Hij heeft herpes
woensdag 4 mei 2022 om 20:18
De laatste 6 weken intensief gedate met een man waarmee alles klopte. We zitten op 1 lijn, hij neemt dagelijks contact op, het was onwijs leuk. Afgelopen weekend een weekend samen weg geweest en we zijn een vakantie aan t plannen. Allebei midden 30, weten goed wat we willen en communiceren goed.
Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.
Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.
Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.
Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:
1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.
2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.
3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.
Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.
Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.
Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:
1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.
2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.
3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Hello, can you hear me?
donderdag 5 mei 2022 om 11:37
Ja, met 6 weken daten zat ik ook veel eerder aan 10 dates met sex te denken dan dat ze nu voor het eerst het bed hadden gedeeld.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 11:27Nu blijkt dat er al 10 dates met sex waren snap ik dat wat beter.
Sowieso een waardevolle discussie met meerdere gezichtspunten. Ik snap ook best het argument dat niet melden dat je het herpes virus bij je draagt heel prima kan zijn. Heel erg afhankelijk van de situatie.
donderdag 5 mei 2022 om 11:39
Nee, ik wilde alleen maar aangeven dat het zo gevoelsmatig bij mij zo is. En dat ik dus op dat niveau oordeel. En dan kan ik dus feitelijk enorm de plank misslaan.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 11:28Dat sowieso. Maar je doet nu of gevoelsmatig het risico hoger is. Dat klopt dus niet met de feiten.
donderdag 5 mei 2022 om 11:46
Niet alles gelezen maar ik zou deze gast zou hard dumpen. Hoe haalt hij het in zijn botte kop om jou niet te vertellen dat hij een overdraagbare geslachtsziekte heeft, iets waar je, je rest van je leven aan vastzit omdat het niet te genezen is. Maar wel seks met jou heeft.
Als je net besmet bent zijn de aanvallen afschuwelijk en pijnlijk en als het uit gaat met deze gast zit je wel met zijn herpes opgescheept.
Ik zou zo woedend zijn. Ik zou mij na verloop van tijd zeker laten testen hierop en hopen dat je de dans ontsprongen bent.
Echt zo vies dit van hem. Vuile egoïst.
Als je net besmet bent zijn de aanvallen afschuwelijk en pijnlijk en als het uit gaat met deze gast zit je wel met zijn herpes opgescheept.
Ik zou zo woedend zijn. Ik zou mij na verloop van tijd zeker laten testen hierop en hopen dat je de dans ontsprongen bent.
Echt zo vies dit van hem. Vuile egoïst.
donderdag 5 mei 2022 om 11:49
Nee, dat staat er niet. Jij vindt dat het altijd vooraf gemeld moet worden. Ga je er dan ook van uit dat je visite vooraf meldt drager van het virus te zijn?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 5 mei 2022 om 11:51
Of gewoon een button met het biohazard symbool. Dan heb je alles gecoverd.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 5 mei 2022 om 11:57
Nee maar wel voordat je seks gaat hebben met iemand dan vertel je dat je een geslachtsziekte hebt.Chienandalou schreef: ↑05-05-2022 11:49Nee, dat staat er niet. Jij vindt dat het altijd vooraf gemeld moet worden. Ga je er dan ook van uit dat je visite vooraf meldt drager van het virus te zijn?
donderdag 5 mei 2022 om 12:02
Ik geloof ook dat ik dit moet doen, vanaf welke pagina om waar ik op reageerde maar de plank missloeg?Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 11:59Misschien helpt het als je wel even de discussie terugleest Sjaantje
donderdag 5 mei 2022 om 12:04
Zij schrijft elders dat als het zo belangrijk is je daar zelf naar moet vragen.Chienandalou schreef: ↑05-05-2022 11:49Nee, dat staat er niet. Jij vindt dat het altijd vooraf gemeld moet worden. Ga je er dan ook van uit dat je visite vooraf meldt drager van het virus te zijn?
Ik verwacht van mijn visite dat wanneer er sprake zou kunnen zijn van een lichaamssappen-overdracht zij mij op de hoogte stellen van eventuele soa’s voor dat die overdracht plaatsvindt. Bij zoiets als gezamenlijk graaien in de borrelnotenbak zie ik geen overdracht van speeksel, afscheiding oid.
donderdag 5 mei 2022 om 12:10
Verjaardagszoen?sende schreef: ↑05-05-2022 12:04Zij schrijft elders dat als het zo belangrijk is je daar zelf naar moet vragen.
Ik verwacht van mijn visite dat wanneer er sprake zou kunnen zijn van een lichaamssappen-overdracht zij mij op de hoogte stellen van eventuele soa’s voor dat die overdracht plaatsvindt. Bij zoiets als gezamenlijk graaien in de borrelnotenbak zie ik geen overdracht van speeksel, afscheiding oid.
Slokje uit je glas?
‘Heee! Gefeliciteerd, ik geef je maar geen zoen, want de bloedtest geeft aan dat ik antistoffen heb’
‘Hee! Gefeliciteerd, ik geef je maar even geen zoen, heb zo’n 1 keer per jaar een koortslip, nu niet hoor.’
Nieuwe vlam: ‘ik ben hoogstwaarschijnlijk drager van 1 of meer types hpv, hsv en nog wat aandoeningen en jij?’
Wat is dan jouw antwoord?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 5 mei 2022 om 12:19
Als de voorliefde voor pindakaas inhoud dat je nooit ergens kan eten of nooit iets anders kan eten dan pindakaas wel.Ceder schreef: ↑05-05-2022 08:32Dit is een interessant vergelijk.
- Wat vertel je iemand over jezelf?
- Wat is ieders eigen verantwoordelijkheid om er zelf over te vertellen of er juist bij de ander om te vragen?
Allerlei dingen kunnen relevant zijn voor een relatie. Voorliefde voor pindakaas, ochtendhumeur, dat dingetje met WimLex, het miljoen van je moeder, een soa, een psychische aandoening, een geweldig mooi wasbordje. Het is typisch voor iedere relatie: je verkent elkaar en komt er gaandeweg achter wat wel en soms ook onverwacht niet belangrijk is tussen elkaar.
- Wanneer vertel je dat?
Daar zit ook de verantwoordelijkheid om zelf te vragen. Als jij een fixatie hebt op wasbordjes en pindakaas dan zou ik daar zelf eerst naar vragen voordat er geketst wordt en beschuitjes gegeten. Die herpes zou ik zelf vooraf gemeld hebben, maar misschien wil de ander dat dan helemaal niet weten. "Jij moet gewoon zorgen dat ik geen last heb van jouw herpes. Je hebt nu toch geen uitbraak? We zouden nu stomende, veilige en historie-schrijvende seks kunnen hebben. In plaats daarvan zit ik nu met dat beeld van blaasjes in mijn hoofd die er helemaal niet zijn. En bedankt hè!"
Dat voorbeeld laat al zien dat het tijdstip ook kan verschillen tussen personen. En dat kan verschillend zijn, en dus inherent tot teleurstellingen leiden: je kent elkaar nog niet helemaal. Bij TO is het na de eerste seks ter sprake gekomen. Als ik sommige hier lees dan zouden ze het al willen weten als de ander zich voorstelt. (Is de hand-op-hand overdracht van herpes al besproken?).
Aan TO om te beslissen hoe belangrijk dit daadwerkelijk voor haar is.
Als je iedereen om je heen tegen de vlakte slaat tijdens je ochtendhumeur wel.
Als wasbordjes een fetisj zijn en je kan op geen enkele andere wijze seks hebben wel. Kortom: de dingen die veel impact hebben op de ander. En meerdere keren een uitbraak met herpes heeft dat, omdat je al besmettelijk bent voordat de uitbraak er daadwerkelijk is.
donderdag 5 mei 2022 om 12:21
Ik laat me na elke bedpartner uitgebreid testen. Mijn seksleven is niet superspannend qua aantal dus het valt te overzien. Ik heb nog nooit wat gehad en dat is wat ik zeg. Ik zie het ook wel als mijn verantwoordelijkheid om een ander geen soa te geven.Chienandalou schreef: ↑05-05-2022 12:10Verjaardagszoen?
Slokje uit je glas?
‘Heee! Gefeliciteerd, ik geef je maar geen zoen, want de bloedtest geeft aan dat ik antistoffen heb’
‘Hee! Gefeliciteerd, ik geef je maar even geen zoen, heb zo’n 1 keer per jaar een koortslip, nu niet hoor.’
Nieuwe vlam: ‘ik ben hoogstwaarschijnlijk drager van 1 of meer types hpv, hsv en nog wat aandoeningen en jij?’
Wat is dan jouw antwoord?
donderdag 5 mei 2022 om 12:23
En juist door dingen achter te houden bevestig je het stigma en houd je het in stand.Blauwevaas schreef: ↑05-05-2022 11:07Al knap je op hem af omdat hij sportsokken draagt, be my guest. Maar informeer jezelf met fatsoenlijke bronnen. Dat stigma is er niet voor niets.
Wist je trouwens dat voor de meeste mensen met genitale herpes de mentale gevolgen van het stigma en reacties uit hun omgeving als vele malen erger wordt ervaren dan de daadwerkelijke klachten?
En voor iedereen die deze discussie op internet tegenkomt omdat je googelt op herpes: er bestaat een uitstekend medicijn - valaciclovir. Je kunt dit gaan slikken binnen 72 uur na het ontstaan van de eerste klachten bij een uitbraak. Als je last hebt van terugkerende uitbraken kan je het ook degelijks slikken. Het onderdrukt dan de uitbraken en het vermindert ook de kans op overdracht naar je partner.
https://www.herpes.org.nz/herpes-patien ... tal-herpes
donderdag 5 mei 2022 om 12:23
Testen op hpv? En hsv?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 5 mei 2022 om 12:30
Dat ben ik wel een beetje met je eens. Dat houdt het mede in stand.
In het geval van TO had het best eerder dan na 10 keer gemeld mogen worden aangezien de uitbraken regelmatig voorkomen en daarmee TO ook belasten.
Voor mij zou dat dan niet per se voor de eerste keer hoeven. Liever niet zelfs.
Ik ga er gewoon van uit dat iedere sekspartner een potentiële drager is van een of meerdere hpv en/of hsv virussen. Dat hoeft men mij niet te vertellen. Als er regelmatig of vaak ook consequenties voor mij zijn (regelmatig rekening houden met uitbraakperiodes) dan zou ik dat graag wel redelijk vroeg willen weten.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 5 mei 2022 om 12:30
Dat ben ik wel een beetje met je eens. Dat houdt het mede in stand.
In het geval van TO had het best eerder dan na 10 keer gemeld mogen worden aangezien de uitbraken regelmatig voorkomen en daarmee TO ook belasten.
Voor mij zou dat dan niet per se voor de eerste keer hoeven. Liever niet zelfs.
Ik ga er gewoon van uit dat iedere sekspartner een potentiële drager is van een of meerdere hpv en/of hsv virussen. Dat hoeft men mij niet te vertellen. Als er regelmatig of vaak ook consequenties voor mij zijn (regelmatig rekening houden met uitbraakperiodes) dan zou ik dat graag wel redelijk vroeg willen weten.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 5 mei 2022 om 13:25
donderdag 5 mei 2022 om 13:33
Als je al weet dat je iets mankeert en dat ook nog eens bewust verzwijgt ben je gewoon een kutlul.
donderdag 5 mei 2022 om 13:36
Nooit specifiek voordat ik met een partner het bed induik (dat zou in veel gevallen een storende onderbreking van de avond zijn
Toch vind ik het anders of iemand weet dat hij iets onder de leden heeft en daar niet open over is, of onwetend is vanwege niet testen. Ik vrees dat niet (regelmatig) testen toch nog steeds de norm is.
donderdag 5 mei 2022 om 13:45
Je weet niet van alle dingen of het veel impact heeft op de ander. Wat ik schrijf: dat is een proces van elkaar leren kennen.Moiren schreef: ↑05-05-2022 12:19Als de voorliefde voor pindakaas inhoud dat je nooit ergens kan eten of nooit iets anders kan eten dan pindakaas wel.
Als je iedereen om je heen tegen de vlakte slaat tijdens je ochtendhumeur wel.
Als wasbordjes een fetisj zijn en je kan op geen enkele andere wijze seks hebben wel. Kortom: de dingen die veel impact hebben op de ander. En meerdere keren een uitbraak met herpes heeft dat, omdat je al besmettelijk bent voordat de uitbraak er daadwerkelijk is.
De impact van die herpes weet je ook niet precies: TO had het zelf al kunnen hebben. Of nog niet, maar blijkt er zelf bij besmetting nooit last van te hebben. Of wel wat last, maar accepteert dat als een onderdeel van het leven. Of ze wil sowieso altijd met rubbers. Of ze is er op rationele gronden juist heel voorzichtig mee.
Ik zou het gemeld hebben, maar dat dat bij TO niet gebeurd is vind ik niet bij voorbaat fout. Zijn reactie achteraf vind ik wel reden voor een gesprek: het komt over alsof hij er niet goed genoeg over na had gedacht.
En, zoals al vaak gemeld hier: als iets heel belangrijk voor je is, dan moet je daar zelf ook naar vragen.
donderdag 5 mei 2022 om 13:48
Je kan niet begrijpen dat een chronische besmettelijke ziekte of een fetisj invloed heeft op de ander? Hoe laag is je IQ dan wel niet?Ceder schreef: ↑05-05-2022 13:45Je weet niet van alle dingen of het veel impact heeft op de ander. Wat ik schrijf: dat is een proces van elkaar leren kennen.
De impact van die herpes weet je ook niet precies: TO had het zelf al kunnen hebben. Of nog niet, maar blijkt er zelf bij besmetting nooit last van te hebben. Of wel wat last, maar accepteert dat als een onderdeel van het leven. Of ze wil sowieso altijd met rubbers. Of ze is er op rationele gronden juist heel voorzichtig mee.
Ik zou het gemeld hebben, maar dat dat bij TO niet gebeurd is vind ik niet bij voorbaat fout. Zijn reactie achteraf vind ik wel reden voor een gesprek: het komt over alsof hij er niet goed genoeg over na had gedacht.
En, zoals al vaak gemeld hier: als iets heel belangrijk voor je is, dan moet je daar zelf ook naar vragen.