Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 559 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
14-08-2025 19:12
als ze niet aan CAO’s gebonden waren en aan vergoedingen die ze ook niet zelf bedacht hebben, dan had je wellicht een punt . Dan had je ze bijvoorbeeld vrekkigheid kunnen verwijten. Maar ze kunnen ook geen geld uitgeven wat er niet is. Veel instellingen teren al in op andere potjes omdat potje personeel al leeg is.
Ik geloof zomaar dat de meeste managers ook niet zijn gaan werken om de “ laag onder hen “ het leven zuur te maken. Ik denk echt dat ze zich net zo goed ook machteloos voelen en daardoor zo stom doen.
Eerlijk? Er zijn zeker managers die zo denken. Maar helaas ook erg veel niet. En niet omdat ze het leven zuur willen maken van personeel. Ik denk dat weinigen dat als dé opdracht van hun carriere zien. Maar mijn god wat voor verschil maakt het als je manager voor het personeel opkomt en dat ook toont door eigen houding en inzet. Alleen zag ik die bijzonder weinig.
Zelfs als leerling al werd mij goed duidelijk gemaakt wat ik vooral niet te verwachten had en dat was dat er dus geen kritische houding getolereerd werd. Ik heb in een aantal verpleeghuizen gewerkt en het was drama op drama. Idem voor gehandicaptenzorg. De enige werkplek waar ik met relatief plezier gewerkt heb, was ziekenhuis en dat heb ik een paar jaar gedaan. Toen ook daar management begon te bokken en ik de kans kreeg mijn carriere om te gooien, heb ik dat gedaan.

En ik ken zóveel mensen (man als vrouw) die graag en met liefde de zorg in zouden gaan, maar dat niet doen vanwege het imago. En van mijn oude collega's en klasgenoten is de helft ook al minstens niet meer werkzaam aan het bed, als ze uberhaupt nog in de zorg werken, omdat ze er op afgeknapt zijn. Dat waren ooit mensen die met passie en overtuigingen begonnen en dát personele verloop had echt voorkomen kunnen worden als er met meer visie werd bestuurd.
Wissewis schreef:
14-08-2025 19:10
Dat mag het management dus ook gaan inzien en desnoods komen ze dus maar zelf de vloer op en helpen.

Ik zeg ook niet dat ik er een dagelijkse gewoonte van zou maken.
Maar als ik voor de 5de keer die maand alleen zou staan en de boel niet rond krijg zou ik toch echt veel zin hebben om creatief te worden.

Al die bejaarden moeten ook nog ontbijt en lunch hebben.
Niet erg handig als ze pas om 14u in de eetruimte zijn omdat ik er alleen voor sta.
En ze moeten naar de wc, wanneer kan dat dan als opstaan al niet gaat?
NomenNescio schreef:
14-08-2025 19:23

En ik ken zóveel mensen (man als vrouw) die graag en met liefde de zorg in zouden gaan, maar dat niet doen vanwege het imago.
Dan verdienen ze nu al niet veel, want de meesten stappen niet over vanwege het leerlingsalaris.
Wissewis schreef:
14-08-2025 19:10
Dat mag het management dus ook gaan inzien en desnoods komen ze dus maar zelf de vloer op en helpen.

Ik zeg ook niet dat ik er een dagelijkse gewoonte van zou maken.
Maar als ik voor de 5de keer die maand alleen zou staan en de boel niet rond krijg zou ik toch echt veel zin hebben om creatief te worden.

Al die bejaarden moeten ook nog ontbijt en lunch hebben.
Niet erg handig als ze pas om 14u in de eetruimte zijn omdat ik er alleen voor sta.

Gelukkig werk je niet echt in de zorg.
Is het een idee om een apart topic over de zorg te openen?
Veel van wat ik hier lees gaat over wantoestanden in de zorg. Maar denk dat de andere verhalen zo wat dreigen onder te sneeuwen?

En de verhalen over de zorg zijn misschien juist wel interessant om te lezen en te delen met elkaar. Want waarom is het overal in de geriatrie zoveel ellende en,
Ik weet niet meer bij wie dat was in dit topic, loopt het juist allemaal prima.
Oh grappig! Laat maar, zie dat er al een topic is geopend over omscholen naar de zorg. Daar komen deze dingen vast wel aan de orde.
On topic: ik merk dat ik een beetje moeite heb met alleen al de titel: wat ‘flikt’ jouw werkgever? Het zal zijn omdat ik meestal de leidinggevende ben, maar er zijn ook veel dingen nu die werknemers ‘flikken’ kan ik je vertellen!

Zo heb ik ooit een collega gehad die zich ziek meldde omdat ze de hele nacht op had moeten blijven om haar kat dwangvoeding te geven. Ze was diep verontwaardigd toen ik aangaf dat ik haar hiervoor geen verlof toekende….
smorre schreef:
14-08-2025 21:35
On topic: ik merk dat ik een beetje moeite heb met alleen al de titel: wat ‘flikt’ jouw werkgever? Het zal zijn omdat ik meestal de leidinggevende ben, maar er zijn ook veel dingen nu die werknemers ‘flikken’ kan ik je vertellen!

Zo heb ik ooit een collega gehad die zich ziek meldde omdat ze de hele nacht op had moeten blijven om haar kat dwangvoeding te geven. Ze was diep verontwaardigd toen ik aangaf dat ik haar hiervoor geen verlof toekende….
Anders open je toch een apart topic over collega’s/ werknemers ; leuk ! ( maar mag hier ook, hoor )
Als het hier ook mag, dan graag hier hoor!

Ik ben bekend met 24 uur planning. En dan collega’s die de planner bedreigen om hen vooral de gevraagde diensten te geven. Hoe triest kun je zijn?

En collega’s die werkelijk hun eigen rooster bepalen door alle wensen die ze ingeven in het systeem.

En áltijd gedoe met parttimers als je een tweedaagse organiseert. Ik snap dat dat ingewikkeld is als het op jouw vrije dag is maar iedereen heeft andere vrije dagen dus het is onmogelijk om het voor iedereen goed te doen. De één is heel actief in meedenken en probeert iets te regelen met thuis. Maar er zijn ook mensen die echt weigeren om te komen. Gewoon. Uit principe.
Echt heel irritant.
Een tweedaagse wat ?
14-08-2025 21:58
Een tweedaagse wat ?
Een tweedaagse met je team, of een tweedaagse training.
smorre schreef:
14-08-2025 22:07
Een tweedaagse met je team
Voor de leuk ?
14-08-2025 22:10
Voor de leuk ?
Haha nee voor het nuttig.
Leuk doe je maar met je vrienden;-)
smorre schreef:
14-08-2025 22:11

Leuk doe je maar met je vrienden;-)
Ja, precies !
Maar een teambuilding dus ?

Stel, ik werk nooit op donderdag en vrijdag en juist dat zijn die teambuildingdagen ( met overnachting ? ) . Voor een grootouder zou het kunnen betekenen dat partner of kinderen snipperen moeten omdat zij niet op kunnen passen. Voor een ander houdt het bijvoorbeeld in dat ze 2 dagen extra betalen voor de opvang / hondenuitlaatservice of dat het hun partner 2 dagen kost.

En hoe werkt dat verder ? (Uitbetaling overwerk / andere dagen vrij / geen compensatie ).

ik ben dus ook zo’n zeikerd.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 14-08-2025 22:25
68.64% gewijzigd
Vanwege herkenbaarheid kan ik niet heel veel zeggen, maar sommige werknemers die "flikken" ook heel veel, en denken dat ze helemaal in hun recht staan.

Het gezegde wens je vijand veel personeel toe klopt wel in sommige gevallen.

Gelukkig nu een heel stabiel team, en een goede onderlinge sfeer, maar ik heb ook flink wat ellende gehad.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
14-08-2025 22:15
Vanwege herkenbaarheid kan ik niet heel veel zeggen, maar sommige werknemers die "flikken" ook heel veel, en denken dat ze helemaal in hun recht staan.

Het gezegde wens je vijand veel personeel toe klopt wel in sommige gevallen
.

Gelukkig nu een heel stabiel team, en een goede onderlinge sfeer, maar ik heb ook flink wat ellende gehad.
Herkenbaar…
14-08-2025 22:13
Ja, precies !
Maar een teambuilding dus ?

Stel, ik werk nooit op donderdag en vrijdag en juist dat zijn die teambuildingdagen ( met overnachting ? ) . Voor een grootouder zou het kunnen betekenen dat partner of kinderen snipperen moeten omdat zij niet op kunnen passen. Voor een ander houdt het bijvoorbeeld in dat ze 2 dagen extra betalen voor de opvang / hondenuitlaatservice.

En hoe werkt dat verder ? (Uitbetaling overwerk / andere dagen vrij / geen compensatie ).

ik ben dus ook zo’n zeikerd.
Haha ja blijkbaar. Maar als ik jou een half jaar vantevoren aangeef dat we op die donderdag en vrijdag een tweedaagse hebben. En ik vraag jou of het mogelijk is om iets te regelen, zou je dat dan overwegen? Of gewoon niet?

Overigens worden dat soort zaken als nooit op vrijdag georganiseerd omdat dan de helft van de club sws al vrij is.
BassVick schreef:
11-08-2025 14:02
Inderdaad ja. Beetje victim blaming op de koop toe. Echt erg wat je overkwam,Lidl-Annie-Aardbei. Dit gun je niemand.
Ho, ho, ik victim blame helemaal niet. Ik zei alleen dat het jammer is dat ze er steeds mee wegkomen omdat ze geen tegengas krijgen. Dat is geen verwijt maar gewoon een vaststelling.
MrsM schreef:

:rofl:

Vertel ! ( kun je het niet een beetje verdraaien ? )
smorre schreef:
14-08-2025 22:27
Haha ja blijkbaar. Maar als ik jou een half jaar vantevoren aangeef dat we op die donderdag en vrijdag een tweedaagse hebben. En ik vraag jou of het mogelijk is om iets te regelen, zou je dat dan overwegen? Of gewoon niet? Ja hoor ; als ik zou weten dat het twee hele leuke dagen worden. Ik zou niet weten waarom iedereen iets moet regelen of in moet leveren zodat ik iets kan doen wat me vreselijk lijkt op mijn vrije dagen.

Overigens worden dat soort zaken als nooit op vrijdag georganiseerd omdat dan de helft van de club sws al vrij is.
smorre schreef:
14-08-2025 22:27
Haha ja blijkbaar. Maar als ik jou een half jaar vantevoren aangeef dat we op die donderdag en vrijdag een tweedaagse hebben. En ik vraag jou of het mogelijk is om iets te regelen, zou je dat dan overwegen? Of gewoon niet?

Voor één dag wil ik best nog wat moeite doen.
Voor twee dagen pas ik.

Er is een reden dat ik deeltijds werk.

En jep, wij hebben die onzin dus ook elk jaar. Zogenaamd 2 dagen. Met overnachting.
Die éne dag die ik elk jaar ga nog nooit veel nuttigs opgestoken.

Tenzij dan "wie zuipt er het meest als hij of zij niet moet rijden en niet naar zijn of haar kinderen moet omkijken".

Na één dag ben ik dood. Totaal overprikkeld door het continu aan-staan.
En dan moet ik de rest van de week ook nog 2 à 3 dagen werken.
wissewis wijzigde dit bericht op 14-08-2025 22:37
8.03% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
MrsM schreef:

O zeker, genoeg werknemers die grenzen overgaan, randjes opzoeken, echt iets ‘flikken’.
Als collega van zo iemand zijn is ook heel irritant.. uiteindelijk werkt het het fijnst als je als werkgever en werknemer beide geeft/neemt, en onderling een goede sfeer / team vormt.
En dat start m.i. toch wel met goed management.
Oh maar dan ben ik ook zo’n “zeikerd” hoor. Ik zou als jarenlange alleenstaande moeder met 2 kinderen niet voor een teambuilding van 2 dagen incl overnachting die mijn werk verzint, op dagen waarop ik ook nog eens normaal nooit werk maar even wat regelen. Dat zou voor mij me in duizend bochten wringen inhouden, ook als ik het een half jaar van te voren weet. Dat ziet zo’n werkgever niet. Plus als ik dat 1 keer doe word dat de keer daarna gewoon verwacht, want het kon toen ook. Dus gewoon nee.

Het was al jaren lang lastig genoeg om in de zorg werkzaam te blijven als alleenstaande moeder, laat staan dat ik nog dat soort capriolen uit moet halen.
Volgens mij is dat de key: geven en nemen. Die moeten in balans zijn.

Dus nee Wissewis, ik zou je nooit vragen om voor twee dagen iets te regelen. Maar zou je wel vragen wat wél mogelijk is.

Overigens ben ik wel benieuwd naar wat jij professioneel doet, wil je dat delen?
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
14-08-2025 22:40
Oh maar dan ben ik ook zo’n “zeikerd” hoor. Ik zou als jarenlange alleenstaande moeder met 2 kinderen niet voor een teambuilding van 2 dagen incl overnachting die mijn werk verzint, op dagen waarop ik ook nog eens normaal nooit werk maar even wat regelen. Dat zou voor mij me in duizend bochten wringen inhouden, ook als ik het een half jaar van te voren weet. Dat ziet zo’n werkgever niet. Plus als ik dat 1 keer doe word dat de keer daarna gewoon verwacht, want het kon toen ook. Dus gewoon nee.

Het was al jaren lang lastig genoeg om in de zorg werkzaam te blijven als alleenstaande moeder, laat staan dat ik nog dat soort capriolen uit moet halen.
Nee maar van een alleenstaande ouder zou ik dat ook niet verwachten.
Iedere situatie is anders toch?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven