Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 320 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Flipflop schreef:
12-08-2025 12:19
Dat is niet hoe ik het betreffende bericht interpreteerde. Ik las het niet als zijnde dat ze tot eind november iedere week minimaal 5 nachten werkt, maar dat er tot eind november een keer een reeks van 5 en een keer een reeks van 6 nachten in haar rooster staat. Zo abnormaal is dat niet.

Maar wellicht interpreteerde ik het verkeerd.
Oh, ik dacht elke week 5 of 6 nachten. Dat maakt inderdaad wel verschil!
MissButterflyyy schreef:
12-08-2025 12:37
Werk je in de zorg? Een werkopdracht is niet bedoeld om je in te plannen als ze te weinig personeel hebben.

Dat weet ik.
Nou update over mijn vorige beklaag van de vele nachtdiensten.

Dit is geindigd dat ik van het contract af zie. Ik zit nog in mijn proefmaand. Ik kan gelukkig ook per direct weer terug naar mijn vorige werkgever. Zo zie je maar. Soms maak je een hele verkeerde beslissing en moet je blij zijn met wat je had. Een leermoment voor mijzelf.
Sunnyflower schreef:
12-08-2025 16:37

Dit is geindigd dat ik van het contract af zie. Ik zit nog in mijn proefmaand. Ik kan gelukkig ook per direct weer terug naar mijn vorige werkgever. Zo zie je maar. Soms maak je een hele verkeerde beslissing en moet je blij zijn met wat je had. Een leermoment voor mijzelf.

Zo dat is rap beslist.

Ben nu wel heel benieuwd naar hun reactie op jouw mail over je rooster
Wat is een werkopdracht?

Worden jullie niet heel moe ervan om continu op je strepen te moeten staan? Lijkt me doodvermoeiend.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
BeeDifferent schreef:
12-08-2025 16:49
Zo dat is rap beslist.

Ben nu wel heel benieuwd naar hun reactie op jouw mail over je rooster
Nou die was eigenlijk heel kort. We hebben collega’s te kort voor de nacht en ze moeten opgelost worden. Jij werkt nachten dus wordt jij ze ingepland. Wij kijken dan niet naar je contract uren.

Ik ben de discussie aangegaan maar ik had er maar mee te dealen. Ja sorry, dat ga ik niet doen.
Sunnyflower schreef:
12-08-2025 17:37
Nou die was eigenlijk heel kort. We hebben collega’s te kort voor de nacht en ze moeten opgelost worden. Jij werkt nachten dus wordt jij ze ingepland. Wij kijken dan niet naar je contract uren.

Ik ben de discussie aangegaan maar ik had er maar mee te dealen. Ja sorry, dat ga ik niet doen.

Ik geef je groot gelijk.

Als ze nou nog iets met je overlegd hadden vtv was je misschien tot een compromis gekomen. Maar zo... Nu hebben ze een groter probleem
Sunnyflower schreef:

Slim van je ex-nieuwe werkgevert. Nou zitten ze niet met een paar nachtdiensten omhoog, maar met een heleboel nachtdiensten :hihi:
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Sierlijk schreef:
12-08-2025 17:14
Wat is een werkopdracht?

Worden jullie niet heel moe ervan om continu op je strepen te moeten staan? Lijkt me doodvermoeiend.
Een werkopdracht is eigenlijk precies wat het zegt. De opdracht om, op je roostervrije dag te komen werken. Volgens de CAO mag dat alleen in zeer uitzonderlijke omstandigheden, bijvoorbeeld bij overstromingen of andere rampen. Wij hebben bijvoorbeeld in het verpleeghuis waar ik werk wel eens een stroomstoring van 2,5 dag gehad. Toen hebben ook een aantal mensen een werkopdracht gekregen.
Maar veel managers in de zorg dreigen met werkopdrachten bij bijvoorbeeld ziekte onder het personeel, als niemand zich vrijwillig meldt om een dienst op te vullen. Maar dat mag dus niet, maar niet iedereen weet dat of is assertief genoeg om er wat van te zeggen.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
NightNurse schreef:
12-08-2025 19:32
Een werkopdracht is eigenlijk precies wat het zegt. De opdracht om, op je roostervrije dag te komen werken. Volgens de CAO mag dat alleen in zeer uitzonderlijke omstandigheden, bijvoorbeeld bij overstromingen of andere rampen. Wij hebben bijvoorbeeld in het verpleeghuis waar ik werk wel eens een stroomstoring van 2,5 dag gehad. Toen hebben ook een aantal mensen een werkopdracht gekregen.
Maar veel managers in de zorg dreigen met werkopdrachten bij bijvoorbeeld ziekte onder het personeel, als niemand zich vrijwillig meldt om een dienst op te vullen. Maar dat mag dus niet, maar niet iedereen weet dat of is assertief genoeg om er wat van te zeggen.

Dank je. Duidelijk verhaal. Jammer dat er zo misbruik van wordt gemaakt.
Sunnyflower schreef:

En dat hadden ze niet verwacht, iemand die op z'n strepen staat. Hopelijk denken ze nu erover na, maar dat zal wel niet. Fijn dat je weer terug kan naar je oude werkplek.
Niet in de zorg, maar wel in een dienstverlenende sector: werkgever vond het heel normaal om mij tijdens mijn vakantie en ook als ik ziek was, elke dag te bellen voor dingen die prima konden wachten tot ik terug was of door iemand anders gedaan konden worden. Hij was gepikeerd als ik de telefoon niet opnam of de zakelijke mobiel uit zette.
Toen ik het beu was en mijn ontslag indiende, was de reactie: ik snap niet dat je dat doet.....hoe zo niet? Ik heb je tig keer verteld dat ik niet elke dag gebeld wil worden.

Het kan ook anders: mijn huidige werkgever. Ik kreeg een mail dat er een fout was geslopen in de geschreven uren en dat ze daardoor te weinig hadden uit betaald in 2023. Dat wordt nu uitbetaald met het salaris van augustus. Het gaat niet om heel veel geld, maar wel heel netjes dat ze het doen. Ik wist dat niet eens en had het ook nooit geweten zonder deze mail.
BeeDifferent schreef:
12-08-2025 11:47
Nee. Als er sprake is van JaarUrenSystematiek worden je jaren niet per week maar per jaar gemaakt.

Dan maakt je met je 24 uur contract de ene week bv 20 uur en de andere week 28 of 30 of... Als je aan het einde van het jaar maar ongeveer goed uitkomt (en anders neem je + of - uren mee naar het volgende jaar)
Maar waarom per jaar en niet per maand? Of gewoon per week? Waarom teken je anders een contract van bijv 24 uur per week als je veel meer of minder ingeroosterd kan worden. Waarom niet iemand vaste dagen geven. Marietje werkt elke maandag van 10 tot 8, vervolgens woe op donderdag van 23:00 t/m 07:00 en dan op zondag van 9 tot 5 ofzo.
Hoe doen andere bedrijven dat dan met onregelmatige werkuren, ik zit even te denken aan bijv operators nu.
Sunnyflower schreef:

Zo echt bizar dit soort roosters/planningen en andere acties die ik gelezen heb van de zorg. Die managers/planners hebben zeker zelf wel coulante roosters en echt vrij vakantie als ze dat willen..

Groot gelijk dat je de discussie aangegaan bent, want als het gelijk al zo start dan kun je het verder uittekenen. En zijn ze weer bij af, want jij bent weg.
Merel90 schreef:
12-08-2025 20:51
Maar waarom per jaar en niet per maand? Of gewoon per week? Waarom teken je anders een contract van bijv 24 uur per week als je veel meer of minder ingeroosterd kan worden. Waarom niet iemand vaste dagen geven. Marietje werkt elke maandag van 10 tot 8, vervolgens woe op donderdag van 23:00 t/m 07:00 en dan op zondag van 9 tot 5 ofzo.
Hoe doen andere bedrijven dat dan met onregelmatige werkuren, ik zit even te denken aan bijv operators nu.
In de zorg teken je meestal in zorgfuncties geen contract voor 24 uur per week, maar voor gemiddeld 24 uur per week en dan met een aantal jaaruren afhankelijk van aantal werkweken en feestdagen per jaar.
Oh ja, de managers zelf hebben meestal hele mooie werktijden en lange vakanties.

Ik heb eens een sollicitatie gesprek gehad waarbij medegedeeld werd dat ik de komende jaren de gehele maand juli en augustus geen vrij kon krijgen, want ze hadden al zoveel moeders. Op mijn vraag wanneer ik dan vakantie moest opnemen met 2 basisschool kinderen, nou gewoon in juni of september. Tja.
Ik heb dan altijd heel prima werkplekken gehad als ik dat lees. Uren en dagen conform afspraak / flexibel kunnen zijn.
Wel flexibiliteit beide kanten op, bij 1 werkgever moest ik wel altijd de 1e werkdag van de nieuwe maand werken, en dan wisselde ik dat om met een normaal vrije dag. Prima, dat kun je maanden inplannen.

Wel bij ooit een bijbaan gehad dat ik een zaterdag had dat ik van 9-17 moest werken en al niet fit wakker werd maar ging toch werken. Loop van de ochtend werd ik steeds beroerder, koorts en misselijk. Maar naar huis mocht echt niet. Het was dat een collega zo lief was haar shift (gewoon kassa draaien overigens) tot 15 uur ruilde met mijn shift zodat ik eerder weg kon. Maar elke klant vroeg aan mij, ben je ziek? Waarom ga je niet naar huis?
Diezelfde LG flikte het ook toen ik belde om een avond af te zeggen ivm condoleren van mijn opa dat ik daar toch zelf vervanging voor moest regelen 🙈 ik heb een poging gedaan, toen opnieuw gebeld, andere lg aan de lijn die zei joh dat regelen wij hier, dat hoef jij niet te doen en me condoleerde.
Toen ik na niet al te lange tijd kon werken op een andere afdeling vond ze dat zo jammer, of ik echt niet wilde blijven.
Maar dit zijn toch kleinigheidjes vergeleken bij verhalen hier!
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
12-08-2025 21:08
Oh ja, de managers zelf hebben meestal hele mooie werktijden en lange vakanties.

Ik heb eens een sollicitatie gesprek gehad waarbij medegedeeld werd dat ik de komende jaren de gehele maand juli en augustus geen vrij kon krijgen, want ze hadden al zoveel moeders. Op mijn vraag wanneer ik dan vakantie moest opnemen met 2 basisschool kinderen, nou gewoon in juni of september. Tja.
O echt he.. nou succes met verder zoeken.
En die managers regelen het dus goed voor zichzelf, uiteraard.
Wombat schreef:
12-08-2025 09:47
Bij mijn werk horen geen nachtdiensten, maar ik geloof niet dat ik zo’n absurd rooster voor die €25 extra dan ineens wel ok zou vinden!
Nee, natuurlijk niet!
Merel90 schreef:
12-08-2025 20:51
Die werken vaak in ploegendiensten met vrij vaste schema's door het jaar heen. Dus bijvoorbeeld een ritme van 2 vroege, 2 late, 2 nacht, 4 vrij, repeat, dus soms werk je weekend of feestdag en soms niet, afhankelijk van je ritme.

Ik denk niet dat dat in de zorg haalbaar zou zijn.
Sunnyflower schreef:

Oh wow. Wat een slecht management. Fijn dat je gelijk terug kon.
Sunnyflower schreef:
12-08-2025 16:37

Jeetje.
Dus we zitten vannacht niet weer samen in de nacht..?
Mooi dat het zo kan. Ben je er meteen weer vanaf.
Sunnyflower schreef:

Wat bizar zeg. Een keer een extra nacht als ze het rooster niet rondkrijgen zou ik nog snappen, maar dit is idioot. Wat fijn dat je meteen terugkunt naar je vorige baan. Kunnen ze bij deze idioten mooi nog meer nachtdiensten oplossen.
Winterkoud schreef:
12-08-2025 20:56
. Die managers/planners hebben zeker zelf wel coulante roosters en echt vrij vakantie als ze dat willen..
Als je een overleg moet plannen zegt zo’n manager “ niet op -dag want dan ben ik er niet ( vrij ) , dus het moet op -dag “ . Dat die dag jouw ( vaste ) vrije dag is maakt dan kennelijk niet uit. Een manager heeft een automatische reply op zijn / haar vrije dag, maar van jou wordt verwacht dat je thuis je mail leest. Heel dubbel, altijd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
13-08-2025 11:56
Als je een overleg moet plannen zegt zo’n manager “ niet op -dag want dan ben ik er niet ( vrij ) , dus het moet op -dag “ . Dat die dag jouw ( vaste ) vrije dag is maakt dan kennelijk niet uit. Een manager heeft een automatische reply op zijn / haar vrije dag, maar van jou wordt verwacht dat je thuis je mail leest. Heel dubbel, altijd.
Er wordt verwacht dat je thuis je e-mail leest? Wat een onzin. Dat hoef je niet thuis te doen, maar op je werk.
En anders mag je er tijd voor schrijven.

Is hier ook niet iets over terug te vinden in de CAO?
Levensgenieter ;)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven