Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
zaterdag 7 juni 2025 om 10:51
Toch heeft het met twee ook wel voordelen. Die van ons konden zich uren samen vermaken, zeker buiten, maar ook door samen te bouwen, tekenen etcFiorah schreef: ↑07-06-2025 10:44Eens. Echt heel vaak. Die dynamiek houdt zichzelf dan ook volledig in stand.
Misschien is het juist makkelijker als je kind hebt, want anders sta je echt de héle dag aan als ouders (en kind). Maar wij vinden jezelf een tijdje vermaken (voor wie dan ook, dus zonder dat een ander aandacht aan je hoeft te besteden, of je nu ouder of kind bent) echt belangrijk. Daar laden we allemaal van op. En dat moet je echt leren en opbouwen en gaat lang niet altijd goed, echt niet. Maar we investeren er dus altijd wel in.
zaterdag 7 juni 2025 om 10:56
Ja hier dus ook. Of ja, geleerd..? dat gebeurde/verliep eigenlijk gewoon vrij natuurlijk zo. Maar het ene kind vindt het misschien ook veel fijner dan het andere om zichzelf alleen te vermaken. En een ander deelt graag van alles mee of praat ook meer.
Ik heb niet zulke kletskousen die alles willen laten zien of vertellen. Dat scheelt misschien al een hoop.
Ook voor eten en drinken moet ik eerder zelf achter hen aan dan dat ze ons om de haverklap vragen om drinken, snoepje, appel, koekje?
Dus het is ons denk ik ook wel makkelijk gemaakt wat dat betreft.
dala wijzigde dit bericht op 07-06-2025 10:56
0.23% gewijzigd
zaterdag 7 juni 2025 om 10:56
Maar TO ben je het er wel mee eens dat kamperen niet jouw vakantie is? Want je man doet inderdaad genoeg, hij doet boodschappen, de was en hij is 3 dagen alleen met de kinderen.
Ik kan mij voorstellen dat als jij vroeg opstaat dat hij nog even wil liggen.
Dan heb je 2 fitte ouders voor de rest van de dag. En ja, je hebt nou eenmaal kinderen waar je 24/7 voor moet zorgen dus ook s ochtends vroeg.
Dat heb je thuis dus ook en dat is geen probleem blijkbaar?
Ik hoor alleen wat je niet wil en wat niet kan maar je komt met geen enkele oplossing. Vakantie met kinderen is echt heel leuk en als je dat niet vindt moet je met je man overleggen wat wel leuk is en anders ga je niet mee maar dan mis je echt heel veel leuke dingen.
Ik kan mij voorstellen dat als jij vroeg opstaat dat hij nog even wil liggen.
Dan heb je 2 fitte ouders voor de rest van de dag. En ja, je hebt nou eenmaal kinderen waar je 24/7 voor moet zorgen dus ook s ochtends vroeg.
Dat heb je thuis dus ook en dat is geen probleem blijkbaar?
Ik hoor alleen wat je niet wil en wat niet kan maar je komt met geen enkele oplossing. Vakantie met kinderen is echt heel leuk en als je dat niet vindt moet je met je man overleggen wat wel leuk is en anders ga je niet mee maar dan mis je echt heel veel leuke dingen.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:01
Heel veel van die dingen gaan niet vanzelf, die moet iedereen aanleren en herhalen en gaan nog heel vaak mis. Daarom moet je erin investeren als je het graag wilt. En denk ik ook kiezen welke dingen je écht belangrijk vindt.
Als jij altijd meteen aan moet staan met je kinderen, ontbijt halen, aan tafel eten, drinken inschenken, vragen beantwoorden etc. dan snap ik dat je dat niet elke ochtend om 6 uur wilt.
Ik rol slaperig uit de tent, druk mijn kind, dat zelf een onesie heeft aangetrokken over de pyjama, een dubbelgevouwen boterham pindakaas en beker water in handen en dan gaan we eerst maar eens rustig wakker worden. Dat kost me echt heel weinig energie. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik dan man zou vragen om om 6 uur (!) op te staan zodat hij de kinderen kan vermaken.
Het klinkt ook wel sneu voor de kinderen vind ik, eerlijk gezegd. Dus je bent om 6 uur wakker, kan niet meer slapen, mama is ook wakker en kan ook niet meer slapen, maar ze zit ook niet op je te wachten. Lekker begin van de dag.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:01
Omdat TO gewoon liever luxere vakanties heeft waar ze de zorg voor de kinderen kan uitbesteden. Beetje prinses op de erwt gedrag.-Matilda- schreef: ↑07-06-2025 10:43Precies!
Ik lees alleen dat moeder niet wil en niet kan en eigenlijk gewoon dwars ligt.
Dat je na 3 weken samen met je gezin 3 dagen alleen op vakantie nodig hebt om bij te komen vind ik zorgelijk hoor! Zelfs gezinnen met pittige zorgkinderen kunnen nog ontspannener van hun vakantie genieten!
zaterdag 7 juni 2025 om 11:03
Ja dat kan ik me zeker voorstellen! Lijkt me ook ideaal.
Maar ik bedoel meer: met één kind moet je het allemaal wel aanleren, jezelf vermaken en uitgestelde aandacht, anders ben je allemaal al overvraagd voor het 4 uur 's middags is.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:09
En waarom zouden de kinderen nog even in bed blijven liggen met een boekje of wat speelgoed als mama er al wel uit is? (Want die WIL niet blijven liggen. Die wil een boek of de krant lezen! (Geen van beide iets dat niet in bed zou kunnen).
Mijn kinderen kon ik vanaf dat ze 2 waren allemaal prima aanleren dat ze pas uit bed mochten als het schaap van de wekker zijn oogjes open had. Daarvoor moesten ze in bed blijven liggen (en waren er boekjes of wat ze graag hadden voor handen).
(En nee, geen rustige perfecte goed slapende kinderen. Maar je geen zorgen).
Mijn kinderen kon ik vanaf dat ze 2 waren allemaal prima aanleren dat ze pas uit bed mochten als het schaap van de wekker zijn oogjes open had. Daarvoor moesten ze in bed blijven liggen (en waren er boekjes of wat ze graag hadden voor handen).
(En nee, geen rustige perfecte goed slapende kinderen. Maar je geen zorgen).
zaterdag 7 juni 2025 om 11:49
Geen zin in 2 kinderen ‘s morgens ?Wielrenster87 schreef: ↑07-06-2025 09:48Ja ik sta op, want wakker en blijven liggen is niet mijn ding. Maar hier maak je dus een denkfout: ik heb dan niet altijd zin in meteen 2 kinderen en ontbijt halen. Dan wil op mijn gemak zonder iemand aan hoofd de krant of een boek lezen.
En ook met iPad ben ik toch alert geweest op de kinderen.
Dan zul je zonder ze op vakantie moeten of nog eerder opstaan terwijl zij nog slapen.
Je bent nou eenmaal op een gezinsvakantie.
Je kunt ook crackers eten ‘s morgens , of kwark, of… en terwijl jij bijkomt met een bakkie spelen jullie koters rond de tent. Gaan ze later mee naar de bakker om stokbrood voor de lunch te halen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:11
Waarom zou je perse - fysiek-uit moeten rusten tijdens een (gezins) vakantie ?Hannelore_ schreef: ↑07-06-2025 08:25Precies dit. Ik vond de vakanties met kleine kinderen echt heel leuk. Maar ik had niet de illusie dat ik uitgerust terug kwam. Met een jong gezin weet je gewoon dat je wat meer aan moet staan. Eigenlijk gewoon hetzelfde als thuis maar dan op een andere locatie. Ik vond dat helemaal niet erg. En we hadden het als gezin echt heel leuk met elkaar. Maar heerlijk uitgerust kwam ik er niet van terug. En mijn man ook niet.
Nu de kinderen hier wat ouder zijn (beiden rond de 10 jaar) is het alweer heel anders.
Dan zit je “ gewone “ leven niet goed in elkaar als je juist die tijd moet gebruiken om zonder onderbrekingen hele dagen op een ligbed te slapen en boeken te lezen.
Een gezinsvakantie is toch juist om quality time met elkaar te hebben ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:16
Mee eens, het is nou eenmaal vaak niet te vergelijken met hoe je je vakanties invulling gaf voordat er nog kinderen waren. Of als je geluk hebt wel een beetje. Maar ik hoef hier niet aan te komen met 3 weken hotel zonder zwembad, strand of huisje/locatie zonder speeltuin of bos.blijfgewoonbianca schreef: ↑07-06-2025 11:49Geen zin in 2 kinderen ‘s morgens ?
Dan zul je zonder ze op vakantie moeten of nog eerder opstaan terwijl zij nog slapen.
Je bent nou eenmaal op een gezinsvakantie.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:24
Is het geen kwestie van verkeerde verwachtingen? Niet zozeer naar je man toe, maar naar hoe een vakantie in jouw ogen zou moeten zijn. Op je gemak een boek kunnen lezen 's morgens als je wakker wordt is met twee kinderen een nogal onrealistisch verlangen. Als je die verwachting niet hebt, maak je het jezelf een stuk makkelijker. Ik weet nog dat ik het heerlijk vond om 's ochtends vroeg met ze over de nog stille camping te lopen. Direct uit je bed in de buitenlucht, een kraaknieuwe dag inademen, dat is ook ontspanning. Het is maar een voorbeeld, wat ik wil zeggen is: je moet het zoeken in wat voorhanden is. En natuurlijk kun je overdag best een uurtje lezen, als de kinderen met pappa naar de speeltuin zijn, waarna jij een ijsje met ze gaat eten zodat hij zijn handen even vrij heeft. Kinderen voelen het haarfijn aan als je geen zin in ze hebt, en zullen als reactie extra aan je vastklitten. Het is het recept voor een voor niemand leuke vakantie.
En ter geruststelling: op een dag sta je bij hun tent te roepen wanneer ze eens komen ontbijten? Want jullie zijn allang klaar
En ter geruststelling: op een dag sta je bij hun tent te roepen wanneer ze eens komen ontbijten? Want jullie zijn allang klaar

zaterdag 7 juni 2025 om 12:25
zaterdag 7 juni 2025 om 12:47
Dat laatste is absoluut waar. Ik vond het nu ook niet persé de meest rustige bezigheid om op vakantie te gaan met kleine kinderen. Maar ik werd er wel heel blij van dat ik niets aan verplichtingen had en gewoon alle tijd had met de kinderen.blijfgewoonbianca schreef: ↑07-06-2025 12:11Waarom zou je perse - fysiek-uit moeten rusten tijdens een (gezins) vakantie ?
Dan zit je “ gewone “ leven niet goed in elkaar als je juist die tijd moet gebruiken om zonder onderbrekingen hele dagen op een ligbed te slapen en boeken te lezen.
Een gezinsvakantie is toch juist om quality time met elkaar te hebben ?
Straks krijg je de fase dat je ze overal kan gaan zoeken omdat ze uren weg zijn en dan zit je stiekem toch ook niet zo comfortabel met je boek en doe je toch maar weer even een rondje.
En in de avonden zijn ze hun bed niet in te sleuren.
Als ze zo net in die puberteit raken is alles stom en willen ze niets wat jij wil. Liggen ze tot in de middag in bed ondanks de goede voornemens om die ochtend vroeg op te staan om dit of dat te bezoeken.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:50
Wij gaan ook niet 3,5 week kamperen, maar alleen de 1,5 week. Ik ken mezelf, daarna zitten we in een vakantiehuis van familie en nog een week andere locatie waar ook vrienden zitten.
De was doe ik in het vakantiehuis de week erna. Daar hebben we een wasmachine + droger en ben chef was. Net als dat ik zeker wel kook en bedenk welke boodschappen er moeten worden gehaald. Ik vind alleen die grote supermarkten in het buitenland niet leuk, net als was op de camping doen.
En ik vind mijn kinderen erg leuk, maar zou het lekker vinden om 1 ochtend de week even niet meteen aan hoeven te staan. Mijn oudste is gewoon meteen wakker, die gaat het liefst om 6 uur al voetballen of zwemmen. En dat gaat niet dus dan zijn het spelletjes. Rustig wakker
, de doet de jongste soms en mijn man.
Waarschijnlijk zit ook een deel in verwachting en dat besef ik mij steeds meer, dus het zal ieder jaar weer wat beter worden. Dan kunnen ook weer onze dingen wat meer gaan doen, afwisselen met dagen zwembad.
De was doe ik in het vakantiehuis de week erna. Daar hebben we een wasmachine + droger en ben chef was. Net als dat ik zeker wel kook en bedenk welke boodschappen er moeten worden gehaald. Ik vind alleen die grote supermarkten in het buitenland niet leuk, net als was op de camping doen.
En ik vind mijn kinderen erg leuk, maar zou het lekker vinden om 1 ochtend de week even niet meteen aan hoeven te staan. Mijn oudste is gewoon meteen wakker, die gaat het liefst om 6 uur al voetballen of zwemmen. En dat gaat niet dus dan zijn het spelletjes. Rustig wakker
Waarschijnlijk zit ook een deel in verwachting en dat besef ik mij steeds meer, dus het zal ieder jaar weer wat beter worden. Dan kunnen ook weer onze dingen wat meer gaan doen, afwisselen met dagen zwembad.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:52
Die illusie heb ik niet: ik heb als puber ook nooit tot later dan 9 uur in mijn bed gelegenDraaideurforummer schreef: ↑07-06-2025 12:24Is het geen kwestie van verkeerde verwachtingen? Niet zozeer naar je man toe, maar naar hoe een vakantie in jouw ogen zou moeten zijn. Op je gemak een boek kunnen lezen 's morgens als je wakker wordt is met twee kinderen een nogal onrealistisch verlangen. Als je die verwachting niet hebt, maak je het jezelf een stuk makkelijker. Ik weet nog dat ik het heerlijk vond om 's ochtends vroeg met ze over de nog stille camping te lopen. Direct uit je bed in de buitenlucht, een kraaknieuwe dag inademen, dat is ook ontspanning. Het is maar een voorbeeld, wat ik wil zeggen is: je moet het zoeken in wat voorhanden is. En natuurlijk kun je overdag best een uurtje lezen, als de kinderen met pappa naar de speeltuin zijn, waarna jij een ijsje met ze gaat eten zodat hij zijn handen even vrij heeft. Kinderen voelen het haarfijn aan als je geen zin in ze hebt, en zullen als reactie extra aan je vastklitten. Het is het recept voor een voor niemand leuke vakantie.
En ter geruststelling: op een dag sta je bij hun tent te roepen wanneer ze eens komen ontbijten? Want jullie zijn allang klaar![]()

zaterdag 7 juni 2025 om 12:59
Maar dan zorg je toch dat je een berg individuele activiteiten voor haar hebt? En pas tegen mama praten als ze haar koffie op heeft.Wielrenster87 schreef: ↑07-06-2025 12:50Wij gaan ook niet 3,5 week kamperen, maar alleen de 1,5 week. Ik ken mezelf, daarna zitten we in een vakantiehuis van familie en nog een week andere locatie waar ook vrienden zitten.
En ik vind mijn kinderen erg leuk, maar zou het lekker vinden om 1 ochtend de week even niet meteen aan hoeven te staan. Mijn oudste is gewoon meteen wakker, die gaat het liefst om 6 uur al voetballen of zwemmen. En dat gaat niet dus dan zijn het spelletjes. Rustig wakker, de doet de jongste soms en mijn man.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:05
Denk ook dat dat het is. Het is toch ook wezenlijk anders dan wanneer je alleen of met je partner een reis maakt.. Maar niet minder waardevol natuurlijk.Wielrenster87 schreef: ↑07-06-2025 12:50Wij gaan ook niet 3,5 week kamperen, maar alleen de 1,5 week. Ik ken mezelf, daarna zitten we in een vakantiehuis van familie en nog een week andere locatie waar ook vrienden zitten.
En ik vind mijn kinderen erg leuk, maar zou het lekker vinden om 1 ochtend de week even niet meteen aan hoeven te staan. Mijn oudste is gewoon meteen wakker, die gaat het liefst om 6 uur al voetballen of zwemmen. En dat gaat niet dus dan zijn het spelletjes. Rustig wakker, de doet de jongste soms en mijn man.
En wees ook gewoon duidelijk naar je kinderen: nu niet, mama luistert deze podcast nu en drinkt koffie, daarna gaan we dit of dat en nu doen jullie zusenzo totdat ik klaar ben.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:20
Wielrenster87 schreef: ↑07-06-2025 12:50Wij gaan ook niet 3,5 week kamperen, maar alleen de 1,5 week. Ik ken mezelf, daarna zitten we in een vakantiehuis van familie en nog een week andere locatie waar ook vrienden zitten.
Tja, wat je ook gaat doen, er zullen altijd dingen zijn die niet leuk zijn. Dat hoort er toch gewoon bij?
En verder hebben ze in het buitenland ook kleine supermarkten hoor, je moet ze even zoeken, alleen zijn die vaak in de stadscentra en kun je er slecht parkeren.
Als je alles wil zoals thuis, dan moet je thuis blijven.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:21
De enige tip die ik kan geven is toch je man porren om het in ieder geval één ochtend van je over te nemen. Is dat onmogelijk, en kun je met je kind ook geen afspraken maken over rustig spelen, dan zit er niets anders op dan het te accepteren zoals het is. Stuur je man met de kinderen naar de supermarkt en ga zelf een uurtje plat met een boek. En als zelfs dat niet lukt heb je alleen nog de mogelijkheid om te veranderen hoe je er zelf mee omgaat. Misschien moet je makkelijker worden, de boel eens de boel laten, of het accepteren dat je dat niet kunt, maar dan geen energie verspillen door te focussen op het "ideale plaatje" dat sowieso niet bestaat.Wielrenster87 schreef: ↑07-06-2025 12:50Wij gaan ook niet 3,5 week kamperen, maar alleen de 1,5 week. Ik ken mezelf, daarna zitten we in een vakantiehuis van familie en nog een week andere locatie waar ook vrienden zitten.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:21
Dat lijkt me geen al te hoge inzet voor het gesprek met je partner?Wielrenster87 schreef: ↑07-06-2025 12:50
En ik vind mijn kinderen erg leuk, maar zou het lekker vinden om 1 ochtend de week even niet meteen aan hoeven te staan.
Je oplossing ligt in jullie gezin, niet op dit forum.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:34
En sommige dingen zijn misschien niet realistisch. Je kunt van een kleuter niet verwachten dat die van 6.00 tot 8.00 in bed blijft als hij al wakker is of dan zelf die twee uur in de speeltuin doorbrengt terwijl jij in het ochtendzonnetje van je krant en koffie geniet.
Maar man met de koters erop uit sturen tussen 10.00 en 12.00 kan prima. Is dan misschien niet het gouden uur van de dag maar het is wel even een moment voor jou.
In alle vroegte de dag voor jezelf alleen kunnen beginnen zal er zolang je thuiswonende kinderen hebt er niet in zitten denk ik...
Maar man met de koters erop uit sturen tussen 10.00 en 12.00 kan prima. Is dan misschien niet het gouden uur van de dag maar het is wel even een moment voor jou.
In alle vroegte de dag voor jezelf alleen kunnen beginnen zal er zolang je thuiswonende kinderen hebt er niet in zitten denk ik...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in