Wonen in Twente?
zaterdag 3 mei 2025 om 22:54
Dit herken ik echt niet....ze zijn niet wereldvreemd.EmilyinParijs2 schreef: ↑03-05-2025 18:44Omgaan met mensen in Twente is meer dan alleen een praatje maken en elkaar gedag zeggen. Er zit een verschil in hoe mensen met elkaar omgaan. De manier van praten tegen elkaar etc. En dat is wat toch minder loopt, mensen zijn een stuk minder assertief en direct, de manier hoe je iemand aanspreekt is anders. Verdiep daar eens goed in, kijk naar hoe mensen zijn in plaats van uit te gaan van jezelf.
zondag 4 mei 2025 om 10:29
GroenTuintje schreef: ↑02-05-2025 21:51in Gronau (Duitsland) trouwens ook niet op zondag gaan klussen of grasmaaien. Wordt daar ook niet gewaardeerd
heb ik verschillende mensen horen zeggen
Zou kunnen maar ik hoorde weer dat je in Gronau een hele Hollandse wijk hebt (of meerdere) dus met veel Hollanders bij elkaar zal het wel weer meevallen
zondag 4 mei 2025 om 11:32
Ik zeg dan ook helemaal nergens dat wij wereldvreemd zijn. Beetje kortzichtig om deze conclusie daaruit te trekken, maar als je niet ziet dat integreren in ergens niet meer is dan elkaar gedag zeggen op dan ga je het daar niet mee redden.
zondag 4 mei 2025 om 11:34
Als je in zo'n Hollandse wijk wilt wonen blijf je maar lekker aan je eigen kant van de grens.. of je verhuist hierheen en integreert zoals je ook van buitenlanders die in nl willen wonen verwacht of je komt hier helemaal niet heen. Je wilt niet weten hoeveel overlast de Nederlandse wijken geven. En nee, ik woon niet in Gronau,maar wel in een duits dorp aan de grens waar we helaas ook zo'n Nederlandse wijk hebben
(waar ik absoluut niet mee vergeleken wil worden)
Als je de lusten wilt zul je ook de lasten moeten accepteren.

Als je de lusten wilt zul je ook de lasten moeten accepteren.
zondag 4 mei 2025 om 12:38
Je moet overal integreren...Twente verschilt niet van andere streken. En ja ik ervaring.EmilyinParijs2 schreef: ↑04-05-2025 11:32Ik zeg dan ook helemaal nergens dat wij wereldvreemd zijn. Beetje kortzichtig om deze conclusie daaruit te trekken, maar als je niet ziet dat integreren in ergens niet meer is dan elkaar gedag zeggen op dan ga je het daar niet mee redden.
zondag 4 mei 2025 om 23:10
Niet zo katten op elkaar 
Tuurlijk is integreren niet alleen gedag zeggen. Daarom probeer ik erachter te komen wat het verschil is in mentaliteit & gedrag. Maar daar lijkt lastig de vinger op te leggen. Allerlei meningen.
Dialect lijkt me best een lastige. Dat zal ik niet makkelijk onder de knie krijgen om zelf te spreken.

Tuurlijk is integreren niet alleen gedag zeggen. Daarom probeer ik erachter te komen wat het verschil is in mentaliteit & gedrag. Maar daar lijkt lastig de vinger op te leggen. Allerlei meningen.
Dialect lijkt me best een lastige. Dat zal ik niet makkelijk onder de knie krijgen om zelf te spreken.
zondag 4 mei 2025 om 23:18
Mystery schreef: ↑04-05-2025 23:10Niet zo katten op elkaar
Je hoeft echt geen dialect te spreken hoor. Meeste mensen spreken met een accent maar echt plat dialect zullen ze echt niet met je gaan praten als je "import" bent.
Sommige uitdrukkingen zijn wèl echt anders.
Ben je goed te pas? (Gaat het goed met je?)
Henig an (rustig aan)
Onmeunig (ontzettend, heel veel)
Laat de deur maar los (open)
Kraamschudden (op kraamvisite)
Maar dat ga je echt wel onder de knie krijgen.
Verschil in mentaliteit met bv de randstad is wel echt de "doe maar gewoon" mentaliteit. Je hoeft niet perse op te vallen.
Ook wel kat uit de boom kijkers, denk ik.
To, inmiddels al meer huizen gekeken in leuke steden/dorpen in het mooie twente?
zondag 4 mei 2025 om 23:20
zondag 4 mei 2025 om 23:21
zondag 4 mei 2025 om 23:23
Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg, is de mentaliteit. En wij als twentenaren vinden dat westerlingen deze mentaliteit niet hebben.
Wees gewoon open en vriendelijk. Jezelf niet boven een ander plaatsen en niet van alles willen. Het aftasten en vriendelijk zijn worden zeker gewaardeerd.
Wij uit een dorp kijken wel naar elkaar om als buren. In een stad is dat minder/ bijna niet en dat kan zelfs per wijk verschillen. Persoonlijk wil ik niet in almelo wonen (of dood gevonden worden, zeggen we wel eens haha). De mentaliteit daar is anders; veel armoede, psychische problematieken en verslavingen en persoonlijk voel ik me daar niet prettig bij, het is de sfeer. De gemeente is helaas ook erg arm waardoor er geen geld is om de maatschappelijke problemen te faciliteren. Kortom het is en blijft zo.
Dat is ook de reden waarom de huizenprijzen daar algemeen veel lager zijn, dan de omgeving.
P.s. ik ben hier geboren en getogen en ik praat ABN. Ik kan Twents wel verstaan en heb zo mijn uitspraken maar ik word echt niet afgerekend op mijn accent.
Vroeger werkte ik met oudere mensen waarbij ik wel eens te horen kreeg of ik hier vandaan kwam. Maar dan hebben we over 80+ over het algemeen.
Wees gewoon open en vriendelijk. Jezelf niet boven een ander plaatsen en niet van alles willen. Het aftasten en vriendelijk zijn worden zeker gewaardeerd.
Wij uit een dorp kijken wel naar elkaar om als buren. In een stad is dat minder/ bijna niet en dat kan zelfs per wijk verschillen. Persoonlijk wil ik niet in almelo wonen (of dood gevonden worden, zeggen we wel eens haha). De mentaliteit daar is anders; veel armoede, psychische problematieken en verslavingen en persoonlijk voel ik me daar niet prettig bij, het is de sfeer. De gemeente is helaas ook erg arm waardoor er geen geld is om de maatschappelijke problemen te faciliteren. Kortom het is en blijft zo.
Dat is ook de reden waarom de huizenprijzen daar algemeen veel lager zijn, dan de omgeving.
P.s. ik ben hier geboren en getogen en ik praat ABN. Ik kan Twents wel verstaan en heb zo mijn uitspraken maar ik word echt niet afgerekend op mijn accent.
Vroeger werkte ik met oudere mensen waarbij ik wel eens te horen kreeg of ik hier vandaan kwam. Maar dan hebben we over 80+ over het algemeen.
woensdag 7 mei 2025 om 19:13
https://billsbarmarkelo.nl/Tuingravin schreef: ↑02-05-2025 21:20Whut? Bill’s bar weer open? Dat moet ik ff opzoeken! Leuke tijden gehad daar. Dieka van de Kruusweg 1x geweest, was niet zo mijn stekkie.
Ik kwam op beide plekken af en toe. Was voor ons net iets verder weg. Er ging wel een bus, maar dat was niet echt mijn ding met zoveel dronken gasten op de terugweg

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in