Een jongen?!

11-07-2009 23:28 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
De zoon van een vriendin van mij speelde graag met poppen, en zijn zusje ook wel met zijn autootjes.

De jongen is goed op school en leert graag. In tegenstelling tot zijn vriendjes houdt hij van koken, schilderen en muziek. Toen mijn vriendin hem vroeg wat hij later wilde worden, zei hij: docent bij kleuters, of broeder (in een ziekenhuis).

Zijn ouders zijn twee lesbische moeders, het kind is verwekt met donorzaad van een bevriend homo-echtpaar.

Ouders van schoolvriendjes beweren dat de jongen niet helemaal normaal is, of het ueberhaupt wel een echte jongen is. Maar ook: of hij soms homo is, net als zijn vader. Of dat het komt door de opvoeding van zijn lesbische moeders.

Wat vinden jullie ervan?

De jongen uit de OP

Totaal aantal stemmen: 104

is normaal (1%)
is homo (1%)
is niet normaal (oorzaak ligt bij moeders) (1%)
is niet normaal (oorzaak ligt bij vaders) Geen stemmen
is niet normaal (andere oorzaak) Geen stemmen
zeur niet, laat het kind toch gewoon zichzelf zijn en worden (97%)
quote:MissMara schreef op 12 juli 2009 @ 10:16:

Starshine, mijn man was met mijn 5-jarige zoon bij de Blokker. Zoon spotte een roze make-up doos en riep hard: Iiiieuw, dat is voor meisjes (idd kleuterschool/NSO-conditionering). Mijn man zei: waarom iieuw, dat is toch eigenlijk een heel leuk ding? Zoon (hoopvol): mag ik hem hebben? Nou, dat mocht, en raad eens waar hij en zijn stoere vrienden heel vaak mee spelen? Met de roze schminkdoos! Blijkbaar had hij 'toestemming' van zijn vader nodig om het ok te vinden. Ben benieuwd of het net zo veel effect had gehad als ik het had gezegd.

Vaders spelen hier een belangrijke rol in, denk ik.

Nou? Dat is dan toch in feite hetzelfde als ik tegen hem zeg dat jongens ook met poppen kunnen spelen als ze dat willen, dat dat niet gek is? Dat papa toevallig niet altijd aanwezig is op die momenten doet er niks aan af. Ik vind dat mijn zoon mijn mening net zo belangrijk moet vinden als die van zijn vader.

Ik vind trouwens dat sommige ruimdenkende mensen erg homofoob reageren. Waarom zou iemand niet mogen zeggen dat hij/zij wel iets homoseksueels in je kind ziet? Valt voor mij in dezelfde categorie als een kind dat prachtige zandkastelen bouwt alvast een carriere als architect in maag spiltsen. Maw, pure speculatie op niks gebaseerd, ik zou er hartelijk om lachen en m'n schouders ophalen. Als je er zo boos om wordt, lijkt het wel dat je het inderdaad erg vindt als je zoon homo/dochter lesbisch is.

Nou, ik ga werken, in de hoop dat ik zo wat roldoorbrekende ideeën in de kids pomp.
quote:Starshine schreef op 12 juli 2009 @ 10:48:

[...]

Nou? Dat is dan toch in feite hetzelfde als ik tegen hem zeg dat jongens ook met poppen kunnen spelen als ze dat willen, dat dat niet gek is? Dat papa toevallig niet altijd aanwezig is op die momenten doet er niks aan af. Ik vind dat mijn zoon mijn mening net zo belangrijk moet vinden als die van zijn vader.

Nee, volgens mij is dat verschillend. In het ene geval zeg je in feite dat poppen voor meisjes zijn, maar dat jongens daar ook mee kunnen spelen (impliceert dat het een uitzondering is die getolereerd wordt); in het tweede geval wordt het speelgoed zelf 'goedgekeurd' en daardoor genderneutraal (of sekseloos) verklaard. Ik zie daar wel een verschil tussen.
En voor werkende moeder scoor je natuurlijk weer heel veel punten!
quote:Starshine schreef op 12 juli 2009 @ 10:48:

[...]

Ik vind trouwens dat sommige ruimdenkende mensen erg homofoob reageren. Waarom zou iemand niet mogen zeggen dat hij/zij wel iets homoseksueels in je kind ziet? Valt voor mij in dezelfde categorie als een kind dat prachtige zandkastelen bouwt alvast een carriere als architect in maag spiltsen. Maw, pure speculatie op niks gebaseerd, ik zou er hartelijk om lachen en m'n schouders ophalen.

Hoho, in het voorbeeld van TO wordt niet alleen gezegd dat hij misschien 'homo' is, maar wordt er bovendien een waardeoordeel aan gekoppeld in de zin van 'niet normaal' en 'is het wel een echte jongen'. Dáár reageren mensen nogal fel op, ik lees hier nergens homofobe reacties en neem aanstoot aan jouw suggestie daarover.

Daarnaast: het is gewoon echt onzin om te speculeren over iemands sexuele geaardheid op deze leeftijd, en ik vind het heel raar als mensen de behoefte voelen dat wel te doen. Als het daar bij blijft, zou ik er ook mijn schouders over ophalen, maar als het gaat zoals TO het beschrijft zou ik er erg boos van worden.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ergens snap ik de op wel, in die zin dat we dit ons bij mijn neefje ook wel eens afgevraagd hebben toen hij 2,3,4,5 etc was. Of hij homo was dan. Want mijn neefje was ook zo'n jongetje dat het liefst de hele dag in roze prinsessenjurken liep en heel hard moest huilen toen hij geen pocahontas-barbie kreeg van sinterklaas.

En ja, mijn neefje blijkt uiteindelijk homo te zijn. En ja, toen hij daarvoor uitkwam zeiden de meeste mensen 'ja, dat verbaast me niet'. Maar dat neemt niet weg dat het wel gewoon een jongen was, met óók jongensvriendjes, en dat het ons echt geen fuck uitmaakte en juist wel leuk vonden dat hij met onze meisjesdingen mee deed.

Ik snap nog steeds niet zo goed wat nou de bedoeling is van dit topic
Wat ik ervan vind? Dat jij een sneutje bent.
quote:Thyra schreef op 11 juli 2009 @ 23:57:

Met die van mij komt het ook nooit goed....

Hij heeft een voorkeur voor knipjes in zijn haar, en dan het liefst met glitters, zijn lievelingsspelletjes zijn op dit moment 'mama eten voeren uit een denkbeeldig bordje' en 'mama drinken voeren uit een denkbeeldig kopje' en (gelukkig) met zijn een auto heen en weer rijden... Helaas is die auto wel van zijn zus en lila....Homo en thuisblijfvader. Hoe erg kan je het hebben? Trek je het nog denk je?
Nee, ik denk dat ik hem alsnog opgeef voor adoptie, of ik ga er een therapietje tegenaangooien. Voor hem én voor mij.
quote:Broedkippetje schreef op 12 juli 2009 @ 10:28:

Solomio: hoe heb je gereageerd op dit soort opmerkingen, als ik vragen mag?

Het lijkt mij persoonlijk namelijk héél moeilijk om mijn communicatievaardigheden dan nog boven tafel te halen.Mijn communicatievaardigheden schijnen sowieso al niet zo best te zijn. Maar eerlijk gezegd was ik gewoon verbijsterd. Heb helemaal niet gereageerd geloof ik.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
De kleuterjuf van mijn oudste maakte zich destijds zorgen, omdat mijn zoon nogal op zijn tenen liep (letterlijk dan hè), dus zij heeft hem een keer laten bekijken door de schoolfysio. Maar er was niks aan de hand. Mijn zoon loopt met wiegende heupen. Ik zei toen tegen de kleuterjuf dat ie zo loopt omdat ie homo is. Nou, dat was ook weer een foute opmerking, want dan zou ik hem mss wel in die richting duwen. Pfffffffffffffffffft, hoop je dat je kind homo is, is het weer niet goed.

David Dunning
quote:MissMara schreef op 12 juli 2009 @ 10:16:

Starshine, mijn man was met mijn 5-jarige zoon bij de Blokker. Zoon spotte een roze make-up doos en riep hard: Iiiieuw, dat is voor meisjes (idd kleuterschool/NSO-conditionering). Mijn man zei: waarom iieuw, dat is toch eigenlijk een heel leuk ding? Zoon (hoopvol): mag ik hem hebben? Nou, dat mocht, en raad eens waar hij en zijn stoere vrienden heel vaak mee spelen? Met de roze schminkdoos! Blijkbaar had hij 'toestemming' van zijn vader nodig om het ok te vinden. Ben benieuwd of het net zo veel effect had gehad als ik het had gezegd.

Vaders spelen hier een belangrijke rol in, denk ik.

Goed van jullie! Er zullen vast ouders zijn die dat maar niks hadden gevonden.

Ik vind het ook niet relevant om te speculeren of van kinderen later blijkt dat ze homo zijn. Al zijn ze homo, wat maakt dat nou uit.
@ Solomio: je moet inderdaad wel onderscheid maken tussen je hetero en je homo opvoeding natuurlijk
quote:Gavia schreef op 12 juli 2009 @ 12:47:

@ Solomio: je moet inderdaad wel onderscheid maken tussen je hetero en je homo opvoeding natuurlijk Mijn jongste voed ik 'gewoon' als hetero op hoor. Maak je geen zorgen.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 12 juli 2009 @ 12:48:

[...]

Mijn jongste voed ik 'gewoon' als hetero op hoor. Maak je geen zorgen.Handig, dan heb je er van elk 1
quote:Gavia schreef op 12 juli 2009 @ 12:51:

[...]

Handig, dan heb je er van elk 1 Ja, leuk hè. Heb ik later een schoonzoon en een schoondochter, lijkt me zo gezellig.

David Dunning
Ik vind het debiel om 'homoseksuele kenmerken' bij je kind te gaan benoemen. Omdat dat ten eerste al impliceert dat homo's toch een bepaald slag mensen is met een bepaald type kenmerk. En dat lijkt me al kolder en heel erg stereotyp. Homo's zijn niet per definitie roze relnichten die kapper worden en lesbiennes zijn niet per defitie lompe vrouwen met stekeltjeshaar een incestverleden en een tuinbroek.

Dáárom vind ik het verkeerd om te gaan benoemen 'die zou weleens homo kunnen zijn'. Omdat dat impliceert dat hetero mannen bepaalde dingen niet mogen die homo's wél mogen. Je mag best kapper worden, maar dan moet je toch minstens homo zijn. Nu is het dus zo dat als een jongen graag met poppen speelt hij 'best weleens homo zou kunnen zijn' want ja, een heterojongetje dat met poppen speelt, dat is raar...

Homo of hetero zijn heeft te maken met seksuele voorkeur, weinig met andere voorkeuren.
Thyra, mijn oma zei over homo's: die zijn van het handje. Begreep ik nooit, maar dat ging om zo'n 'verwijfde' manier van met je handen 'wapperen' tijdens het lopen. Echt geen idee hoe ik dat moet uitleggen, maar je snapt het vast wel. En mijn zoon loopt zo met zijn handen te 'wapperen', al vanaf dat hij loopt. Hij heeft echt een relnichterig loopje, ik kan het ook niet helpen.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 12 juli 2009 @ 12:53:

[...]

Ja, leuk hè. Heb ik later een schoonzoon en een schoondochter, lijkt me zo gezellig.

Dat is zeker gezellig

@ Thyra, ik ben het helemaal met je eens.
quote:Broedkippetje schreef op 12 juli 2009 @ 10:59:

[...]

Daarnaast: het is gewoon echt onzin om te speculeren over iemands sexuele geaardheid op deze leeftijd, en ik vind het heel raar als mensen de behoefte voelen dat wel te doen. Als het daar bij blijft, zou ik er ook mijn schouders over ophalen, maar als het gaat zoals TO het beschrijft zou ik er erg boos van worden.Overigens riep ik op mijn 6e al dat ik lesbisch was (ja, ben zeer vroeg en ruimdenkend voorgelicht) en ik wist toen echt al dat ik vrouwen leuker vond dan mannen. Dus op zich kan dat best heel vroeg duidelijk zijn hoor.

David Dunning
Ook volledig eens met Thyra; goed omschreven!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ja, maar Solomio, dat staat er toch los van? Je seksuele geaardheid is 1 ding, maar dat is toch niet een heel pakketje met persoonlijkheidskenmerken dat daaraan vast zit?

Je kunt best jong weten tot welk geslacht je je aangetrokken voelt, en dat mag ook. Maar bij kinderen gaan roepen 'dat ze vast homo zijn' op basis van persoonlijkheidskenmerken... dat vind ik heel erg fout. En nog fouter wordt het wanneer je denkt dat je het kunt voorkomen door roze en poppen te verbieden bij jongens.
Thyra, ik ben het met je eens, maar ik voel me natuurlijk ook aangesproken (aangevallen mss wel), omdat ik over mijn zoon zei dat ie homo is, op basis van zijn manier van lopen. Juist de dingen waar ik eigenlijk zo'n hekel aan heb.

David Dunning
Echt wel achterhaald zeg....tegenwoordig spelen jongens met poppen hoor en zijn ze ook gewoon verpleger etc. Net zo goed als er meiden vrachtwagenchauffeur zijn. We leven in 2009, weet je nog???

Tjonge, waar een mens zich al niet druk over maakt....
quote:Ganats schreef op 11 juli 2009 @ 23:28:

Ouders van schoolvriendjes beweren dat de jongen niet helemaal normaal is, of het ueberhaupt wel een echte jongen is.

heb het hele topic niet gelezen, maar wat wordt er bedoeld met 'niet helemaal normaal'?
quote:Solomio schreef op 12 juli 2009 @ 12:48:

[...]

Mijn jongste voed ik 'gewoon' als hetero op hoor. Maak je geen zorgen.Geen idee welk soort je hebt, maar je weet toch hopelijk wel dat hoe meer oudere broers een jongen heeft, hoe groter de kans is dat 'ie homo is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven