Daten met een christen

04-01-2022 14:04 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september ontmoette ik een hele bijzondere man. Hij blijkt christelijk te zijn, maar niet heel streng. Ik ben niet gelovig. Sinds eind oktober zijn we aan het daten en we hebben het erg gezellig. Al van meerdere mensen heb ik gehoord dat we goed bij elkaar passen.

Echter, hij wil alleen met mij naar bed als hij verliefd is. Ik ben dat wel, maar hij vindt mij erg leuk en denkt dat het kan groeien. Ik ga steeds meer naar hem verlangen en heb dat vorige week met hem besproken. Hij wil me vaker zien en heeft ook zijn ouders al over mij verteld, dus ik heb goede hoop dat hij wel voor me wil gaan.

Zijn enige -korte- relatie strandde 15 jaar geleden. Dit is schijnbaar zijn enige moment van ervaring met zoenen en seks geweest. Ik heb een lange relatie gehad en veel gedatete en dat weet hij. Ik vermoed dat hij bang is om me te zoenen.

Qua geloof is hij niet streng en het voelt -buiten het gemis van intimiteit- op alle vlakken erg goed. Ik denk dat hij de liefde van mijn leven is en hoop dat hij verliefd op mij wordt.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik denk eerder dat hij op basis van zijn geloofsovertuiging geen intimiteiten wil totdat er een behoorlijke mate van vastigheid is. Ik denk daarom ook dat je de rol van zijn geloof onderschat. Hij denkt, over de grondbeginselen van het leven, anders dan jij. Er zijn stellen die dat prima kunnen, maar als je na 3-4 maanden daar nog niet bent (als in: hij weet niet of hij met jou verder wil) dan weet ik niet of het realistisch is dat dit nog komt.
Volgens mij moet je eerst trouwen, volgens dat geloof.
Jullie daten sinds september en er is nog niet eens gezoend?

Edit: Sorry, oktober lees ik. Alsnog wel lang... Ook christenen 'mogen' zoenen.
lafolie wijzigde dit bericht op 04-01-2022 14:54
40.30% gewijzigd
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
jullie date al maanden en hij is nog niet verliefd

"trekken aan een dood paard, kent u die uitdrukking?"
Ik zou wegwezen omdat ik met zo iemand niet zal matchen. Met alle respect, het is toch een vorm van waanzin in deze tijd.
Hoe staat hij tegenover trouwen enzo? Is dat iets wat snel moet? En hoe staat hij tegenover andere maatschappelijke vraagstukken waarin de kerk een duidelijke mening heeft? Komen jullie daarin overeen?
Er is oom nog niet gezoend??
DS1971 schreef:
04-01-2022 14:54
Ik zou wegwezen omdat ik met zo iemand niet zal matchen. Met alle respect, het is toch een vorm van waanzin in deze tijd.
Dit.
lalalalalaatmaar wijzigde dit bericht op 04-01-2022 15:15
28.55% gewijzigd
--verlies nooit het kind in jezelf--
Als christenen mag je echt wel zoenen voor dat je gaat trouwen en samenwonen. Hij voelt geen klik en durft dat niet te zeggen.
Niet zoenen en niet verliefd = een vriendschap

Dit heeft niets met geloof te maken en alles met het feit dat jij wel verliefd bent en dat je hem niet als toekomst materiaal en hij jou niet.

Ik zou je niet van alles op de mouw laten spelden over het geloof en wat hij allemaal aan zijn ouders vertelt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
jo12345 schreef:
04-01-2022 14:53
Volgens mij moet je eerst trouwen, volgens dat geloof.

Dat hangt er maar helemaal vanaf hoor. Een geloof is niet zwart-wit en zijn vele manieren van invullen mogelijk.
Knuffelen jullie wel veel?
Hij is niet verliefd, weet het zo net nog niet en heeft je sinds oktober niet eens een zoen gegeven.
Ik zou zeggen dat je een leuke vriendschap hebt opgebouwd.
Niet streng is natuurlijk relatief. Misschien vindt hij dat, omdat hij mensen kent die strenger in de leer zijn. Jij zou dat weleens anders kunnen zien. Niet zoenen is toch al behoorlijk streng.
Hij is na 2 maand daten nog niet verliefd en heeft zelfs geen behoefte om je te kussen. Hoe veel tijd wil jij het nog geven?
De liefde van je leven? Hoe kan je dat weten als je geen idee hebt hoe hij is op het vlak van intimiteit? Heeft hij daar wel behoefte aan?
Het is inderdaad een heel bijzondere man... maar denk dat wij het over een andere vorm van bijzonder zijn hebben.
Ik ben ook niet van kussen op een eerste date of seks na een paar keer elkaar zien maar dit gaat zelfs voor mij te ver... of net niet ver genoeg.
Ik denk dat hij geloviger is dan dat jij denkt of dat hij dat gebruikt om geen lichamelijk contact te moeten hebben.

Wat het ook is, ik zou zeggen, wegwezen.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 04-01-2022 15:16
13.22% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Ik zou vooral die 15 jaar single zijn nogal onheilspellend vinden. Dat belooft meestal niet veel goeds.
Pas in ieder geval op dat je niet alleen maar hem toe beweegt en hij niet naar jou. Leuk dat je zijn invulling van christen-zijn accepteert, maar hij kan ook rekening houden met waar jij vandaan komt.
Mijn man is ook gelovig en ik niet.
Gaat prima, ik heb respect voor hem en hij voor mij. Ik vloek bijvoorbeeld niet, maar dat deed ik ervoor ook al niet. Dus mijn aanpassing aan hem heb ik niet ervaren dat het mij energie kost. Van mij werd ook niet gevraagd of ik gelovig wilde worden. Wel staan we qua normen en waarden op 1 lijn natuurlijk.

Zoenen heeft niet lang geduurd, maar seks wel en dat vond ik prima.
Om mezelf een enorme bak hartzeer te besparen zou ik maken dat ik wegkwam.
Daarna zou ik in alle stilte gaan nadenken hoe het komt dat ik dit voor mezelf zo'n poos een acceptabele gang van zaken vond.
Maar ja, ik gok dat ik flink ouder ben dan jij, en dus de bijbehorende levenservaring heb om zo te handelen.
Als je jong bent ontkom je er niet aan soms een stukje van je leven te vergooien om de benodigde les te leren.
Sterkte alvast!
Hoe kan je nu verliefd zijn op iemand waarvan je niet eens weet hoe hij zoent? Ben je echt verliefd op hem of heb je een bepaald plaatje in je hoofd?
Pergamon schreef:
04-01-2022 14:52
Ik denk eerder dat hij op basis van zijn geloofsovertuiging geen intimiteiten wil totdat er een behoorlijke mate van vastigheid is. Ik denk daarom ook dat je de rol van zijn geloof onderschat. Hij denkt, over de grondbeginselen van het leven, anders dan jij. Er zijn stellen die dat prima kunnen, maar als je na 3-4 maanden daar nog niet bent (als in: hij weet niet of hij met jou verder wil) dan weet ik niet of het realistisch is dat dit nog komt.
Of hij is gewoon vreselijk onzeker. Dat kan ook.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Eurus schreef:
04-01-2022 15:42
Hoe kan je nu verliefd zijn op iemand waarvan je niet eens weet hoe hij zoent? Ben je echt verliefd op hem of heb je een bepaald plaatje in je hoofd?
Misschien omdat verliefdheid niet zoveel meer is dan een chemische reactie in je lijf?
Verstand en verliefdheid kunnen prima zonder elkaar helaas.

Ik zou hier denk ik ook voor passen. Een liefdevolle band ontwikkelen doe je ook door middel van intimiteit. Dat hoeft geen sex te zijn, maar knuffelen en af en toe een kus, dat zou voor mij persoonlijk wel het minste zijn na een aantal weken.
Trek de stoute schoenen aan en zoen hem een keertje. En dan kijken hoe het verder gaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven