Dramavakantie? OP aangepast
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:35
OP verwijder ik vanwege herkenbaarheid. Lang verhaal kort: ik zie op tegen de gezinsvakantie met mijn partner en zijn kinderen. Ik heb veel nieuwe inzichten opgedaan, niet persé leuk, wel nodig om te horen. Dank iedereen voor de input.
zomer2025 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 21:43
92.06% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:39
Ik zie dat eerste toch anders. Je partner is verantwoordelijk en dat maakt hem de eerst aangewezene om te zorgen dat hij weet hoe het werkt, wat er nodig is en alles regelt. Dat jullie dat vervolgens (en voorafgaand) onderling bespreken: prima, logisch. En ik zeg hiermee helemaal niet dat jij de boel de boel moet laten en nergens naar moet omkijken, maar je partner is degene die zich van een en ander moet vergewissen. Niet perse jij. Ik zou niet weten waarom jij daar een vergelijkbare rol in zou moeten hebben, hij moet voorop. Ik doe meer dan genoeg voor mijn stiefkinderen, maar de eerste verantwoordelijke is altijd mijn man, niet ik. Dat maakt dus ook dat mijn man de enige gesprekspartner is met zijn ex als het op dit soort dingen aankomt, ik zie voor mezelf daarin absoluut geen rol en hoe wij het vervolgens thuis onderling regelen: daar hebben we het samen over.Zomer2025 schreef: ↑08-08-2025 14:30Daarnaast ben ik het helemaal eens met wat rosalieke zegt: ik ben als volwassene wel verantwoordelijk voor kinderen die in die periode aan mij worden toevertrouwd. Die verantwoordelijkheid neem ik dus gewoon. Dus ook over de medicatie etc.
Ook ga ik proberen de randzaken los te laten (gezond eten, gezamenlijke spelletjes/ activiteiten etc) en de rest op me af te laten komen.
Overigens, als ik je laatste alinea lees, denk ik dat je zelf misschien ook wel een beetje last hebt van enige bewijsdrang. Probeer elkaar daar niet in te versterken.
meisje85 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 14:40
0.30% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:39
Dit
Ik zou concrete vragen stellen die jou aangaan TO en vader verder de oplossingen laten zoeken.
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:42
Natuurlijk hoor ik dat alleen van hem. Ik ben er niet bij tenslotte. Maar er zitten soms uitspraken bij waarvan mijn nekharen recht overeind gaan staan. Sommige berichtjes ook wel eens gelezen. Gewoon niet ok. Het verbaast me soms hoeveel wrok er na al die jaren nog zit.
En tegelijk: het is een dynamiek van hun twee, dus weet ik echt wel dat hij daar ook een rol in heeft.

vrijdag 8 augustus 2025 om 14:44
Gesprek met moeder is mooi. Maar ik denk dat je voor vertrek ook echt een stevig gesprek met vriend moet hebben. Dat hoe dit tot nu toe verlopen is je totaal niet bevalt en nu al stressvol is en dat je verwacht dat hij vanaf nu de regie pakt. Je bent mee op vakantie, maar hij moet de ouder zijn in dit verhaal. En qua geld dat 50/50 nu sowieso van tafel is.

vrijdag 8 augustus 2025 om 14:46
Dit klopt denk ik deels. Bewijzen weet ik niet persé. Aan wie? Wel vind ik het belangrijk om bij te dragen aan een voor iedereen zo positief mogelijke ervaring, zodat hun broze band verstevigt. Ik gun het ze zo. Tegelijk weet ik wel dat het lot niet enkel in mijn handen ligt.

vrijdag 8 augustus 2025 om 14:48
Let ook op je eigen ervaring. Want voor je het weet kom je gespannen als een veer thuis van vakantie.Zomer2025 schreef: ↑08-08-2025 14:46Dit klopt denk ik deels. Bewijzen weet ik niet persé. Aan wie? Wel vind ik het belangrijk om bij te dragen aan een voor iedereen zo positief mogelijke ervaring, zodat hun broze band verstevigt. Ik gun het ze zo. Tegelijk weet ik wel dat het lot niet enkel in mijn handen ligt.
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:48
Zomer2025 schreef: ↑08-08-2025 14:42Natuurlijk hoor ik dat alleen van hem. Ik ben er niet bij tenslotte. Maar er zitten soms uitspraken bij waarvan mijn nekharen recht overeind gaan staan. Sommige berichtjes ook wel eens gelezen. Gewoon niet ok. Het verbaast me soms hoeveel wrok er na al die jaren nog zit.
En tegelijk: het is een dynamiek van hun twee, dus weet ik echt wel dat hij daar ook een rol in heeft.
Hou in je achterhoofd dat vader ook selectief kan zijn in dit soort dingen.
Laat ik het zo zeggen, toen ik zelf ging scheiden begreep ik de keuzes van de moeder van zijn kinderen uit zijn eerste huwelijk ineens een stuk beter.
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:52
Hij toch ook niet? Hij heeft al heel lang amper contact met zijn oudste dochters. Wel met de jongste, maar bij haar is zij wel onderdeel van de dagelijkse opvoedsituatie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

vrijdag 8 augustus 2025 om 14:54
eens, maar laten we wel zijn, als ik lees van TO schrijft, is vader dat ook niet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:55
MissUnderstood schreef: ↑08-08-2025 14:30Ik zou in dat gesprek met de moeder van de kinderen, heel duidelijk willen krijgen WAT er nou precies mis ging tijdens die vakantie vorig jaar en een plan bespreken hoe dat nu te voorkomen.
Daar zou ik helemaal niet op focussen. Ik zou in dat gesprek beoordelen of VADER laat zien dat hij de juiste prioriteiten heeft, dat hij het welzijn van zijn kinderen serieus neemt en daar de juiste vragen over stelt. Doet hij dat niet dan zou ik niet meegaan, dan gaat hij het maar zelf ondervinden maar ik laat me daar niet voor lenen.
Ik zou maar eens wat opzoeken over redderssyndroom en dat soort dingen. Dat controlfreakgebeuren en in gaten springen waar anderen omheen lopen terwijl ze zich als een kind gedragen en jij die dat als partner doodleuk accepteert (en zelfs door mee laat slepen als het om kinderlijk enthousiasme gaat), dat komt wel ergens vandaan en is heel erg ongezond.
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:55
Hij wilde het niet moeten uitvechten in de rechtbank en daardoor alle kans bij die oudste twee verspelen. Vanaf 12 jaar worden kinderen wel gehoord en mogen ze “meebeslissen”. Hij wilde ze daar niet toe dwingen. Voor zijn jongste dochter is wel een rechtzaak geweest.
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:56
Nee bedankt, ik ben gewoon gezond.S-Groot schreef: ↑08-08-2025 14:55Daar zou ik helemaal niet op focussen. Ik zou in dat gesprek beoordelen of VADER laat zien dat hij de juiste prioriteiten heeft, dat hij het welzijn van zijn kinderen serieus neemt en daar de juiste vragen over stelt. Doet hij dat niet dan zou ik niet meegaan, dan gaat hij het maar zelf ondervinden maar ik laat me daar niet voor lenen.
Ik zou maar eens wat opzoeken over redderssyndroom en dat soort dingen. Dat controlfreakgebeuren en in gaten springen waar anderen omheen lopen terwijl ze zich als een kind gedragen en jij die dat als partner doodleuk accepteert (en zelfs door mee laat slepen als het om kinderlijk enthousiasme gaat), dat komt wel ergens vandaan en is heel erg ongezond.
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:57
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:57
Zomer2025 schreef: ↑08-08-2025 14:55Hij wilde het niet moeten uitvechten in de rechtbank en daardoor alle kans bij die oudste twee verspelen. Vanaf 12 jaar worden kinderen wel gehoord en mogen ze “meebeslissen”. Hij wilde ze daar niet toe dwingen. Voor zijn jongste dochter is wel een rechtzaak geweest.
Het kan de kinderen ook het idee geven dat hij daar voor hen de moeite niet voor heeft genomen. Waarom voor de jongste wel?
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:58
Deze vakantie zal in elk geval een stevige opschudder voor je relatie zijn, opstartster.
Het kan grandioos tegenvallen en het kan zijn dat je zo'n beetje uit elkaar terugkomt.
Het kan heel misschien ook een klein beetje meevallen. Partner heeft niet alleen 14 dagen om zich te bewijzen als vader, maar ook om zich te bewijzen als partner.
Hoe gaat hij straks in Spanje om met alle hobbels die jullie ter plekke tegenkomen? Pakt hij dingen op? Mag jij alles oplossen? Laat hij maar waaien? Negeert hij totaal jouw vakantie-gevoel?
Eigenlijk is zo'n "vakantie from hell" toch echt wel een gigantische test-case voor jullie
.
Het kan grandioos tegenvallen en het kan zijn dat je zo'n beetje uit elkaar terugkomt.
Het kan heel misschien ook een klein beetje meevallen. Partner heeft niet alleen 14 dagen om zich te bewijzen als vader, maar ook om zich te bewijzen als partner.
Hoe gaat hij straks in Spanje om met alle hobbels die jullie ter plekke tegenkomen? Pakt hij dingen op? Mag jij alles oplossen? Laat hij maar waaien? Negeert hij totaal jouw vakantie-gevoel?
Eigenlijk is zo'n "vakantie from hell" toch echt wel een gigantische test-case voor jullie

Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in