Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 433 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zwembad84 schreef:
15-08-2025 15:23
Overigens begrijp ik de praktische moeilijkheden rondom frequent verzuim en werknemers die zeer gemakkelijk met ziekmeldingen omgaan. Ik heb jaren als arbeidsrechtsjurist aan werkgeverszijde gewerkt. Tegenwoordig weer aan werknemerszijde. Veel leidinggevendenmaken de fout om ziekmeldingen te weigeren.
Het is met deze collega uiteindelijk ook op een juridisch conflict uitgelopen met uiteindelijk ontslag…
het feit dat ze drugs gebruikte onder werktijd was hierin niet in haar voordeel :O
smorre schreef:
15-08-2025 15:33
Het is met deze collega uiteindelijk ook op een juridisch conflict uitgelopen met uiteindelijk ontslag…
het feit dat ze drugs gebruikte onder werktijd was hierin niet in haar voordeel :O
Die had ze natuurlijk nodig om wakker te blijven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
15-08-2025 15:35
Die had ze natuurlijk nodig om wakker te blijven.
:rofl:
zwembad84 schreef:
15-08-2025 10:28
Je moet daar een jurist opzetten als het zich niet oplost. Dan kan je mogelijk wel loonvorderen. Een pauze hoort ongestoord te zijn.
Helemaal .et je eens, we hebben het best hoog op laten spelen. Nu een nieuwe manager we gaan het weer proberen.
zwembad84 schreef:
15-08-2025 15:20
Ik weet niet waar je dit hebt geleerd. Het is juridisch onjuist. De bedrijfsarts is de enige die kan en mag oordelen over ziekte. Als je al werkgever twijfels hebt, moet je de bedrijfsarts inschakelen. Als dan blijkt dat er geen sprake is van ziekte, dan kan je loon inhouden. Werknemers zijn heel goed beschermd. Zie artikel 7:629 BW. Je hebt een ziekmelding te accepteren.
Maar als iemand meldt: ik kan niet komen want ik moet mijn hond medicijnen geven, dan meldt hij zich niet ziek. Dan meldt hij dat hij iets beters te doen heeft. En dat mag je wel degelijk weigeren. Als hij dan vervolgens zegt ‘dan meld ik me ziek’, heb je zelfs nog wel een goede positie als werkgever om het niet te accepteren, omdat het dan zeer redelijk en waarschijnlijk is dat werknemer niet echt ziek is. Dat heeft hij namelijk net zelf gezegd. Dat zijn allemaal zwaarwegende gronden waarop je het wel degelijk kunt weigeren.

Werknemers zijn inderdaad goed beschermt, maar werkgevers zijn gelukkig ook niet helemaal vogelvrij.
smorre schreef:
15-08-2025 15:18
Och nee het is toch aan mensen zelf om te bepalen of ze wel of niet naar een begrafenis gaan? Daar vind ik echt nix van. En heb ik ook nix van te vinden. En als je het kunt regelen met je werk, ga je daar gewoon onder werktijd naartoe. Maar als het dan op je vrije dag is, mag je geen overuren schrijven van mij. Inderdaad. Is dat zo raar?
Ik vind het wel oneerlijk eigenlijk, ja. Want als je dan toevallig die dag werkt dan krijg je doorbetaald, en als je vrij bent, niet. Dan zou ik aangeven dat je dan vakantieuren moet opnemen als je die dag werkt, om het eerlijk te houden.
Maar heel eerlijk, dit is iets wat zo weinig voorkomt lijkt me, ik zou uit mezelf zeggen dat medewerkers die uren mogen schrijven als ze willen gaan.
Merel90 schreef:
15-08-2025 20:14
Ik vind het wel oneerlijk eigenlijk, ja. Want als je dan toevallig die dag werkt dan krijg je doorbetaald, en als je vrij bent, niet. Dan zou ik aangeven dat je dan vakantieuren moet opnemen als je die dag werkt, om het eerlijk te houden.
Maar heel eerlijk, dit is iets wat zo weinig voorkomt lijkt me, ik zou uit mezelf zeggen dat medewerkers die uren mogen schrijven als ze willen gaan.

Gelukkig komt het niet vaak voor, ik heb het 1x meegemaakt dat we met zijn allen naar een crematie gingen voor een betrokkene van ons bedrijf. Vgm was die op een zaterdag, staat me bij. Niemand heeft met 1 woord ook maar gesproken over uren schrijven of compensatie voor die dag. En de crematie was niet "verplicht" maar uit respect voor de betrokken persoon.

Ik persoonlijk zou het niet in mijn hoofd halen als werknemer om daar compensatie voor aan te vragen. Ik vind dat aan het onbeschofte grenzen eerlijk gezegd.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
nausicaa schreef:
15-08-2025 20:09
Maar als iemand meldt: ik kan niet komen want ik moet mijn hond medicijnen geven, dan meldt hij zich niet ziek. Dan meldt hij dat hij iets beters te doen heeft. En dat mag je wel degelijk weigeren. Als hij dan vervolgens zegt ‘dan meld ik me ziek’, heb je zelfs nog wel een goede positie als werkgever om het niet te accepteren, omdat het dan zeer redelijk en waarschijnlijk is dat werknemer niet echt ziek is. Dat heeft hij namelijk net zelf gezegd. Dat zijn allemaal zwaarwegende gronden waarop je het wel degelijk kunt weigeren.

Werknemers zijn inderdaad goed beschermt, maar werkgevers zijn gelukkig ook niet helemaal vogelvrij.
Juridisch adviseer ik in deze situatie nog steeds om de werknemer met grote spoed cq dezelfde dag op consult te laten gaan bij de bedrijfsarts, evt telefonisch.
Als een werknemer in deze situatie alsnog niet komt opdagen en je houdt loon in, maar krijgt vervolgens een loonvorderingsbrief, hoe wil je dan aantonen dat er geen sprake was van ziekte? Het is maw echt onverstandig om als werkgever een ziekmelding te weigering. Enkel als je daadwerkelijk bewijs hebt dat het gaat om misbruik, dat je nog risico kunt nemen, maar ik zou daar zeer terughoudend mee zijn.
Uiteraard kan je in deze situatie best een fatsoenlijk gesprek voeren en de situatie schriftelijk vastleggen en in het dossier stoppen icm dus een consult hij de bedrijfsarts. Als zwart op wit staat dat deze persoon niet ziek was, heb je mooi de eerste stap voor dossieropbouw gezet. Want werknemers die dit soort taferelen uithalen, die zullen nog wel meer doen waar het dossier mee op gebouwd kan worden. Een goed werknemer zou nooit in deze situatie terecht komen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven