Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 849 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Lucy schreef:
03-06-2025 20:45
Ik stem ook niet voor mijn eigen portemonnee. Wel voor een fijnere en eerlijkere wereld, waarin er meer gelijkwaardigheid mag zijn.

Ik ook niet.
Vind het ook ongelooflijk jammer als mensen voor één enkel eigen belang-dingetje op een bepaalde partij stemmen. Kijk naar het grotere plaatje en denk aan de toekomst van je kinderen, of die van je siblings of je buren. Het gaat niet om die paar euro in jouw portemonnee, maar om een betere wereld, voor mens, dier en de natuur.
Courage schreef:
04-06-2025 11:58
Ik ook niet.
Vind het ook ongelooflijk jammer als mensen voor één enkel eigen belang-dingetje op een bepaalde partij stemmen. Kijk naar het grotere plaatje en denk aan de toekomst van je kinderen, of die van je siblings of je buren. Het gaat niet om die paar euro in jouw portemonnee, maar om een betere wereld, voor mens, dier en de natuur.
Maar wat een fijnere en eerlijkere wereld is nu en in de toekomst daar verschillen de meningen over. De een vind dat de PVV dat voor hun regelt en de ander vind juist dat PVDA/GroenLinks dat beter regelt. Dus zo zwart/wit is dat niet.
KatjaSasja schreef:
03-06-2025 21:07
Geen VVD in elk geval https://decorrespondent.nl/16148/dat-wa ... lYcNVd8Rvw

Wat een goed stuk.
Ze hadden inderdaad eigenlijk Wilders minister-president moeten laten worden. Dan was meteen duidelijk geweest dat hij geen verantwoordelijkheid kán en wíl dragen en was het kabinet nog eerder gevallen. En was het PVV-stemmers duidelijk geworden op wie en wat ze eigenlijk gestemd hadden.
Solomio schreef:
04-06-2025 06:29
En er hebben ook nog nooit mensen buiten op het gras moeten slapen? Of zittend op een stoel?

Maar goed, jij en ik hebben duidelijk een ander idee over wat menselijk is.
Weet je wat het is, dat is een keer voorgekomen inderdaad, door krankzinnige drukte zodat het op dat moment even niet te behapstukken was. Dit is breed uitgemeten in het nieuws en nu denken mensen als jij dat dit de situatie is zoals ie altijd is. Echter is dat niet zo en het is nogal dom om dat te denken. Zo gaat het namelijk niet, echter bij overmacht kan je soms niet anders, hoe verdrietig dit ook is. Je doet continu denigrerend, ik weet niet waarom, wellicht wil je je beter en slimmer voelen dan een ander. Heel jammer want dat is geen nette manier om een gesprek te voeren. Je neemt aan dat ik vrijwilliger was en zegt dat het maar goed is dat ik ben gestopt. Ik was geen vrijwilliger, ik werd keurig betaald voor mijn functie. Je had het ook gewoon kunnen vragen in plaats van zo lullig te doen. Maar weet je wat een goed idee zou zijn, als jij eens een tijdje zou gaan werken bij een opvang. Dan kan je met eigen ogen zien hoe en wat en dan kan je pas oordelen.
Dala schreef:
03-06-2025 22:53
Wat voor kabinet zou jouw keuze hebben?

Ik hoorde Dilan Yesilgüz zeggen dat ze zeker niet met Timmermans in zee wil terwijl ik VVD/PvdA nou juist altijd als de ideale combinatie zag, veel fijner dan met het CDA erbij.

Dat is alleen voor de bühne. Natuurlijk gaat VVD met PvdA/GL regeren als dat zo uitkomt.
Courage schreef:
04-06-2025 12:06
Wat een goed stuk.
Ze hadden inderdaad eigenlijk Wilders minister-president moeten laten worden. Dan was meteen duidelijk geweest dat hij geen verantwoordelijkheid kán en wíl dragen en was het kabinet nog eerder gevallen. En was het PVV-stemmers duidelijk geworden op wie en wat ze eigenlijk gestemd hadden.
Volgens mij valt er weinig tegen het stuk in te brengen.

Maar een goed stuk? Ik vind het eigenlijk niet echt Correspondent-waardig. Zeer polemisch geschreven. Waarin onder andere Yeşilgöz een leugenachtig lichtgewicht wordt genoemd. En ik mis een fundamentele analyse zoals ik het bij De Correspondent graag zie.
Courage schreef:
04-06-2025 12:06
Wat een goed stuk.

Ik kan het debat helaas niet volgen, maar lees wel de liveblog op de NOS-site, en ik lees daar dat inderdaad Eerdmans van JA21 en Bikkers van CU aangeven dat Wilders met de val van het kabinet de makkelijke weg kiest en niet zijn verantwoordelijkheid neemt.
Coffee is never my cup of tea
Paradise schreef:
04-06-2025 12:17
Volgens mij valt er weinig tegen het stuk in te brengen.

Maar een goed stuk? Ik vind het eigenlijk niet echt Correspondent-waardig. Zeer polemisch geschreven. Waarin onder andere Yeşilgöz een leugenachtig lichtgewicht wordt genoemd. En ik mis een fundamentele analyse zoals ik het bij De Correspondent graag zie.

Yeşilgöz zou in mijn ogen moeten opstappen als fractieleider, en ook geen lijsttrekker moeten worden. Rutte heeft altijd samenwerking met de PVV afgehouden, zij heeft het wel gedaan tegen die oude VVD-houding in, en ze wil het nu nog steeds niet afzweren, itt samenwerking met PvdA/GL.

Tijd voor bijv Sophie Hermans.
Marianneke schreef:
04-06-2025 10:09
Je vraagt het niet aan mij, maar ik wil hier toch op antwoorden. Ik heb een rondleiding gehad op een tijdelijke noodopvang. Die wordt jaarlijks voor een paar maanden opgebouwd en weer afgebroken. Kost veel meer geld dan een gewone opvanglocatie. En het is een verschrikking. Ik vind het niet menselijk om mensen in grote tenten op te vangen. Tenten waarin slaaphokjes zijn gecreeerd voor 6 personen (3 stapelbedden), met tussen die slaaphokjes hele dunne wandjes van 2m hoog. Met toiletten en douches zoals je ze ook op festivals ziet. Een locatie waar ze niet langer dan 3 maanden kunnen blijven, dan moeten ze weer door naar de zoveelste tijdelijke plek.

Overigens heeft de omgeving maar heel weinig overlast van deze opvanglocatie. Ik vind het schandalig hoe dit kabinet het schrikbeeld voor een AZC heeft verergerd, waardoor er overal zo geprotesteerd wordt. Ik heb jarenlang op slechts enkele kilometers afstand van een AZC gewoond en de enige overlast die ik ervaarde was dat ze het fietsen niet zo goed machtig waren en daarom nogal slingerden, waardoor het uitkijken was bij het inhalen.
Heb je enig idee hoe groot de instroom op bepaalde momenten is? Je geeft het zelf al aan, het is tijdelijke noodopvang. van daaruit gaan de mensen al snel naar andere locaties. Niet enkel AZC's maar velen verblijven ook in hotels. Hier in de het stadje waar ik momenteel woon zijn twee hotels voor ruim de helft gereserveerd voor asielzoekers. Dit is op meerdere plekken zo. Je moet ook niet vergeten dat Nederland een heel klein en dichtbevolkt land is, we hebben niet tig grote gebouwen om iedereen gelijk een fijne plek te geven. In theorie is het zeker geweldig dat iedereen gelijk een fijne en rustige plaats krijgt om bij te komen, in de praktijk is dit helaas niet haalbaar. Wanneer wij zouden moeten vluchten dan zou dit in andere landen niet anders zijn. Ze kiezen er daarbij ook zelf voor om naar Nederland te komen, ze hadden ook kunnen kiezen voor een land als Duitsland, Frankrijk, Italie en noem maar op. Al die landen hebben zij bewust gepasseerd. Wat een andere poster ook al zei, er zijn genoeg rustige en fijne plekken voor asielzoekers te vinden, velen willen hier niet naartoe en willen richting de grote steden.

Ik ben blij dat jij geen overlast hebt ervaren van het AZC bij jou in de buurt, ik zou willen dat dit overal zo was. Echter is dit gewoon niet zo en ervaren veel steden en dorpen wel degelijk overlast, met name wat betreft het lastig vallen van meisjes en winkeldiefstallen.
ikbenhetzozat schreef:
04-06-2025 12:27
Heb je enig idee hoe groot de instroom op bepaalde momenten is?

De instroom is kleiner dan het in bijv 2023 was: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... -nederland
De nood komt doordat er opvanglocaties gesloten zijn. Niet omdat de instroom groter is geworden.

Ik ben blij dat jij geen overlast hebt ervaren van het AZC bij jou in de buurt, ik zou willen dat dit overal zo was. Echter is dit gewoon niet zo en ervaren veel steden en dorpen wel degelijk overlast, met name wat betreft het lastig vallen van meisjes en winkeldiefstallen.

Juist daarom is het zo jammer dat de spreidingswet is ingetrokken. Die wet had voor meer verspreiding en daardoor minder overlast gezorgd.
Marianneke schreef:
04-06-2025 12:26
Yeşilgöz zou in mijn ogen moeten opstappen als fractieleider, en ook geen lijsttrekker moeten worden. Rutte heeft altijd samenwerking met de PVV afgehouden, zij heeft het wel gedaan tegen die oude VVD-houding in, en ze wil het nu nog steeds niet afzweren, itt samenwerking met PvdA/GL.

Sophie Hermans? Nou dan gaat mijn stem zeker niet meer naar de VVD, maar wordt het JA21.
DronkenAardbei schreef:
04-06-2025 12:33
Sophie Hermans? Nou dan gaat mijn stem zeker niet meer naar de VVD, maar wordt het JA21.
Maar je kiest toch voor een partijprogramma, niet voor een persoon? Als je de lijsttrekker niets vindt, kun je altijd nog een voorkeursstem geven aan iemand anders op de lijst.
Marianneke schreef:
04-06-2025 12:30
De instroom is kleiner dan het in bijv 2023 was: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... -nederland
De nood komt doordat er opvanglocaties gesloten zijn. Niet omdat de instroom groter is geworden.

Juist daarom is het zo jammer dat de spreidingswet is ingetrokken. Die wet had voor meer verspreiding en daardoor minder overlast gezorgd.
Maar die situatie waarbij mensen buiten moesten slapen was ook niet vorige week hè? Dat was in de zomer van 2022. Er waren toen krankzinnig veel mensen en niet voldoende plek. Al hoe graag iedereen dit ook wilde oplossen, het was niet mogelijk. Daarom zouden er ook minder mensen naar Nederland moeten komen, we hebben de capaciteit niet, dat is wat veel mensen gewoon niet willen inzien. Als er bij jou nu 1000 mensen voor de deur staan die je allemaal een fijne en rustige slaapplek moet geven, wat ga jij dan doen? Waar leg jij ze allemaal neer? Precies, het is niet haalbaar. Mensen zouden ook meer naar andere landen moeten, echter heeft Nederland een reputatie en daarom willen ze allemaal graag naar Nederland. Dat het voor ons als klein en overbevolkt land allemaal niet haalbaar is, dat word gewoon vergeten en dat is heel erg storend.
Marianneke schreef:
04-06-2025 12:26

Tijdens Rutte 1 heeft Rutte toch echt samengewerkt met de PVV, middels een gedoogconstructie.

Dat Rutte hierna besloot dat samenwerken geen zin heeft en het gooide op principiële punten is opmerkelijk. En het maakt hem ook niet ineens integer.

Verder wordt in het stuk in De Correspondent Rutte op het schild gehesen en Yeşilgöz meermaals leugenaar genoemd. Dat vind ik ook opvallend, aangezien Rutte het concept liegen tot nieuwe hoogtes had gebracht.

Ik vind het daarom een eenzijdig en beperkt stuk.
Soumis schreef:
04-06-2025 12:01
Maar wat een fijnere en eerlijkere wereld is nu en in de toekomst daar verschillen de meningen over. De een vind dat de PVV dat voor hun regelt en de ander vind juist dat PVDA/GroenLinks dat beter regelt. Dus zo zwart/wit is dat niet.

Dat ben ik met je eens hoor.
Maar vind het zo jammer als mensen stemmen op een partij omdat die bijvoorbeeld iets aan een rijbewijs-dingetje wil veranderen wat toevallig net goed past in je eigen straatje. Dan ben je niet bezig met het grotere plaatje. En dat mág hè (sterker nog, wie ben ik), maar ík vind dat jammer.
ikbenhetzozat schreef:
04-06-2025 12:10
Weet je wat het is, dat is een keer voorgekomen inderdaad, door krankzinnige drukte zodat het op dat moment even niet te behapstukken was. Dit is breed uitgemeten in het nieuws en nu denken mensen als jij dat dit de situatie is zoals ie altijd is. Echter is dat niet zo en het is nogal dom om dat te denken. Zo gaat het namelijk niet, echter bij overmacht kan je soms niet anders, hoe verdrietig dit ook is.
Ben jij vergeten dat er wekenlang elke avond en ochtend touringcars door Oost-Groningen en Zuid-Oost-Drenthe gereden hebben, omdat TA vol was? Ik niet, want ik heb ze zien rijden. En het was door de helpende hand van de buurgemeentes dat er geen potentieel heel onaangename situaties ontstaan zijn.
nana_mouskouri wijzigde dit bericht op 04-06-2025 12:48
26.45% gewijzigd
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
De serieuze politieke partijen doen er goed aan om uit te leggen dat het monetaire beleid in handen is van de Europese Centrale Bank.
Vooral uitleggen dat vaak in kader daarvan beslissingen worden genomen.
Defensiebeleid wordt vooral genomen binnen NAVO-structuren.
Vooral uitleggen dat vaak in kader daarvan beslissingen worden genomen.
Grensbeleid is sinds Schengen vooral Europees bepaald .
Het Energiebeleid wordt gestuurd door EU- klimaatverdragen.
Tevens uitleggen dat internationale samenwerking in veel opzichten wenselijk is.
Dit om te laten zien dat populistische partijen zich bewust onwetender voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.
Ik ben blij dat dit wanpresterende zootje ongeregeld er de brui aan heeft gegeven, maar heb nog geen idee wat ik ga stemmen. Het zal in ieder geval een centrum/linkse progressieve partij worden.
Nana_Mouskouri schreef:
04-06-2025 12:44
Ben jij vergeten dat er wekenlang elke avond en ochtend touringcars door Oost-Groningen en Zuid-Oost-Drenthe gereden hebben, omdat TA vol was? Ik niet, want ik heb ze zien rijden. En het was door de helpende hand van de buurgemeentes dat er geen potentieel heel onaangename situaties ontstaan zijn.
Je bedoeld dat ze zijn vervoerd naar andere opvanglocaties zoals Valthermond om daar de nacht door te brengen omdat er geen plek was in Ter Apel? Ja, dat weet ik nog. Maar ik snap jouw punt niet. Het geeft toch juist aan dat alles in het werk is gesteld om die mensen zo humaan mogelijk te helpen ondanks de grote uitdagingen?
ikbenhetzozat schreef:
04-06-2025 12:41
Maar die situatie waarbij mensen buiten moesten slapen was ook niet vorige week hè? Dat was in de zomer van 2022. Er waren toen krankzinnig veel mensen en niet voldoende plek. Al hoe graag iedereen dit ook wilde oplossen, het was niet mogelijk. Daarom zouden er ook minder mensen naar Nederland moeten komen, we hebben de capaciteit niet, dat is wat veel mensen gewoon niet willen inzien. Als er bij jou nu 1000 mensen voor de deur staan die je allemaal een fijne en rustige slaapplek moet geven, wat ga jij dan doen? Waar leg jij ze allemaal neer? Precies, het is niet haalbaar. Mensen zouden ook meer naar andere landen moeten, echter heeft Nederland een reputatie en daarom willen ze allemaal graag naar Nederland. Dat het voor ons als klein en overbevolkt land allemaal niet haalbaar is, dat word gewoon vergeten en dat is heel erg storend.

Dat is gewoon echt niet waar, dat ze allemaal naar NL willen. Hoe kom je daar toch bij? In 2023 stond Nederland op de 7e plek als gekeken wordt naar het aantal asielaanvragen in Europa. Nederland staat zelfs op de 13e plekin Europa als het gaat om het aantal asielaanvragen per aantal inwoners.

Nederland: 38.320 asielverzoeken in 2023.
Duitsland: 329.035 asielverzoeken in 2023.
Spanje: 160.460 asielverzoeken in 2023.
Frankrijk: 145.095 asielverzoeken in 2023.
Draaideurforummer schreef:
04-06-2025 12:37
Maar je kiest toch voor een partijprogramma, niet voor een persoon? Als je de lijsttrekker niets vindt, kun je altijd nog een voorkeursstem geven aan iemand anders op de lijst.
Natuurlijk kies ik voor een partijprogramma, maar daarnaast wil ik ook bepaalde capaciteiten zien bij de partijleider/lijsttrekker. En die zie ik bij haar niet. Wel bij bijv. Bontenbal, maar die zit helaas bij een voor mij verkeerde partij.
ikbenhetzozat schreef:
04-06-2025 12:41

We hebben die capaciteit niet meer omdat er opvanglocaties gesloten zijn, al voor 2020. Daarvoor was het te behappen, ook de piek instroom in 2015 (bijna 60.000 tegen minder dan 45.000 in 2024)
Ikbenhetzozat je beweert echt heel veel wat feitelijk onjuist is. Het zou helpen als je eerst de feiten wilt checken voordat je dingen roept
DronkenAardbei schreef:
04-06-2025 12:57
Natuurlijk kies ik voor een partijprogramma, maar daarnaast wil ik ook bepaalde capaciteiten zien bij de partijleider/lijsttrekker. En die zie ik bij haar niet. Wel bij bijv. Bontenbal, maar die zit helaas bij een voor mij verkeerde partij.
Ja, daar heb je wel een punt hoor. Een lijsttrekker moet wel capabel zijn. Ik ken Sophie Hermans niet goed genoeg om dat te kunnen beoordelen.
Daarom vind ik: een toets voordat je mag stemmen. Niet per se voor 'ikbenhetzozat' , maar in het algemeen. Er is zoveel informatie in omloop die heel écht lijkt (bijvoorbeeld omdat het heel vaak wordt herhaald en het menselijk brein dan gaat denken 'zit vast een kern van waarheid in' ) , maar die niet klopt. Er zou iets van een mechanisme moeten zijn dat je in elk geval de echte informatie hebt, voordat je een stemkeuze maakt. Zodat het veel moeilijker wordt om mensen voor te liegen.

Wederom een onhaalbaar idee natuurlijk, dat dan weer wel......:-(

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven