rare gedachtes over kind

20-06-2009 16:29 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds ik mijn kind heb, heb ik rare gedachtes erover of dagdromen. HOe je het ook noemt, ik zie heel vaak voor me dat er iets met mijn kind gebeurt. De meest vreselijke dingen zoals auto-ongelukken, botsingen, dat hij van de trap valt, de meest vreselijke dingen.

Dit is overigens niet altijd zo maar komt van tijd tot tijd weer boven. Afgelopen week heb ik zelfs gedroomd dat ik hem kwijt was aan een heftig ongeluk en dat ie weg was! Ik moest zo gillen in mijn droom dat ik er gelukkig wakker van werd.

Het is een verschrikkelijk gevoel die ik altijd zo snel mogelijk probeer te verbannen maar soms lijkt het alsof ik er geen controle over heb.

GELUKKIG is hij gezond en levendig en het is een heel vrolijk mannetje. Tijdens het alledaagse laat ik me nooit leiden door zulke gevoelens en niemand weet dit ook van mij. Maar soms als ik alleen ben of in slaap val dan komen ze ineens.

Ik kan me voorstellen dat dit in het begin van het eerste levensjaar vaak voorkomt omdat het nieuw is maar mijn zoon is al twee jaar!!

Heeft iemand dit ook en zo ja, ook tips om er vanaf te komen?
Ik heb het ook en ik heb dus geen tips.

Ja, niet aan denken.
Ik heb het ook, en nee, het gaat niet over. Eens in de zoveel tijd krijg ik zo een flits door me hoofd en draait mijn maag om. En dan besluit ik me daar niet door van de leg af te brengen, maak van het moment gebruik om ontzettend dankbaar te zijn voor mijn kinderen en hun gezondheid en zet het uit mijn gedachtes. Oudste is 11 trouwens.
oh dat is wel een hele goeie domnaiefmutsje, dankbaar zijn als ik het weer eens heb. Die ga ik gebruiken!

Maar tot nu toe ziet het er dus naar uit dat het nooit weg gaat?
Ik heb dit ook in korte flitsen. Wat als... enz. Ze is nu 5 en een half. Ik vind het zelf eigenlijk vrij normaal, ze is kwetsbaar, mijn verantwoordelijkheid. Ik denk dat het ergens een beschermingssysteem is om vooruit te denken en zo dingen te voorkomen. Maar ik schrik er ook van wanneer het gebeurt.

De eerste jaren had ik regelmatig nachtmerries hierover. Dat is nu echt heel zelden, 1 of 2 keer per jaar.

Ik vind het niet gek. Maar goed, wie weet heb ik het mis .
Je hebt angst en je hebt angst. De normale angst, die heeft denk ik iedereen, dat is normaal. Het wordt, in mijn ogen, abnormaal als het soms je dag gaat beheersen, als je niet uit die gedachtes komt.
Het grootste nadeel van kinderen hebben is niet het verlies van vrijheid, maar de grootst mogelijke kwetsbaarheid. Het is logisch dat af en toe moeders grootste angst om de hoek komt kijken. Ik denk dat het er nu eenmaal in zit gebakken. Het stukje wat bij bescherming komt kijken.
Ik heb het ook en inderdaad het gaat niet over.

2 weken geleden gingen ze naar Duinrell met vader en oom en ja hoor natuurlijk in die nieuwe achtbaan.

Ik moest thuis nog iets doen, zodoende ik ging later, nou wat er allemaal door mijn hoofd spookte brrrrrr en wat ik allemaal zie gebeuren, of erger ik kan niet eens goed slapen de avond ervoor.

Het is verschrikkelijk, maar maakt me wel blij als ik bedenk, dat ze die mogelijkheden hebben en gezond zijn. Zoals domnaiefmutsje zegt.

Enne die van mij zijn nu 13 en 12.
Ja, maar soms denk ik dat ik te zwak ben of iets dergelijks!!

Mijn man zegt weleens (omdat onze kleine een echte, bewegelijke jongen is) : nou, deze jongen komt later elke x weer met een nieuwe schram, wond o.i.d. thuis en dan denk ik ...neeeeee, ik weet niet of ik dat kan handelen!!

Maar dat beschermingssysteem klinkt een stuk aannemelijker gelukkig.
Heb er ooit een mooi woord voor bedacht: angsteloosheid. Maar wat ik al zei: die heb je ook in gradaties.

Als je niet meer op de tram bij Artis wil wachten omdat je dan tegen een billboard van de Hollandse Schouwburg aankijkt waarop staat "Geen voorstelling van te maken" en je kunt die voorstelling maar al te goed maken, zo erg dat je kotsmisselijk wordt.... Dan gaat dat wel erg ver.
quote:djay schreef op 20 juni 2009 @ 16:39:

Ja, maar soms denk ik dat ik te zwak ben of iets dergelijks!!

Mijn man zegt weleens (omdat onze kleine een echte, bewegelijke jongen is) : nou, deze jongen komt later elke x weer met een nieuwe schram, wond o.i.d. thuis en dan denk ik ...neeeeee, ik weet niet of ik dat kan handelen!!

Maar dat beschermingssysteem klinkt een stuk aannemelijker gelukkig.

Ja hoor, dat kan je handelen. Dat zit er nu ook eenmaal in

Vandaag mijn zoontje van 8 maanden op zijn doorkomende tandjes gevallen. Allemaal bloed, gelukkig niet afgebroken, hopelijk geen dood tandje

Ik was er wel naar van, maar je handelt wel meteen. En goed ook.
Ja, dat gaat wel ver ja. Gelukkig heb ik het niet in die mate. Maar die droom vergeet ik denk ik van mijn leven niet. Ik VOELDE het echt.
ze zeggen dat je idd vaak sterker bent dan je denkt en ik weet op elk vlak in mijn leven dat ik heel sterk ben maar wat hem betreft ben ik een echt mietje.
ow ik ken dit ook ja, dromen dat ik haar kwijt was, dat ze dood was, uit een raam viel, noem maar op....volgens mij heel normaal als ik het zo lees...idd het grootste nadeel van een kind hebben... die angsten dat er iets kan gebeuren met ze...
Ik heb twee keer zo'n droom gehad. Een keer dat mijn zoon stierf in mijn armen (heel naar werkelijk) en 1 keer dat mijn dochter door een ongeluk om het leven kwam. De machteloosheid en het verdriet heb ik als heel realistisch aangevoeld. Ik ben mijn zoon bijna kwijt geraakt en ik denk dat het daaruit voort is gekomen.
ow echt domnaiefmutsje...ja, dan kan ik me goed voorstellen dat daar nachtmerries uit komen. Ben je niet veel voorzichtiger nu of ben je blij dat je weet hoe je in dergelijke situaties reageert? ( niet op de dromen natuurlijk maar op de werkelijkheid?.
Het heeft drie jaar geduurd voor ik er echt overheen was en dat ik ook aan een tweede kindje durfde. Ik ben over-beschermend geweest tot ik doorkreeg dat ik hem los moest laten en kind laten zijn en ontdekken. Nog steeds heb ik die drang nog wel, maar ik laat me er niet door beïnvloeden.

Het ging om ziekte en ik weet nu wel dat ik me geen enkel verhaaltje meer op de mouw laat spelden door een arts als ik WEET dat iets niet goed is.

Ik was vrij jong. Ik ben er in 1 klap volwassen door geworden op positieve wijze.
ja, dat overbeschermde dat ken ik wel.

wat is het toch eigenlijk mooi dat moedergevoel he....Ik ben blij dat ik mijn gedachtes hierover op viva heb gezet!
Herkenbaar en vrees dat het niet over zal gaan inderdaad.
Ik heb dit ook. Donderdag was er echt iets aan de hand. Een of andere malloot liep rond met een pistool op de plek waar Zwiepjes school sportdag had. (groep 3 en 4 dus niet Zwiepje zelf). Maar je schrikt je rot als je dat hoort. Gelukkig hebben de juf en meester gelijk de politie gebeld. (en achteraf bleek het een neppistool te zijn) Toch: gelijk weer nachtmerries gehad erover. Ik droom heel vaak dat iemand Zwiepje wat wil aandoen. Echt verschrikkelijk.
mijn kinderen zijn al in de pubertijd en geloof me het wordt alleen maar erger
Ik heb precies hetzelfde.
Brrr... ik heb ook wel eens van die nare gedachten.

Zo denk ik ook wel eens na over wanneer ik zou komen te overlijden. De angst dat ik haar niet groot kan zien worden of kan beschermen, vreselijk. Gelukkig heb ik die gedachten niet vaak!
Stay with me, let\'s just breathe.
Dat is heel gewoon voor een moeder met een baby. Dat geeft de baby meer overlevingskans. Niet leuk voor de moeder maar ja de natuur werkt zo.
hoe ga je ermee om? realiseer je dat het normaal is, schrik er niet van en "bekijk" de beelden. Als je ze krampachtig weg wilt duwen blijven ze je achtervolgen. Gewoon de film een keer afspelen en dan uitzetten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven