Geld & Recht alle pijlers

Grote uitgave 1 persoon binnen relatie

18-05-2025 08:14 278 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.

Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.

Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.

En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.

Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Wissewis schreef:
18-05-2025 18:39
Wij hebben dan weer eigenlijk zo'n beetje al ons geld apart.
(Op één rekening voor vakanties na.)

Maar uitgaves van boven de pakweg 1.000 euro worden toch écht van tevoren even afgetoetst.
Omdat ze gevolgen kunnen hebben voor als er morgen iets groots gezamenlijk gekocht moet worden.
En omdat er bepaalde dingen zijn - ook langs zijn kant - die we gewoon niet goedkeuren van elkaar.

Ook al heb ik bijvoorbeeld het geld, ik moet mij morgen niet compleet laten verbouwen of mijn halve lijf vol botox spuiten.
Dat vindt ie lelijk en dan liggen de scheidingspapieren toch ook klaar als ik effectief thuiskom met 3 ribben minder of een kont 3 keer erger dan Kardashian.
Juist dingen aan het lijf zouden absoluut niet "overlegd" hoeven te worden en toestemming al helemaal niet. Dat is zo enorm persoonlijk. Of het nou gaat om kleding, kapsel, make-up of om tattoeages en (cosmetische) ingrepen. Dat zijn toch dingen waarover je niet moet zeggen dat je die niet goedkeurt.

Maar (ook) daarvoor is eigen geld verrekte handig. Eigenlijk voor alles wat niet te maken heeft met de kinderen, woning, reparaties, meubilair of vakanties.
En weet je: waarom zou je nu niet gewoon leven.
Je doet moeilijk terwijl er centen zat zijn: LEEF!
Bontebok schreef:
18-05-2025 18:12
Om dit soort dingen moet je naast de gezamelijke pot ook je eigen spaargeld hebben. Het is toch belachelijk dat je als volwassen man, met een goede baan, aan je vrouw toestemming moet vragen om een motor te kopen die je makkelijk kan betalen?
Inderdaad, lijkt me reuze vervelend. Dat je niet in je eentje beslist over het vervangen van het meubilair in je woonkamer (als je daar allebei om geeft tenminste, sommigen zal het niet boeien) begrijp ik. Daar maak je allebei gebruik van en kijk je tegenaan, dus dan moet dat binnen je smaak passen. Maar voor zoiets als een vervoersmiddel, kleding, schoenen, wat je uitgeeft aan een fles wijn of tijdens een etentje met een collega, aan cadeautjes etc. Lekker doen wat kan!
MissNuada schreef:
18-05-2025 16:15
Naast het gevaar zou het hier beteken dat van een potje afgaat die niet meteen zorgt voor droog brood maar wel (financiële) problemen gaat geven als er wat duurs kapot gaat zoals een auto die wel echt nodig is of het zeer nodige onderhoud aan het hout of het dak jaren gaat vertragen.

Ik gun mijn partner dan maar niet de hele wereld, ik geef mijn kinderen liever een betere kans op een levende vader en geen geleend collegegeld en een droge kamer.
En dan is het dus "boterham met pindakaas" en is het geld er dus niet. Andere situatie.

Ik gun mijn man de wereld. En mijn kinderen ook. Mijn man gunt mijn kinderen ook de wereld trouwens, dus uitgaven zullen nooit gedaan worden als dat ten nadele is van de kinderen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Man heeft hier ook een motor, helemaal prima. Ik heb er niks mee en hoef ook niet achterop. Maar leuk dat hij ervan geniet. Wij storten elke maand een bepaald bedrag op de gezamenlijke rekening en verder hebben we een eigen rekening en spaarrekening. We zijn getrouwd dus het uiteindelijk is het meeste toch gezamenlijk geld, maarja zo hadden we het al en bevalt prima. We hebben het goed, we hebben behoorlijk wat spaargeld. Dus dat mijn man graag een motor wilde kopen vond ik helemaal prima, lekker van genieten. Maar het ging ook niet ten koste van wat anders financieel gezien, het kon gewoon.
Ik vind het gewoon niks om te werken, te sparen en dan dood te gaan. Ik werk ook om leuke dingen te kunnen.
Dala schreef:
18-05-2025 18:57
Juist dingen aan het lijf zouden absoluut niet "overlegd" hoeven te worden en toestemming al helemaal niet. Dat is zo enorm persoonlijk. Of het nou gaat om kleding, kapsel, make-up of om tattoeages en (cosmetische) ingrepen. Dat zijn toch dingen waarover je niet moet zeggen dat je die niet goedkeurt.

Maar (ook) daarvoor is eigen geld verrekte handig. Eigenlijk voor alles wat niet te maken heeft met de kinderen, woning, reparaties, meubilair of vakanties.
Maar hoe doe je dat als 1 partner van haar eigen geld eigenlijk alleen wil sparen? Of de hypotheek versneld aflossen?
Of de studies van de kinderen wil betalen?
Dan profiteert de partner uiteindelijk toch van haar potje.

Eigenlijk denk ik dat TO het geld makkelijk missen kan, want als je 20.000 per jaar versneld kunt aflossen, kun je ook je kinderen behoorlijk ondersteunen bij hun studie later (na aanschaf van de motor blijft er nog 13.000 over).
Maar zo voelt het misschien niet voor haar.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
rosanna08 schreef:
18-05-2025 15:15
En verder, het is geen bevlieging van die man en ik heb genoeg motorrijders in de familie om te weten dat motorrijden bij veel rijders in hun bloed zit. Dus ik zou zeggen als het financieel haalbaar is, lekker die motor laten kopen. Wel zou ik even om de tafel gaan zitten om alles door te spreken wat de financiële consequenties zijn en dat hij zich toch echt ook daarmee bezig moet houden en het niet alleen door mij moet laten regelen. Het is een gezamelijk iets en niet dat ik de baas moet gaan spelen over het geld.
En sluit dan gelijk een vette levensverzekering af. (als je die niet al hebt)
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
Pelle schreef:
18-05-2025 13:10
En dan bestel ik bij de boodschappen een dure dagcrème. Moet ik dat verrekenen? En die dure soundbar?
Wij doen dit wel voor individueel gebruik en niet voor gezamenlijk gebruik. Hebben elk een eigen rekening en een gezamenlijke.

Eerlijk gezegd zou het ons allebei niet interesseren of de ander een crème of kappersbezoek van de gezamenlijke betaalt.

Maar we vinden het allebei relaxt te beslissen over eigen (spaar)geld. Hij belegt een deel van zijn spaargeld, ik niet. Zalig dat ik er niet over hoef na te denken, het is zijn geld en dus zijn risico. Ik ga geregeld met vrienden uit eten of naar een escaperoom. Heerlijk om zelf te beslissen of je iets duurs voor je hobby koopt of een nieuwe fiets zonder dat je de ander daar überhaupt bij betrekt.

De gezamenlijke dingen, vaste lasten en spaarrekening voor buffer en vakantie, hebben we goed geregeld. Dus als hij een motor zou kopen, zou dat geen invloed hebben op onze vakanties of een reparatie aan de auto.
Fiorah schreef:
18-05-2025 21:13
Wij doen dit wel voor individueel gebruik en niet voor gezamenlijk gebruik. Hebben elk een eigen rekening en een gezamenlijke.

Eerlijk gezegd zou het ons allebei niet interesseren of de ander een crème of kappersbezoek van de gezamenlijke betaalt.

Maar we vinden het allebei relaxt te beslissen over eigen (spaar)geld. Hij belegt een deel van zijn spaargeld, ik niet. Zalig dat ik er niet over hoef na te denken, het is zijn geld en dus zijn risico. Ik ga geregeld met vrienden uit eten of naar een escaperoom. Heerlijk om zelf te beslissen of je iets duurs voor je hobby koopt of een nieuwe fiets zonder dat je de ander daar überhaupt bij betrekt.

De gezamenlijke dingen, vaste lasten en spaarrekening voor buffer en vakantie, hebben we goed geregeld. Dus als hij een motor zou kopen, zou dat geen invloed hebben op onze vakanties of een reparatie aan de auto.
Zo werkt dat voor mij ook. Allebei niet lopen miepen om de laatste euros maar in principe apart. Als ik voor mezelf ga shoppen betaal ik dat zelf. Als ik onder het boodschappen doen een paar sokken in het karretje gooi ga ik dat niet verrekenen. Als hij een leesbril meeneemt uit de supermarkt bij het boodschappen doen gaan we dat niet verrekenen, als hij zelf een hippe sportfiets koopt betaalt hij dat zelf. Ik snap niet waarom dat ingewikkeld zou zijn.
ldp schreef:
18-05-2025 13:04
Alles apart?
Wat voor jezelf is apart en wat voor samen is van de gezamenlijke rekening. Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Ingewikkeld niet, ongezellig wel. Waar ligt de grens? Ik ken mensen die ieder pak yoghurt verrekenen, nou voor mij is de lol er dan echt af.

En wat als de een wel een vakantie, uit eten, leuke dingen kan betalen en de ander niet? Gezellig in je eentje op vakantie?
Mette schreef:
18-05-2025 23:15
Ingewikkeld niet, ongezellig wel. Waar ligt de grens? Ik ken mensen die ieder pak yoghurt verrekenen, nou voor mij is de lol er dan echt af.

En wat als de een wel een vakantie, uit eten, leuke dingen kan betalen en de ander niet? Gezellig in je eentje op vakantie?
Je gaat samen op vakantie van de gezamenlijke rekening, natuurlijk. Dure hobby of op citytrip met vriendin wordt betaald van de eigen rekening. Het is niet zo ingewikkeld.
noglangnietjarig schreef:
18-05-2025 08:41
Jij komt vast uit Zuid-Holland.

On topic: jullie verschillen nogal kwa geld uitgeven.
Wat een onzin
In Zuid-Holland zijn ook genoeg mensen die wel weten hoe het moet.
(Hij wil ipv hij wilt)

Ontopic: ieder een eigen rekening en een gezamenlijke rekening.
Hij koopt die motor maar van zijn eigen geld
Frankly my dear, I don"t give a damn
Mette schreef:

In een relatie ken ik echt niemand die dat doet. Boodschappen is gewoon op 1 hoop. En zoals iemand al zei, vakantie betaal je samen. Op vakantie met een vriend(in) betaal je zelf.
apppie schreef:
18-05-2025 23:54
Je gaat samen op vakantie van de gezamenlijke rekening, natuurlijk. Dure hobby of op citytrip met vriendin wordt betaald van de eigen rekening. Het is niet zo ingewikkeld.
Ingewikkeld vind ik het niet, ik snap het principe. Maar zeler bij grotere inkomensverschillen kan de een dan dus veel meer dan de ander leuke dingen doen. En dan wordt de gezamenlijke vakantie dus ook afgestemd op wat er door degene die het minste bijjdraagt aan de gezamenlijke rekening afgestemd, terwijl de ander misschien wel geld genoeg heeft voor diens droombestemming.

Of jje kunt geen motor kopen omdat je partner je dat niet gunt terwijl je er allebei geen boterham minder om zou eten.

Ik heb gewoon een ander idee van een liefdesrelatie. Degene met het hoogste inkomen kan dat inkomen meestal mede vergaren omdat de ander dat op welke manier dan ook mede faciliteert.
Mette schreef:

Dat heb ik vlak boven jouw post nog uitgeschreven en nee, dat werkt natuurlijk niet zoals jij schrijft in je eerste voorbeeld maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel.

Ik ga wel graag alleen op vakantie en dat betaal ik wel van mijn eigen rekening inderdaad. De gezamenlijke vakantie en gezamenlijke uitjes betalen we dan weer van de gezamenlijke rekening.

Ik snap het ongezellige deel niet. Misschien zit het hem er in dat we geen grote wensen hebben die ons financieel boven de pet gaan of doordat onze inkomens wel aardig bij elkaar en bij ons uitgavenpatroon passen.
Frost schreef:
19-05-2025 06:34
In een relatie ken ik echt niemand die dat doet. Boodschappen is gewoon op 1 hoop. En zoals iemand al zei, vakantie betaal je samen. Op vakantie met een vriend(in) betaal je zelf.
Ik dus wel. Zij eet yoghurt, hij niet. Ziit er regelmatig bij als ze het daarover hebben. En ik snap het ook, als de afspraak is dat ieder zijn eigen dingen betaalt. Waarom zou dat wel gelden voor je hobby en niet voor boodschappen.

Dat was dus ook mijn vraag, waar ligt de grens.
Mette schreef:
19-05-2025 06:44
Ingewikkeld vind ik het niet, ik snap het principe. Maar zeler bij grotere inkomensverschillen kan de een dan dus veel meer dan de ander leuke dingen doen. En dan wordt de gezamenlijke vakantie dus ook afgestemd op wat er door degene die het minste bijjdraagt aan de gezamenlijke rekening afgestemd, terwijl de ander misschien wel geld genoeg heeft voor diens droombestemming.

Of jje kunt geen motor kopen omdat je partner je dat niet gunt terwijl je er allebei geen boterham minder om zou eten.

Ik heb gewoon een ander idee van een liefdesrelatie. Degene met het hoogste inkomen kan dat inkomen meestal mede vergaren omdat de ander dat op welke manier dan ook mede faciliteert.
Wat jij beschrijft werkt dus ook niet perse, anders had dit hele topic niet bestaan.
Mette schreef:
19-05-2025 06:51
Ik dus wel. Zij eet yoghurt, hij niet. Ziit er regelmatig bij als ze het daarover hebben. En ik snap het ook, als de afspraak is dat ieder zijn eigen dingen betaalt. Waarom zou dat wel gelden voor je hobby en niet voor boodschappen.

Als je graag gezeik wilt is het heel makkelijk om ruzie te krijgen. Daar heb je geen gezamenlijke rekening of eigen rekening voor nodig.
ldp schreef:
Wat jij beschrijft werkt dus ook niet perse, anders had dit hele topic niet bestaan.
Verkeerd begrepen in eerste instantie.

Alles op één hoop werkt natuurlijk alleen maar als je ook achter de principes staat die daar bijhoren.
Ik ben vooral verbaasd dat het volgens sommigen of 'zelf bepalen' of 'toestemming vragen' is. Volgens mij is in een relatie samen beslissen de beste optie (in ieder geval in een relatie die ik zou willen). Je gaat met elkaar in gesprek en komt tot een beslissing waar je je beide goed bij voelt. Daarvoor moet je wel een volwassen gesprek kunnen voeren.
frettie schreef:
18-05-2025 13:12
Het zal dan aan mij liggen. Maar in een relatie met kinderen vind ik het volstrekt normaal dat je grote uitgaven overlegt. En dan ook bekijkt hoeveel tijd ermee gemoeid gaat. Vrije tijd en geld voor de 1 gaat af van de ruimte van de ander. Dan is het toch logisch dat je overlegt en ervoor zorgt dat het een beetje gelijk opgaat?
Overleggen OK maar verbieden of toestemming moeten krijgen?
Ik lees nergens dat de partner van To structureel te veel geld uitgeeft of tijdverslindende hobby's heeft. Een mens moet ook binnen een relatie nog wat beslissingen voor zichzelf kunnen nemen denk ik dan. Misschien heeft de ene geen hobby's, eigen vrienden of nooit de behoefte iets leuks zonder de partner te doen en dan moet de ander dat ook maar niet doen of het gaat niet gelijk op?
Je bent binnen een relatie nog steeds een individu. Met eigen wensen en behoeftes.
Mette schreef:

Boodschappen gaan hier van de gezamenlijke rekening, maar als ik naar de drogist ga, zijn het meestal producten voor mezelf: haarproducten, huidverzorging, make up...dat soort dingen. Dat betaal ik niet van de gezamenlijke rekening omdat het niet voor het gezin is, maar echt voor mezelf.
Ik verbaas me hoeveel mensen potjes voor zichzelf hebben (bij een lange relatie en/of huwelijk) . Bij ons is alles op 1 hoop en als mijn vrouw wat wil kopen dan doet ze dat lekker. We hebben het er wel even over maar als zij iets wil dan is dat best (en andersom ook). Zolang de aankoop er niet voor zorgt dat je veel andere dingen moet laten zien wij geen probleem
koekies zijn lekker
Itsnojoke schreef:
19-05-2025 07:58
Boodschappen gaan hier van de gezamenlijke rekening, maar als ik naar de drogist ga, zijn het meestal producten voor mezelf: haarproducten, huidverzorging, make up...dat soort dingen. Dat betaal ik niet van de gezamenlijke rekening omdat het niet voor het gezin is, maar echt voor mezelf.
En als je dan ook shampoo voor de kinderen koopt dan verreken je dat?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven