
Hoogbegaafd en weinig aansluiting (onderwijs)

woensdag 29 november 2023 om 11:16
Ik weet dat topics over hoogbegaafdheid niet altijd even soepel lopen, maar ik hoop op herkenning en adviezen.
Een paar jaar geleden heb ik de stap genomen om vanuit een baan in het wetenschappelijk onderzoek om te scholen naar het basisonderwijs. Ik sta nu met veel plezier voor de klas, maar merk dat het contact met collega's regelmatig niet soepel loopt.
Ik ben hoogbegaafd en ik analyseer veel, maar ik ben ook wel een piekeraar. Veel van mijn collega's zijn doeners. Het zou elkaar mooi aan kunnen vullen wellicht, maar ik voel dat ik mensen op de zenuwen werk. Als ik iets signaleer (dat een methodiek niet evidence-based is en weinig op lijkt te brengen, dat een leerling onder- of overvraagd wordt of niet lekker in zijn vel lijkt te zitten oid) krijg ik bijvoorbeeld vaak terug dat het wel meevalt, dat we nu eenmaal niet overal iets mee kunnen of dat ik gewoon wat strenger moet zijn. Vaak blijkt er dan achteraf weldegelijk meer te spelen of iets mis te lopen.
Nu krijg ik door bovenstaande steeds minder plezier in mijn werk. Het maakt me onzeker en gefrustreerd, ik voel me vaak alleen staan en weinig gewaardeerd.
Hoe kan ik dicht bij mezelf blijven zonder over te komen als een vervelende zeur? Is dit herkenbaar voor iemand? (Al dan niet in een ander werkveld en om een andere reden?) Wat heb je toen gedaan?
PS het komt nu wellicht een beetje arrogant over, maar ik ben het vak nog aan het leren en heb daarom juist behoefte aan meer overleg en samenwerking. Lang niet alles wat ik signaleer weet ik ook al zelfstandig op te lossen namelijk.
Een paar jaar geleden heb ik de stap genomen om vanuit een baan in het wetenschappelijk onderzoek om te scholen naar het basisonderwijs. Ik sta nu met veel plezier voor de klas, maar merk dat het contact met collega's regelmatig niet soepel loopt.
Ik ben hoogbegaafd en ik analyseer veel, maar ik ben ook wel een piekeraar. Veel van mijn collega's zijn doeners. Het zou elkaar mooi aan kunnen vullen wellicht, maar ik voel dat ik mensen op de zenuwen werk. Als ik iets signaleer (dat een methodiek niet evidence-based is en weinig op lijkt te brengen, dat een leerling onder- of overvraagd wordt of niet lekker in zijn vel lijkt te zitten oid) krijg ik bijvoorbeeld vaak terug dat het wel meevalt, dat we nu eenmaal niet overal iets mee kunnen of dat ik gewoon wat strenger moet zijn. Vaak blijkt er dan achteraf weldegelijk meer te spelen of iets mis te lopen.
Nu krijg ik door bovenstaande steeds minder plezier in mijn werk. Het maakt me onzeker en gefrustreerd, ik voel me vaak alleen staan en weinig gewaardeerd.
Hoe kan ik dicht bij mezelf blijven zonder over te komen als een vervelende zeur? Is dit herkenbaar voor iemand? (Al dan niet in een ander werkveld en om een andere reden?) Wat heb je toen gedaan?
PS het komt nu wellicht een beetje arrogant over, maar ik ben het vak nog aan het leren en heb daarom juist behoefte aan meer overleg en samenwerking. Lang niet alles wat ik signaleer weet ik ook al zelfstandig op te lossen namelijk.
vrijdag 1 december 2023 om 09:49
Hier ga je jezelf misschien wel in herkennen:
“In de documentaire Utopie van Sofie start onderwijsspecialist Sofie Van de Waart-Govaert een klas op om hoogbegaafde kinderen onderwijs te bieden op hun eigen niveau. Voor de problemen waar zij tegenaan lopen is weinig aandacht in het schoolsysteem. Maar lukt het Sofie om de weerstand tegen haar manier van werken te overwinnen?
2Doc: Utopie van Sofie, donderdag 7 december om 22.15 uur op NPO 2.”
“In de documentaire Utopie van Sofie start onderwijsspecialist Sofie Van de Waart-Govaert een klas op om hoogbegaafde kinderen onderwijs te bieden op hun eigen niveau. Voor de problemen waar zij tegenaan lopen is weinig aandacht in het schoolsysteem. Maar lukt het Sofie om de weerstand tegen haar manier van werken te overwinnen?
2Doc: Utopie van Sofie, donderdag 7 december om 22.15 uur op NPO 2.”
vrijdag 1 december 2023 om 11:22
Misschien een idee om je te specialiseren? Ik heb zelf de Echa opleiding gedaan https://cbo-nijmegen.nl/echa-opleiding/
en ben nu coördinator hoogbegaafdheid op mijn school. Veel studiegenoten hebben een dergelijke functie of zijn gaan werken op een school met hb onderwijs of een eigen praktijk geopend.
en ben nu coördinator hoogbegaafdheid op mijn school. Veel studiegenoten hebben een dergelijke functie of zijn gaan werken op een school met hb onderwijs of een eigen praktijk geopend.

vrijdag 1 december 2023 om 11:30
Thanks!Petronella schreef: ↑01-12-2023 09:49Hier ga je jezelf misschien wel in herkennen:
“In de documentaire Utopie van Sofie start onderwijsspecialist Sofie Van de Waart-Govaert een klas op om hoogbegaafde kinderen onderwijs te bieden op hun eigen niveau. Voor de problemen waar zij tegenaan lopen is weinig aandacht in het schoolsysteem. Maar lukt het Sofie om de weerstand tegen haar manier van werken te overwinnen?
2Doc: Utopie van Sofie, donderdag 7 december om 22.15 uur op NPO 2.”

zaterdag 2 december 2023 om 09:29
Ik ga zeker kijken, dankjewel!Petronella schreef: ↑01-12-2023 09:49Hier ga je jezelf misschien wel in herkennen:
“In de documentaire Utopie van Sofie start onderwijsspecialist Sofie Van de Waart-Govaert een klas op om hoogbegaafde kinderen onderwijs te bieden op hun eigen niveau. Voor de problemen waar zij tegenaan lopen is weinig aandacht in het schoolsysteem. Maar lukt het Sofie om de weerstand tegen haar manier van werken te overwinnen?
2Doc: Utopie van Sofie, donderdag 7 december om 22.15 uur op NPO 2.”
NoPepsiPlease wat frustrerend zeg, dat er zo wordt gedacht. Misschien toch maar eens verder kijken als ik in rustiger vaarwater zit als ik dit allemaal zo lees...
zaterdag 2 december 2023 om 10:07
Dat zou ik wel doen. Als je niet op je plek zit kost dat zó veel energie. Dat is zonde.
Je lijkt me een topjuf!
En op den duur de ECHA-opleiding doen zou ik ook alleen maar toejuichen, het onderwijs heeft een groot gebrek aan leerkrachten met goede kennis van HB.
•

zaterdag 2 december 2023 om 10:10
Niet alleen kennis, maar ook het daadwerkelijk begrijpen van wat er nou in zo’n hoofd gebeurt. Daar liep mijn kind iig tegenaan en uiteindelijk uitgevallen.
zaterdag 2 december 2023 om 10:16
Dat klopt.
Daar denk ik twee dingen van:
- leerkrachten zeggen vaak geschoold te zijn en kennis te hebben, maar dan hebben ze een cursus gevolg van 1 tot 4 dagdelen. Dat is net genoeg om hopelijk te kunnen signaleren en wat basiskennis op te doen, meer ook niet.
- misschien kan je zo’n hoogbegaafd kinderbrein alleen echt goed volgen als je zelf hoogbegaafd bent?
Toevallig heeft mijn zoon een leerkracht die nét z’n tweedaagse cursus gevolgd heeft. En hij snapt helemaal NIKS van mijn zoon.
Gevolg; nu denkt school dat er wel heel wat mis moet zijn met mijn kind, want deze leraar is toch geschoold?
•

zaterdag 2 december 2023 om 10:33
Echt exact dit. Was binnen ons samenwerkingsverband niet te krijgen.Frizz schreef: ↑02-12-2023 10:16Dat klopt.
Daar denk ik twee dingen van:
- leerkrachten zeggen vaak geschoold te zijn en kennis te hebben, maar dan hebben ze een cursus gevolg van 1 tot 4 dagdelen. Dat is net genoeg om hopelijk te kunnen signaleren en wat basiskennis op te doen, meer ook niet.
- misschien kan je zo’n hoogbegaafd kinderbrein alleen echt goed volgen als je zelf hoogbegaafd bent?
Toevallig heeft mijn zoon een leerkracht die nét z’n tweedaagse cursus gevolgd heeft. En hij snapt helemaal NIKS van mijn zoon.
Gevolg; nu denkt school dat er wel heel wat mis moet zijn met mijn kind, want deze leraar is toch geschoold?
zaterdag 2 december 2023 om 10:43
De vorige leerkracht van m’n zoon zei van tevoren dat ze geen kennis had van HB, maar zeker bereid was te leren.
Ze bleek een lot uit de loterij. Nooit een cursus gedaan in deze richting, maar ze deed het helemaal vanzelf fantastisch en zoon ging als een speer. Ik verdenk haar ervan zelf HB te zijn.
Nu een zogezegd sensitieve leerkracht met opleiding en zoon zit thuis.
HB-leerkrachten in het onderwijs; die moeten echt gekoesterd worden.
•

zaterdag 2 december 2023 om 10:46
Frizz schreef: ↑02-12-2023 10:16Dat klopt.
Daar denk ik twee dingen van:
- leerkrachten zeggen vaak geschoold te zijn en kennis te hebben, maar dan hebben ze een cursus gevolg van 1 tot 4 dagdelen. Dat is net genoeg om hopelijk te kunnen signaleren en wat basiskennis op te doen, meer ook niet.
- misschien kan je zo’n hoogbegaafd kinderbrein alleen echt goed volgen als je zelf hoogbegaafd bent?
Toevallig heeft mijn zoon een leerkracht die nét z’n tweedaagse cursus gevolgd heeft. En hij snapt helemaal NIKS van mijn zoon.
Gevolg; nu denkt school dat er wel heel wat mis moet zijn met mijn kind, want deze leraar is toch geschoold?
Erkennen dat je het niet kunt volgen is voor sommigen al een hele stap.
Ik, gewoon gemiddeld IQ, heb met een hb kind gewerkt dat rekenen heel ingewikkeld vond. (Nog geen diagnose maar wel vermoeden) Door te zeggen dat ik anders dacht dan kind en de overeenkomsten en verschillen op te zoeken kwamen we nog best ver. Later kreeg kind meer gespecialiseerde hulp.
zaterdag 2 december 2023 om 10:49
Andersom schreef: ↑02-12-2023 10:46Erkennen dat je het niet kunt volgen is voor sommigen al een hele stap.
Ik, gewoon gemiddeld IQ, heb met een hb kind gewerkt dat rekenen heel ingewikkeld vond. (Nog geen diagnose maar wel vermoeden) Door te zeggen dat ik anders dacht dan kind en de overeenkomsten en verschillen op te zoeken kwamen we nog best ver. Later kreeg kind meer gespecialiseerde hulp.

Wat fijn! Ik denk trouwens dat je hartstikke gelijk hebt hoor. Ik zit nu een beetje teveel met eigen zoon in m’n hoofd, die werkt wel 10x ingewikkelder dan de gemiddelde hb’er.
•

zaterdag 2 december 2023 om 11:01
Maar best lastig als er op school geen tijd voor is. Ik werkte dan twee keer een half uur, één op één. Helaas genoeg scholen waar die tijd er helemaal niet is. De meeste tijd gaat vaak naar de zwakkeren omdat er gedacht wordt dat de rest het toch wel redt, en dat het helemaal niet zo erg is als de sterkere leerlingen niet alles op het hoogste niveau halen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 02-12-2023 11:09
0.40% gewijzigd

zaterdag 2 december 2023 om 11:06
Ik mag hopen van niet, want dan zou ik als ouder toch een probleem met mijn kind hebbenFrizz schreef: ↑02-12-2023 10:16Dat klopt.
Daar denk ik twee dingen van:
- leerkrachten zeggen vaak geschoold te zijn en kennis te hebben, maar dan hebben ze een cursus gevolg van 1 tot 4 dagdelen. Dat is net genoeg om hopelijk te kunnen signaleren en wat basiskennis op te doen, meer ook niet.
- misschien kan je zo’n hoogbegaafd kinderbrein alleen echt goed volgen als je zelf hoogbegaafd bent?
Toevallig heeft mijn zoon een leerkracht die nét z’n tweedaagse cursus gevolgd heeft. En hij snapt helemaal NIKS van mijn zoon.
Gevolg; nu denkt school dat er wel heel wat mis moet zijn met mijn kind, want deze leraar is toch geschoold?
Een open blik en het vermogen hebben jezelf te verplaatsen in een ander is belangrijk, want ook hoogbegaafde kinderen kunnen onderling enorm verschillen en een andere aanpak nodig hebben. Die van mij doet het erg goed op strenge en duidelijke regels en voorspelbaarheid bijvoorbeeld.

zaterdag 2 december 2023 om 18:04
Omdat ik zelf in het onderwijs zit wist ik na de hele testbatterij waar zoon doorheen is gehaald, dat het op een reguliere school ook onmogelijk passend is te maken.
Zoon is ook nog eens een onderpresteerder dus dan komt er schijnbaar ook een heel gedoe rondom ‘erin geloven’ ondanks zes testrapporten. Soms was het voor mij ook heel makkelijk te vinden waarom hij een laag cijfer scoorde.
Bij begrijpend lezen bijvoorbeeld, denken dat er serieus een juist antwoord op een vraag gevonden moet worden maar het gewenste antwoord in de gegeven tekst betrof achterhaalde informatie. Zoon schreef dan de juiste info op, dus fout. Heel simpel te verhelpen door hem destijds te zeggen wat zo’n testje eigenlijk test (wat wil de maker van de vraag horen) en hoe te maken. En hem in een ander kleurtje de juiste info eronder te laten schrijven (want als 7-jarige wilde hij die info wel kwijt). En toen ging hij van E-niveau ineens weer naar A-niveau.
Daarna twee jaar lang een gedeeltelijke ontheffing van de onderwijsplicht aangevraagd om twee dagdelen extern in een ‘plus klasje’ van een expert te zitten 35 km verderop om hem weer leerbaar te krijgen (en sociaal-emotioneel weer op de rit). Advies basisschool was vmbo-basis want ‘hij had een laag zelfbeeld en toonde geen initiatief’. Bijgesteld na de eindtoets (0 fouten) naar vmbo-kader/gemengd. Ik ben met alle info naar de enige ‘kleine’ middelbare vmbo-school in de regio gegaan en zij hebben hem na bestudering in de vmbo-theoretisch/havo klas geplaatst. Na de kerst mocht hij naar de havo/vwo school maar hij wilde niet. Is daar (havo/vwo school) halverwege de meeloopdag ook gewoon vertrokken zonder iemand iets te laten weten.
En nu zit hij met veel plezier (!!) dus op een ‘ouderwetse mavo’ en voert op leergebied geen moer uit. Maar hij heeft vrienden, er lopen docenten rond die hem bij voor- en achternaam kennen en de main attraction: de enorme moderne praktijklokalen met powertools (basis/kader). En hij mag, als hij de stof voor een periode in één week al af heeft en getoetst is, meehuppelen bij elektro-techniek. Kan hij ineens wel met kadaverdiscipline naar zo’n docent luisteren (anders einde deelname). In de herfstvakantie is hij zelfs ‘stage’ gaan lopen bij een cv-monteur (broer van de elektro-docent). Kon hij ineens wèl om 06.30 gewassen, aangekleed en met zelfgemaakt lunchpakket op tijd klaar staan om in dat werkbusje te stappen. Naast school zoeken we dan nog wat dingen voor hem (duikbrevetten, zweefvliegschool) om het een beetje uitdagend te houden.
Maar wat ben ik blij dat hij weer lekker in zijn vel zit. Dat ik niet meer half hysterisch naar huis moet scheuren of iedereen moet bellen als hij zijn telefoon niet opneemt omdat ik het ergste vrees.
Zoon is ook nog eens een onderpresteerder dus dan komt er schijnbaar ook een heel gedoe rondom ‘erin geloven’ ondanks zes testrapporten. Soms was het voor mij ook heel makkelijk te vinden waarom hij een laag cijfer scoorde.
Bij begrijpend lezen bijvoorbeeld, denken dat er serieus een juist antwoord op een vraag gevonden moet worden maar het gewenste antwoord in de gegeven tekst betrof achterhaalde informatie. Zoon schreef dan de juiste info op, dus fout. Heel simpel te verhelpen door hem destijds te zeggen wat zo’n testje eigenlijk test (wat wil de maker van de vraag horen) en hoe te maken. En hem in een ander kleurtje de juiste info eronder te laten schrijven (want als 7-jarige wilde hij die info wel kwijt). En toen ging hij van E-niveau ineens weer naar A-niveau.
Daarna twee jaar lang een gedeeltelijke ontheffing van de onderwijsplicht aangevraagd om twee dagdelen extern in een ‘plus klasje’ van een expert te zitten 35 km verderop om hem weer leerbaar te krijgen (en sociaal-emotioneel weer op de rit). Advies basisschool was vmbo-basis want ‘hij had een laag zelfbeeld en toonde geen initiatief’. Bijgesteld na de eindtoets (0 fouten) naar vmbo-kader/gemengd. Ik ben met alle info naar de enige ‘kleine’ middelbare vmbo-school in de regio gegaan en zij hebben hem na bestudering in de vmbo-theoretisch/havo klas geplaatst. Na de kerst mocht hij naar de havo/vwo school maar hij wilde niet. Is daar (havo/vwo school) halverwege de meeloopdag ook gewoon vertrokken zonder iemand iets te laten weten.
En nu zit hij met veel plezier (!!) dus op een ‘ouderwetse mavo’ en voert op leergebied geen moer uit. Maar hij heeft vrienden, er lopen docenten rond die hem bij voor- en achternaam kennen en de main attraction: de enorme moderne praktijklokalen met powertools (basis/kader). En hij mag, als hij de stof voor een periode in één week al af heeft en getoetst is, meehuppelen bij elektro-techniek. Kan hij ineens wel met kadaverdiscipline naar zo’n docent luisteren (anders einde deelname). In de herfstvakantie is hij zelfs ‘stage’ gaan lopen bij een cv-monteur (broer van de elektro-docent). Kon hij ineens wèl om 06.30 gewassen, aangekleed en met zelfgemaakt lunchpakket op tijd klaar staan om in dat werkbusje te stappen. Naast school zoeken we dan nog wat dingen voor hem (duikbrevetten, zweefvliegschool) om het een beetje uitdagend te houden.
Maar wat ben ik blij dat hij weer lekker in zijn vel zit. Dat ik niet meer half hysterisch naar huis moet scheuren of iedereen moet bellen als hij zijn telefoon niet opneemt omdat ik het ergste vrees.

zaterdag 2 december 2023 om 18:06
Wat tragisch. Ik vind mezelf als leerkracht juist helemaal niet geschoold op deze gebieden. Niet in Hb. Niet in adhd. Niet in dyscalculie.Frizz schreef: ↑02-12-2023 10:16Dat klopt.
Daar denk ik twee dingen van:
- leerkrachten zeggen vaak geschoold te zijn en kennis te hebben, maar dan hebben ze een cursus gevolg van 1 tot 4 dagdelen. Dat is net genoeg om hopelijk te kunnen signaleren en wat basiskennis op te doen, meer ook niet.
- misschien kan je zo’n hoogbegaafd kinderbrein alleen echt goed volgen als je zelf hoogbegaafd bent?
Toevallig heeft mijn zoon een leerkracht die nét z’n tweedaagse cursus gevolgd heeft. En hij snapt helemaal NIKS van mijn zoon.
Gevolg; nu denkt school dat er wel heel wat mis moet zijn met mijn kind, want deze leraar is toch geschoold?
Op de PABO komen die termen een paar keer voorbij. Ik heb hier (12 jaar geleden) nooit echt les over gehad. Je krijgt tijdens studiedagen eens een dag over hoogbegaafdheid. Het zou nogal arrogant zijn om dan te denken dat je het allemaal wel weet. Onze HB-specialist heeft een opleiding van 2 jaar gedaan. En natuurlijk lees ik in mijn vrije tijd boeken om me bij te scholen. Maar het gevoel blijft dat ik nergens voldoende vanaf weet.
Ik heb nu een HB-leerling in de klas. En dat vind ik echt lastig. Ik compact, verrijk en zet de Taxonomie van Bloom in voor hogere orde denkopdrachten. Soms met succes. Soms sla ik de plank mis. Kind en moeder waarderen mijn inzet maar ik kan niet altijd aan zijn behoefte voldoen. Kind gaat 1 x per week naar het plusklasje. Dat vindt hij heerlijk. Verder moet ik hem echt regelmatig teleurstellen.
Wij hebben Rekenen XL als verrijkingswerk voor rekenen.
Binair rekenen is daar bijvoorbeeld een onderdeel van. Dan moet ik eerst uitvogelen hoe dat binaire stelsel werkt. Vervolgens gaat hij hier mee vermenigvuldigen. En meer.
Call me stupid, maar ik kan niet terplekke als hij het nodig heeft antwoord geven op zijn vragen hierover. Ik voel me dan dus die domme juf die dergelijke dingen zelf niet direct snapt. Ik moet daar na schooltijd echt voor gaan zitten. Daar heb ik niet altijd tijd voor.
Elke bladzijde vooraf bestuderen is helemaal niet te doen. Want er is ook nog een lesprogramma voor 27 andere kinderen, waarin op verschillende niveaus gedifferentieerd moet worden.
Ik ben echt heel benieuwd hoe andere collega's dit doen. En wat je als ouder en kind nodig hebt van de leerkracht. Ik vind het mijn taak om tegemoet te komen aan de leerbehoefte van elke leerling. In de praktijk merk ik dat ik met name bij hoogbegaafde leerlingen tekort schiet. Ik lees dit ook zo vaak op fora terug. Op het hb-forum lees ik ook regelmatig over thuiszitters. Hier nu ook. Wat hebben we nodig om dit te voorkomen?


zaterdag 2 december 2023 om 20:58
Dat is ook heel lastig. Ik kan hier wel neerschrijven wat mijn kind op het PO nodig had (uitdaging, naar kunnen beoordeeld worden, strenge regels, voorspelbaarheid en rust (want al druk genoeg van zichzelf)), maar dat zal voor een ander kind weer totaal anders zijn (sterker nog, mijn andere kind heeft ook andere dingen nodig).NoPepsiPlease schreef: ↑02-12-2023 18:06Wat tragisch. Ik vind mezelf als leerkracht juist helemaal niet geschoold op deze gebieden. Niet in Hb. Niet in adhd. Niet in dyscalculie.
Op de PABO komen die termen een paar keer voorbij. Ik heb hier (12 jaar geleden) nooit echt les over gehad. Je krijgt tijdens studiedagen eens een dag over hoogbegaafdheid. Het zou nogal arrogant zijn om dan te denken dat je het allemaal wel weet. Onze HB-specialist heeft een opleiding van 2 jaar gedaan. En natuurlijk lees ik in mijn vrije tijd boeken om me bij te scholen. Maar het gevoel blijft dat ik nergens voldoende vanaf weet.
Ik heb nu een HB-leerling in de klas. En dat vind ik echt lastig. Ik compact, verrijk en zet de Taxonomie van Bloom in voor hogere orde denkopdrachten. Soms met succes. Soms sla ik de plank mis. Kind en moeder waarderen mijn inzet maar ik kan niet altijd aan zijn behoefte voldoen. Kind gaat 1 x per week naar het plusklasje. Dat vindt hij heerlijk. Verder moet ik hem echt regelmatig teleurstellen.
Wij hebben Rekenen XL als verrijkingswerk voor rekenen.
Binair rekenen is daar bijvoorbeeld een onderdeel van. Dan moet ik eerst uitvogelen hoe dat binaire stelsel werkt. Vervolgens gaat hij hier mee vermenigvuldigen. En meer.
Call me stupid, maar ik kan niet terplekke als hij het nodig heeft antwoord geven op zijn vragen hierover. Ik voel me dan dus die domme juf die dergelijke dingen zelf niet direct snapt. Ik moet daar na schooltijd echt voor gaan zitten. Daar heb ik niet altijd tijd voor.
Elke bladzijde vooraf bestuderen is helemaal niet te doen. Want er is ook nog een lesprogramma voor 27 andere kinderen, waarin op verschillende niveaus gedifferentieerd moet worden.
Ik ben echt heel benieuwd hoe andere collega's dit doen. En wat je als ouder en kind nodig hebt van de leerkracht. Ik vind het mijn taak om tegemoet te komen aan de leerbehoefte van elke leerling. In de praktijk merk ik dat ik met name bij hoogbegaafde leerlingen tekort schiet. Ik lees dit ook zo vaak op fora terug. Op het hb-forum lees ik ook regelmatig over thuiszitters. Hier nu ook. Wat hebben we nodig om dit te voorkomen?
Het hoogbegaafde kind bestaat niet, al doet men het zo soms voorkomen en ieder kind heeft wat anders nodig.
Belangrijk is dat het kind uitgedaagd wordt en moet oefenen in zaken waarin het kan verbeteren (en dus niet wegkomt met vrijblijvendheid en minimale inspanning). Want zo gaat het helaas vaak met extra uitdaging: de leerling loopt ergens tegenaan, gooit zijn kont tegen de krib en het hoeft niet afgemaakt te worden. Of maakt zich er met een Jantje van Leiden vanaf en krijgt dan een goede beoordeling, want oh wat knap.
Mijn jongste heeft met in NL op school gezeten, maar ik schrik mij nu in de brugklas kapot van bepaalde vaardigheden, zoals goed, overzichtelijk en leesbaar sommen in een schrift maken, dat moet ik hem leren.
Maar ik zou het als leerkracht ook niet altijd weten. Sommige ouders hebben ook en aversie tegen school en dan kun je het amper goed doen als leerkracht (ook meegemaakt dat ouders in nabijheid van hun kinderen de leerkracht gingen afvallen, tja, dan sta je 3-0 achter)
zaterdag 2 december 2023 om 22:31
NoPepsiPlease schreef: ↑02-12-2023 18:06
Ik ben echt heel benieuwd hoe andere collega's dit doen. En wat je als ouder en kind nodig hebt van de leerkracht. Ik vind het mijn taak om tegemoet te komen aan de leerbehoefte van elke leerling. In de praktijk merk ik dat ik met name bij hoogbegaafde leerlingen tekort schiet. Ik lees dit ook zo vaak op fora terug. Op het hb-forum lees ik ook regelmatig over thuiszitters. Hier nu ook. Wat hebben we nodig om dit te voorkomen?
We hebben een ander onderwijssysteem nodig. Mijn zoon deed het vorig jaar goed op de project-dagen die zijn (reguliere) school had geïntroduceerd; de zaakvakken kwamen in de vorm van thema’s aan bod, waarbij kinderen zelf bepaalden wat hun eigen doelen waren. Ik dit thema. Er zijn scholen die geheel op die manier werken.
En nog een antwoord op je vraag; deze docu;
https://nivoz.nl/nl/documentaire-school ... der-kracht
•
zaterdag 2 december 2023 om 22:34
Jeetje wat FIJN! Heerlijk dat hij een plek heeft gevonden die bij hem past!
•

zaterdag 2 december 2023 om 22:47
Voor mijn ene kind werkt dit goed, voor het andere kind niet. Ik weet dat project-based learning vaak aangeraden wordt, maar ik ben er ook van overtuigd dat het niet voor alle leerlingen werkt. Het lastige is dat je vaak van te voren niet weet welk onderwijsconcept goed bij je kind past (van te voren zou ik verwacht hebben dat het goed zou werken bij mijn kind, maar in de praktijk bleek het geen match).Frizz schreef: ↑02-12-2023 22:31We hebben een ander onderwijssysteem nodig. Mijn zoon deed het vorig jaar goed op de project-dagen die zijn (reguliere) school had geïntroduceerd; de zaakvakken kwamen in de vorm van thema’s aan bod, waarbij kinderen zelf bepaalden wat hun eigen doelen waren. Ik dit thema. Er zijn scholen die geheel op die manier werken.
En nog een antwoord op je vraag; deze docu;
https://nivoz.nl/nl/documentaire-school ... der-kracht
Eigenlijk zou je van te voren bij ieder kind moeten kunnen onderzoeken welke leerstijl bij een kind past en op basis daarvan voor een bepaald onderwijsconcept kunnen kiezen. Helaas zal het in de praktijk vast niet zo makkelijk werken als ik het hier schrijf (hoe onderzoek je dit? Kan een leerstijl ook veranderen? Is een passend onderwijsconcept ook effectief?).
zaterdag 2 december 2023 om 23:00
Ja. Maar er zijn nog zoveel meer factoren van invloed. Met alleen een bepaald concept ben je er nog niet, de rest van de context moet ook kloppen.
Mijn zoon ging wennen op een school waar ze zo ongeveer de hele dag vanuit een dergelijk concept werken. Ik denk dat dat goed bij hem had gepast, maar het betekende óók dat de klassen continu gehusseld werden, evenals de leerkrachten. Veeeeeeel te onrustig.
En ook zo’n concept staat of valt bij de leerkracht. En er zijn kinderen die ervan stilvallen, die missen eerst het duidelijke kader. Die hebben (wat) unschooling nodig voordat ze ontdekken wat ze zélf willen.
Mijn zoon ging wennen op een school waar ze zo ongeveer de hele dag vanuit een dergelijk concept werken. Ik denk dat dat goed bij hem had gepast, maar het betekende óók dat de klassen continu gehusseld werden, evenals de leerkrachten. Veeeeeeel te onrustig.
En ook zo’n concept staat of valt bij de leerkracht. En er zijn kinderen die ervan stilvallen, die missen eerst het duidelijke kader. Die hebben (wat) unschooling nodig voordat ze ontdekken wat ze zélf willen.
•

zondag 3 december 2023 om 00:27
En daarnaast niet ieder slim en/of hoogbegaafd kind leert graag topdown.Frizz schreef: ↑02-12-2023 23:00Ja. Maar er zijn nog zoveel meer factoren van invloed. Met alleen een bepaald concept ben je er nog niet, de rest van de context moet ook kloppen.
Mijn zoon ging wennen op een school waar ze zo ongeveer de hele dag vanuit een dergelijk concept werken. Ik denk dat dat goed bij hem had gepast, maar het betekende óók dat de klassen continu gehusseld werden, evenals de leerkrachten. Veeeeeeel te onrustig.
En ook zo’n concept staat of valt bij de leerkracht. En er zijn kinderen die ervan stilvallen, die missen eerst het duidelijke kader. Die hebben (wat) unschooling nodig voordat ze ontdekken wat ze zélf willen.
En bijna alle kinderen vinden proefjes of leuke projectjes leuk. Maar leren ze er voldoende (effectief) van? En hoe meet je dit? Daagt een leerling zichzelf voldoende uit?
Ik denk dat het voor een deel van de leerlingen echt heel goed werkt (maar dan veelal in groepen van beperkte en niet al te veel wisselende samenstelling en nog wat andere voorwaarden).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in