Dus mijn aanpassing aan hem heb ik niet ervaren dat het mij energie kost. Van mij werd ook niet gevraagd of ik gelovig wilde worden. Wel staan we qua normen en waarden op 1 lijn natuurlijk.
Zoenen heeft niet lang geduurd, maar seks wel en dat vond ik prima.
dinsdag 4 januari 2022 om 15:57
Of totaal a/seksueel kan ook.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 4 januari 2022 om 15:58
Tsja als die man na 3 maanden nog steeds niet wil zoenen, snap ik ook wel dat hij nooit aan een relatie komt.
Nog geen seks willen/durven hebben zou ik best wel enige mate van geduld mee kunnen hebben, maar na 3 maanden nog steeds geen enkele zoen, zou voor mij echt een reden zijn om het af te kappen. Op deze manier is het geen relatie/daten, maar gewoon een vriendschap.
dinsdag 4 januari 2022 om 16:06
Wat betekent niet streng gelovig zijn in zijn geval? Het klinkt voor mij eerder als een combi van onervarenheid, onzekerheid en gebrek aan gevoel dan als een geloofskwestie.
Is er helemaal geen intimiteit, of alleen geen seks? Bedenk wat jouw behoeftes zijn, waar je kunt afwachten en hoe lang, en wat je belangrijk vindt qua levensovertuiging en seksleven.
En bespreek dat met hem. Als hij echt de liefde van je leven is, passen jullie ook op die vlakken bij elkaar zonder dat een van beiden zich tekort gedaan voelt. Als je daarin toch erg verschilt, is hij dus toch niet de man voor jou.
Is er helemaal geen intimiteit, of alleen geen seks? Bedenk wat jouw behoeftes zijn, waar je kunt afwachten en hoe lang, en wat je belangrijk vindt qua levensovertuiging en seksleven.
En bespreek dat met hem. Als hij echt de liefde van je leven is, passen jullie ook op die vlakken bij elkaar zonder dat een van beiden zich tekort gedaan voelt. Als je daarin toch erg verschilt, is hij dus toch niet de man voor jou.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
dinsdag 4 januari 2022 om 16:13
dinsdag 4 januari 2022 om 16:19
Oh, dat kan makkelijk. Soms zijn mensen al verliefd voor ze elkaar zelfs maar gezíen hebben. Weer anderen worden verliefd op een beroemdheid of anderszins iemand die ze niet in het echte leven kennen. Het kan allemaal.
Maar denken dat je niet verliefd kan zijn als je niet weet hoe iemand zoent, vind ik nogal naïef. Denk aan al die (vooralsnog) onbeantwoorde verliefdheden, waarbij mensen elkaar niet gezoend hebben, maar dan kan iemand nog wel hevig verliefd zijn.
Vreemd dat je je dat niet kunt voorstellen.
dinsdag 4 januari 2022 om 16:26
Vreemd dat jij het verschil niet ziet tussen een onbereikbare beroemdheid of onbeantwoorde liefde of iemand die je al drie maanden date.Jufjoke schreef: ↑04-01-2022 16:19Oh, dat kan makkelijk. Soms zijn mensen al verliefd voor ze elkaar zelfs maar gezíen hebben. Weer anderen worden verliefd op een beroemdheid of anderszins iemand die ze niet in het echte leven kennen. Het kan allemaal.
Maar denken dat je niet verliefd kan zijn als je niet weet hoe iemand zoent, vind ik nogal naïef. Denk aan al die (vooralsnog) onbeantwoorde verliefdheden, waarbij mensen elkaar niet gezoend hebben, maar dan kan iemand nog wel hevig verliefd zijn.
Vreemd dat je je dat niet kunt voorstellen.
dinsdag 4 januari 2022 om 16:28
Dat zou jammer zijn.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
dinsdag 4 januari 2022 om 16:48
Dit zijn bijzondere mensen en echt alles is mogelijk. Va a-seksueel tot homo en alles eromheen. Geloof neemt veel focus op het normale waarneembare leven weg. Refoweb staat vol met dit soort zaken en leefwijzen. Als ik mij wil verwonderen over mensen lees ik op die site altijd de vragen rondom relaties en seksualiteit.
dinsdag 4 januari 2022 om 17:06
@absor Dat ga ik zeker doen zodra ik hem weer zie.
@snug Ik denk dat je gelijk hebt.
Er is van zijn kant geen intimiteit, op een vriendschappelijke knuffel na. Ik heb hem gezegd dat als hij het als vriendschap ziet, dat ik afhaak. Hij ziet het wel als daten en heeft dat ook aan zijn ouders verteld.
Hij heeft me verteld dat hij een angststoornis heeft en op de gekste momenten last heeft van paniekaanvallen. Dat kan een reden zijn dat hij nog geen toenadering heeft gezocht.
Ik heb hem horen schelden met het woord god en hij vertelde dat hij ook een keer vloekend tegen zijn vader is uitgevallen. Ook stemt hij niet op gelovige partijen en zie ik geen gelovige beeltenissen in zijn huis.
Als hij zondag weigert te zoenen, kap ik het af om mezelf enorm verdriet te besparen. Mijn geduld is zo goed als op.
Ik blijf hem de komende jaren wel 2x per week zien in groepsverband.
@snug Ik denk dat je gelijk hebt.
Er is van zijn kant geen intimiteit, op een vriendschappelijke knuffel na. Ik heb hem gezegd dat als hij het als vriendschap ziet, dat ik afhaak. Hij ziet het wel als daten en heeft dat ook aan zijn ouders verteld.
Hij heeft me verteld dat hij een angststoornis heeft en op de gekste momenten last heeft van paniekaanvallen. Dat kan een reden zijn dat hij nog geen toenadering heeft gezocht.
Ik heb hem horen schelden met het woord god en hij vertelde dat hij ook een keer vloekend tegen zijn vader is uitgevallen. Ook stemt hij niet op gelovige partijen en zie ik geen gelovige beeltenissen in zijn huis.
Als hij zondag weigert te zoenen, kap ik het af om mezelf enorm verdriet te besparen. Mijn geduld is zo goed als op.
Ik blijf hem de komende jaren wel 2x per week zien in groepsverband.
dinsdag 4 januari 2022 om 17:17
en hij vindt jou dat allemaal niet. Hij is niet eens verliefd op je
de basis van hoe fijn iemand is om een relatie mee te hebben, is hoe leuk hij jou vindt
dinsdag 4 januari 2022 om 17:17
Haha, wat een aannames over gelovigen vliegen er weer rond.
Ingeving, ik snap dat je behoefte hebt aan intimiteit maar zet hem niet onder druk. Je hebt geen recht op zoenen en seks (en zo klinkt het als je zegt dat je geduld op is en dat je er een punt achter zet als hij weigert te zoenen). Houd het dus bij jezelf.
Blijkbaar passen jullie dan gewoon niet bij elkaar maar dat is niet omdat zijn grenzen verkeerd zijn.
Ingeving, ik snap dat je behoefte hebt aan intimiteit maar zet hem niet onder druk. Je hebt geen recht op zoenen en seks (en zo klinkt het als je zegt dat je geduld op is en dat je er een punt achter zet als hij weigert te zoenen). Houd het dus bij jezelf.
Blijkbaar passen jullie dan gewoon niet bij elkaar maar dat is niet omdat zijn grenzen verkeerd zijn.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
dinsdag 4 januari 2022 om 17:18
maakt niet uit of hij in God gelooft of in kabouters, hij gelooft niet in TOtyche schreef: ↑04-01-2022 17:17Haha, wat een aannames over gelovigen vliegen er weer rond.
dus is er geen basis voor een relatie
dinsdag 4 januari 2022 om 17:20
Maar er staat toch dat hij niet streng gelovig is.merelindesloot schreef: ↑04-01-2022 16:48Dit zijn bijzondere mensen en echt alles is mogelijk. Va a-seksueel tot homo en alles eromheen. Geloof neemt veel focus op het normale waarneembare leven weg. Refoweb staat vol met dit soort zaken en leefwijzen. Als ik mij wil verwonderen over mensen lees ik op die site altijd de vragen rondom relaties en seksualiteit.
Dus wat maakt dat je het christen zijn als relevant benoemt? Zoveel mensen in ons land geloven in jezus, ik ken er genoeg. Die hebben ook gewoon relaties, zoenen, zijn gay, hebben seks voor het huwelijk, enz. zelfs de wat zwaardere.
Ik zou "daten met een moeilijke/emotioneel onbereikbare man" een passendere titel vinden.
dinsdag 4 januari 2022 om 17:43
Mensen met een hoog te-mooi-om-waar-te-zijn-gehalte is vaak toch iets mee aan de hand helaas. Ik heb daar al een paar keer mijn vingers aan gebrand.
Alleen kan je nooit van tevoren bedenken wat het dan zou kunnen zijn en je raakt betoverd door hun charisma.
Deze mensen hebben de neiging om je broodkruimels toe te werpen in de trant van "ik zou verliefd op je kunnen worden." Ze doen dat niet expres of bewust, want ze willen denk ik echt wel verliefd worden en zich binden. Maar ineens ben je zoveel jaren verder en besef je je dat ze nooit echt helemaal voor je gegaan zijn. Achteraf gezien was een blik op hun relatie-CV al voldoende, maarja je wil niet oordelen of invullen en je zou toch zomaar de uitzondering kunnen zijn. Net alsof er niet al vele vrouwen je voor zijn gegaan.
De echte one in a million is degene die 100% voor jou gaat.
dinsdag 4 januari 2022 om 18:08
Maar wat heb je er aan als hij jou niet ziet zitten en je dus niets kan geven wat bij een liefdesrelatie hoort?