Blijft het echt altijd toch je vader?

10-06-2009 22:35 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

ik moet even beginnen met bekennen dat ik er behoorlijk nerveus voor ben om mijn verhaal hier te plaatsen. Ik denk er namelijk al een tijdje over na om het te doen, maar heb me er echt voor moeten opladen. De lieve reacties die ik vandaag in een aantal topics heb gelezen, hebben me over de streep gehaald.

Mijn verhaal is namelijk iets dat bij veel mensen in mijn omgeving wel bekend is, maar waarvan eigenlijk maar weinig mensen weten wat het met me doet. Ik denk dat ik er gewoon behoefte aan heb om het hier te spuien en misschien wil er wel iemand op reageren en haar (of zijn) licht op laten schijnen. Als dat niet zo is, hoop ik het in ieder geval even kwijt te zijn.

Mijn verhaal gaat over mijn vader en daarmee ons hele gezin. Ik heb een lieve moeder en een broertje en een zusje, maar geen vader. Zo voelt het voor me. Mijn vader is in mijn ogen puur de donor van de zaadcel (sorry voor de plasticiteit) en verder niets. Hij heeft ons gezin jarenlang geterroriseerd, ons alle 4 geslagen en geschopt als we ons niet precies gedroegen zoals hij wilde en verder nooit enige vorm van aandacht aan ons besteed. Wij hadden voorbeeldkinderen te zijn en verder niet. Mijn moeder is een heel klein iel vrouwtje, dat geen enkel benul heeft bij wat voor jezelf opkomen betekent. Het gedrag van mijn vader was echt absurd, ik wil hier liever niet teveel voorbeelden noemen, maar denk aan weken huisarrest toen we eens te weinig erwtjes hadden gegeten in zijn ogen, het huis te klein als er geen koffie was wanneer hij vond dat die er moest zijn en fysiek geweld als je blik hem niet aanstond. Het lastige hieraan is dat mijn vader buitenshuis een zeer joviale, populaire man is en we dus steeds moesten aanhoren wat voor geweldige vader we hadden.

Mijn moeder heeft 34 jaar lang alles geaccepteerd, om de lieve vrede te bewaren, en steeds geprobeerd recht te praten wat krom was. Vanaf ongeveer mijn 10e heb ik de dagen afgeteld tot ik weg kon, en op mijn 17e ben ik op mezelf gaan wonen. Mijn broertje gaat er op zijn eigen manier mee om, hij denkt er niet te diep over na, zegt tegen zichzelf dat mn vader niet beter weet en loopt weer door. Mijn zusje heeft er net als ik heel veel last van, beiden krijgen we hulp van een psycholoog, maar omdat mn zusje 8 jaar jonger is dan ik, heeft ze nog een tijdje in haar eentje de volle laag gekregen, toen mijn broertje en ik het huis al uit waren.

Mijn moeder heb ik zo lang als ik me kan herinneren verteld dat ze bij mn vader weg moest. Pas later heeft ook mijn vertrouwen in haar een deuk gekregen, toen ik tot de conclusie kwam dat zij net zo schuldig is, door alles altijd te laten gebeuren.

Afgelopen herfst heeft mijn moeder met heel veel hulp en aanmoediging eindelijk de moed opgevat om bij mn vader weg te gaan. Iedereen verwachtte dat hij haar iets vreselijks zou aandoen, maar exact het tegenovergestelde bleek waar. Ik vermoed dat mijn vader asperger heeft en om die reden de structuren die hij voor zichzelf had opgebouwd hardhandig heeft gehandhaafd. Nu iedereen zich van hem afkeert, is die structuur weg en weet hij niet wat hij met zichzelf aanmoet. Als gevolg hiervan heeft hij een stuk of 6 zelfmoordpogingen gedaan, de meesten vrij gruwelijk, maar allemaal mislukt. En mislukt op manieren dat je je gaat afvragen wat eigenlijk de bedoeling was. Een urenlange operatie redt hem dan weer, maar uiteindelijk houdt hij er niks aan over.

Omdat mijn vader inmiddels niks meer is dan een zielig hoopje ellende, heb ik het er heel moeilijk mee. Maar toch heb ik besloten hem volledig te blokkeren op mail en msn bijvoorbeeld. Inmiddels is hij namelijk begonnen met het volgende spelletje, ineens is hij lieve betrokken vader. Het klinkt hard als ik zeg dat ik na 26 jaar niet meer mee wil in zijn spel, omdat je dit kunt lezen als nu probeert hij het eindelijk, dus wees blij. Maar het is moeilijk uit te leggen waarom het niks voorstelt, het gedrag dat hij vertoont is wat hij ziet in films, niet wat hij oprecht meent. En het lastige hieraan, is dat hij ook echt niet beter kan, en dus een zielig psychiatrisch geval is, maar ik kan het niet meer opbrengen. Ik droom letterlijk elke nacht dat hij me achtervolgt. Iedereen verwacht van me dat ik er weer in mee ga en contact met hem heb en zo, want het blijft toch je vader, maar hoe kun je een vader blijven als je dat nooit bent geweest en je je dochter zelfs hebt gezegd dat je het haar feitelijk kwalijk neemt dat ze bestaat?
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Hai Keeprunning, mijn ouders (laat ik ze zo maar noemen) zijn wel aanwezig geweest op mijn bruiloft (in het stadhuis en 's avond op het feest eventjes), maar het leek wel of ze naar een begrafenis kwamen. Ik weet niet of ik het ook zo zou doen als ik het over kon doen...

Als er eventueel kinderen komen, zou ik heel hard moeten nadenken of ik mijn kinderen aan hen wil blootstellen...
@ bonny, dat kan ik me met jouw achtergrond zeker voorstellen. De heftige dingen die jij met je vader hebt meegemaakt, zijn een stuk zwaarder dan die van mij...

Maar dit sterke gevoel over je eventuele kinderen die je wilt beschermen, zegt toch ook dat je jezelf ook moet beschermen?
anoniem_61406 wijzigde dit bericht op 11-06-2009 11:15
Reden: tiepfautje
% gewijzigd
Goh, keeprunning, zo had ik er nog nooit over nagedacht. Zit eigenlijk wel een flinke kern van waarheid in ja.
Mijn kinderen missen hun opa -nooit gezien- en dat doet me wel pijn. Dit omdat mijn vader op zich een heel innemend mens is, maar afwezig. Ik mis hem zelf ook, ik mis zijn vraag aan mij om actief zijn dochter te zijn.

Tja, het is hun realiteit. Geen opa, geen tantes, geen oom. Ik probeer er bij hen op aan te dringen dat ze hun vriendenkring onderhouden en ik probeer de mijne te onderhouden, till death does us part. Lukt niet altijd natuurlijk, vaak niet zelfs.

Bonny, in je laatste zin focus je weer heel erg op de diagnose Asperger. Stel dat hij 'gewoon' mensen om zich heen nodig heeft. Heb je hem al eens langs de meetlat van de persoonlijkheidsstoornissen gelegd? Hij lijkt me wel een kandidaat voor de ernstigste stoornissen in dat spectrum.

Valse zelfmoordpogingen zou ik inderdaad niet serieus meer nemen, groot gelijk. Past wel bij bepaalde ziektebeelden.
@mamzelle heb je je vader dit ook gezegd? en is er van je moederskant geen familie voor je kinderen? Kan me voorstellen dat het moeilijk is een deel van de familie te missen.
Moeder is zelf niet helemaal okee in haar dakkie en heeft de familie van moederskant afgezworen. Ik durf hier niet goed tegenin te gaan omdat ze momenteel dus de enige is die ik zie van mijn familie. Ik zag die mensen sowieso al niet zonder haar.

Vaderskant en mijn zus is nogal verzuurd door mijn eigen toedoen. Ik durf niet meer contact met hen op te nemen, weet ook niet waar te beginnen. Begon bij mijn zus maar die had geen behoefte aan hersteld contact.

En nee, ik heb mijn vader dit nooit zo gezegd.

Hele trieste klerezooi ja, vooral voor mijn kinderen. Toch heb ik ook zoiets van 'die kinderen zijn kennelijk niet belangrijk voor al die mensen, als al die mensen niet ook maar een kleine poging doen tot contact met ons'. Beetje graag of niet of zo.
Het is een cliche, maar je familie kies je niet uit. Mijn 'extended family' nu, dat is wel een bewuste keuze en daardoor voelt het des te beter. In mijn geval gaat het om mijn 'tweede moeder', de tweede (al 7 jaar ex) vrouw van mijn vader en de moeder van mijn broertje en zusje. Zij is officieel niks van mij, maar we zijn gewoon familie, want zo voelt het. En haar nieuwe man is ook al zo'n ontzettende lieverd, die ik direct in mijn hart heb gesloten.

Ik hecht niet meer zoveel aan traditionele familiebanden, als je maar een groepje mensen om je heen hebt waar je echt wat aan hebt. En zoals Mamzelle zegt, dat kun je ook bij vrienden vinden.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Mijn ouders zijn wel bij ons trouwen geweest. De dag voor de bruiloft belde mijn moeder nog om te dreigen dat ze niet kwam. Dat ik zei dat dit mij alleen maar rust zou geven, vond ze bepaald niet leuk. Ze had huilbuien en was heel boos. Op de trouwdag zelf gedroeg ze zich keurig. Dat viel me mee. Met de ceremoniemeester hadden we afgesproken dat als mijn ouders zich zouden misdragen hij zou zorgen dat ze 'verwijderd' werden van het feest en de ceremonie. Gelukkig is dat niet nodig geweest.

Mijn man en ik kunnen geen kinderen krijgen. We proberen het al 4 jaar en ik heb ook medische behandelingen gehad. Ik ben er nu maar mee gestopt (vond het te zwaar en wilde leven in plaats van bezig zijn met iets dat niet lukt). Wel zijn we aspirant pleegouders. Wellicht dus dat op die manier een kind bij ons komt waar wij - waarschijnlijk tijdelijk - voor kunnen zorgen.

Mijn ouders willen graag opa en oma worden en 'zeuren' ook continu dat ze dat zo graag willen. Ze weten niet dat het niet lukt. Dat is van mij en te persoonlijk om met hen te delen.

Als ik kinderen zou hebben zou ik niet willen dat ze alleen met mijn ouders zijn. Dat vertrouw ik ze niet toe. Ik vind dat wel jammer, maar heb gelukkig voldoende andere mensen in mijn kring die ook een belangrijke rol naar eventuele kinderen kunnen vervullen.
@mamzelle, ik bergijp wel wat je bedoelt. Een vriendin van mij heeft een kindje, net 1 jaar, en ook een lastige relatie met haar ouders. Weinig interesse in haar en zoontje. Dat vindt ze moeilijk, maar ze geeft aan dat er genoeg mensen zijn die wel geïnteresserd zijn en daar haalt ze positiviteit uit, als is het niet altijd makkelijk natuurlijk. En uiteindelijk denk ik ook dat je kinderen er meer aan hebben om een paar mensen om hen heem te hebben die van ze houden, dan wat meer mensen waar gefrustreerd aan gewerkt moet worden.

Of ik me weer focus op de aspergerdiagnose vind ik lastig, ik heb dat al zo'n beetje los gelaten, omdat hier wordt gesteld dat het genoeg andere dingen kunnen zijn. Ik focus me inderdaad wel in mijn laatste zin op zijn gedrag naar ons en mogelijke verklaringen daarvoor, omdat er verder niks anders is bij hem.

Ik zie mezelf dit typen en denk: Laat het dan gewoon los! Maar dat is wel lastig. Asocialer worden dan toch maar.
Heel herkenbaar. Ik kan je geen kant-en-klaar advies geven maar kan me voorstellen dat het wel pijn doet want het blijft toch je vader, biologisch en genetisch gezien. Ik weet niet wat ik zou doen als mijn vader nu weer contact met me zou zoeken (niet waarschijnlijk maar toch..)

Veel sterkte en verlies jezelf niet uit het oog.
Ik denk niet dat het asocialer is, het is sociaal naar jezelf toe. Je zou anders aan je vader kunnen aangeven dat je voorlopig geen contact wil en mocht dit veranderen jij zelf het initiatief zult nemen dit te doen.
hai Bonny,

jouw verhaal is ook mijn verhaal ... heb zelfs even na het lezen van de eerste zinnen snel gecontroleerd of je wellicht mijn zus was ...

hier ook ruim twintig jaar (daarna ging ik uit huis) van tirannie en onderdrukking, geestelijke mishandeling.

Eén foute beweging, een blik die niet beviel, een fout neergezet glas, de boter die mijn moeder vergeten was op tafel te zetten, peutertjes (mijn zus en ik) die niet mochten spelen omdat dat te veel lawaai maakte, elke verjaardag/feestdag eindigend in ruzie (= nog zwak uitgedrukt) omdat meneer in het bijzijn van de familie zijn macht over mijn moeder moest laten blijken, of over ons onschuldige hondje dat door hem als een pitt bull opgevoed diende te worden.

Voordat een vakantie begon verkondigde hij tegen collega's dat hij nu weer een weekje de boel ging 'temmen' thuis ..... wisten die collega's veel dat dit een onderdanige vrouw en twee doodsbange meisjes betrof ..... brrrrrrrrrr ik stop ermee, zit alweer te trillen achter pc.

Hoe dan ook, ben met 24 jaar pas in opstand gekomen. Bij mij sloegen alle stoppen door toen hij aanstalten maakte mijn 24e oud-op-nieuw op stelten te zetten. Ik was blind van woede, ben hem aangevlogen, heb geschreeuwd, geslagen, geschopt, was totaal buiten zinnen. Heb dagen gehuild en toen ik gekalmeerd was heb ik met behulp van een vriend een piepklein appartement gehuurd. Mijn zus was al jaren uit huis gelukkig.

Tja, en dat was het dan. Geen contact meer, ik kan het ook niet meer. En ik wil het niet. Pa is ook contactgestoord, altijd geweest ook. Kon juist niet functioneren onder de mensen. Zette dan steevast mijn moeder voor schut. In de rij bij de kassa, op bezoek bij familie, tijdens een personeelsfeest ..

Ik ben ook lang bezig geweest een oorzaak hiervoor te achterhalen. Op een gegeven moment begon ik me te realiseren dat hij mss niet gewoon een hufter was, maar dat hij ziek was. Daar ben ik nu van overtuigd, maar heb niet meer de energie of de wil om uit te zoeken wat het kan zijn.

Mijn moeder en hij wonen nog samen in een huis. Relatie = dood, maar mijn moeder kan om financiele redenen (waar ik het niet helemaal mee eens ben) nog niet weg. Laatst hield een oom van ons een feest omdat hij 70 werd. Het is de enige oom die wel nog contact heeft met mijn vader en dus kwam ik ze daar tegen ....

Hij zei niets, tegen niemand, en toen er wat uit kwam was het een rotopmerking naar mij moeder omdat die een flesje bier 'durfde' te drinken ... walgelijk weer. Ben opgestaan en naar huis gegaan.

Ondertussen is het schuldgevoel (wat jij ook beschrijft) langzaam aan het verdwijnen en krijg ik rust. Ik durf nu ook naar mezelf en anderen toe te geven dat mijn pa slechts mijn verwekker is geweest. Ik heb er ook geen problemen meer mee dat hij niet op mijn bruiloft zal zijn en dat eventuele kinderen hem niet zullen kennen. Sorry, maar ze missen niets. Sterft hij, ga ik naar zijn begrafenis. Om hem uit zijn eigen lijden verlost te zien. Wat het is zeker waar, hij heeft ons leven verpest, maar hij heeft er geen gehad ....

liefs, Hinde

sorry, beetje lang bericht maar ik liet me meeslepen.

Zal het voortaan korter houden
Jeetje Hinde, wat herkenbaar! Enige verschil is dat mijn vader in 'het openbaar' altijd deed of hij een zeer betrokken vader en echtgenoot was, wat de farce alleen maar vergrootte. De voorbeelden die je geeft, lijken wel uit mijn leven gepakt, behalve dan dat we geen hondje hadden

Wat ontzettend fijn dat mijn verhaal herkend wordt en dat ik nu voorbeelden zei van meiden die ook hebben durven breken en dat dat goed gaat. Ik kijk ook op dezelfde manier tegen zijn begrafenis aan. En je hoeft het echt niet korter te houden, ik ben alleen maar heel blij met je openheid!
Overigens droom ik elke nacht dat hij me achtervolgt en ik hem vervolgens in zijn gezicht sla. De enige keer dat ik hem echt wilde aanvliegen, omdat hij weer gruwelijk tegen mijn moeder bezig was en me direct voor kutwijf uitmaakte toen ik op het lawaai af de kamer in liep, resulteerde dat in ik tegen de muur met links van me de tafel, rechts de kast en voor me mijn vader (die heel groot en dik is) die me sloeg en schopte waar hij me raken kon en me vertelde dat ik nooit meer thuis mocht komen. En dat wílde ik ook nooit meer. Ben er nog ontdaan van als ik aan die scene denk. En 2 uur later een reunie van de middelbare school, waar hij trotse betrokken vader ineens weer was.
@ bonny:
Ooh, Bonny...

En ook voor Hinde:
anoniem_55143 wijzigde dit bericht op 11-06-2009 12:22
Reden: Knuffel toegevoegd
% gewijzigd
Bah, wat een verhalen allemaal. Bonny, ontzettend fijn dat je je gesterkt voelt door de verhalen hier. Het ligt niet aan jou!

Ja, daar ben ik ook heel blij mee, doet me echt goed. Maar ik hoop ook dat alle lieve meiden die hier hun verhaal doen zich ook gesteund voelen door de reacties die hier komen, en door mij. voor jullie allemaal!
Ach Bonny ....

Overigens heb ik ook lang dromen gehad ... maar dan droomde ik juist dat het goed kwam en dat hij een liefhebbende vader was.

Soms leek het zo echt dat ik een paar uur moest bijkomen van zo'n droom .... zo zie je maar, het is voor mij een gesloten boek, maar voor mijn onderbewustzijn kennelijk toch niet ...

Al is dat dromen nu ook een stuk minder geworden, dat zegt ook wel iets over het verwerkingsproces.

Wat me heel moeilijk lijkt voor jou is dat je familie erg conservatief is (toch?) en dat je vader voor de buitenwereld een sociale man is. Dan heb je toch soms het gevoel dat anderen je voor gek verklaren. Gelukkig wist bij ons iedereen op een gegeven moment hoe de vork in de steel zat. Mijn vader was altijd al een superbotte man, en toen de situatie geëscaleerd is hebben mijn zus en ik bij mijn moeder aangedrongen eindelijk open kaart te spelen om het haar gemakkelijker te maken. Eerst vond ze dat vreselijk, ze is heel conservatief opgevoed (je weet wel, tot de dood ons scheidt en zo) maar vanaf dat moment was het toneelspelen gelukkig over en hoefde ze geen smoesjes meer te verzinnen om de lieve vrede te bewaren.

Voor de anderen behalve Bonny die ook niet de pappa of mamma hebben gehad die ze verdienden .... ook
Mijn familie is inderdaad tamelijk conservatief, ze schrikken wel van zijn ware aard nu, maar blijven erbij dat het toch vader/broer blijft. De buitenwereld snapt het inderdaad maar weinig, er is zelfs iemand, vriend van mijn vader, die wijd en zijd (schrijf je dat zo??) verklaart dat het echt nergens op slaat wat wij doen en het belachelijk is dat mijn zusje en ik psychologische hulp hebben, dat het allemaal veel erger kan en dat we die hulp echt niet nodig hebben. Uiteraard kent hij alleen het verhaal van mijn vaders kant en heeft hij nog nooit vragen gesteld aan een van ons, maar dat hij dat zo uitgebreid verkondigt, vind ik wel erg. Ik overweeg om met hem te gaan praten, maar mijn broertje, dat hem wel gesproken heeft, gaf aan dat dat echt geen enkele vorm van zin heeft, overtuigd als hij is van zijn versie.
Bonny als ik je een raad mag geven, steek hier niet te veel energie in maar richt je op je eigen verwerking van dit alles.

Zoveel mensen, zoveel meningen. Dat blijft altijd, partij kiezen zit in de menselijke natuur. Natuurlijk is het zuur dat deze persoon zijn versie aan alles en iedereen verkondigd, maar als je elke persoon die jullie niet gelooft moet gaan overtuigen ben je alleen weer hiermee mee bezig en niet waar het om draait, dat jij leert hoe je dit een plaats moet geven in je leven.

Als je verder geen last van deze persoon hebt, laat het zo.

Mag ik vragen hoe het nu met je moeder gaat, je schreef dat ze nu bij je vader weg is? Als je er liever niet over wilt praten is dat ook best hoor.
Nee hoor, dat vind ik niet erg. Mijn moeder woont nu met mijn zusje (van 18) in een tijdelijke woonruimte. Het gaat met haar op en af, sommige dagen voelt ze zich redelijk strijdlustig, op andere dagen verzandt ze weer in haar slachtofferrol. Mijn zusje heeft nog weinig vertrouwen in haar en heeft bovendien vorige week haar eindexamen afgerond (of ze het haalt, is nog spannend), dus gezellig is het niet altijd tussen die 2. Ik kan af en toe ontploffen als mijn moeder weer vreselijk zielig is, als mn vader weer op de ramen heeft staan bonken en ze gaat dan op de bank zielig zitten zijn en dat heb ik haar ook gezegd. Nu kwam ze gisteren heel voorzichtig met dat ze het zo moeilijk vindt als ze het moeilijk heeft om dat dan tegen mij te zeggen, omdat ik dat niet meer wilde horen. Dan erger ik me ook, heb haar duidelijk gemaakt dat ik niet van haar verwacht dat ze het nooit moeilijk heeft, maar wel dat ze er iets mee doet op het moment dat mijn vader weer fratsen heeft. Ze zegt dat dan te snappen, maar ze blijft een heel zwak schaapje. En dat irriteert me. Ik weet dat sommige mensen het gewoon echt niet in hun karakter hebben om van zich af te bijten, maar ik kan er niet bij hoe iemand zich 34 jaar als voetveeg kan laten behandelen, haar kinderen kan laten mishandelen en dan nog heel zielig gaat zitten zijn ipv kwaad.

Met haar keuze is ze wel heel blij, met de dag zekerder ook, dus terug gaat ze zeker niet. Maar feitelijk heeft mijn vader dus nog steeds de regie, hij is ook het proces rond de scheiding enorm aan het frustreren. Ik ben echt wel dol op mn moeder, maar af en toe wil ik haar het liefst een schop onder haar billen geven en merk ik aan mezelf dat ik haar zielige gezicht niet meer kan zien. Uit frustratie, omdat ze het zelf doet.
Oei Bronny, herkenbaar. Ik snap heel goed hoe je je voelt tov je moeder. Aan de ene kant snap je hoe moeilijk het voor haar is, maar aan de andere kant zie je dat ze in een slachtofferol blijft hangen, terwijl zij nu de enige is die zichzelf eruit kan trekken. Je wilt haar zo graag een (positieve ) schop onder haar kont geven, maar dat komt niet aan. Zoiets?

Hier vergelijkbaar. Hoewel mijn moeder al ruim 20 jaar gescheiden is van mijn vader en al zo'n 8 jaar helemaal geen contact meer heeft met hem, laat ze hem nog steeds zijn leven verpesten. Ze heeft wat er allemaal is gebeurd nooit verwerkt, is 8 jaar geleden is ze daardoor ingestort en sindsdien is ze aan de anti-depressiva. En daar komt ze niet meer vanaf. Ik heb haar regelmatig geprobeerd te zeggen, zowel voorzichtig als recht voor zijn raap, dat het wel heel erg is wat er met haar gebeurd is, alleen dat ze er nu zelf voor kiest om het haar leven te laten beheersen. Dat wat vroeger is gebeurd was niet haar schuld. Maar hoe ze er nu mee omgaat, dat is aan haarzelf. In mijn ogen kan ze meer halen uit het leven en ik vind het pijnlijk om te zien dat ze dat niet wil/kan.

Ik heb die strijd met haar daarom opgegeven, ik ben niet verantwoordelijk voor haar geluk. Het vrat energie en dat was niet goed voor me. Nu neem ik soms zelfs bewust afstand op bepaalde momenten, ik geef duidelijk mijn grenzen aan bij haar. Hoe moeilijk dat ook is, het is echt zelfbescherming.
Ja zusje, dat herken ik ook. Ik merk dat ik ook afstand van mn moeder wil nemen om die reden, ik ben haar altijd maar aan het oppeppen en vertellen wat ze moet doen en voor haar aan het zorgen en dat is altijd al zo geweest. Een van mijn ooms werkt als gezinstherapeut en kijkt dus net even anders tegen onze situatie aan, al bemoeit hij er zich niet teveel mee, want objectief is hij natuurlijk niet. Maar hij heeft eens tegen me gezegd dat wij een volledig verstoorde ouder-kind relatie hebben, wij hebben altijd voor onze ouders gezorgd ipv andersom.

Ik heb nu een besluit genomen waarvan ik denk dat het goed voor me is, maar wat ik wel heel eng vind: Omdat ik vanaf volgende week vrijdag geen baan meer heb, (ik mag niet meer fulltime werken door alles stress ) ga ik van de kans gebruik maken en een maand naar Thailand. Alleen. Doodeng vind ik het.
Ik ben in elk geval blij voor je moeder (en jullie) dat ze de kracht heeft gevonden om weg te gaan. Zo ver is het met mijn moeder helaas nog niet.

Veel mensen (vrouwen) van die generatie zijn zo verschrikkelijk afhankelijk geworden van hun man, ook al heeft die hen (en de kinderen) nog zo slecht behandeld. Ze moeten helemaal opnieuw leren dat ze een mening, een eigen wil en een stem hebben .... dat is er tenslotte in de loop van 30 jaar eruit gescholden en geslagen.

Ik heb alle contact verbroken en kom ook niet meer in het huis, als ik m'n moeder ga ophalen blijf ik wachten in de auto. Wat mij ontzettend boos maakt is dat ze mij toch blijft inlichten over wat er 'thuis' gebeurd. Wanneer mijn vader weer iets heeft gezegd of uitgespookt. Ik weet dat ze ook haar ei kwijt moet, dat vind ze bij andere familie toch nog moeilijk, maar ik wil dat helemaal niet. Ik wil afstand en rust terwijl zij het blijft ophalen.

Op die momenten neem ik het haar ontzettend kwalijk dat ze niet weggaat. Dan was het voorbij en hoefde ze me dit allemaal niet te vertellen. Elke keer hoor ik weer hoe 'onleefbaar' de situatie is, maar waarom gaat ze dan niet? Tja, ik weet wel waarom. Omdat ze dan waarschijnlijk van een uitkering moet leven en in een klein flatje moet wonen (ze werkt al niet meer sinds wij geboren zijn en alles staat op mijn vaders naam). Dat is niet leuk nee, helemaal niet leuk, maar waar kies je voor. Huis met tuin + psychisch 'gestoorde' man die haar alles verbiedt of klein flatje en verder vrijheid.

Ik weet het, het lijkt simpel maar is het niet .... waarschijnlijk is ze wanhopig en nu voel ik me ook alweer schuldig dat ik haar kwalijk neem dat ze niet meer goed weet wat ze moet.

Ik zou haar graag helpen maar ondanks dat ik me nu (samen met vriend) goed kan helpen is woonruimte betalen voor mijn moeder toch een andere zaak ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven