Wat “ flikt “ jouw werkgever ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:32
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 13 augustus 2025 om 12:03
Wat een ellende in de zorg, en collegialiteit lijkt daar ook niet heel hoog in het vaandel te staan:-(
Bij ons zijn vrije dagen heilig en wordt er in overleg met iedereen water bij de wijn gedaan of tijdelijk een stuk harder gelopen.
Maar altijd in overleg, bij ons wordt er niemand op zo'n manier genaaid.
Bij ons zijn vrije dagen heilig en wordt er in overleg met iedereen water bij de wijn gedaan of tijdelijk een stuk harder gelopen.
woensdag 13 augustus 2025 om 12:06
Maar niet zonder overleg. Waarom denken ze toch altijd over jouw tijd te kunnen beschikken ? Je werkt toch niet voor niks parttime?happyapple schreef: ↑13-08-2025 08:34Wat bizar zeg. Een keer een extra nacht als ze het rooster niet rondkrijgen zou ik nog snappen,
woensdag 13 augustus 2025 om 12:21
Nee, kan even niks vinden maar zal onder bereikbaar zijn vallen.MissButterflyyy schreef: ↑13-08-2025 11:59Er wordt verwacht dat je thuis je e-mail leest? Wat een onzin. Dat hoef je niet thuis te doen, maar op je werk.
En anders mag je er tijd voor schrijven.
Is hier ook niet iets over terug te vinden in de CAO?
Maar zo krijg je bijvoorbeeld mail of je op de eerste dag dat je weer aanwezig bent langer kunt werken en gaan ze uit van “ wie zwijgt stemt toe “ . Dan sta je dus eigenlijk voor een voldongen feit omdat niemand je af komt lossen.
woensdag 13 augustus 2025 om 12:27
Heb weinig collega's meegemaakt die iets voor een ander over hebben. Dat was in mijn beginjaren in de zorg nog wel het geval maar tegenwoordig echt een uitzondering. Zelfs bij een ernstig ziek naast familielid gaf bijna niemand thuis.Nogevendit schreef: ↑13-08-2025 12:03Wat een ellende in de zorg, en collegialiteit lijkt daar ook niet heel hoog in het vaandel te staan:-(
woensdag 13 augustus 2025 om 12:35
Ik heb twee keer meegedraaid om als ambulant begeleider aan de slag te gaan.
Bij beide organisatie kon ik alleen met een nul uren contract aan de slag. Ik moest zelf mijn case-load regelen, zelf die planning zo gunstig mogelijk maken, en reistijd tussen cliënten door werden niet vergoed. Want de cliënten betalen immers per uur.
Voor die gewerkte uren, die ik zelf bij elkaar moest knutselen, kreeg ik 13,50 per uur (was ongeveer 6 jaar geleden). Als ik minder uren draaide doordat een cliënt vakantie had of anders verhinderd was, of opeens geen zorg meer nodig had, dan had ik dus minder inkomen.
Dat waren particuliere organisaties, dus met winstoogmerk.
Bij beide organisatie kon ik alleen met een nul uren contract aan de slag. Ik moest zelf mijn case-load regelen, zelf die planning zo gunstig mogelijk maken, en reistijd tussen cliënten door werden niet vergoed. Want de cliënten betalen immers per uur.
Voor die gewerkte uren, die ik zelf bij elkaar moest knutselen, kreeg ik 13,50 per uur (was ongeveer 6 jaar geleden). Als ik minder uren draaide doordat een cliënt vakantie had of anders verhinderd was, of opeens geen zorg meer nodig had, dan had ik dus minder inkomen.
Dat waren particuliere organisaties, dus met winstoogmerk.
woensdag 13 augustus 2025 om 12:44
En als je wel tegengas geeft en aangeeft ik ben er tot de tijd dat mijn dienst eindigt, dan komt er als antwoord dat het geen vraag maar mededeling is?blijfgewoonbianca schreef: ↑13-08-2025 12:21Nee, kan even niks vinden maar zal onder bereikbaar zijn vallen.
Maar zo krijg je bijvoorbeeld mail of je op de eerste dag dat je weer aanwezig bent langer kunt werken en gaan ze uit van “ wie zwijgt stemt toe “ . Dan sta je dus eigenlijk voor een voldongen feit omdat niemand je af komt lossen.
Ik snap steeds beter dat mensen in de zorg op deze manier uitgeput zijn en er klaar mee zijn. Overleg is toch normale communicatie zou je denken.. maar blijkbaar denkt management daar anders over.
Blijf het bizar vinden hoor. Jullie zouden allemaal collectief werk neer moeten leggen, maar dat is niet realistisch, de patiënten cliënten zijn degene die er last van hebben, niet het management.
woensdag 13 augustus 2025 om 12:50
Heel raar. En als je weg moet omdat je bijv je kinderen moet ophalen? Ontslaan kan niet lijkt me, laat het dan maar voorkomen bij de rechter hoor.Winterkoud schreef: ↑13-08-2025 12:44En als je wel tegengas geeft en aangeeft ik ben er tot de tijd dat mijn dienst eindigt, dan komt er als antwoord dat het geen vraag maar mededeling is?
Ik snap steeds beter dat mensen in de zorg op deze manier uitgeput zijn en er klaar mee zijn. Overleg is toch normale communicatie zou je denken.. maar blijkbaar denkt management daar anders over.
Blijf het bizar vinden hoor. Jullie zouden allemaal collectief werk neer moeten leggen, maar dat is niet realistisch, de patiënten cliënten zijn degene die er last van hebben, niet het management.
Ik was gewoon weggegaan.
Ik snap steeds beter dat er dan zoveel zieken zijn.
woensdag 13 augustus 2025 om 12:58
Het mag niet, je hoeft op een vrije dag niet bereikbaar te zijn.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-08-2025 12:21Nee, kan even niks vinden maar zal onder bereikbaar zijn vallen.
Ik zou ze dat echt melden als dat gebeurd.
En ander naar hogerhand stappen. Wie staat er boven de manager? En liefst collega’s erbij betrekken die hetzelfde meemaken, dan sta je sterker.
Levensgenieter

woensdag 13 augustus 2025 om 13:08
Dan heb je pech, als je niet sterk in je schoenen staat. Dan zie je dat ze als een razende met kunst en vliegwerk daar iets voor regelen met buren, familie ; uurtje hier, uurtje daar, man eerder uit zijn werk, etc.
Personeel houdt het echt zelf in stand.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:15
Er staat in de cao vvt dit: Je hebt het recht om niet bereikbaar te zijn buiten de werktijden, waarop je bent ingeroosterd.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-08-2025 12:21Nee, kan even niks vinden maar zal onder bereikbaar zijn vallen.
Maar wat jij schrijft over de mails is toch belachelijk, als je niet reageert wordt dus gewoon je dienst langer gemaakt? Ik maak altijd screenshots van mijn rooster op het moment dat het vrij gegeven is. Er wordt niks zomaar veranderd tenzij ik het wil. Proberen mag maar ik stuur je net zo lang die screenshot tot je het weer terug draait naar hoe het was.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:18
Misschien kun je een out of office instellen met de tekst: "nee sorry, gaat niet".Sunnyflower schreef: ↑13-08-2025 13:15Er staat in de cao vvt dit: Je hebt het recht om niet bereikbaar te zijn buiten de werktijden, waarop je bent ingeroosterd.
Maar wat jij schrijft over de mails is toch belachelijk, als je niet reageert wordt dus gewoon je dienst langer gemaakt? Ik maak altijd screenshots van mijn rooster op het moment dat het vrij gegeven is. Er wordt niks zomaar veranderd tenzij ik het wil. Proberen mag maar ik stuur je net zo lang die screenshot tot je het weer terug draait naar hoe het was.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:21
Sunnyflower schreef: ↑13-08-2025 13:15Er staat in de cao vvt dit: Je hebt het recht om niet bereikbaar te zijn buiten de werktijden, waarop je bent ingeroosterd.
Als mijn rooster eenmaal vrijgegeven is mag er niets in aangepast worden zonder mijn toestemming.
En iedere wijziging is zichtbaar in het systeem. Dus dat kan ook nooit zomaar/ongemerkt.
En wij gebruiken volgens mij een systeem wat heel veel in de zorg gebruikt wordt (SDB)
woensdag 13 augustus 2025 om 13:23
Een goede vriendin van mij heeft om die reden een tijdje in een verzorgingstehuis gewerkt; ze had haar ouders kort na elkaar zien overlijden en was zo dankbaar dat ze iets terug wilde doen. Ze deed het niet voor het geld, ze hoeft niet meer te werken, maar na 2 maanden is ze gestopt. Vreselijke werkomgeving (en collega’s die heel star en oncollegiaal waren), alleen de bewoners vond ze fantastisch. Toch zonde.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:24
Claire45 schreef: ↑13-08-2025 13:23Een goede vriendin van mij heeft om die reden een tijdje in een verzorgingstehuis gewerkt; ze had haar ouders kort na elkaar zien overlijden en was zo dankbaar dat ze iets terug wilde doen. Ze deed het niet voor het geld, ze hoeft niet meer te werken, maar na 2 maanden is ze gestopt. Vreselijke werkomgeving (en collega’s die heel star en oncollegiaal waren), alleen de bewoners vond ze fantastisch. Toch zonde.
Zonder diploma?
woensdag 13 augustus 2025 om 13:28
Het mag ook zeker niet zodra deze is vrij gegeven. Dat staat ook in de cao inderdaad.BeeDifferent schreef: ↑13-08-2025 13:21Als mijn rooster eenmaal vrijgegeven is mag er niets in aangepast worden zonder mijn toestemming.
En iedere wijziging is zichtbaar in het systeem. Dus dat kan ook nooit zomaar/ongemerkt.
En wij gebruiken volgens mij een systeem wat heel veel in de zorg gebruikt wordt (SDB)
In het systeem waar ik mee werk zie je de wijziging ook. Is overigens niet sdb, dat systeem ken ik niet maar dat zegt niks dat ik het niet ken, ik ken alleen Nedap ONS eigenlijk haha.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:29
Als je hier de vacatures ziet kun je aan de slag zonder een direct zorggerelateerd diploma. Dan sta je niet aan het bed voor een wasbeurt of medicatie geven, maar er zijn andere functies genoeg waar je zo in aan de slag kunt. En dan wel mee krijgt hoe het er op de werkvloer aan toe gaat.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:38
Je moet dan zelf achteraf je tijd aanpassen.Sunnyflower schreef: ↑13-08-2025 13:15Er staat in de cao vvt dit: Je hebt het recht om niet bereikbaar te zijn buiten de werktijden, waarop je bent ingeroosterd.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:39
yellowpino schreef: ↑13-08-2025 13:29Als je hier de vacatures ziet kun je aan de slag zonder een direct zorggerelateerd diploma. Dan sta je niet aan het bed voor een wasbeurt of medicatie geven, maar er zijn andere functies genoeg waar je zo in aan de slag kunt. En dan wel mee krijgt hoe het er op de werkvloer aan toe gaat.
Ah. Als helpende of gastvrouw ofzo
Dat kan bij ons niet. Zal aan de doelgroep liggen.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:44
Door de personeelstekorten gaan we hier denk ik straks weer naar toe : hebben ze ze eerst allemaal ontslagen / cursusje laten volgen en straks willen ze ze weer binnenhalen voor de simpelste taken.BeeDifferent schreef: ↑13-08-2025 13:39Ah. Als helpende of gastvrouw ofzo
Dat kan bij ons niet. Zal aan de doelgroep liggen.
woensdag 13 augustus 2025 om 14:05
Ach, je wordt als mantelzorger ook gevraagd om in te springen om het zomerrooster rond te krijgen. Weliswaar alleen als woonassistent (denk ik). In elk geval niet voor wassen of medicatie uitdelen/toedienen. Dus het is niet gek dat je ongeschoold ook op één of andere manier aan de slag kan. Ik ben nu één keer gevraagd maar kon helaas echt niet. Anders had ik best wel willen assisteren bij het avondeten...
woensdag 13 augustus 2025 om 14:09
Dat gebeurt hier nu al. Er wordt in vacatures voor sommige functies niet op diploma's geselecteerd maar: ben je flexibel, kun je goed met mensen omgaan etc? Dan kun je zo aan de slag in de verschillende tehuizen hier. Voor FWG 20 in de CAO VVT. Trend hier is ook dat personeel wat voor begeleidende taken jaren geleden is aangenomen en ook in die FWG zit nu allerlei verzorgende taken erbij krijgen. Zonder in loonschaal omhoog te gaan.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-08-2025 13:44Door de personeelstekorten gaan we hier denk ik straks weer naar toe : hebben ze ze eerst allemaal ontslagen / cursusje laten volgen en straks willen ze ze weer binnenhalen voor de simpelste taken.
woensdag 13 augustus 2025 om 14:25
Wij moesten als familie zelfs een rooster opstellen om mee te helpen met noodzakelijke zorg. Mijn moeder kreeg anders gewoon ‘s morgens en ‘s avonds haar medicijnen voor haar neus met een bekertje water en ‘succes ermee mevrouw.’ Idem voor het helpen met eten. Wat een verademing als ze dan in het ziekenhuis werd opgenomen, waar er gewoon elke avond iemand naast haar zat bij het eten.Courage schreef: ↑13-08-2025 14:05Ach, je wordt als mantelzorger ook gevraagd om in te springen om het zomerrooster rond te krijgen. Weliswaar alleen als woonassistent (denk ik). In elk geval niet voor wassen of medicatie uitdelen/toedienen. Dus het is niet gek dat je ongeschoold ook op één of andere manier aan de slag kan. Ik ben nu één keer gevraagd maar kon helaas echt niet. Anders had ik best wel willen assisteren bij het avondeten...
woensdag 13 augustus 2025 om 14:31
Ik vraag me trouwens af hoe het kan dat het bij ons wel goed loopt met de teams die in diensten (drie per etmaal) werken. Iedereen wordt gewoon ingepland voor zijn contracturen en in de regel hebben parttimers de mogelijkheid voor een roostervrije dag. Wat is er zo anders in de zorg dat dat daar niet kan?
woensdag 13 augustus 2025 om 14:33
De grootste drukte is in de ochtend en de avond, het is te duur als veel mensen dan 8 uur lang op de werkvloer zijn.KamilleT schreef: ↑13-08-2025 14:31Ik vraag me trouwens af hoe het kan dat het bij ons wel goed loopt met de teams die in diensten (drie per etmaal) werken. Iedereen wordt gewoon ingepland voor zijn contracturen en in de regel hebben parttimers de mogelijkheid voor een roostervrije dag. Wat is er zo anders in de zorg dat dat daar niet kan?
Levensgenieter

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in