Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 1249 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
ikbenhetzozat schreef:
03-06-2025 22:38
Onzin? https://www.bouwendnederland.nl/nieuws/ ... ard-dreigt

https://vastgoedactueel.nl/nog-geen-opl ... -stikstof/

maar goed, die mensen zullen ook wel dom zijn he..
Heb ik ergens beweerd dat dit niet zo is?

Het is alleen niet de schuld van links.

Maar je illustreert wel mooi wat anderen ook al schreven: desinformatie.

En slecht in begrijpend lezen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Charlotta schreef:
03-06-2025 22:40
Er wordt inderdaad minder gebouwd door de stikstofregels, maar is dat de schuld van links of van de BBB die koste wat kost de boeren uit de wind wil houden? De oplossing (minder grote boerenbedrijven) ligt al jaren voor de hand maar daar wil de BBB niet aan.. en dus zit Nederland op slot wat betreft bouwen.
De BBB zal daar zeker ook een hand in hebben, al word de schuld wel erg gemakkelijk bij de boeren gelegd terwijl stikstof natuurlijk vele andere veroorzakers kent. Het continue drammen over stikstof zit 'm voor mij toch meer bij GroenLinks, PvdA en D66. Wel zal ik opgelucht zijn wanneer de BBB hopelijk aan populariteit gaat verliezen nu. Niet enkel om de stikstofregels maar Caroline heeft er nogal een handje van om wantoestanden in stallen te ontkennen met schattige foto's van een varkentje ine en fijn stalletje met hooi. Niet bepaald een realistisch beeld. Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Volgens mij komen de regels omtrent stikstof uit Europa en hebben wij ons te houden aan de opgelegde normen aldaar...

Hoe je aan de norm komt: daar kan beleid op gemaakt worden. Boeren, auto's, vliegen, bouwen, whatever.

Maar het probleem stikstof is niet bedacht door de linkse partijen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Dala schreef:
03-06-2025 22:43
Maar dat is ook links...
Persoonlijk vind ik SP niet zo links en ook niet rechts. Met links bedoel ik meer partijen waar de extinction rebellion mensen aanhangen . Daar heb ik een hekel aan.
ikbenhetzozat schreef:
03-06-2025 22:45
De BBB zal daar zeker ook een hand in hebben, al word de schuld wel erg gemakkelijk bij de boeren gelegd terwijl stikstof natuurlijk vele andere veroorzakers kent. Het continue drammen over stikstof zit 'm voor mij toch meer bij GroenLinks, PvdA en D66. Wel zal ik opgelucht zijn wanneer de BBB hopelijk aan populariteit gaat verliezen nu. Niet enkel om de stikstofregels maar Caroline heeft er nogal een handje van om wantoestanden in stallen te ontkennen met schattige foto's van een varkentje ine en fijn stalletje met hooi. Niet bepaald een realistisch beeld. Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Die stikstofregels zijn Europees, dus dat is veel breder en dus ook alweer niet de schuld van links.

En ja, dat wordt deels bij de boeren gelegd. Terecht wat mij betreft.
Maar niet alleen bij de boeren.

David Dunning
ikbenhetzozat schreef:
03-06-2025 22:49
Persoonlijk vind ik SP niet zo links en ook niet rechts. Met links bedoel ik meer partijen waar de extinction rebellion mensen aanhangen . Daar heb ik een hekel aan.
SP is bijna de meest linkse partij die we hebben in Nederland.
Maar blijkbaar ben jij vooral tegen klimaatactivisten.
En dat noem je dan voor het gemak links.

Duidelijk, wat mij betreft is hiermee helemaal duidelijk dat je geen idee hebt waar je over praat.

David Dunning
Maar de landbouw is toch ook verantwoordelijk voor 60% van de stikstofuitstoot? En we hebben zelf met andere landen afgesproken dat die naar beneden moet. Dus is het dan zo onlogisch dat je kijkt waar je het meeste stikstofuitstoot kunt verlagen? Dat lijkt mij logisch het meest bij de landbouw zitten, die zijn namelijk al verantwoordelijk voor 60%. Toch?
ikbenhetzozat schreef:
03-06-2025 22:45
Wat voor kabinet zou jouw keuze hebben?

Ik hoorde Dilan Yesilgüz zeggen dat ze zeker niet met Timmermans in zee wil terwijl ik VVD/PvdA nou juist altijd als de ideale combinatie zag, veel fijner dan met het CDA erbij.

Maar het lijkt een beetje of we dan wel de partijen met de ideeën hebben maar niet de goede personen op de posities...
Bij CDA dan op dit moment weer omgekeerd: Bontenbal vind ik een bekwame politicus maar CDA spreekt mij niet in. Toch wil ik dit soort personen zien in een kabinet.
ikbenhetzozat schreef:
Maar dan bedoel je meer op de scheidslijn conservatief-progressief dan op rechts-links. Want SP is linkser dan PvdA, GroenLinks en D66.
ikbenhetzozat schreef:
SP:

Vluchtelingen moeten vaker opgevangen worden door rijke gemeenten en buurten. Vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten. Dan moet je niet gek opkijken dat er spanningen ontstaan, want daar zijn vaak al veel problemen en wonen vaak al veel meer migranten.

Ook ik ga de programma's van alle partijen nog eens doorlezen want bovenstaande ben ik het mee eens.
Dala schreef:
03-06-2025 22:55
Maar dan bedoel je meer op de scheidslijn conservatief-progressief dan op rechts-links. Want SP is linkser dan PvdA, GroenLinks en D66.
In dit geval lijkt het alleen maar over klimaat te gaan.
Met het idee: klimaatactivisten zijn links.

De rest is niet links.

David Dunning
Tavistock schreef:
03-06-2025 22:51
Maar de landbouw is toch ook verantwoordelijk voor 60% van de stikstofuitstoot? En we hebben zelf met andere landen afgesproken dat die naar beneden moet. Dus is het dan zo onlogisch dat je kijkt waar je het meeste stikstofuitstoot kunt verlagen? Dat lijkt mij logisch het meest bij de landbouw zitten, die zijn namelijk al verantwoordelijk voor 60%. Toch?
Klopt, de meeste uitstoot zal bij boeren zitten. Maar boeren dan maar afschaffen lijkt me toch ook geen handig idee. Verder zijn er nog wel veel andere zaken die veel co2 uitstoten waar ze weinig tot niets mee doen, dat snap ik dan niet want als het werkelijk zo schrijnend is dan valt ook daar veel winst te behalen.
Solomio schreef:
03-06-2025 22:58

De rest is niet links.
Ken jij veel rechtse klimaatactivisten dan?
Bij Hart van Nederland hadden ze een poll gedaan en daar kwam uit dat de meesten vinden dat Wilders nog een kans moet krijgen, de meeste mensen zijn voor een rechts kabinet en maar 15% links.

Grappig hoe erg dat kan verschillen aan de hand van de bubbel waar mensen in zitten.
ikbenhetzozat schreef:
03-06-2025 23:03
Ken jij veel rechtse klimaatactivisten dan?
Je snap het echt niet hè?

Alle klimaatactivisten zijn links, maar niet alle linksen zijn klimaatactivist.

Je gaat dus op de extreemst linkse partij stemmen, maar vindt wel dat de problemen de schuld zijn van links.

Ja, dat verdient eigenlijk nog wel een facepalm.

David Dunning
Solomio schreef:
03-06-2025 22:58

De rest is niet links.
Dat lijkt inderdaad wel de grootste bron van frustratie te zijn inderdaad.

Overigens vraag ik me ook wel eens af of er niet (onbewust) een verschuiving heeft plaatsgevonden onder de mensen die zich als links zijn gaan identificeren en ook zo stemmen, zichtbaar zijn voor anderen of in de media, waardoor er ook een doelgroep is zoals de medeforummer hier op dit topic die dan vervolgens denken: ja maar dit staat echt heel erg ver af van mijn ideeën of wie ik ben.

Dat het dus niet eens zozeer ligt aan de politici en de partijprogramma's maar aan de beeldvorming?
Tavistock schreef:
03-06-2025 22:51

49.7%

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... fdepositie

Ammoniak 90%
Stikstofoxide in de lucht 2.6%

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... naar-lucht
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dala schreef:
03-06-2025 23:06
Dat lijkt inderdaad wel de grootste bron van frustratie te zijn inderdaad.

Overigens vraag ik me ook wel eens af of er niet (onbewust) een verschuiving heeft plaatsgevonden onder de mensen die zich als links zijn gaan identificeren en ook zo stemmen, zichtbaar zijn voor anderen of in de media, waardoor er ook een doelgroep is zoals de medeforummer hier op dit topic die dan vervolgens denken: ja maar dit staat echt heel erg ver af van mijn ideeën of wie ik ben.

Dat het dus niet eens zozeer ligt aan de politici en de partijprogramma's maar aan de beeldvorming?
En de PVV heeft op sociaal-economisch vlak best wat linkse standpunten, dus sowieso is die links-rechts-indeling veel te simplistisch.

David Dunning
ikbenhetzozat schreef:
03-06-2025 23:01
Klopt, de meeste uitstoot zal bij boeren zitten. Maar boeren dan maar afschaffen lijkt me toch ook geen handig idee. Verder zijn er nog wel veel andere zaken die veel co2 uitstoten waar ze weinig tot niets mee doen, dat snap ik dan niet want als het werkelijk zo schrijnend is dan valt ook daar veel winst te behalen.

Het gaat misschien wat ver om het hele stikstofprobleem hier te bespreken, maar volgens mij is er niemand voor boeren afschaffen, wel verminderen (met best veel geld) toch? Op zich verdwijnt 75% van wat Nederlandse boeren verbouwen naar het buitenland, dus ik dacht met mijn boerenverstand dat het ook wel wat minder kunnen. Of zie ik dat verkeerd?

Het 100 mogen rijden ipv 130 is toch ook vanwege stikfstof en het niet mogen uitbreiden van Schiphol? Ik dacht in elk geval dat dat ook vanwege stikstof was
Tavistock schreef:
03-06-2025 23:08
Het gaat misschien wat ver om het hele stikstofprobleem hier te bespreken, maar volgens mij is er niemand voor boeren afschaffen, wel verminderen (met best veel geld) toch? Op zich verdwijnt 75% van wat Nederlandse boeren verbouwen naar het buitenland, dus ik dacht met mijn boerenverstand dat het ook wel wat minder kunnen. Of zie ik dat verkeerd?

Het 100 mogen rijden ipv 130 is toch ook vanwege stikfstof en het niet mogen uitbreiden van Schiphol? Ik dacht in elk geval dat dat ook vanwege stikstof was
Ongeveer de helft van het Nederlands grondgebied is landbouwgebied.
Als je dan een aardig deel van de boeren uitkoopt heb je én meer stikstofruimte om woningen te bouwen en gelijk ook meer grond om woningen te bouwen.

Win-win dus.

David Dunning
Tavistock schreef:

Ja vgm was destijds de belangrijkste reden om meer ruimte te creëren voor bouwen van woningen. Maar uiteindelijk was de winst van 100 km/uur op stikstof echt heel weinig. Althans dat staat bij nog bij.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
En het komt denk ik ook doordat de confessionele partijen afgebrokkeld zijn en Nederland ontkerkelijkt is geraakt. Kritiek op links is er al heel vaak geweest maar men kon dan rechts liberaal (VVD) stemmen of conservatief confessioneel binnen eigen zuil. Als je niks op had met het langharig klimaatactivistisch tuig ;-)

Maar de kerk heeft weinig invloed meer in de politiek en zo valt men makkelijk in de handen van de populisten... Of stemt men SP maar vindt dat niet links... want links dat zijn die klimaatplakkers en allochtonenknuffelaas.
Solomio schreef:
03-06-2025 23:06
Je snap het echt niet hè?

Alle klimaatactivisten zijn links, maar niet alle linksen zijn klimaatactivist.

Je gaat dus op de extreemst linkse partij stemmen, maar vindt wel dat de problemen de schuld zijn van links.

Ja, dat verdient eigenlijk nog wel een facepalm.
Ik denk dat dat aan mijn perceptie ligt dan. Ik wil graag dat iedereen het goed heeft. Wat dat betreft ben ik zeker links. Mijn struikelblok is migratie en klimaat, wellicht ook omdat het zo enorm door ieders strot word geduwd momenteel. Mensen als Klaver, Jetten en Timmermans hebben hun mond hier ook nogal vol van. Dus inderdaad associeer ik deze twee zaken met hun partijen en dus met links. Misschien inderdaad ten onrechte en kan ik beter zeggen dat ik een enorme hekel heb aan groenlinks/PvdA en D66.
Solomio schreef:
En de PVV heeft op sociaal-economisch vlak best wat linkse standpunten, dus sowieso is die links-rechts-indeling veel te simplistisch.
Maar is dat écht zo of een populistische tactiek om stemmen uit een bepaalde doelgroep te kunnen trekken maar er vervolgens in de praktijk niks mee te doen en verder altijd met rechts mee te stemmen?
dala wijzigde dit bericht op 03-06-2025 23:16
0.25% gewijzigd
ikbenhetzozat schreef:
De sociale partij is zo links als wat. Niks mis mee, ook jaren op gestemd totdat GroenLinks net wat beter scoorde op de punten die ik het belangrijkste vind. Heb me verder niet verdiept in extinction rebellion, weet alleen dat ik die mensen steeds irritanter ga vinden. Niet waar ze voor staan maar de uitvoering ervan/ manier waarop. Laatst weer dingen beklad waarbij ik denk waarom?! Dat kan toch ook anders?!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven