Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 414 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vivamensje schreef:
14-08-2025 07:37
Nee, dan zeiden ze: de cao gaat binnenkort veranderen, dus we gaan het alvast zo doen. Daardoor kregen we kortere pauzes. Toen ik er kwam werken, kregen we helemaal geen pauzes. (Op dagen van 8 uur). De andere collega’s wilden geen pauze.

Die zijn gek. Je wilt toch af en toe even zitten en rustig iets kunnen eten?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
14-08-2025 07:50
Die zijn gek. Je wilt toch af en toe even zitten en rustig iets kunnen eten?
Call me crazy maar ik heb gepleit om mijn pauze er af te halen tijdens mijn nachtdienst. Aangezien er een half uur van mijn tijd weggeschreven werd. In de cao staat namelijk dat als je opgeroepen kunt worden tijdens je pauze dan hoort de pauze doorbetaald te worden. Ik ben alleen in de nacht, ik kan niet 30 minuten het pand verlaten, ik ben die 30 minuten oproepbaar. Nu heb ik in de nacht genoeg tijd om rustig te eten hoor. Maar door die 30 minuten pauze van mijn tijd, bouw ik elke week een min uur op. Inmiddels is deze in de nacht dus ook verwijderd. En krijg ik gewoon 8 uur doorbetaald. ( en dus alsnog gewoon genoeg tijd om te eten) :rolling:
Maar ik snap dat deze persoon bedoelde dat ze geen geen pauze krijgt of tijd om te eten. Dat heb ik de gelukkig wel. Sorry ik zat weer te snel te lezen. :cheer:
Ik heb een leidinggevende gehad die geen ziekmeldingen accepteerde. je moest dan naar haar toe gaan, een paracetamol innemen en dan beoordeelde zij wel of je echt ziek was. Gekkenwerk.
Dat mens zei ook in een telefoongesprek met een leerling die net gehoord had dat haar zwager was verongelukt in 1 zin: “ gecondoleerd, wanneer kom je weer werken?”.
Het rooster vind ik met roosteraar wel vervelend. Je krijgt de onmogelijkste reeksen. 2 nachten werken en de dag erna weer een reeks late diensten. Als je klaagt krijg je te horen dat het mag volgens het CAO. Zelf werken ze 3 vaste dagen in kantoortijden. En inderdaad het jaa uren verhaal als je klaagt dat je voor 48 uur bent ingeroosterd in een week terwijl je 24 uur werkt. Alle kan volgens hun volgens het CAO. Er wordt alleen beter opgelet of het werkzaam is als de verzuimcijfers oplopen. Zodra het verzuim laag is wordt er aan alle kanten de druk weer opgevoerd, bijvoorbeeld krapper roosteren op een hoger aantal bedden.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Merel90 schreef:
14-08-2025 06:44
Je kunt niet in je eentje het werk doen van 2 of 3 man. Als er iemand beschikbaar was had ik gevraagd welke cliënten prioriteit hebben. Hoe erg ik het ook vind, dan zullen de andere cliënten inderdaad moeten wachten. Anders verandert er toch nooit iets, als mensen nog harder gaan werken en het zichzelf uiteindelijk oplost? En waarschijnlijk gebeurt het ook regelmatig al dat cliënten pas ‘s middags uit hun bed worden gehaald :(
Nee natuurlijk kon ik het werk dat met 3 hoorde gedaan te worden niet in mijn eentje doen. En eigenlijk konden we het ook niet met z’n tweeën, dat was al wegens personeelstekort. Helaas kwam alles ten nadele van de cliënt, het kwam geregeld voor dat de laatste pas ‘s middags uit bed gehaald werd daar. Maar als je dus alles alleen moest doen was je pas rond 3 uur klaar met iedereen uit bed halen, het was echt niet te doen in je eentje. Je dienst zat er er al zo’n beetje op tegen die tijd.
Op een gegeven moment zijn er zo weinig zorgmensen dat familie en vrienden de mensen uit bed moeten halen en eten geven enz. Gebeurt nu ook al volgens mij.
Dan heb je als ouder eerst te maken met overvolle kinderopvang, kunst en vliegwerk waar je kinderen heen moeten als je aan het werk bent, en dan als ze ouder zijn moet je voor je ouders gaan zorgen.
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
14-08-2025 12:02
Nee natuurlijk kon ik het werk dat met 3 hoorde gedaan te worden niet in mijn eentje doen. En eigenlijk konden we het ook niet met z’n tweeën, dat was al wegens personeelstekort. Helaas kwam alles ten nadele van de cliënt, het kwam geregeld voor dat de laatste pas ‘s middags uit bed gehaald werd daar. Maar als je dus alles alleen moest doen was je pas rond 3 uur klaar met iedereen uit bed halen, het was echt niet te doen in je eentje. Je dienst zat er er al zo’n beetje op tegen die tijd.
Ik zou na een tijd waarschijnlijk vreselijk cynisch worden en als ik er vaak alleen voor sta ze gewoon in bed laten.
En ze ontbijt en lunch op bed serveren.

Want anders staat er 's avonds mogelijk weer iemand er alleen voor om ze allemaal weer in bed te krijgen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
14-08-2025 12:16
Ik zou na een tijd waarschijnlijk vreselijk cynisch worden en als ik er vaak alleen voor sta ze gewoon in bed laten.

Want anders staat er 's avonds mogelijk weer iemand er alleen voor om ze allemaal weer in bed te krijgen.
Dan zijn cliënten dus de dupe. Krijgen doorligwonden, worden nog immobieler, geen sociale interactie gedurende de dag... Denk niet dat dit een oplossing is voor het probleem.
Dat zou maar zo kunnen, ik ben echt tegen dat soort afgedwongen mantelzorg maar zou waarschijnlijk op zo’n moment echt super blij geweest zijn met een paar familieleden die hun moeder wilden verzorgen.
Aneso schreef:
14-08-2025 12:17
Dan zijn cliënten dus de dupe. Krijgen doorligwonden, worden nog immobieler, geen sociale interactie gedurende de dag... Denk niet dat dit een oplossing is voor het probleem.
Dat inderdaad
Sun.lover schreef:
14-08-2025 08:41
Ik heb een leidinggevende gehad die geen ziekmeldingen accepteerde. je moest dan naar haar toe gaan, een paracetamol innemen en dan beoordeelde zij wel of je echt ziek was. Gekkenwerk.
Zo, die durft tegen alle regels in te gaan.
Wissewis schreef:
14-08-2025 12:16

Het gaat om mensen hè. Niet over kratten bier.
BeeDifferent schreef:
14-08-2025 12:28
Ik denk dat dat ook juist is waarom het zo gaat. Bij niet komen opdraven zijn de bewoners de dupe en dat wil je ook weer niet. Hier wordt trouwens heel vaak de manager als oplossing genoemd. Maar er zijn heel veel zelfsturende teams in de zorg. Je hebt dan heel veel vrijheid om invulling aan veel dingen te geven maar ziekte oplossen ligt dan dus ook op het bordje van het team. Er is dan geen manager die dat oppakt.
Ik ben al met al blij dat ik niet meer in de geriatrie werk en hoop ook nooit te hoeven mantelzorgen voor een oudere die met dit soort zorg te maken krijgt. En dat heeft dus niets met de inzet van het personeel te maken, ik weet inmiddels dat deze echt doen wat ze kunnen.
Bij mijn werkgever wordt geheimzinnig gedaan over nieuw personeel.
Ik zag dat er een bepaalde vacature van het bord af was en vroeg of deze ingevuld was, het antwoord was, ja, ik weet niet of ik daar over mag praten, het is wel besproken in de OR.
Dat wordt dus mijn nieuwe manager.

Lijkt wel of ik bij de FBI werk
Achterlijk gedoe.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
14-08-2025 14:02
Bij mijn werkgever wordt geheimzinnig gedaan over nieuw personeel.
Ik zag dat er een bepaalde vacature van het bord af was en vroeg of deze ingevuld was, het antwoord was, ja, ik weet niet of ik daar over mag praten, het is wel besproken in de OR.
Dat wordt dus mijn nieuwe manager.

Lijkt wel of ik bij de FBI werk
Achterlijk gedoe.
Dat is gebruikelijk tot alles rond is. Tussen afronden van een procedure en al het administratieve werk (referenties checken, contract tekenen, VOG , etc) zit soms best wat tijd. Het is erg ongepast om in die periode al iets te zeggen over wie is aangenomen. Er kan altiijd nog iets tussenkomen.
BeeDifferent schreef:
Dan zou ik juist díe mensen in bed laten liggen met de meest mondige familieleden. Laat de familie maar op hoge poten naar het bestuur en de krant stappen dat het Be-La-Che-Lijk is hoe er met hun moeder, vader, tante wordt omgespringen. Ik vrees dat dit de enige manier is om wanbestuur aan te kaarten.
NomenNescio schreef:
14-08-2025 18:25
Dan zou ik juist díe mensen in bed laten liggen met de meest mondige familieleden. Laat de familie maar op hoge poten naar het bestuur en de krant stappen dat het Be-La-Che-Lijk is hoe er met hun moeder, vader, tante wordt omgespringen. Ik vrees dat dit de enige manier is om wanbestuur aan te kaarten.
Wanbestuur, wanbestuur…. Er zijn serieus heel veel mensen te kort in de zorg. Je kunt ze ook niet van een boom afplukken.
blijfgewoonbianca schreef:
14-08-2025 18:51
Wanbestuur, wanbestuur…. Er zijn serieus heel veel mensen te kort in de zorg. Je kunt ze ook niet van een boom afplukken.
idd wanbestuur. Waarom denk je dat zoveel mensen heel hard gillend wegrennen uit de zorg? Ik heb meerdere zorginstellingen meegemaakt en hoe ze daar met hun personeel omgaan, lusten de honden geen brood van. En hoe het personeel dat onderling elkaar gaat zitten verwijten (dat zie je hier ook al gebeuren dat sommigen het oncollegiaal vinden als je zegt dat je het niet -meer- doet om alle gaten dicht te lopen) is natuurlijk verschrikkelijk toxisch, maar ook mede mogelijk doordat het probleem door management constant afgewenteld wordt op de groep die dit niet hoort op te lossen.

Als je zo met je personeel omgaat zoals je hier kunt lezen, dan is het toch niet gek dat je geen personeel meer kunt vinden of dat de een na de ander ziek is? Dat krijg je van zo'n ziekmakende toxische omgeving.
Mijn man zei op vakantie nog tegen me dat hij zelf best graag in de zorg zou willen werken (is een zorgzaam type, dus snap dat goed), maar dat zijn ervaring met mij en de verhalen die hij hoort van een vriend hem tegenhouden. En dat is niet de eerste die best zou willen, maar afschrikt vd verhalen.
Nou gelukkig dat iemand de oplossing heeft..
NomenNescio schreef:
14-08-2025 18:55
idd wanbestuur. Waarom denk je dat zoveel mensen heel hard gillend wegrennen uit de zorg?
En dan is er nog de vergrijzing van het personeel, de mensen in de instellingen blijven langer leven ( maar wel krakkemikkig ) .

Er zijn ook zat dingen ( bijvoorbeeld werkelijk alles heel uitgebreid en vaak omslachtig moeten documenteren en uitgebreid aanvragen moeten doen ) waar het bestuur/ de manager niks aan kan doen. De wet zorg en dwang , om maar iets te noemen, heeft zoveel meer werk opgeleverd voor het personeel. ( en juist dat soort werk gaat af van de dingen waarvoor mensen dit beroep kozen )
Er zijn ook zorginstellingen/organisaties waar het wel (behoorlijk) goed geregeld is. En als er een keer iets niet goed gaat, dat daar gewoon over gepraat kan worden.

Ik werk bij een redelijk grote organisatie, maar ik herken weinig van de verhalen hier. Ooit, jaren geleden, wel een klein dingetje gehad over vakantie opnemen in december, maar na een gesprekje met de OR was dat ook zo opgelost.
Er wordt bij ons goed geluisterd naar het personeel, vaste 4weeks-roosters voor wie dat wil, flexibele inzet als je dat liever hebt. Tijdelijk (kan ook een paar jaar zijn) alleen dag- of avonddiensten? Kan vrijwel altijd. Extra werken bij ziekte en vakantie wordt gevraagd, er wordt gekeken naar de mogelijkheden en niets opgedragen.

En natuurlijk staan wij ook wel eens onderbezet, of met teveel uitzendkrachten, en soms gaat er wel eens wat mis of wordt er iets niet, of te laat, gecommuniceerd, maar doordat het over het algemeen goed gaat, is dat niet heel erg.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
BeeDifferent schreef:
Dat mag het management dus ook gaan inzien en desnoods komen ze dus maar zelf de vloer op en helpen.

Ik zeg ook niet dat ik er een dagelijkse gewoonte van zou maken.
Maar als ik voor de 5de keer die maand alleen zou staan en de boel niet rond krijg zou ik toch echt veel zin hebben om creatief te worden.

Al die bejaarden moeten ook nog ontbijt en lunch hebben.
Niet erg handig als ze pas om 14u in de eetruimte zijn omdat ik er alleen voor sta.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
NomenNescio schreef:
14-08-2025 18:55
, maar ook mede mogelijk doordat het probleem door management constant afgewenteld wordt op de groep die dit niet hoort op te lossen.
als ze niet aan CAO’s gebonden waren en aan vergoedingen die ze ook niet zelf bedacht hebben, dan had je wellicht een punt . Dan had je ze bijvoorbeeld vrekkigheid kunnen verwijten. Maar ze kunnen ook geen geld uitgeven wat er niet is. Veel instellingen teren al in op andere potjes omdat potje personeel al leeg is.
Ik geloof zomaar dat de meeste managers ook niet zijn gaan werken om de “ laag onder hen “ het leven zuur te maken. Ik denk echt dat ze zich net zo goed ook machteloos voelen en daardoor zo stom doen.
NightNurse schreef:
14-08-2025 19:09
Er zijn ook zorginstellingen/organisaties waar het wel (behoorlijk) goed geregeld is. En als er een keer iets niet goed gaat, dat daar gewoon over gepraat kan worden.

Ik werk bij een redelijk grote organisatie, maar ik herken weinig van de verhalen hier. Ooit, jaren geleden, wel een klein dingetje gehad over vakantie opnemen in december, maar na een gesprekje met de OR was dat ook zo opgelost.
Er wordt bij ons goed geluisterd naar het personeel, vaste 4weeks-roosters voor wie dat wil, flexibele inzet als je dat liever hebt. Tijdelijk (kan ook een paar jaar zijn) alleen dag- of avonddiensten? Kan vrijwel altijd. Extra werken bij ziekte en vakantie wordt gevraagd, er wordt gekeken naar de mogelijkheden en niets opgedragen.

En natuurlijk staan wij ook wel eens onderbezet, of met teveel uitzendkrachten, en soms gaat er wel eens wat mis of wordt er iets niet, of te laat, gecommuniceerd, maar doordat het over het algemeen goed gaat, is dat niet heel erg.
Klinkt goed !

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven