Wanhopig door puber
donderdag 29 mei 2025 om 14:00
Hoe doen anderen dit?
Mijn 14 jarige puber heeft een depressie. We lopen nu zo'n anderhalf jaar met hem bij de GGZ en, hoewel we als ouders wel handvatten krijgen, veranderd er weinig. Hij wil niet praten, hij had antidepressiva (met effect!), maar is daarmee gestopt. Hij heeft inmiddels zijn dag / nachtritme omgedraaid en gaat niet meer naar school. Hij kan heel lief zijn, maar ook ontzettend boos en agressief. Ik probeer vooral met hem in contact te blijven, maar heb constant het gevoel op mijn tenen te moeten lopen om uitbarstingen te voorkomen. Hij gaat steeds weer over mijn grenzen en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om perspectief te blijven zien. Wanneer houdt dit eens op? Ik hoor graag ervaringen van anderen.
Mijn 14 jarige puber heeft een depressie. We lopen nu zo'n anderhalf jaar met hem bij de GGZ en, hoewel we als ouders wel handvatten krijgen, veranderd er weinig. Hij wil niet praten, hij had antidepressiva (met effect!), maar is daarmee gestopt. Hij heeft inmiddels zijn dag / nachtritme omgedraaid en gaat niet meer naar school. Hij kan heel lief zijn, maar ook ontzettend boos en agressief. Ik probeer vooral met hem in contact te blijven, maar heb constant het gevoel op mijn tenen te moeten lopen om uitbarstingen te voorkomen. Hij gaat steeds weer over mijn grenzen en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om perspectief te blijven zien. Wanneer houdt dit eens op? Ik hoor graag ervaringen van anderen.
No but yeah but no but yeah but no but yeah but, Oh my god that is so unfair!
zondag 1 juni 2025 om 15:45
Er zijn meer 'stoornissen' die dit soort klachten geven waarbij je ook moeilijk (bepaalde) prikkels kan verdragen (depressie en ptss bv, waar bij jongens/mannen juist boosheid/agressie op de voorgrond kan liggen), en voordat kind zich openstelt weet je niet wat er speelt. Wat het dus dubbel zo frustrerend maakt

zondag 1 juni 2025 om 15:53
Oh, was ik vergeten te vragen maar bedenk ik me nu weer: heb je enig idee of er via social media (snapchat) of gamen allerlei negatief commentaar binnenkomt? Ook daar is waarschijnlijk moeilijk zicht op te krijgen, maar anders kan je daar af en toe in het algemeen wat over zeggen en tips geven (blokkeren, blokkeren en blokkeren).
zondag 1 juni 2025 om 16:29
Wanneer is een diagnose wel zeker?
Want ikzelf denk; die worden doorgaans ook maar gesteld op basis van een setje gedragskenmerken. En welke problematiek dan ook onderliggend is; nú lijkt kind ernstig overvraagd. Hij moet dan dus eerst herstellen. En jullie ook.
•
zondag 1 juni 2025 om 16:29
Goede vraag! Ik denk dat dat meevalt eigenlijk, hij gamed veel met vrienden. Maar ik moet ook zeggen dat ik dat niet precies weet.Renske schreef: ↑01-06-2025 15:53Oh, was ik vergeten te vragen maar bedenk ik me nu weer: heb je enig idee of er via social media (snapchat) of gamen allerlei negatief commentaar binnenkomt? Ook daar is waarschijnlijk moeilijk zicht op te krijgen, maar anders kan je daar af en toe in het algemeen wat over zeggen en tips geven (blokkeren, blokkeren en blokkeren).
zondag 1 juni 2025 om 16:34
Dat is zeker waar... Maar hoe dan? Ik weet het echt niet. Morgen hebben we (man en ik) weer een afspraak bij de ggz. Hoewel die ook dé oplossing niet hebben.
zondag 1 juni 2025 om 16:36
zondag 1 juni 2025 om 17:08
Ik zou als ik jullie was eerst hulp vragen bij het maken van een goed de-escalatieplan.
En zelf flink gaan inlezen op overprikkeling van het zenuwstelsel.
•
zondag 1 juni 2025 om 17:54
Exact.
Een diagnose is nodig om hulp vergoed te krijgen, maar verder doet de diagnose er vaak weinig toe, als er maar adequate hulp komt.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 1 juni 2025 om 18:10
En om te bepalen welke hulp adequaat is, is het handig om te weten wat er aan de hand is (diagnose). Een ptss heeft een andere behandeling nodig dan een depressie. Bij psychose andere medicatie dan bij een angststoornis, etc.
(Een dsm- classificatie is nodig voor vergoeding, dat is wat anders dan een diagnose. Hoewel ik mij afvraag of dat bij jeugdigen ook nodig is aangezien dat niet onder zorgverzekeringswet valt toch?).
Maar goed, ik hoop dat ze jullie kunnen helpen in het omgaan met zoon TO, ook als nog niet helemaal helder is wat er speelt. Want dit is geen doen zo, met die uitbarstingen.
zondag 1 juni 2025 om 19:51
Een goede therapeut kijkt gewoon wat de cliënt nodig heeft. Transdiagnostisch enzo.Renske schreef: ↑01-06-2025 18:10En om te bepalen welke hulp adequaat is, is het handig om te weten wat er aan de hand is (diagnose). Een ptss heeft een andere behandeling nodig dan een depressie. Bij psychose andere medicatie dan bij een angststoornis, etc.
(Een dsm- classificatie is nodig voor vergoeding, dat is wat anders dan een diagnose. Hoewel ik mij afvraag of dat bij jeugdigen ook nodig is aangezien dat niet onder zorgverzekeringswet valt toch?).
Maar goed, ik hoop dat ze jullie kunnen helpen in het omgaan met zoon TO, ook als nog niet helemaal helder is wat er speelt. Want dit is geen doen zo, met die uitbarstingen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 1 juni 2025 om 20:03
Ja, maar dat hoeft niet per se een dsm-naampje te zijn, die wel nodig is voor vergoeding en waar hier toch echt ook weer veel aan opgehangen wordt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 1 juni 2025 om 20:50
Renske schreef: ↑01-06-2025 18:10En om te bepalen welke hulp adequaat is, is het handig om te weten wat er aan de hand is (diagnose). Een ptss heeft een andere behandeling nodig dan een depressie. Bij psychose andere medicatie dan bij een angststoornis, etc.
Bij ernstige overvraging/overspanning/burn-out is dat toch allemaal lastig te duiden.
Ik weet dat menig onderzoeker ook wel diagnoses wil stellen in zo’n situatie, maar ik ben er geen voorstander van.
Tenzij je echt geen idee hebt hoe te deëscaleren en ontprikkelen bij betreffend kind.
•
zondag 1 juni 2025 om 21:00
Jij begint over die dsm-classificaties (iets anders dan een diagnose of het diagnostisch proces) en vergoeding. Maar een herhaling van van hetzelfde riedeltje over en weer wordt erg off-topic. TO heeft er vast haar ideeen over vanuit haar vakgebied die ze wellicht kan gebruiken (of helemaal niet, want in de eerste plaats moeder).
zondag 1 juni 2025 om 21:59
Mijn kind heeft o.a. veel angsten.Renske schreef: ↑01-06-2025 21:00Jij begint over die dsm-classificaties (iets anders dan een diagnose of het diagnostisch proces) en vergoeding. Maar een herhaling van van hetzelfde riedeltje over en weer wordt erg off-topic. TO heeft er vast haar ideeen over vanuit haar vakgebied die ze wellicht kan gebruiken (of helemaal niet, want in de eerste plaats moeder).
Voor de behandeling maakt het echt niet uit of je dat autisme noemt, of gegeneraliseerde angststoornis, of depressie met angstsymptomen.
Ik weet wel dat niet alle behandelaren daar zo over denken, maar gelukkig wel steeds meer en iig de behandelaren van mijn kind.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 1 juni 2025 om 22:43
Bij angst behandel je de angst, en is het blijkbaar duidelijk dat er sprake is van angst. Wat wil je daarmee zeggen? Niet altijd is het voorliggende gedrag of beeld het (primaire) probleem. Agressie tgv een ptss behandel je anders dan agressie tgv overvraging door een verstandelijke beperking of hallucinaties. Een delier tgv blaasontsteking behandel je anders dan een delier tgv alcoholgebruik. Geheugenproblemen bij iemand met een ernstig traumatisch verleden behandel je vermoedelijk anders dan geheugenproblemen tgv dementie, daar heb je onderzoek en diagnostiek voor nodig. Je moet eerst uitzoeken wat er aan de hand is om te weten welke behandeling nodig is bij wat je ziet. Daar hoort ook het uitsluiten van mogelijke oorzaken bij, ook bij angst (psychose, schildklier, drugs etc).Solomio schreef: ↑01-06-2025 21:59Mijn kind heeft o.a. veel angsten.
Voor de behandeling maakt het echt niet uit of je dat autisme noemt, of gegeneraliseerde angststoornis, of depressie met angstsymptomen.
Ik weet wel dat niet alle behandelaren daar zo over denken, maar gelukkig wel steeds meer en iig de behandelaren van mijn kind.
zondag 1 juni 2025 om 22:52
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.Renske schreef: ↑01-06-2025 22:43Bij angst behandel je de angst, en is het blijkbaar duidelijk dat er sprake is van angst. Wat wil je daarmee zeggen? Niet altijd is het voorliggende gedrag of beeld het (primaire) probleem. Agressie tgv een ptss behandel je anders dan agressie tgv overvraging door een verstandelijke beperking of hallucinaties. Een delier tgv blaasontsteking behandel je anders dan een delier tgv alcoholgebruik. Geheugenproblemen bij iemand met een ernstig traumatisch verleden behandel je vermoedelijk anders dan geheugenproblemen tgv dementie, daar heb je onderzoek en diagnostiek bij nodig. Je moet eerst uitzoeken wat er aan de hand is om te weten welke behandeling nodig is bij wat je ziet.
Mijn kind heeft angsten, maar de oorzaak is onduidelijk.
Maar ik erger me nogal aan dat stellige: autisten hebben een andere manier van behandelen nodig (bijvoorbeeld).
Terwijl dat echt allemaal zo duidelijk niet is.
De voorbeelden die jij noemt hangen deels samen met lichamelijke oorzaken, dat is natuurlijk niet te vergelijken.
Maar juist bij psychische klachten is oorzaak en gevolg vaak helemaal niet zo eenduidig, dus al dat onderscheid is ook helemaal niet zo eenduidig.
Bij angst ga je kijken wat bij deze specifieke cliënt kan helpen. Dan kijk je naar mogelijke oorzaken, maar juist dat is dus in de psychologie niet zo eenvoudig.
Jij schrijft bijv: agressie door overprikkeling.
Maar je kunt ook overprikkeld raken door je eigen agressie.
Sowieso als je de dsm volgt is cgt vrijwel overal goed voor, maar dan pas je dat toch aan aan de specifieke klachten van je cliënt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 2 juni 2025 om 08:38
Eens. Hier blijkt sprake te zijn van schooltrauma icm hoogbegaafheid, terwijl het gedrag steeds vanuit de ASS bril werd bekeken (ASS vastgesteld door ggz, maar zonder uitgebreid onderzoek want daar stond zoon niet voor open. Binnen de GGZ is helaas relatief weinig kennis van HB en mogelijke bijkomende problematiek zoals de mogelijkheid op schooltrauma, waardoor dit niet als optie is meegenomen). En bewust of onbewust maakt dat in de benadering en begeleiding toch echt verschil, en heeft dat in ons geval niet positief bijgedragen..
Hier trouwens ook grote angsten, maar dat had voor een groot deel te maken met een ontregeld zenuwstelstel. Hij liep zo op zijn tenen; alles was teveel. Therapie kon hij er helemaal niet bij hebben. Weigerde/kon helemaal niet op dat niveau praten. Nu hij na 8 maanden niet naar school gaat en enorme stappen heeft gemaakt met herstel, zijn de angsten enorm afgenomen. En begint er een opening te komen voor gesprek. CGT is echt nog geen optie (en dat hoor ik bij veel andere ouders ook terug), maar bijv coaching met paarden is nu bespreekbaar.
maandag 2 juni 2025 om 11:47
Thnx, zal me er verder in verdiepen. Ik heb inmiddels meerdere ouders gesproken bij wie het niet passend bleek inderdaad.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in