Werk & Studie alle pijlers

Wanneer salaris?

11-01-2023 10:17 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben benieuwd, krijg je salaris vooraf of achteraf betaald?

Heb een discussie met mijn vriend, ik ben 1 januari in dienst gegaan en ga er vanuit dat ik dan rond de 22e feb salaris krijg. Hij zegt dat dat in januari is maar heb dan nog geen volledige maand gewerkt dus dat lijkt me niet.

Sprak vervolgens een vriend en die zei dat mensen de 1e van de maand hun salaris krijgen voor de komende maand. Dat leek mij vrij bijzonder, zeker ook bij nieuwe mensen die nog geen dag gewerkt hebben.
Ik krijg t altijd de 10e en dat is dan salaris van de maand ervoor.
Ik krijg op 24 of 25 januari mijn salaris van de maand januari.
Ik krijg het altijd in een van de laatste dagen van de maand en dat is dan van de huidige maand.
30 januari 2023 krijg ik dus het salaris van januari 2023.
Volgens mij krijg jij in januari je salaris van januari.
Niet pas in februari. Tenzij het nadrukkelijk is gezegd of in je contract staat.
Het gebeurt wel, maar is eerder zeldzaam dan de regel.

Bij ons komt het salaris op de 24e. Eerder als de 24e in het weekend valt.
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 11-01-2023 10:21
26.93% gewijzigd
En wat staat er in je contract, of wat zegt de werkgever?
Aurorus schreef:
11-01-2023 10:19
Ik krijg op 24 of 25 januari mijn salaris van de maand januari.
Ik ook, altijd de 24e.
Onze HR stuurt aan begin van het jaar per maand op welke datum ze verwachten uit te betalen, Dat is meestal 21 of 22. In januari altijd iets later, door jaarafrekening voorgaande jaar

Staat het niet op Sharepoint? in een boekwerkje oid?
Ik krijg rond 25 januari mijn salaris voor januari. Dit is overal waar ik gewerkt heb (kantoorbanen met vast maandelijks salaris) eigenlijk hetzelfde en ook zo bij iedereen om me heen.

Wanneer je een wisselend salaris hebt, kan ik me voorstellen dat je het echt pas achteraf krijgt omdat het dan per maand achteraf berekend moet worden.
Ik krijg de 25e mijn geld van de afgelopen maand (waar we dan op de 25e nog in zitten). Hiervoor kreeg ik altijd rond de 22e/23e betaald. Dus 1 januari starten, eerste loon op 22 jan.

22 februari is toch veel te laat! Dan ben je al bijna twee maanden aan het werk.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 11-01-2023 10:25
33.67% gewijzigd
Toen ik een keer op de 10e in dienst ging kreeg ik op de 24e gewoon betaald voor twee weken, dus je hoeft echt niet een volle maand in dienst te zijn voor je betaald krijgt.

Bij mijn huidige baan (0-uren) krijg ik op de 5e of 6e betaalt.
Vazig schreef:
11-01-2023 10:23
Toen ik een keer op de 10e in dienst ging kreeg ik op de 24e gewoon betaald voor twee weken, dus je hoeft echt niet een volle maand in dienst te zijn voor je betaald krijgt.

Bij mijn huidige baan (0-uren) krijg ik op de 5e of 6e betaalt.
maar TO is (volgens mij) gewoon de 1e van de maand begonnen, die heeft eind van de maand gewoon recht op haar maandbedrag
Jullie hebben allebei ongelijk.

Je krijgt je salaris achteraf, maar niet de maand daarna pas. Dus jij krijgt in januari je salaris over de weken die je in januari hebt gewerkt (en dan meestal 1 weekje vooruit)

Tenzij…. Je op uren basis werkt (bijv horeca oid) dan kan dat anders geregeld zijn.

Er staat als het goed is een betaal moment in je contract. Dan staat er dat het salaris op de 25ste wordt uitbetaald (of de 22ste/18e of wat dan ook)

Er is ook nog de afwijking bij een 4 wkn salaris. Dan verspringt de datum steeds .

Dus.. lees je contract!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Nee natuurlijk krijg je je salaris niet pas in februari. Dan zou je twee maanden geen inkomen hebben, zou heel raar zijn. Maar ik snap de hele discussie niet, als je je salaris eind januari krijgt over januari dan is dat toch sowieso achteraf en niet vooraf?
Nothing happens for a reason
Je krijgt in januari je salaris over januari.
Ik krijg het de 22e, man de 23e.
Dahlia74 schreef:
11-01-2023 10:20
En wat staat er in je contract, of wat zegt de werkgever?
In mijn contract staat er niks over, het maakt ook niet zo heel veel uit want ben uit gegaan van februari. Heb ook net mijn salaris van vorige maand ontvangen van mijn vorige werkgever, daar kreeg ik het achteraf.

Staat inmiddels een weddenschap met vriend voor een duur restaurant. Was ook overtuigd van mijn gelijk, maar misschien toch niet terecht ;)
juliet64 schreef:
11-01-2023 10:25
Nee natuurlijk krijg je je salaris niet pas in februari. Dan zou je twee maanden geen inkomen hebben, zou heel raar zijn. Maar ik snap de hele discussie niet, als je je salaris eind januari krijgt over januari dan is dat toch sowieso achteraf en niet vooraf?
Ik denk dat de verwarring is over de wat de “afgelopen maand” is, want op de 22e zit je nog in die maand.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 11-01-2023 10:26
0.23% gewijzigd
Pelle schreef:
Je krijgt in januari je salaris over januari.
Ik krijg het de 22e, man de 23e.
En wij hebben dan dus ook niet de hele maand gewerkt.
Lila-Linda schreef:
11-01-2023 10:21
Onze HR stuurt aan begin van het jaar per maand op welke datum ze verwachten uit te betalen, Dat is meestal 21 of 22. In januari altijd iets later, door jaarafrekening voorgaande jaar

Staat het niet op Sharepoint? in een boekwerkje oid?
Heb het online niet kunnen vinden, alleen de betaaldata wanneer die vallen inderdaad. Maar niet welke maand ze dan uitbetalen.

We wachten het af!
Whadiepooh schreef:
In mijn contract staat er niks over, het maakt ook niet zo heel veel uit want ben uit gegaan van februari. Heb ook net mijn salaris van vorige maand ontvangen van mijn vorige werkgever, daar kreeg ik het achteraf.

Staat inmiddels een weddenschap met vriend voor een duur restaurant. Was ook overtuigd van mijn gelijk, maar misschien toch niet terecht ;)
Achteraf kan, maar dan zal het waarschijnlijk niet zo’n datum als de 22e zijn, dan eerder een punt aan het begin van de nieuwe maand.
biol schreef:
11-01-2023 10:24
Jullie hebben allebei ongelijk.

Je krijgt je salaris achteraf, maar niet de maand daarna pas. Dus jij krijgt in januari je salaris over de weken die je in januari hebt gewerkt (en dan meestal 1 weekje vooruit)

Tenzij…. Je op uren basis werkt (bijv horeca oid) dan kan dat anders geregeld zijn.

Er staat als het goed is een betaal moment in je contract. Dan staat er dat het salaris op de 25ste wordt uitbetaald (of de 22ste/18e of wat dan ook)

Er is ook nog de afwijking bij een 4 wkn salaris. Dan verspringt de datum steeds .

Dus.. lees je contract!
Ze is 1 januari begonnen, dus dan krijgt ze gewoon een maandsalaris
Lorem_Ipsum schreef:
11-01-2023 10:28
Achteraf kan, maar dan zal het waarschijnlijk niet zo’n datum als de 22e zijn, dan eerder een punt aan het begin van de nieuwe maand.
Oja, zou ook nog kunnen.
Nothing happens for a reason
Pelle schreef:
11-01-2023 10:26
En wij hebben dan dus ook niet de hele maand gewerkt.
Dit bedoel ik inderdaad. Ik heb een vast aantal uren per maand en werk in de zorg maar op kantoor. Betaaldata zijn hier de 22/23e.

Maar bij mijn vorige baan begon ik de 1e van de maand en kreeg ik mijn eerste salaris de 14e van de volgende maand.
whadiepooh wijzigde dit bericht op 11-01-2023 10:31
4.62% gewijzigd
Whadiepooh schreef:

Als jij gewoon vaste uren hebt, kun je alvast jouw portemonnee trekken.
Whadiepooh schreef:

Was dat salaris van je vorige werkgever niet de eindafrekening? Als je uit dienst gaat krijg je meestal de eerste volgende maand de eindafrekening uitbetaald.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven