stedentrip historsche stad

02-05-2022 11:59 73 berichten
dochter en ik willen deze zomer op een stedentrip. een nacht of 4 misschien 5. Dochter wil graag naar een historische stad. Maar dan niet oudheid zoals in Rome of Athene maar meer recent historisch. Ze was jaloers op mijn recente bezoek aan het Louvre en Versailles spreekt haar ook aan. Parijs is dus een optie. Zat zelf ook aan Londen te denken met de Tower en de paleizen. Heeft iemand nog een idee voor een stad?
Madrid was ik aan het denken maar het wordt midden juli en ik ben eigenlijk bang dat het qua temperatuur dan echt niet te doen is daar.

Vliegen en trein zijn beide mogelijk
Naar Rome moet je in februari als het lekker koel is en erg rustig in alle musea etc. In juli zou ik naar Londen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Praag is leuk! Maar heel erg toeristisch in de zomer. Dan is een stad als Edingburgh wellicht leuker. Kan je met de boot, ook een leuke ervaring.
Londen is in juli amper koeler dan Parijs.
Wenen is héél erg mooi en heel veel geschiedenis!
Praag en Wenen zijn al genoemd maar vond ik ook erg mooi en fijne steden.

Riga vond ik ook erg leuk en is iets minder warm (zelf geweest toen het in NL 35 graden was, de 25 graden daar was toen zeer aangenaam)
MrsDuck schreef:
02-05-2022 13:32
Trier/Luxemburg zijn trouwens ook leuke steden en met de auto ben je er zo en is goed met elkaar te combineren. En sinds ik een filmpje van Straatsburg heb gezien, lijkt mij dat ook een bezoek waard. Zou dus ook daar nog bij kunnen. Roadtrip met verschillende steden is misschien ook wel leuk. Keuzes 🤔

TO wil 4 a 5 nachten. Dan lijkt een road-trip met verschillende steden niet echt een goed idee, want dan ben je (veel) tijd kwijt met verplaatsen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lissabon.
En dan vooral ook de wijk Belem en Sintra.

Al zou ik zelf voor een najaars-vakantie gaan.

Ik vind Gerona (Noord-Spanje) ook nog altijd prachtig.
Maar tenzij je het combineert met strand of de opgravingen van Empuriabrava of met het Dali-museum van Figueras (of het heerlijke stadje Cadaques of het bergdorp Pals) loop je er helaas wel geen 4 dagen rond.
wissewis wijzigde dit bericht op 02-05-2022 14:08
2.95% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Londen of Edinburgh. Maar is natuurlijk persoonlijk. Ben al vaak naar beide afgereisd, maar het verveelt nooit. Maar aan historie ontbreekt het daar in ieder geval niet.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Ik weet niet of je een id of paspoort hebt, maar hou er rekening mee dat je voor Londen tegenwoordig een paspoort nodig hebt. Verenigd koninkrijk is geen euroland meer.
Vanuit historisch oogpunt vond ik Praag echt heel indrukwekkend, en dan vooral ook de kleinere, rustige straatjes. Als je daar lekker doorheen dwaalt zijn er echt momenten dat je, je een paar 100 jaar terug kan wanen.
Edinburgh en Glasgow zijn inderdaad leuk en geven je een goede kijk op de verschillende historische achtergrond van de steden: overheid / wetenschap vs industrie.

Check vooraf via Scotrail welke trein je neemt want dat kan fors verschillen (tussen 45 min en 1 1/2 uur!).

Vermijd de data van Fringe festival (augustus) dan zijn hotels niet te betalen..
CleopatraVII schreef:
02-05-2022 12:27
Ik zou Londen, Edingburgh of Praag aanraden.

Rome is in de zomer superheet (was wel mijn leukste vakantie, maar wij waren er in mei).
Hiermee eens, qua weer zou ik dan voor Edinburgh gaan (echt de mooiste stad die ik gezien heb)
Of Budapast, maar is ook bloedjeheet in de zomer
Berlijn vind ik ook een aanrader in die periode.
Stressed is just desserts spelled backwards
Praag, veel historie en ook nog eens lekker goedkoop.
Shoppingmall erbij om te winkelen...
Ik zou ook voor Barcelona gaan. Zo’n diverse en relaxte stad en ook nog strand voor wat verkoeling.
Ik zou altijd Parijs aanbevelen, zo ontzettend veel te doen en te zien.
Rosanna1985 schreef:
02-05-2022 13:58
Wenen is héél erg mooi en heel veel geschiedenis!
+1. Wenen vond ik ook erg mooi, maar dan zou ik rond de kerst gaan.
Barcelona ben ik zelf al vaker geweest. dat trekt mij ook niet zo.
puntillita schreef:
02-05-2022 14:46
Edinburgh en Glasgow zijn inderdaad leuk en geven je een goede kijk op de verschillende historische achtergrond van de steden: overheid / wetenschap vs industrie.

Check vooraf via Scotrail welke trein je neemt want dat kan fors verschillen (tussen 45 min en 1 1/2 uur!).

Vermijd de data van Fringe festival (augustus) dan zijn hotels niet te betalen..
Als je vliegt op Edinburgh ben je met een half uur in het centrum. Glasgow is dan ook heel goed te doen met de trein (minder dan een uur). Als je er dan toch bent, is Stirling ook een bezoekje waard. Daar verblijf ik altijd, en ik vermaak me er gerust een week.
Man en ik vonden Brugge prachtig. Ze zijn
gelukkig vergeten om die stad plat te gooien in de oorlog(en). Goed te combineren met Antwerpen.
Poezenmeisje schreef:
02-05-2022 16:09
Man en ik vonden Brugge prachtig. Ze zijn
gelukkig vergeten om die stad plat te gooien in de oorlog(en). Goed te combineren met Antwerpen.
Als je naar Brugge gaat zou ik dat eerder combineren met Gent.
Ook genoeg te zien.

Of als je dan toch historie wil ... de Westhoek.
De kanten van Ieper, Poperinge, ... en alle (zware) verhalen rond de Eerste Wereldoorlog.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik ben ook erg fan van Gent
Gent hebben we nog niet gezien, die gaat dus nu op mijn lijstje.
:)
https://www.27vakantiedagen.nl/mooiste-steden-europa/

Florence vond ik prachtig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://www.stedentripper.com/frankrijk/rijsel/

PALAIS DES BEAUX-ARTS

Na het Louvre is Palais des Beaux-Arts de Lille het grootste museum van Frankrijk.

VIEUX LILLE

Wandel door het oude centrum, met haar brede straten en statige, oude gebouwen. Lille wordt ook wel ‘Het Parijs van het Noorden’ of ‘Vlaamse stad in Frankrijk’ genoemd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven