Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XII

19-02-2021 17:41 2987 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 11 delen waren een groot succes. In deel 12 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Over die ijsjes: Ik betaal als ik met een vriendin ben geregeld voor haar koffie of andersom, maar ik heb het vermoeden dat ik niet snel zou aanbieden ook voor de kinderen te betalen. Wat dat betreft zie ik kinderen dan toch wel een beetje als aanhang waarvoor ik het kennelijk iets minder nodig vind om de portemonnee te trekken ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat mijn vriendinnen dat ooit raar zouden vinden, als ik dat niet zou doen.
meisje85 wijzigde dit bericht op 04-01-2022 17:44
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zelf hebben we (man en ik) geen kinderen. Er zijn wel eens vrienden geweest die min of meer verwachtten dat wij gingen betalen voor eten, drinken of wat dan ook tijdens uitjes, want 'jullie hebben toch geen kinderen en kunnen dat makkelijk betalen'. Eh... wij moeten ook werken voor ons geld en wij hebben ook gewoon onze kosten. Ik wil met liefde best eens wat betalen (doen we ook regelmatig voor anderen / andermans kinderen), maar niet wanneer dat door een ander bepaald is. Ik vind het best gierig / berekenend wanneer mensen menen over onze portemonnee iets te zeggen moeten hebben.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
04-01-2022 17:40
Over die ijsjes: Ik betaal als ik met een vriendin ben geregeld voor haar koffie of andersom, maar ik heb het vermoeden dat ik niet snel zou aanbieden ook voor de kinderen te betalen. Wat dat betreft zie ik kinderen dan toch wel een beetje als aanhang waarvoor ik het kennelijk iets minder nodig vind om de portemonnee te trekken ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat mijn vriendinnen dat ooit raar zouden vinden, als ik dat nooit zou doen.
Veel zou ook afhangen hoeveel kinderen er mee zijn.

Voor 1 kind wil ik best een ijsje of drankje mee-betalen. I don't care.
Heeft mijn vriendin 3 kinderen of meer mee dan begint de rekening al aardig op te lopen en betaalt ze maar zelf.

En 't zou ook nog eens afhangen van hoe goed ik die kinderen ken.
Bij kinderen die ik regelmatig zie en goed ken kan het mij minder schelen dan bij kinderen die ik 1 keer per jaar zie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
04-01-2022 17:10
Waarom zou ze voor jouw kinderen betalen?
+1.
Voor jou is voor haar betalen 1 ijsje meer, voor haar zijn het er 3 meer.
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
04-01-2022 17:42
Zelf hebben we (man en ik) geen kinderen. Er zijn wel eens vrienden geweest die min of meer verwachtten dat wij gingen betalen voor eten, drinken of wat dan ook tijdens uitjes, want 'jullie hebben toch geen kinderen en kunnen dat makkelijk betalen'. Eh... wij moeten ook werken voor ons geld en wij hebben ook gewoon onze kosten. Ik wil met liefde best eens wat betalen (doen we ook regelmatig voor anderen / andermans kinderen), maar niet wanneer dat door een ander bepaald is. Ik vind het best gierig / berekenend wanneer mensen menen over onze portemonnee iets te zeggen moeten hebben.
Toen wij nog geen kinderen hadden de eerste jaren. Waren er ook mensen in onze familie die dachten daar ook zo over. Echt irritant.
En vul het voor jezelf in denk ik altijd... niet voor een ander.
Alle reacties Link kopieren
Morningrose schreef:
04-01-2022 17:05
Ja het zal wel aan mij liggen, maar het was dus een hele reeks van afspraken en betalingen en het ging altijd zo.
Ik kan me niet herinneren of ik nooit voor haar heb betaald, kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik dat niet zou doen. Maar zij vond het dus teveel om ook voor mij en mijn kinderen een keertje te betalen. Ik verwachtte dat zeker niet elke keer, maar gewoon een keertje.
Maar ik ben misschien de gierige in dit verhaal.
Absoluut. Jouw kinderen, jouw kosten. Mocht ze een keer uit zichzelf willen betalen, leuk. Maar het verwachten? Heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Pippo4321 schreef:
04-01-2022 17:52
Toen wij nog geen kinderen hadden de eerste jaren. Waren er ook mensen in onze familie die dachten daar ook zo over. Echt irritant.
En vul het voor jezelf in denk ik altijd... niet voor een ander.
Precies.
Ook schoonfamilie had daar een handje van. Maar goed, we hebben geen contact meer met ze (er speelt nog veel meer mee), dus daar zijn we vanaf.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
pennydreadful schreef:
04-01-2022 17:56
Absoluut. Jouw kinderen, jouw kosten. Mocht ze een keer uit zichzelf willen betalen, leuk. Maar het verwachten? Heel bijzonder.
Wat is er bijzonder aan? Of bedoel je met bijzonder dat je het er niet mee eens bent?
Het was can mij een voorbeeld dat ik weet dat het onredelijk is maar dat het voor mij toch niet goed voelde. Dat wilde ik illustreren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kriebelig worden van de hele tijd gelijk trekken, o jij hebt de ijsjes gehaald, hier twee euro van mij.
Relax een beetje. De moeder betaalt natuurlijk vaker dan de ander. Maar het is geen gouden weegschaal ofzo. Mij zou dat precieze gaan irriteren.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
04-01-2022 17:10
Waarom zou ze voor jouw kinderen betalen?
Omdat je soms weleens “ een rondje “ geeft ?
Ik vind dat niks geks, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Madderijn schreef:
04-01-2022 19:13
Ik zou kriebelig worden van de hele tijd gelijk trekken, o jij hebt de ijsjes gehaald, hier twee euro van mij.
Relax een beetje. De moeder betaalt natuurlijk vaker dan de ander. Maar het is geen gouden weegschaal ofzo. Mij zou dat precieze gaan irriteren.
Mij ook. Dat alles op een weegschaal gelegd moet worden - bah!

Overigens heb ik gisteren de nursery mamma van het cadeautje gezien. Hadden samen afgesproken op de schaatsbaan en vond het fijn dat ik haar zoon op donuts en haar op koffie kon trakteren nadat ze met kerst zo had uitgepakt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
pennydreadful schreef:
04-01-2022 17:56
Absoluut. Jouw kinderen, jouw kosten. Mocht ze een keer uit zichzelf willen betalen, leuk. Maar het verwachten? Heel bijzonder.
Nou ik vind dat dit staat of valt met of zij haar vriendin wel trakteert.

Ik heb een vriendin met 3 kinderen, zelf heb ik er 1. Als ik trakteer, betaal ik voor iedereen. Als zij trakteert, betaalt zij voor iedereen. En zij let op of ik niet te vaak betaal omdat zij meer kinderen heeft, maar wat mij betreft is het all in.

Dus ik vind: als je trakteert, trakteer je het hele gezelschap. Kinderen of geen kinderen, 1, 3 of 8.
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
04-01-2022 17:40
Over die ijsjes: Ik betaal als ik met een vriendin ben geregeld voor haar koffie of andersom, maar ik heb het vermoeden dat ik niet snel zou aanbieden ook voor de kinderen te betalen. Wat dat betreft zie ik kinderen dan toch wel een beetje als aanhang waarvoor ik het kennelijk iets minder nodig vind om de portemonnee te trekken ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat mijn vriendinnen dat ooit raar zouden vinden, als ik dat niet zou doen.
Maar betekent dit dan dat als je met haar en haar kinderen bent, je wel betaalt voor haar koffie maar niet voor wat het kind gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Morningrose schreef:
04-01-2022 18:19
Wat is er bijzonder aan? Of bedoel je met bijzonder dat je het er niet mee eens bent?
Het was can mij een voorbeeld dat ik weet dat het onredelijk is maar dat het voor mij toch niet goed voelde. Dat wilde ik illustreren.
Ik vind het ook bijzonder van je vriendin. Tuurlijk staat ze in haar recht, maar het is toch gewoon ook wel eens leuk om als vriendin spontaan te trakteren op ijsjes. Ik kan mij voorstellen dat ze het ook leuk vindt om iets met vriendin en kinderen te doen.
Het hoeft toch niet altijd op de weegschaal.
Alle reacties Link kopieren
Jullie verwoorden het precies goed! Dat was wat me ging tegenstaan! Dat precieze, en dat heel duidelijk: ik ga heus niet voor jouw kinderen betalen. Nee idd ze staat in haar recht maar echt leuk vond ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Een gierige actie:
Een wat onbekende bezorgdienst bezorgde een pakketje van de Bij. Uiteraard ook weer de mail (en sms) met het verzoek om een review. Middels een chatbot. Vragen bleven maar komen. En toen ineens: ‘wil je een fooi geven voor ‘Joop’?’

En dat heb ik niet gedaan
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Trakteerde je dan en gaf ze dan alsnog geld voor het ijsje? Kan het niet zijn dar ze er niet van houd om getrakteerd te worden?
blijfgewoonbianca schreef:
04-01-2022 19:18
Omdat je soms weleens “ een rondje “ geeft ?
Ik vind dat niks geks, hoor.

Op zich niet. Maar de moeder met de kinderen begon met de ijsjes voor iedereen te betalen en nam daarna de aangeboden €2 van de vriendin aan.

Daarmee geef je ook een signaal af. Als ik de vriendin zonder kinderen zou zijn had ik daarna ook geen trek meer om te trakteren denk ik.
Stoutehond schreef:
04-01-2022 23:30
Trakteerde je dan en gaf ze dan alsnog geld voor het ijsje? Kan het niet zijn dar ze er niet van houd om getrakteerd te worden?

Of het was haar niet duidelijk dat er getrakteerd werd (mij ook niet trouwens) en daarom bood ze uit fatsoen €2 aan ??

Die gewoon werd aangenomen. Dat vind ik dus in de eerste plaats al knieperig.

Actie, reactie.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
04-01-2022 22:46
Een gierige actie:
Een wat onbekende bezorgdienst bezorgde een pakketje van de Bij. Uiteraard ook weer de mail (en sms) met het verzoek om een review. Middels een chatbot. Vragen bleven maar komen. En toen ineens: ‘wil je een fooi geven voor ‘Joop’?’

En dat heb ik niet gedaan

Nou, dit vind ik niet gierig, hoor. Ik houd niet van dat geschooi om fooien en zou het zelf niet gedaan hebben. Als ik het wel zou doen, zou ik het rechtstreeks aan de bezorger geven. Ik geloof er niet in dat zo'n opdringerig bedrijf de fooi eerlijk zou geven of verdelen.
Alle reacties Link kopieren
Birdie schreef:
05-01-2022 00:28
Op zich niet. Maar de moeder met de kinderen begon met de ijsjes voor iedereen te betalen en nam daarna de aangeboden €2 van de vriendin aan.

Daarmee geef je ook een signaal af. Als ik de vriendin zonder kinderen zou zijn had ik daarna ook geen trek meer om te trakteren denk ik.
Nee dat klopt niet, goed lezen. Het ging ook niet alleen om die ijsjes, het was bij alle betalingen en ik had het een keertje leuk gevonden als ze iets had betaald.
Morningrose schreef:
04-01-2022 22:02
Jullie verwoorden het precies goed! Dat was wat me ging tegenstaan! Dat precieze, en dat heel duidelijk: ik ga heus niet voor jouw kinderen betalen. Nee idd ze staat in haar recht maar echt leuk vond ik het niet.

Als jij nooit voor haar ijsje betaalt, waarom moet zij dan voor jou of jouw kinderen een ijsje betalen?

En zelfs al deed je dat wel af en toe. Dan nog....jij betaalt één keer 2 euro extra, en dan zou zij de volgende keer 6 euro extra moeten betalen? Hele families trakteren (of wat dat betreft: te eten krijgen) is een stuk kostbaarder dan die ene single een keer trakteren (of laten aanschuiven).

Als ik met een stel uit eten ga, dan gaat de rekening ook niet door de helft. Dat zou wat zijn, zeg.
Morningrose schreef:
05-01-2022 08:47
Nee dat klopt niet, goed lezen. Het ging ook niet alleen om die ijsjes, het was bij alle betalingen en ik had het een keertje leuk gevonden als ze iets had betaald.

Ja ik vind het ook altijd leuk als mensen iets voor me betalen. Maar daar is geen enkele sociale verplichting toe. Zéker niet als jij ook nooit getrakteerd wordt door die ander.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat er in de vriendschap wel meer niet lekker zit?

Misschien vind ze jou wel berekenend, omdat je gaat letten op de € 2,- van het ijsje en wanneer ze wel of niet wat (extra) betaalt? Ze heeft haar eigen deel betaald. Ja, het was leuk geweest als ze een keer had betaald, maar een keer een rondje geven is geen verplichting. Dat zij geen rondje geeft, maakt haar nog niet gierig (ze heeft je niet benadeeld door jou haar kosten te laten betalen).
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
04-01-2022 17:40
Over die ijsjes: Ik betaal als ik met een vriendin ben geregeld voor haar koffie of andersom, maar ik heb het vermoeden dat ik niet snel zou aanbieden ook voor de kinderen te betalen. Wat dat betreft zie ik kinderen dan toch wel een beetje als aanhang waarvoor ik het kennelijk iets minder nodig vind om de portemonnee te trekken ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat mijn vriendinnen dat ooit raar zouden vinden, als ik dat niet zou doen.
Dit vind ik erg raar. Als ik met vrienden ben en we betalen over en weer de rekening dan is het echt niet zo dat als de ander betaalt ze niet aan mijn peuter vragen of hij wat wil. Zou ook raar zijn om peuter uit te sluiten. Die zou dat ook heel goed door hebben trouwens. Hoe zou je dat ook willen doen? Iedereen drinkt wat behalve de kinderen????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven