Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 877 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Vandaag trouwens ook nog een stukje debat gezien waar Timmermans aan het woord was en ze allemaal op tafel aan het slaan waren. Leek wel een kleuterklas :facepalm:
Gebeurt toch wel vaker Graze? Een manier om te laten blijken dat je het eens bent met de spreker?
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Lucy schreef:
05-06-2025 00:41
Gebeurt toch wel vaker Graze? Een manier om te laten blijken dat je het eens bent met de spreker?
Ja klopt, dat schijnt zo ingeburgerd te zijn maar dan nog vind ik het stom.
framboise-t schreef:
04-06-2025 23:14
Ik vind het vertekenend als men inzoomt op wie welke woning krijgt en of dat wel eerlijk en terecht is, terwijl met elke andere verdeling de meeste wachtenden nog steeds geen huis zouden kunnen krijgen want veel te weinig woningen.
Onze woningnood heeft te maken met beleidsmatig keuzes. De leegstandsheffing die er maar niet komt, het bouwen van woningen die geen voorrang krijgen in de verdeling van stikstofruimte,
Toevallig zijn dat dan wel allemaal de sociale huurwoningen, want de grote villa's, die worden gewoon doorgebouwd hoor.
In onze aangrenzende nieuwbouwwijk zijn ze nooit gestopt met het bouwen van het duurdere segment.
Stressed is just desserts spelled backwards
Graze schreef:
05-06-2025 00:39
Vandaag trouwens ook nog een stukje debat gezien waar Timmermans aan het woord was en ze allemaal op tafel aan het slaan waren. Leek wel een kleuterklas :facepalm:
Dat is heel normaal om te laten weten dat je het ergens mee eens bent of de spreker steunt. Vind ik niets kleuterklas aan.
Maleficent schreef:
05-06-2025 09:07
Toevallig zijn dat dan wel allemaal de sociale huurwoningen, want de grote villa's, die worden gewoon doorgebouwd hoor.
In onze aangrenzende nieuwbouwwijk zijn ze nooit gestopt met het bouwen van het duurdere segment.
En vakantieparken uit de grond stampen in natuurgebieden schijnt ook geen probleem te zijn.
Billy_mean schreef:
04-06-2025 23:23
Ik stem links. Altijd al gedaan, en dat zal niet veranderen.
Niet omdat ik daar persoonlijk beter van word, maar omdat ik geloof in het collectief — in samen delen, in verbinding.

We leven in een wereld die in brand staat. En toch denken we massaal in termen van ik wil en ik vind. Maar laten we eerlijk zijn: wie in Nederland geboren is, heeft de jackpot gewonnen. Dat privilege zouden we ons wat vaker mogen realiseren.

Ik kan het egocentrische gezwets over vluchtelingen niet meer aanhoren. Zelfs al zouden ze hier aankomen met meteen een smart-tv, de nieuwste iPhone en een jaar gratis Thuisbezorgd op zak — wat dan nog? Dan nog hebben ze vaak alles verloren: hun thuis, hun land, hun veiligheid, hun toekomst.

Het enige wat ze met ons delen, is de hoop op een beter bestaan.
En ik vraag me weleens af: hoe zouden wij reageren als we zelf ooit op de vlucht moesten slaan?

Maar goed. Nu heb ik het zelf ook alweer te veel over het zogenaamde “vluchtelingenprobleem”.

Mooi omschreven. Zo zie ik het ook.
De afgelopen tijd regeerden angst en individualisme, dat vind ik echt verdrietig.
Frizz schreef:
05-06-2025 09:34
Mooi omschreven. Zo zie ik het ook.
De afgelopen tijd regeerden angst en individualisme, dat vind ik echt verdrietig.
Ik las alweer dat asiel opnieuw het thema gaat zijn bij de komende verkiezingen. Echt waarom?
Niet mijn regering
Billy_mean schreef:
......

En ik vraag me weleens af: hoe zouden wij reageren als we zelf ooit op de vlucht moesten slaan?

....
Voor een beter bestaan is er wel genoeg woonruimte nodig.

We hebben de laatste 60 jaar ontzettend veel mensen ontvangen. Wanneer is het genoeg??

BBC-journalist vraagt Deense politicus hoe Denemarken vertrouwen in zijn democratie weet te behouden: "Geef kiezers wat ze willen. Als ze minder immigratie willen, verlaag die dan."
Jeetje Britt. Echt. Ga dan in Denemarken wonen.

Ten eerste: de instroom is, door het beëindigen van de oorlog in Syrië, al drastisch omlaag gegaan. Het merendeel van de instroom is geen asiel, maar arbeidsmigranten. En die hebben we nodig, anders stort de economie in elkaar.

Ten tweede: wij hebben ten opzichte van heel veel landen in Europa al een veel lagere cijfer (per 1000 inwoners van de bevolking, dus niet absoluut) aan asielzoekers. We hebben al járen de deur niet open staan

Ten derde: we hebben, zo heb ik begrepen, samen met Denemarken behoorlijke strenge toelatingseisen voor asielzoekers. Een van de redenen waarom de procedure zo lang duurt.

Ten vierde: we schijnen een samenwerking te hebben met Europa. Daar worden wetten en afspraken gemaakt waar we ons aan hebben te houden. Een van die verdragen is Schengen. Een andere is de verdeling en opnemen van asielzoekers.

Ten vijfde: je kunt grenzen niet dichtgooien. Het kan niet en je moet het niet willen.

En ja, je hebt huizen nodig. En daarvoor heb je competente politici nodig. Met Wilders ga je niet meer huizen krijgen, en ook geen beter asielbeleid. Stomweg omdat hij gebaat is bij verdeel en heers en chaos. Zijn belangrijkste doel is niet om problemen op te lossen, maar om macht te hebben. Er zijn banden met onder andere Poetin, waar je best bang voor mag zijn.

Het enge van een heke kleine groep mensen de schuld geven is goed terug te zien in Duitsland, 1935. Due kleine groep asielzoekers is niet de schuld vsn een tekort aan huizen. Ze zijn niet de schuld aan verreweg het grootste deel van de criminaliteit. Ze zijn niet de schuld van dat er een personeelstekort is, waardoor dingen niet goed draaien. Ze zorgen er niet voor dat over een paar jaar alle vrouwen hoofddoekjes moeten dragen en de Islam het overneemt en de Sharia wordt ingevoerd. En zo lang we een oversterfte hebben en er te weinig kinderen worden geboren, hebben we ze hard nodig om later onze aow te betalen. Ze zorgen niet voor een begrotingstekort.

Ze zijn niet de schuld van al onze problemen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Niet we 'schijnen' een Europese samenwerking te hebben, die hebben we vanzelfsprekend. Volgend jaar wijzigt er het e.e.a. in de hoop op verbetering, zowel voor de asielzoeker als voor de EU.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oblematiekin

Nog wat leesvoer voor geïnteresseerden https://home-affairs.ec.europa.eu/polic ... &etrans=nl
dronkenaardbei wijzigde dit bericht op 05-06-2025 11:11
20.39% gewijzigd
Maleficent schreef:
05-06-2025 09:07
Eens, met een grote zak geld kun je gewoon stikstofruimte kopen. Of een datacenter of zo'n logistieke blokkendoos uit de grond stampen.
Draaideurforummer schreef:
05-06-2025 09:34
En vakantieparken uit de grond stampen in natuurgebieden schijnt ook geen probleem te zijn.
maar als mensen daar gaan wonen omdat ze niks anders kunnen vinden, dan zijn ze ook weer illegaal bezig.
Stressed is just desserts spelled backwards
DronkenAardbei schreef:
05-06-2025 11:04
Niet we 'schijnen' een Europese samenwerking te hebben, die hebben we vanzelfsprekend. Volgend jaar wijzigt er het e.e.a. in de hoop op verbetering, zowel voor de asielzoeker als voor de EU.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oblematiekin

Nog wat leesvoer voor geïnteresseerden https://home-affairs.ec.europa.eu/polic ... &etrans=nl
Het was cynisch.
Maleficent schreef:
05-06-2025 11:17
maar als mensen daar gaan wonen omdat ze niks anders kunnen vinden, dan zijn ze ook weer illegaal bezig.
En dat vind ik in tijden als deze waar mensen anders moeten gaan zwerven zó stupide... gelukkig zijn er best wel veel gemeenten die nu een gedoogbeleid hebben. Maar nog lang niet alle.
Britt32 schreef:
05-06-2025 10:12
Voor een beter bestaan is er wel genoeg woonruimte nodig.

We hebben de laatste 60 jaar ontzettend veel mensen ontvangen. Wanneer is het genoeg??

BBC-journalist vraagt Deense politicus hoe Denemarken vertrouwen in zijn democratie weet te behouden: "Geef kiezers wat ze willen. Als ze minder immigratie willen, verlaag die dan."
We ontvangen vooral veel immigranten die hier in de landbouw en veeteelt werken. Dat zijn echt heel veel meer immigranten dan asielzoekers. En die veroorzaken meer overlast dan asielzoekers.
Niet mijn regering
Lucy schreef:
05-06-2025 10:52
................
Ze zijn niet de schuld van al onze problemen.
Waar zeg ik in hemelsnaam dat de migranten de schuld hebben? Dat doe je alleen maar om de jaren '30 er bij te kunnen slepen.

Het zijn de politici en beleidsmakers (veelal witte mannen) die 100% verantwoordelijk zijn voor de meer dan 1 miljoen nieuwkomers ( en hun nakomelingen) de afgelopen 60 jaar.

Het kan zijn dat de immigratie uit bijvoorbeeld Syrië is afgenomen, maar er komen nog steeds nieuwe mensen bij. De woonbehoefte wordt daarom nijpender en nijpender. Er ontstaat pas echt ruimte bij grootschalige remigratie en terugkeer.

De Eu en de internationale verdragen houden de de situatie in stand. Verdragen die ons niet meer dienen moeten daarom opgezegd worden en de EU moet met z'n tijd meegaan.
Britt32 schreef:
05-06-2025 11:29
Waar zeg ik in hemelsnaam dat de migranten de schuld hebben? Dat doe je alleen maar om de jaren '30 er bij te kunnen slepen.

Het zijn de politici en beleidsmakers (veelal witte mannen) die 100% verantwoordelijk zijn voor de meer dan 1 miljoen nieuwkomers ( en hun nakomelingen) de afgelopen 60 jaar.

Het kan zijn dat de immigratie uit bijvoorbeeld Syrië is afgenomen, maar er komen nog steeds nieuwe mensen bij. De woonbehoefte wordt daarom nijpender en nijpender. Er ontstaat pas echt ruimte bij grootschalige remigratie en terugkeer.

De Eu en de internationale verdragen houden de de situatie in stand. Verdragen die ons niet meer dienen moeten daarom opgezegd worden en de EU moet met z'n tijd meegaan.
In deze hele post alleen al zeg je dat. Lees het eens even terug.

En ha. Ik ben ook beleidsmedewerker. Wel blank, geen man.

Toevallig is mijn beleidsveld geen asiel en ook geen huisvesting. Maar toch.
Billy_mean schreef:
Ik stem links. Altijd al gedaan, en dat zal niet veranderen.
Niet omdat ik daar persoonlijk beter van word, maar omdat ik geloof in het collectief — in samen delen, in verbinding.

We leven in een wereld die in brand staat. En toch denken we massaal in termen van ik wil en ik vind. Maar laten we eerlijk zijn: wie in Nederland geboren is, heeft de jackpot gewonnen. Dat privilege zouden we ons wat vaker mogen realiseren.

Ik kan het egocentrische gezwets over vluchtelingen niet meer aanhoren. Zelfs al zouden ze hier aankomen met meteen een smart-tv, de nieuwste iPhone en een jaar gratis Thuisbezorgd op zak — wat dan nog? Dan nog hebben ze vaak alles verloren: hun thuis, hun land, hun veiligheid, hun toekomst.

Maar goed. Nu heb ik het zelf ook alweer te veel over het zogenaamde “vluchtelingenprobleem”.
Eens met jou hoor. Ik vind 'gelukszoekers' ook zoiets raars want wil er nu geen geluk?
Maar mensen gaan voorbij
Ik zoek de partij die begrijpt de de kern van het volkshuisvestingsprobleem ligt in de steeds maar weer opnieuw aangejaagde koopmarkt. En die daar zo snel mogelijk in wil ingrijpen. Tot de woningnood is opgelost geen bouwvergunningen meer voor woningen van meer dan 100 m2 en tweede woningen die daarvoor geschikt zijn mogen wat mij betreft voorlopig in aanmerking komen voor woningtoewijzing door de gemeente. En vooral regie nemen als overheid.

Verder zou ik het liefst alle toeslagen weg hebben en vervangen door een fatsoenlijk minimuminkomen / uitkering waar je ook gewoon een huis van kan huren of een kind mee kunt krijgen. Alle aftrekken mogen er ook af. Kinderbijdragen inkomensafhankelijk maken en tot maximaal 2 kinderen graag.

Dan wil ik dat we Oekraïne steunen, Israël actief sanctioneren en Trump en alles dat daaraan kleeft buiten de deur houden. En internationaal gezien meer in Europees verband optreden.

Duidelijke regels voor asiel, een snelle procedure, en ruimhartige opvang. Gewoon wat meer geld er tegenaan gooien en er vooral niet steeds over zeuren want dat is voor niemand leuk.

Klimaat vind ik belangrijk. Maar ik zou het anders willen stimuleren. Geen subsidies op zonnepanelen op je vrijstaande woning, of op de aanschaf van een nieuwe Tesla, maar dat geld gebruiken voor het verbeteren van de isolatie in kleine verouderde woningen en de productie van duurzame reparabele apparaten.
Als je een auto rijdt van 10 jaar oud / maximaal 15.000 catalogus waarde en geen nieuwe/grotere koopt kun je wat mij betreft vrijstelling van motorrijtuigenbelasting krijgen. Dat is uiteindelijk denk ik effectiever voor het milieu.

Vlees en bewerkte producten mogen veel duurder met een taks; groente en fruit goedkoper.
Vuurwerk mag meteen verboden worden, net als houtstook in woonwijken.

Onderwijs en cultuur is belangrijk. Iedere euro die je daarin stopt betaalt zich uiteindelijk terug in een slimmere, blijere bevolking.

Privatisering is uit den boze - als het kan terugdraaien voor alle maatschappelijke voorzieningen, openbaar vervoer, nutsvoorzieningen en gezondheidszorg.

En partijen zonder leden worden voortaan uitgesloten van deelname aan de verkiezingen.

Op welke partij moet ik dan stemmen?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
05-06-2025 11:44
Ik zoek de partij die begrijpt de de kern van het volkshuisvestingsprobleem ligt in de steeds maar weer opnieuw aangejaagde koopmarkt. En die daar zo snel mogelijk in wil ingrijpen. Tot de woningnood is opgelost geen bouwvergunningen meer voor woningen van meer dan 100 m2 en tweede woningen die daarvoor geschikt zijn mogen wat mij betreft voorlopig in aanmerking komen voor woningtoewijzing door de gemeente. En vooral regie nemen als overheid.

Verder zou ik het liefst alle toeslagen weg hebben en vervangen door een fatsoenlijk minimuminkomen / uitkering waar je ook gewoon een huis van kan huren of een kind mee kunt krijgen. Alle aftrekken mogen er ook af. Kinderbijdragen inkomensafhankelijk maken en tot maximaal 2 kinderen graag.

Dan wil ik dat we Oekraïne steunen, Israël actief sanctioneren en Trump en alles dat daaraan kleeft buiten de deur houden. En internationaal gezien meer in Europees verband optreden.

Duidelijke regels voor asiel, een snelle procedure, en ruimhartige opvang. Gewoon wat meer geld er tegenaan gooien en er vooral niet steeds over zeuren want dat is voor niemand leuk.

Klimaat vind ik belangrijk. Maar ik zou het anders willen stimuleren. Geen subsidies op zonnepanelen op je vrijstaande woning, of op de aanschaf van een nieuwe Tesla, maar dat geld gebruiken voor het verbeteren van de isolatie in kleine verouderde woningen en de productie van duurzame reparabele apparaten.
Als je een auto rijdt van 10 jaar oud / maximaal 15.000 catalogus waarde en geen nieuwe/grotere koopt kun je wat mij betreft vrijstelling van motorrijtuigenbelasting krijgen. Dat is uiteindelijk denk ik effectiever voor het milieu.

Vlees en bewerkte producten mogen veel duurder met een taks; groente en fruit goedkoper.
Vuurwerk mag meteen verboden worden, net als houtstook in woonwijken.

Onderwijs en cultuur is belangrijk. Iedere euro die je daarin stopt betaalt zich uiteindelijk terug in een slimmere, blijere bevolking.

Privatisering is uit den boze - als het kan terugdraaien voor alle maatschappelijke voorzieningen, openbaar vervoer, nutsvoorzieningen en gezondheidszorg.

En partijen zonder leden worden voortaan uitgesloten van deelname aan de verkiezingen.

Op welke partij moet ik dan stemmen?
Wil jij geen partij beginnen? Mijn stem heb je!
De mijne ook Merano 😀
Maar mensen gaan voorbij
Ik stem op jou Merano!
AnnaNiem schreef:
05-06-2025 11:48
Wil jij geen partij beginnen? Mijn stem heb je!
De mijne ook!
En de mijne!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven