Een jongen?!

11-07-2009 23:28 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
De zoon van een vriendin van mij speelde graag met poppen, en zijn zusje ook wel met zijn autootjes.

De jongen is goed op school en leert graag. In tegenstelling tot zijn vriendjes houdt hij van koken, schilderen en muziek. Toen mijn vriendin hem vroeg wat hij later wilde worden, zei hij: docent bij kleuters, of broeder (in een ziekenhuis).

Zijn ouders zijn twee lesbische moeders, het kind is verwekt met donorzaad van een bevriend homo-echtpaar.

Ouders van schoolvriendjes beweren dat de jongen niet helemaal normaal is, of het ueberhaupt wel een echte jongen is. Maar ook: of hij soms homo is, net als zijn vader. Of dat het komt door de opvoeding van zijn lesbische moeders.

Wat vinden jullie ervan?

De jongen uit de OP

Totaal aantal stemmen: 104

is normaal (1%)
is homo (1%)
is niet normaal (oorzaak ligt bij moeders) (1%)
is niet normaal (oorzaak ligt bij vaders) Geen stemmen
is niet normaal (andere oorzaak) Geen stemmen
zeur niet, laat het kind toch gewoon zichzelf zijn en worden (97%)
quote:Thyra schreef op 12 juli 2009 @ 00:26:

Starshine, hoe kan een kind van 2/3/4 in vredesnaam weten dat een jongen geen roze 'hoort' te dragen? Wie heeft hem dat vertelt?

lezen, thyra. Toen hij 2 was vond hij K3 stom, want voor meisjes (logisch, want het zijn meisjes en je ziet ook vrijwel alleen meisjes bij hun op tv) en nu hij 6 is vindt hij roze typisch voor meisjes (logisch want alle meisjes uit zijn klas dragen roze).

Dus, daar komt dat werledbeeld ook grotendeels vandaan. Hij ziet die dingen, slaat dat op en handelt ernaar. Dat doen we toch allemaal?
Snap ik Fleur.

Snap ik niet Starshine.

Ik heb een 3 jarige in huis, en die heb ik werkelijk nog nooit kunnen betrappen op 'dat is voor jongens' of zelfs maar op 'dat is stom'. Nu ze bijna 3,5 is snapt ze dat piemels iets voor jongens zijn en dat meisjes die niet hebben, maar ze verbindt daar verder geen conclusies aan. Dat een kind met 2 weet dat iets 'voor meisjes' is vind ik opvallend. Meer niet.

Mag hoor, maar ik vraag me af of je er dan zo blanco instaat als je wilt doen geloven.
Mijn dochter snapt er helemaal niks van. Als we samen de was opvouwen, dan vraag ik soms bij elk kledingstuk van wie het is. Ze denkt van de meeste jurken dat ze van haar vader zijn.

Kan ook zijn dat ik es met hem moet gaan praten. Dat kan ook.
Mijn zoon wil graag iedere dag lippenstift op.

Houdt van verkleden.

Wil later graag op ballet

Vind spiderman vet!

Speelt wel met Dino's maar die komen dan bij elkaar op de thee.

Vind zichzelf mooi als hij speldjes in zijn haar heeft.

Wil ook zijn benen scheren net als mama.

Wil ook zijn gezicht scheren net als papa.

Kijkt graag naar Dora,Tinkerbel en K3.

Kijkt ook graag naar Pokemon,Kung fu panda en Cars.

Loopt graag met een poppenwagen rond als hij bij meisjes op bezoek is.

Loopt graag met een zwaard rond als hij piraatje speelt.

Wil een stoere boxershort aan net als Papa.

Wil een BH aan net als mama.

Hij vindt dat hij heel goed kan dansen

Hij vindt dat hij heel goed kan boksen

Hij wil later kapper worden of voetballer

Wat is er mis met mijn kind?

Heeft hij identiteitscrisis??

Is hij een Hom-bie? een Heteromo?

Help!!!
Dat noemen ze nou een metroman Iry
Iry, jouw kind is echt reddeloos verloren. Daar is het jongetje uit de openingspost heilig bij.
solomio wijzigde dit bericht op 12-07-2009 00:41
Reden: smiley toegevoegd, voordat iemand denkt dat ik het meen
% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Dat mag je je afvragen. Misschien komt het omdat elk kind anders is, met andere interesses, voorkeuren en karakters. Misschien was mijn zoon zich eerder bewust van dergelijke verschillen dan jouw kinderen.

Ik zei alleen dat ik begrijp dat basisschoolkinderen een jongen die heel veel met poppen speelt en weinig belangstelling toont voor de spelletjes die de jongens met elkaar spelen, raar vinden.

Tja, en als je rolbevestigende ideeën helemaal wilt uitbannen, doe dan je tv, boeken, speelgoed etc maar helemaal de deur uit.

(er zijn hier btw experimenten mee geweest. Zoek maar eens na en zie of het iets uitmaakte)
Oh nee....kan ik er echt niets meer aan doen Solo?

O wacht,ja natuurlijk!!! een Metroman!!

Thanks Thyra.
Nu snap ik waarom er altijd hordes meisjes om mij heen staan na schooltijd om te vragen of ze bij zoon mogen spelen.

De metroman is kennelijk nog steeds gewild.
Starshine, eigen voorkeuren en dergelijke snap ik. Maar dat is 'Dora is stom'. Dat kan, dat mag.

Maar 'Dora is stom want dat is voor meisjes' is een ander verhaal. Dat houdt in dat een kind weet dat Dora hoe dan ook nooit leuk kan zijn wánt het is voor meisjes en wat voor meisjes is is stom. Dat is zo'n pakket aan vooroordelen en hokjesdenken, dat heeft een peuter echt niet bij zijn geboorte meegekregen.
gelukkig zijn jouw kinderen verschoont van elk soort hokjesdenken, begrijp ik.
quote:Starshine schreef op 12 juli 2009 @ 00:47:

gelukkig zijn jouw kinderen verschoont van elk soort hokjesdenken, begrijp ik.Ik probeer de mijne iig bewust te maken van hun hokjesdenken.

David Dunning
Wat ik dus wou zeggen was dit (voor de 3de keer):

Ik begrijp dat een basisschoolkind een jongen die met poppen speelt afwijst of op z'n minst vreemd aankijkt. Dit komt omdat de hele maatschappij ondanks de vrouwenemancipatie nog steeds doordrenkt is van rollenpatronen.

Ook al benadruk je het niet in je eigen opvoeding, toch krijgen ze het mee van tv, leesboekjes, de opvang, school, opa & oma, de buren, de kinderen op straat.

Nu ga ik naar bed, want deze homofobe, in het rollenpatroon vastgegroeide moeder, gaat morgen gewoon werken en laat papa op de kindjes 'passen'.
quote:Solomio schreef op 12 juli 2009 @ 00:49:

[...]

Ik probeer de mijne iig bewust te maken van hun hokjesdenken.

toch nog even.

Dat doe ik ook, maar ik lees dus net hier dat als ik tegen mijn zoon zeg dat jongens ook roze kunnen dragen (als hij dat afwijst) ik het ongewone ervan juist benadruk.

Vertel eens wat ik dan moet zeggen in dat geval?
Raad eens wat mijn kinderen zijn, ik zal ze op willekeurige volgorde beschrijven om het moeilijker maken:

1.

Houdt van tekenen

houdt van zingen en dansen

houdt van toneelspelen

houdt van boeken

houdt van rennen

houdt van fietsen

houdt van computeren

speelt met auto's

speelt met knuffels en poppen

speelt met de houten trein

speelt met little people waar het eigenlijk te 'groot' voor is

speelt met lego en playmobil

speelt eigenlijk overal mee want ziet overal wel iets in, heeft dan ook een enorme fantasie

verkleed zich graag

houdt enorm van rollenspellen

houdt van slakken, wormen en andere beestjes zoeken

dol op dino's

is een echt binnenkind, hoewel het zich buiten ook goed kan vermaken gaat het niet snel uit zichzelf naar buiten

houdt niet van vieze handen

is dit een jongen of een meisje en is het hetero of homo, wat denken jullie?

2.

houdt van dansen

houdt van gymnastieken en bewegen

klimt graag overal op en in

houdt erg van tekenen en knutselen

houdt erg van verkleden

houdt van fietsen en er op uit gaan met mama

speelt met auto's

speelt met de houten trein

speelt met playmobil en lego

speelt met knuffels

is te ongeduldig voor boeken, tenzij met veel plaatjes

is ook te ongeduldig voor computeren

kleed graag poppen uit en smijt ze dan in de hoek

kleed soms ook graag poppen mooi aan

houdt van smeren en zich vies maken

houdt van zingen maar zingt vals

houdt van slakken, wormen en andere beestjes zoeken

speelt graag in de zandbak

is dol op paarden en honden

is een echt buitenkind

houdt niet van luisteren

is dit een jongen of een meisje en is het hetero of homo, wat denken jullie?

3.

doet alles van nummer 1 en 2 na, maar geniet buiten het meest.

4.

speelt graag in de box en is dol op mama
Whatever, I do what I want
quote:Starshine schreef op 12 juli 2009 @ 00:55:

[...]

toch nog even.

Dat doe ik ook, maar ik lees dus net hier dat als ik tegen mijn zoon zeg dat jongens ook roze kunnen dragen (als hij dat afwijst) ik het ongewone ervan juist benadruk.

Vertel eens wat ik dan moet zeggen in dat geval?

Starshine, in je eerste post beweer je min of meer dat kinderen dat soort vooroordelen gewoon hebben, geen idee waar vandaan. Daar reageerde ik op.

Overigens, als mijn kinderen zeggen dat roze niet voor jongens is, krijgen ze een iets andere reactie dan dat 'roze ook best kan'. Hier krijgen ze op hun kop, dat ze het durven om zo'n achterlijk vooroordeel uit te spreken. En dat ik ze zo toch niet opgevoed heb. Zijn ze helemaal van de pot gerukt.

David Dunning
quote:Starshine schreef op 12 juli 2009 @ 00:02:

Op het gevaar af om niet populair te worden, begrijp ik wel dat andere kinderen de jongen als 'raar' en 'niet normaal' beoordelen. Hoe ruimdenkend ik zelf ook ben over homoseksuelen (m/v) toch roept mijn zoontje 'dat is voor MEISJES!!' als er iets roze voorbij komt. Hij wil niet met poppen spelen (ook al zijn er zat in huis van dochter) en hij vindt het raar als een jongetje uit zijn klas zegt dat hij naar Dora kijkt.

Dat wereldbeeld ligt dus niet geheel aan de ouders maar aan...(ja wat eigenlijk).Die zin dus.

David Dunning
He Crini,

Geef kind nummer 1 eens terug!!

Dat is mijn zoon!!
jij wou em toch niet meer?

Maar je had het goed geraden, 't is inderdaad een jongen. En, homo of hetero?
Whatever, I do what I want
Gannats, wat dacht je? "Het is zaterdagavond, ik verveel me de tering en ga even een rel opzetten op het viva-forum met een contrversieel onderwerp?"

Mijn two cents:

- Dit topic is nep

- Dit topic heeft lang niet dezelfde rel-potentie als het thuisblijfmoeders topic van vandaag (dus ik geef een zesje voor de moeite, maar echt rellen wordt het niet)

En tenslotte, het is gewoon een jongetje. Zolang hij met plezier naar school gaat en leuk functioneerd, lijkt mij er niks aan de hand te te zijn.
Ik vind dat speculeren over de sexuele geaardheid van een kind op een leeftijd dat kinderen totaal niet bezig zijn met sexualiteit/relaties/etc te idioot voor woorden.

TO: als ouders op het schoolplein dit soort opmerkingen (is het überhaupt een echte jongen? is hij homo?) zouden maken in mijn bijzijn, zou ik zeggen dat ze niet helemaal goed bij hun hoofd zijn, en zou ik serieus overwegen mijn eigen kind niet meer bij dat soort roddel-zieke, generaliserende en hokjesdenkende mensen te laten spelen.

Deze optie stond helaas niet in je poll.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Starshine, mijn man was met mijn 5-jarige zoon bij de Blokker. Zoon spotte een roze make-up doos en riep hard: Iiiieuw, dat is voor meisjes (idd kleuterschool/NSO-conditionering). Mijn man zei: waarom iieuw, dat is toch eigenlijk een heel leuk ding? Zoon (hoopvol): mag ik hem hebben? Nou, dat mocht, en raad eens waar hij en zijn stoere vrienden heel vaak mee spelen? Met de roze schminkdoos! Blijkbaar had hij 'toestemming' van zijn vader nodig om het ok te vinden. Ben benieuwd of het net zo veel effect had gehad als ik het had gezegd.

Vaders spelen hier een belangrijke rol in, denk ik.
quote:Broedkippetje schreef op 12 juli 2009 @ 09:57:

TO: als ouders op het schoolplein dit soort opmerkingen (is het überhaupt een echte jongen? is hij homo?) zouden maken in mijn bijzijn, zou ik zeggen dat ze niet helemaal goed bij hun hoofd zijn, en zou ik serieus overwegen mijn eigen kind niet meer bij dat soort roddel-zieke, generaliserende en hokjesdenkende mensen te laten spelen.

Deze optie stond helaas niet in je poll.Dit soort opmerkingen heb ik serieus gekregen over mijn oudste. Vandaar dat ik er echt van overgtuigd ben dat heel veel kinderen dat al heel jong aangeleerd krijgen.

David Dunning
Solomio: hoe heb je gereageerd op dit soort opmerkingen, als ik vragen mag?

Het lijkt mij persoonlijk namelijk héél moeilijk om mijn communicatievaardigheden dan nog boven tafel te halen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Mijn jongste roept vol afschuw dat 'ie nóóit verliefd wordt op meisjes maar wel op álle jongens. Dás pas een homo!

Alhoewel hij "van alle kleuren houdt behalve roze". Een homo met identiteitscrisis. Nog erger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven