Zoon maakt geen huiswerk
donderdag 19 mei 2022 om 14:55
Misschien hebben jullie nog goede tips. De situatie is als volgt: zoon zit in brugklas havo en weigert eigenlijk al het hele jaar om huiswerk te maken. Hij wil spelen (is nog jong in zijn koppie zeg maar) en huiswerk interesseert hem helemaal niks. Op dit moment staat hij kwa punten op afstromen naar 2 mavo. Ze kunnen in de brugklas helaas niet blijven zitten. Ondertussen hebben we werkelijk alles geprobeerd, helpen, huiswerk controleren,boos worden, praten (eindeloos), huiswerkbegeleiding en volledig de boel loslaten, maar niks helpt. Vorige week heeft hij uitgesproken dat school hem geen moer interesseert en dat hij na een dag school dus zeker geen huiswerk meer gaat maken. Afstromen, andere school, hij vindt het allemaal prima maar hij gaat niks meer doen. Ik ben mij rot geschrokken. Mentor ingeschakeld maar die herkent hem zo helemaal niet. Hij heeft het namelijk best naar zijn zin om school. Hij vindt het heel gezellig met al zijn vrienden en in de les werkt hij prima mee maar thuis doet hij dus geen donder.
Mentor vindt het helaas nog niet nodig om het zorgteam van school in te schakelen.
Ik zou afstromen echt prima vinden als ik wist dat havo te hoog voor hem was maar die keren dat hij sporadisch wel leert leert hij makkelijk en of je nou mavo, havo of vwo doet, huiswerk zal je moeten doen.
De meest ideale oplossing is dat hij bijft zitten maar dat kan dus niet. Maar dan zou hij volgend schooljaar weer een jaartje ouder zijn en hopelijk valt dan wel het kwartje dat je wat moet doen om verder te komen. Ik ben bang dat als hij naar 2 mavo gaat dat hij een paar zeer gemakkelijke jaren tegemoet gaat (als hij wat huiswerk gaat maken) en dan alsnog later flink struikelt omdat hij nooit enige moeite heeft hoeven doen.
Iemand nog tips voor een eindspurt die wel gaat werken?
Mentor vindt het helaas nog niet nodig om het zorgteam van school in te schakelen.
Ik zou afstromen echt prima vinden als ik wist dat havo te hoog voor hem was maar die keren dat hij sporadisch wel leert leert hij makkelijk en of je nou mavo, havo of vwo doet, huiswerk zal je moeten doen.
De meest ideale oplossing is dat hij bijft zitten maar dat kan dus niet. Maar dan zou hij volgend schooljaar weer een jaartje ouder zijn en hopelijk valt dan wel het kwartje dat je wat moet doen om verder te komen. Ik ben bang dat als hij naar 2 mavo gaat dat hij een paar zeer gemakkelijke jaren tegemoet gaat (als hij wat huiswerk gaat maken) en dan alsnog later flink struikelt omdat hij nooit enige moeite heeft hoeven doen.
Iemand nog tips voor een eindspurt die wel gaat werken?
donderdag 19 mei 2022 om 22:12
Ik ben het hier niet mee eens. Een mens is van nature geneigd te doen wat hij kan om zo veilig en succesvol mogelijk het leven door te komen. Veel mensen worden daar steeds minder goed in, die maken stomme keuzes en soms kan wat hulp de boel weer op het spoor krijgen. Maar een kind denkt er niet over na. Die merkt op school heel gewoon dat ie blokken helemaal niets vindt en dat ie niet kan scoren op dat gebied. En dan kun je brood uit je mond gaan sparen en begeleiding in gaan zetten, maar het kind zelf verandert daar niet door.
Zijn kansen veranderen ook niet, want hij blijft hetzelfde kind met dezelfde talenten en beperkingen.
Kijk, als je ruim in de slappe was zit en je mishandelt het kind er niet mee kun je het proberen, maar de meeste mensen kunnen het niet betalen.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Via het vmbo is uiteindelijk ook alles realiseerbaar wat in het pakket van het kind zit.
donderdag 19 mei 2022 om 22:25
Natuurlijk blijft het kind hetzelfde maar ik heb zelf veel baat gehad bij een paar maanden huiswerkles. Daár heb ik leren leren. En ik weet niet hoe lang ik had moeten aanprutsen totdat het kwartje zou vallen. Want voordat ik wist hoe dat moest vond ik leren stom, school stom en vakken stom. Omdat ik niet wist hoe ik het moest doen, leren. En dat had ik ook niet met 6 weken huiswerkles onder de knie. Dat duurde echt wel even.Lieneke schreef: ↑19-05-2022 22:12Ik ben het hier niet mee eens. Een mens is van nature geneigd te doen wat hij kan om zo veilig en succesvol mogelijk het leven door te komen. Veel mensen worden daar steeds minder goed in, die maken stomme keuzes en soms kan wat hulp de boel weer op het spoor krijgen. Maar een kind denkt er niet over na. Die merkt op school heel gewoon dat ie blokken helemaal niets vindt en dat ie niet kan scoren op dat gebied. En dan kun je brood uit je mond gaan sparen en begeleiding in gaan zetten, maar het kind zelf verandert daar niet door.
Zijn kansen veranderen ook niet, want hij blijft hetzelfde kind met dezelfde talenten en beperkingen.
Kijk, als je ruim in de slappe was zit en je mishandelt het kind er niet mee kun je het proberen, maar de meeste mensen kunnen het niet betalen.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Via het vmbo is uiteindelijk ook alles realiseerbaar wat in het pakket van het kind zit.
Afstromen zonder huiswerkbegeleiding, had dat me leren leren? Ik betwijfel het.
Had ik uiteindelijk het zelf uitgevonden? Misschien ooit.
Was ik zonder hulp dan dezelfde en net zo gelukkig?
Ik was echt op m’n plek qua leeftijdgenootjes (Peers) op mijn (met een periode huiswerkles gehaalde) niveau. Maar hoe ik moest leren, dat me dat niet lukte. Daar werd ik echt ongelukkig van.
Een zebra is geen paard met strepen
vrijdag 20 mei 2022 om 07:42
Die van mij wel. Niet iedere puber is gelijk. Hier eentje die (te) hard werkt en (te) perfectionistisch is. Ook geen pretje overigens.
TO, als ik lees wat je allemaal al ondernomen hebt, lijkt het dweilen met de kraan open. Hoe is zijn vriendengroep (voor zover je daar nog zicht op heb). Kan het zijn dat van daar uit ook nog negatieve prikkels zijn tav school? Hoe vindt hij het bijvoorbeeld dat zijn klasgenoten over gaan en hij niet?
vrijdag 20 mei 2022 om 07:55
Hij weet donders goed hoe hij moet leren want die paar keer dat hij het wel doet heeft hij de stof vlot in zijn hoofd zitten. Het is geen kwestie van niet kunnen maar van niet willen. Als het knoppie omgaat en hij gaat aan de slag kan hij havo prima aan.Flipflop schreef: ↑20-05-2022 07:42Die van mij wel. Niet iedere puber is gelijk. Hier eentje die (te) hard werkt en (te) perfectionistisch is. Ook geen pretje overigens.
TO, als ik lees wat je allemaal al ondernomen hebt, lijkt het dweilen met de kraan open. Hoe is zijn vriendengroep (voor zover je daar nog zicht op heb). Kan het zijn dat van daar uit ook nog negatieve prikkels zijn tav school? Hoe vindt hij het bijvoorbeeld dat zijn klasgenoten over gaan en hij niet?
Hij heeft het goed naar zijn zin met al zijn vrienden op school en ja, daar zitten ook jongens bij die op de mavo zitten dus hem maakt het niks uit of hij naar havo 2 of mavo 2 gaat. In beide klassen komt hij wel bekenden tegen. Het zou misschien wat anders zijn als hij bleef zitten want dan gaan zijn vrienden wel door en hij niet. Maar dat is pas volgend schooljaar en stiekem hoop ik dat het knopje dan wel om is.
Maar voor nu laten we het even los. School is nog 5 weken inclusief nog een toetsweek. Als hij naar havo 2 wil moet hij nu aan de slag en anders maar niet. Zoals velen van jullie zeggen, laat het los! En dat ga ik doen. De mentor maakt zich ook niet druk en dat gaan wij ook niet meer doen (althans proberen).

vrijdag 20 mei 2022 om 08:37
Lastige situatie Wolkie! Ik zit met een zelfde soort toestand met een dochter die er niet fantastisch voorstaat in 2VWO
Interssant ook dat zijn mentor zich niet druk maakt. Hier ook niet, laatste mentor gesprek ging voornamelijk over de sociale contacten in de klas. Ik snap die leraren niet wat dat betreft
Loslaten is ongetwijfeld het beste maar ik vind dat behoorlijk lastig. Dus als je gevonden hebt hoe je dat moet doen: laat het me weten
Interssant ook dat zijn mentor zich niet druk maakt. Hier ook niet, laatste mentor gesprek ging voornamelijk over de sociale contacten in de klas. Ik snap die leraren niet wat dat betreft

Loslaten is ongetwijfeld het beste maar ik vind dat behoorlijk lastig. Dus als je gevonden hebt hoe je dat moet doen: laat het me weten

vrijdag 20 mei 2022 om 10:58
Wat bij mijn zoon heeft geholpen was hem regelmatig wijzen op de toekomst via werkende mensen in de omgeving. Er was niets hem interesseerde, behalve dat hij het zelf wel regelde en niemand zich ermee moest bemoeien. Dat kan in de toekomst alleen als je hoger in de hiërarchie zit en daarvoor heb je een hogere opleiding nodig. Dan kan hij nu zijn oren laten hangen naar zijn luie vriendjes, maar die hebben straks amper geld en moeten luisteren naar iemand die wel zijn diploma heeft gehaald. Dàt en het idee van een hoger salaris heeft hem aan het werk gezet. Misschien helpt dat bij jouw zoon ook.
Ze zeiden dat het niet kon. Toen kwam er iemand die dat niet wist en die deed het gewoon.