Wanhopig door puber
donderdag 29 mei 2025 om 14:00
Hoe doen anderen dit?
Mijn 14 jarige puber heeft een depressie. We lopen nu zo'n anderhalf jaar met hem bij de GGZ en, hoewel we als ouders wel handvatten krijgen, veranderd er weinig. Hij wil niet praten, hij had antidepressiva (met effect!), maar is daarmee gestopt. Hij heeft inmiddels zijn dag / nachtritme omgedraaid en gaat niet meer naar school. Hij kan heel lief zijn, maar ook ontzettend boos en agressief. Ik probeer vooral met hem in contact te blijven, maar heb constant het gevoel op mijn tenen te moeten lopen om uitbarstingen te voorkomen. Hij gaat steeds weer over mijn grenzen en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om perspectief te blijven zien. Wanneer houdt dit eens op? Ik hoor graag ervaringen van anderen.
Mijn 14 jarige puber heeft een depressie. We lopen nu zo'n anderhalf jaar met hem bij de GGZ en, hoewel we als ouders wel handvatten krijgen, veranderd er weinig. Hij wil niet praten, hij had antidepressiva (met effect!), maar is daarmee gestopt. Hij heeft inmiddels zijn dag / nachtritme omgedraaid en gaat niet meer naar school. Hij kan heel lief zijn, maar ook ontzettend boos en agressief. Ik probeer vooral met hem in contact te blijven, maar heb constant het gevoel op mijn tenen te moeten lopen om uitbarstingen te voorkomen. Hij gaat steeds weer over mijn grenzen en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om perspectief te blijven zien. Wanneer houdt dit eens op? Ik hoor graag ervaringen van anderen.
No but yeah but no but yeah but no but yeah but, Oh my god that is so unfair!
zaterdag 31 mei 2025 om 19:33
Daar lijkt het wel op. Ik ga je links bekijken.Frizz schreef: ↑31-05-2025 19:23Als het zo ontzettend uit het niets komt, kan het dan zijn dat hij op dat moment in zíjn reptielenbrein is geschoten?
https://triunify.com/blog/reptielenbrein-en-trauma
Je kunt dat ook herkennen aan dat op dat moment helemaal geen ruimte is voor rede. Dat deel van het brein is dan namelijk helemaal niet beschikbaar.
Mogelijk hebben jullie hier iets aan:
https://www.augeo.nl/psycho-educatie
zaterdag 31 mei 2025 om 19:39
Ik herken het wel. Die uitbarstingen.
Hier zijn we er samen achter gekomen dat het toch teveel prikkels zijn waarvan ze op tilt gaat. Die ene vraag geeft hier echt ook regelmatig het laatste zetje als er al andere dingen moeten.
zaterdag 31 mei 2025 om 19:53
Jakkes ben m’n hele post kwijt.
Opnieuw.
In dat geval; breng samen in kaart (liefst op papier) welke signalen wijzen op (de komst van) die uitbarstingen.
Bedenk dan samen wat op dat moment helpend is om tot rust te komen zodat hij weer toegang heeft tot zijn zoogdierenbrein.
Daarin kan een rol zijn weggelegd voor jullie als ouders, mits jullie veiligheid is gewaarborgd.
Idealiter komt er ook een moment waarop je in kaart kan brengen wat triggers zijn/hoe overprikkeling herkend wordt etc. Om zo inzicht te krijgen in oorzaken en deze te kunnen voorkomen.
•
zaterdag 31 mei 2025 om 19:53
Ben-ik-weer schreef: ↑31-05-2025 19:40Nou, als ik nog vier maanden dit door moet ben ik allang ingestort.
Wat heb je te verliezen dan?
•
zaterdag 31 mei 2025 om 22:32
Voelt hij misschien een soort kritiek in de vraag? Ook als jij dat totaal niet zo bedoelt kan hij het wel zo voelen, hoe onterecht ook.
Dat zou je op een rustig moment eens kunnen navragen.
En ik denk dat de tips van Frizz heel goed zijn. Zo krijgt hij zelf iets grip op het oplopen van de spanning
Dat zou je op een rustig moment eens kunnen navragen.
En ik denk dat de tips van Frizz heel goed zijn. Zo krijgt hij zelf iets grip op het oplopen van de spanning
Het is zoals het is
zaterdag 31 mei 2025 om 23:27
Ik denk eerder dat een soort fomo is, als wij hem opleggen hoe laat hij thuis moet zijn. En dan wil hij niet onder doen voor zin vrienden én hij is al bang dat ze hem laten vallen nu hij niet naar school gaat en waarschijnlijk blijft zitten. Dit is wel allemaal invulling, hij praat niet.
Maar zij reflectievermogen is compleet verdwenen sinds hij met de ad is gestopt en zijn impulscontrole was al niet top. Hij is met deuren smijtend thuisgekomen, hij is nog steeds boos en er is geen gesprek met hem te voeren.
Maar zij reflectievermogen is compleet verdwenen sinds hij met de ad is gestopt en zijn impulscontrole was al niet top. Hij is met deuren smijtend thuisgekomen, hij is nog steeds boos en er is geen gesprek met hem te voeren.
zaterdag 31 mei 2025 om 23:33
Het lijkt idd dat hij op de een of andere manier druk/spanning voelt bij zo'n vraag. Misschien gaat het dan niet eens -alleen- om de inhoud maar om de verwachting (van zichzelf!) dat hij meteen een antwoord moet hebben of in actie moet komen (zoals bij dat voorval met het eten)? En als dat niet lukt/kan, hij gaat afreageren.
Het is invulwerk hoor, maar zou (denk)tijd incalculeren helpen? Of wat iemand schreef, sommige dingen via de app (meer afstand, minder directe druk en meer tijd om erover na te denken)? Het zou al winst zijn als hij uiteindelijk 'ik weet het niet/ik wil het niet (stel hij kon het niet opbrengen om te komen eten)/niet nu' oid zou kunnen zeggen bv, dat hij zichzelf die ruimte geeft en zoiets niet ziet als 'falen'.
Of misschien weet hij het echt niet (ook niet na nadenktijd) en heeft hij juist meer duidelijkheid nodig (over een halef uur eten we/uiterlijk zolaat thuis)?
Het is invulwerk hoor, maar zou (denk)tijd incalculeren helpen? Of wat iemand schreef, sommige dingen via de app (meer afstand, minder directe druk en meer tijd om erover na te denken)? Het zou al winst zijn als hij uiteindelijk 'ik weet het niet/ik wil het niet (stel hij kon het niet opbrengen om te komen eten)/niet nu' oid zou kunnen zeggen bv, dat hij zichzelf die ruimte geeft en zoiets niet ziet als 'falen'.
Of misschien weet hij het echt niet (ook niet na nadenktijd) en heeft hij juist meer duidelijkheid nodig (over een halef uur eten we/uiterlijk zolaat thuis)?
zondag 1 juni 2025 om 08:19
zondag 1 juni 2025 om 09:26
Nu kun je denk ik even niet meer doen dan hem laten.
Wat ik vaak doe bij mijn zoon als hij niet goed weet of kan zeggen wat hij voelt is dat ik wat opties voorleg. Ik probeer meer en minder waarschijnlijke door elkaar te doen zodat hij ook ‘nee’ kan zeggen. Als er iets wat ik zeg wel gedeeltelijk klopt kan hij soms van daaruit verder praten en uitleggen
Wat ik vaak doe bij mijn zoon als hij niet goed weet of kan zeggen wat hij voelt is dat ik wat opties voorleg. Ik probeer meer en minder waarschijnlijke door elkaar te doen zodat hij ook ‘nee’ kan zeggen. Als er iets wat ik zeg wel gedeeltelijk klopt kan hij soms van daaruit verder praten en uitleggen
Het is zoals het is
zondag 1 juni 2025 om 11:08
Dat is ook mijn indruk. De vraag stond misschien op zichzelf, maar hij heeft zo te lezen al een flinke inspanning geleverd om uit bed te komen en te gaan sporten. Misschien ook nog samen geluncht of daarvoor iets moeten "organiseren". Cadeau ingepakt. Ik denk dat je die dingen niet los kunt zien van zijn emmer die blijkbaar vol- en overloopt.Ben-ik-weer schreef: ↑31-05-2025 19:39Ik herken het wel. Die uitbarstingen.
Hier zijn we er samen achter gekomen dat het toch teveel prikkels zijn waarvan ze op tilt gaat. Die ene vraag geeft hier echt ook regelmatig het laatste zetje als er al andere dingen moeten.
Dat bedoel ik niet als verwijt aan jou, TO, maar puur als context in het kader van zijn gedrag.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 1 juni 2025 om 11:10
Ook dan wordt hij boos (en gefrustreerd). Als ik een gevoelige snaar raak, dan gaat hij op tafels, tegen muren etc slaan en huilen. En anders wordt hij boos omdat ik hem toch niet begrijp.
zondag 1 juni 2025 om 11:11
Het voelt ook niet als verwijt! Ik denk dat je wel gelijk hebt eigenlijk.canis-felis schreef: ↑01-06-2025 11:08Dat is ook mijn indruk. De vraag stond misschien op zichzelf, maar hij heeft zo te lezen al een flinke inspanning geleverd om uit bed te komen en te gaan sporten. Misschien ook nog samen geluncht of daarvoor iets moeten "organiseren". Cadeau ingepakt. Ik denk dat je die dingen niet los kunt zien van zijn emmer die blijkbaar vol- en overloopt.
Dat bedoel ik niet als verwijt aan jou, TO, maar puur als context in het kader van zijn gedrag.
zondag 1 juni 2025 om 11:12
Ja, wellicht, of "gewoon" de druk van de vraag zelf en het nog niet (willen) weten wat voor antwoord te geven.VickyP2 schreef: ↑31-05-2025 23:27Ik denk eerder dat een soort fomo is, als wij hem opleggen hoe laat hij thuis moet zijn. En dan wil hij niet onder doen voor zin vrienden én hij is al bang dat ze hem laten vallen nu hij niet naar school gaat en waarschijnlijk blijft zitten. Dit is wel allemaal invulling, hij praat niet.
Ik ben als ruimschoots volwassene nog altijd gevoelig voor door mij beleefde druk en/of verwachtingen, ik moet dan alert zijn dat ik niet vinnig of chagrijnig reageer.
zondag 1 juni 2025 om 11:16
Fijn

zondag 1 juni 2025 om 11:51
Als hij eigenlijk constant overprikkeld is dan zijn deze gesprekken misschien ook te moeilijk nu voor hem.
In dat geval moet hij eerst herstellen van de overprikkeling. Misschien zijn de activiteiten die hij doet eigenlijk nog te veel en wil hij dat zelf nog niet zien?
Toen ik een burn-out had heb ik daar zelf erg mee geworsteld
In dat geval moet hij eerst herstellen van de overprikkeling. Misschien zijn de activiteiten die hij doet eigenlijk nog te veel en wil hij dat zelf nog niet zien?
Het is zoals het is
zondag 1 juni 2025 om 12:03
zondag 1 juni 2025 om 12:46
Ik denk wel dat alles veel is. Het lijkt ook op een burnout inderdaad. Ik zou hem zo gunnen dat hij school even loslaat, maar zover is hij zelf nog niet.Youk79 schreef: ↑01-06-2025 11:51Als hij eigenlijk constant overprikkeld is dan zijn deze gesprekken misschien ook te moeilijk nu voor hem.
zondag 1 juni 2025 om 15:04
Ik vind het zo gek dat een burn-out (of in elk geval flinke overspanning door overvraging) bij kinderen amper wordt erkend.
Ik heb destijds (kind wel veel jonger) veel geput uit informatie over burn-out. Enige doel was; bijkomen en ontprikkelen. En vertrouwen hebben dat het dan vanzelf beter wordt.
Ik heb destijds (kind wel veel jonger) veel geput uit informatie over burn-out. Enige doel was; bijkomen en ontprikkelen. En vertrouwen hebben dat het dan vanzelf beter wordt.
•

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in