Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2891 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Ik ben geen fan van Annabel Nanninga. En zij en haar politieke partij mogen van mij behoorlijk diep wegzakken in de vergetelheid.
Maar die "antisemitische" tweets, daar moet ik om een paar toch best wel hard lachen. Misschien omdat ze net als ik van een snobistisch gymnasium in Amsterdam afkomstig is en dit precies aansluit bij die 'wie-kan-mij-wat-maken- mentaliteit.

Ik lees ze als satire. Zoals ik -jullie niet?- indertijd Hans Teeuwen ook geweldig grappig vond. En die maakte ook de grap...ze hebben het wel altijd over die Joden....maar die Duitsers waren ook geen lieverdjes, hoor!

Nogmaals geen fan, maar dit gedicht over Erdogan is best geestig:

https://youtu.be/BtgjkSM5Nes?si=s7zmvCvnltZcNYvv
What would Patsy do?
Ik zie overigens nu dat Sabine Scharwachter haar X account heeft afgeschermd nu, dat is nieuw want 2 maanden geleden kon ik alle drek die ze gepost heet nog lezen.

Hoe dan ook, verbazingwekkend dat zij namens GL/PvdA op de lijst staat. Wanneer je een Hamasleider een held noemt (Sinwar) en Hamas het verzet, dan zou ik denken dat GL/PvdA zo iemand niet op de lijst wil hebben.

Vreselijke vrouw vind ik het. Met ook radicale opvattingen.
MrsM schreef:
20-08-2025 01:51
Ik zie overigens nu dat Sabine Scharwachter haar X account heeft afgeschermd nu, dat is nieuw want 2 maanden geleden kon ik alle drek die ze gepost heet nog lezen.

Hoe dan ook, verbazingwekkend dat zij namens GL/PvdA op de lijst staat. Wanneer je een Hamasleider een held noemt (Sinwar) en Hamas het verzet, dan zou ik denken dat GL/PvdA zo iemand niet op de lijst wil hebben.

Vreselijke vrouw vind ik het. Met ook radicale opvattingen.
Word!
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
20-08-2025 01:42
Ik ben geen fan van Annabel Nanninga. En zij en haar politieke partij mogen van mij behoorlijk diep wegzakken in de vergetelheid.
Maar die "antisemitische" tweets, daar moet ik om een paar toch best wel hard lachen. Misschien omdat ze net als ik van een snobistisch gymnasium in Amsterdam afkomstig is en dit precies aansluit bij die 'wie-kan-mij-wat-maken- mentaliteit.

Ik lees ze als satire. Zoals ik -jullie niet?- indertijd Hans Teeuwen ook geweldig grappig vond. En die maakte ook de grap...ze hebben het wel altijd over die Joden....maar die Duitsers waren ook geen lieverdjes, hoor!

Nogmaals geen fan, maar dit gedicht over Erdogan is best geestig:

https://youtu.be/BtgjkSM5Nes?si=s7zmvCvnltZcNYvv
Inderdaad. Soortgelijke satire viel ook te lezen in bijvoorbeeld Propria Cures. Of in Charlie Hebdo. Of bij Theo van Gogh.

Dat is soms zeer bijtend en grof. Maar ook een stijlvorm.

Ik weet niet of het hanteren van deze stijlvorm bewijst dat iemand zelf ook racistisch danwel antisemitisch is. Dat vind ik wat makkelijk om te stellen.

Annabel Nanninga heeft ook opheldering gegeven in het Nieuw Israelietisch Weekblad. Waar staat:

Zou zij haar woorden nu anders kiezen? “Zeker, natuurlijk gebruik ik die stijl nu niet meer. Ik ben geen columnist meer maar volksvertegenwoordiger. Dat woord zegt het al: ik spreek nu namens mijn kiezers en niet meer alleen als Annabel Nanninga die met heel grove argumenten de vrijheid van meningsuiting wil bewaken.”

https://niw.nl/ik-ben-het-probleem-niet/
Ik vind het best opvallend hoe jullie bij de ene politica geen enkele moeite doen om haar te begrijpen, terwijl van de ander werkelijk alles vergoelijkt wordt onder het mom van satire en voorvechter van het vrije woord.
Inderdaad heel fijn als mensen direct zijn, dan weet je precies wat er in hun omgaat en wat je kunt verwachten als je op ze stemt.
Je zult maar een middeninkomen hebben, afhankelijk zijn van de HRA en te horen krijgen van PvdA/GL dat je wel zonder kunt. Hoe worden die mensen gecompenseerd?
GriebusDus schreef:
20-08-2025 06:59
Ik vind het best opvallend hoe jullie bij de ene politica geen enkele moeite doen om haar te begrijpen, terwijl van de ander werkelijk alles vergoelijkt wordt onder het mom van satire en voorvechter van het vrije woord.
Ik weet niet of het over Sabine Scharwachter gaat. Daar had ik het niet over.

Maar sommigen bedrijven satire, en sommigen overduidelijk niet. Iemand als Wilders bedrijft ook overduidelijk geen satire. Dat vind ik in de context van het vrije woord wat anders.
GriebusDus schreef:
20-08-2025 06:59

Ik vind satire nog iets anders dan daadwerkelijk een bepaalde mening verkondigen. Al heb ik andere uitspraken gelezen van Nanninga die mij ook tegenstaan, dus daar heb ik zeker wel moeite mee.

Sabine Scharwachter heeft een radicale mening, en ook nog eens erg onfrisse uitspraken gedaan die geen satire zijn. Ik snap dan weer niet dat er bijna niemand is die daarover valt.

Yesilgoz wordt ook (terecht) afgerekend op haar uitspraken, misschien is het anders omdat zij lijsttrekker is en het gezicht van de partij, en Sabine Scharwachter slechts op nummer 26 staat? Maar best reële kans dat zij voor GL/PvdA in de kamer komt.
margreetder schreef:
20-08-2025 07:37
Je zult maar een middeninkomen hebben, afhankelijk zijn van de HRA en te horen krijgen van PvdA/GL dat je wel zonder kunt. Hoe worden die mensen gecompenseerd?
Dit is zo'n belachelijk argument dat alleen kijkt naar mensen die al huizen bezitten. Voorstel is om de tijd te nemen om de hypotheekrente geleidelijk af te schaffen. Ja de lasten zullen daar voor de mensen met hypotheek geleidelijk door toenemen.
Maar voor degenen die noodgedwongen huren stijgen de lasten in diezelfde periode hoogstwaarschijnlijk (veel) sneller. Zeker als de rechtse partijen hun zin krijgen en de wet betaalbare huur weer wordt afgeschaft en tijdelijke huurcontracten weer mogen.
Ik heb op de radio eens een onderzoek gehoord dat ze mensen bepaalde standpunten/partijprogramma’s lieten lezen en aangeven waarmee ze het het meeste waren. Daar kwam GL/PvdA dan heel hoog uit. (Logisch ook, want die hebben over het algemeen een programma waar vooral de mensen met gemiddelde en lagere inkomens veel aan hebben.)

Maar zodra ze dan hoorden dat die standpunten bij die partij hoorden, moesten ze er niks meer van weten.

Het is onvoorstelbaar knap hoe snel rechts dat frame van radicaal enzo heeft neergezet Schandalig, als je het mij vraagt, maar het werkt kennelijk wel. Ik vind het intens gemeen dat rechts op die manier mensen blijft voorliegen zodat ze steeds maar weer uit boosheid iets stemmen dat hun problemen verslechtert ipv verbetert. En daarmee kan de boosheid groeien en groeien.
Tavistock schreef:
20-08-2025 08:50
Ik heb op de radio eens een onderzoek gehoord dat ze mensen bepaalde standpunten/partijprogramma’s lieten lezen en aangeven waarmee ze het het meeste waren. Daar kwam GL/PvdA dan heel hoog uit. (Logisch ook, want die hebben over het algemeen een programma waar vooral de mensen met gemiddelde en lagere inkomens veel aan hebben.)

Maar zodra ze dan hoorden dat die standpunten bij die partij hoorden, moesten ze er niks meer van weten.

Het is onvoorstelbaar knap hoe snel rechts dat frame van radicaal enzo heeft neergezet Schandalig, als je het mij vraagt, maar het werkt kennelijk wel. Ik vind het intens gemeen dat rechts op die manier mensen blijft voorliegen zodat ze steeds maar weer uit boosheid iets stemmen dat hun problemen verslechtert ipv verbetert. En daarmee kan de boosheid groeien en groeien.
Ik vind het vooral intens dom van mensen dat ze in die populistische praatjes blijven trappen.

Naar mijn mening kiezen ze er vrijwillig voor om achter geroeptoeter in talkshows en op X en andere media aan te hollen in plaats van feiten tot zich te nemen en verder te kijken dan het rode vlees dat de media voor ons neergooit.

De weg van de minste weerstand kiezen en ondertussen allerlei verheven ideeën over zichzelf koesteren als "nuchtere, hardwerkende Nederlander".
Tavistock schreef:
20-08-2025 08:50

Maar waarom is links dan keer op keer niet in staat om hun verhaal, dat voor het gros van de mensen gewoon een goed verhaal is, op overtuigende wijze voor het voetlicht te brengen?
Je kunt wel gelijk hebben, maar je moet het ook maar krijgen. Jij doet het hier ook weer, je wijst naar iets slechts om je argument kracht bij te zetten. Hoe komt het dat links niet kan zeggen: dit zijn de problemen waar u tegenaan loopt, wij hebben de oplossing voor die problemen. Nu ook weer met pvda/gl, als ze in het nieuws zijn gaat het over hoe slecht Timmermans uit de verf komt of over de interne strijd tussen pvda/gl. Ik hoop echt dat ze na het zomerreces komen met een goed pakkend verhaal waardoor de boze mensen naar hun trekken. Een degelijke partij met bestuurservaring, een doorgerekend partijprogramma, dat moet toch werken?
Ik denk niet dat het dom is. Ik denk wel dat het dom is om mensen dom te noemen. Mensen zijn over het algemeen namelijk helemaal niet dom. Manipulatie werkt alleen heel goed. Grote bedrijven weten dat, politici weten dat. Het bij de mensen neerleggen is een denkfout en theoretisch misschien zelfs een vorm van victim blaming.

Iedereen wordt gemanipuleerd op een punt waar hij of zij kwetsbaar is. En heel veel mensen zijn momenteel kwetsbaar. Door de onzekere geopolitieke situatie, door het wegvallen van religie als basis voor gemeenschapsgevoel en verbinding, door klimaatverandering, door grote hoeveelheden vluchtelingen, door lang thuis moeten blijven wonen, door druk op de zorg, door oorlog op eigen continent etc etc.

Daar maken politici slim gebruik van. Je kunt het de mensen niet kwalijk nemen dat ze daar gevoelig voor zijn
ladadieladieda schreef:
20-08-2025 09:18
Maar waarom is links dan keer op keer niet in staat om hun verhaal, dat voor het gros van de mensen gewoon een goed verhaal is, op overtuigende wijze voor het voetlicht te brengen?
Je kunt wel gelijk hebben, maar je moet het ook maar krijgen. Jij doet het hier ook weer, je wijst naar iets slechts om je argument kracht bij te zetten. Hoe komt het dat links niet kan zeggen: dit zijn de problemen waar u tegenaan loopt, wij hebben de oplossing voor die problemen. Nu ook weer met pvda/gl, als ze in het nieuws zijn gaat het over hoe slecht Timmermans uit de verf komt of over de interne strijd tussen pvda/gl. Ik hoop echt dat ze na het zomerreces komen met een goed pakkend verhaal waardoor de boze mensen naar hun trekken. Een degelijke partij met bestuurservaring, een doorgerekend partijprogramma, dat moet toch werken?

Helemaal eens. Het programma is echt vaak veel beter, maar het voor het voetlicht brengen is voor links veel lastiger. Waarom weet ik niet precies. Ze willen volgens mij niet graag schreeuwen, dat helpt niet. De hardste schreeuwers worden nu eenmaal het meest gehoord. En links wil minder graag lege beloftes doen. Wat Wilder doet, allerlei beloftes die hij never en nooit kan waarmaken, dat is wat mensen raakt. Maar links wil dat niet.

Ik weet ook oprecht niet wat de oplossing is hoor. Vraag me af of er een oplossing is. We hebben praktisch altijd rechtse kabinetten, of zijn minst midden. Ik denk niet dat dat gaat veranderen eigenlijk
Ben wel blij dat "links" niet zo ordinair staat te roeptoeteren/schreeuwen als "rechts" :P
margreetder schreef:
20-08-2025 07:37
Ik ken pvda leden die zelf lekker een jubbeltonnetje hadden en zich niet druk maken.

Ik denk dat het anders is voor mensen die nu de hypotheek al amper kunnen betalen.
Flashy schreef:
20-08-2025 09:35
Ik ken pvda leden die zelf lekker een jubbeltonnetje hadden en zich niet druk maken.

Ik denk dat het anders is voor mensen die nu de hypotheek al amper kunnen betalen.
Het blijft een lastig dossier. Afgelopen 11 jaar is er al afgebouwd van 51% tot een procent of 37% maximaal. Je zou bijv. kunnen stellen dat je op een gegeven moment geen aftrek meer toestaat voor nieuwe gevallen, en de huidige hypotheekhouders dan volgens een uitsterfprincipe laat uitfaseren. Maar goed, een huis is nu al onbetaalbaar voor nieuwe woningzoekende, zonder HRA wordt het dan helemaal een lastig verhaal.
.
Jesco schreef:
20-08-2025 09:48
Het blijft een lastig dossier. Afgelopen 11 jaar is er al afgebouwd van 51% tot een procent of 37% maximaal. Je zou bijv. kunnen stellen dat je op een gegeven moment geen aftrek meer toestaat voor nieuwe gevallen, en de huidige hypotheekhouders dan volgens een uitsterfprincipe laat uitfaseren. Maar goed, een huis is nu al onbetaalbaar voor nieuwe woningzoekende, zonder HRA wordt het dan helemaal een lastig verhaal.

Het idee is dat huizen weer goedkoper worden zonder HRA toch?

Daarom is het doorrekenen van programma’s zo belangrijk. Want dan kun je zien dat je hypotheek misschien iets duurder wordt, maar je reiskosten en boodschappen goedkoper (bijvoorbeeld). Het heeft geen zin om naar 1 element te kijken. Als individu moet je naar het geheel van je eigen huishouden kijken. Als politieke partij naar het geheel van de maatschappij

Zonder doorrekenen zeg je eigenlijk tegen de kiezer: “Ik bedenk maar wat, geen idee wat de gevolgen ervan zijn.”
Tavistock schreef:
20-08-2025 09:22
Helemaal eens. Het programma is echt vaak veel beter, maar het voor het voetlicht brengen is voor links veel lastiger. Waarom weet ik niet precies. Ze willen volgens mij niet graag schreeuwen, dat helpt niet. De hardste schreeuwers worden nu eenmaal het meest gehoord. En links wil minder graag lege beloftes doen. Wat Wilder doet, allerlei beloftes die hij never en nooit kan waarmaken, dat is wat mensen raakt. Maar links wil dat niet.

Ik weet ook oprecht niet wat de oplossing is hoor. Vraag me af of er een oplossing is. We hebben praktisch altijd rechtse kabinetten, of zijn minst midden. Ik denk niet dat dat gaat veranderen eigenlijk
Precies dit. Links schreeuwt niet keihard oneliners, maar brengt een genuanceerd verhaal. Dat kun je niet in oneliners vangen en complexe problemen zijn gewoon niet makkelijk op te lossen. Dat willen mensen niet horen, ze geloven liever de sprookjes van Wilders. Die simpele, niet werkende oplossingen strooit voor moeilijke problemen. En uiteraard de asielzoeker de schuld geeft, zodat mensen niet denken dat ze zelf misschien ook iets moeten doen/veranderen. Lekker makkelijk allemaal en mensen slikken het voor zoete koek.
Politici worden daardoor ook populistischer, want dat scoort. Daardoor gaan de goede plannen voor de lange termijn verloren. Die scoren niet en leveren je geen publiciteit en uiteindelijk geen plekje op het pluche op. De nieuwste verlosser is Bontenbal, icm Coenradie. Bizar hoe mensen hen verheerlijken, net als eerder met Omtzigt, Wilders, Fortuyn etc.
Deze spiraal duurt voort omdat mensen idd niet kijken naar welk programma het beste voor ze is, maar op populisten afgaan. Die ze dan weer teleurstellen, want ze maken niets klaar met hun gebral. Het verhaal van links is prima, maar mensen willen blijkbaar liever simpele oplossingen en anderen de schuld geven van hun problemen. Talkshows dragen helaas hieraan bij, want die corrigeren zelden de populisten en dat zijn ook vaak slimme debaters die dan wel met andere drogredenen komen. Media lijken doodsbang om te benoemen dat populisten sprookjes vertellen en laten elke rechtse gek maar feitenvrij spuien of á la Jack v G overal doorheen brallen. En velen vinden het geweldig, helaas. Ik weet ook niet hoe deze spiraal gestopt kan worden, maar politiek minder mediageil maken zou helpen.
Danae schreef:
19-08-2025 17:32
Ze schrijven vrij duidelijk op dat ze vinden dat mensen onderling moeten kunnen discrimineren

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/v ... gaal-maken

laat staan wat ze voor doelen hebben die ze niet expliciet opschrijven.
Griebus schreef dat er partijen zijn die "alle buitenlanders nederland uit willen zetten". ik vroeg of daar een link voor was, want ik kan me niet voorstellen dat zoiets in een programma staat. Dat is niet de link die jij stuurde.

en joop.nl neem ik langzamerhand ook niet meer serieus, wat een manipulatief zooitje is dat.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Dat links versus rechts gehakketak komt me m’n keel uit. Ik verbaas erover hoe makkelijk mensen zich laten manipuleren door beeldvorming maar het is overal, ook op werk. Links en rechts.

Wat mij afgelopen jaren is tegengevallen is het gebrek aan solidariteit. Vanuit veel huisbezitters zie ik weinig solidariteit of empathie met lagere middeninkomens die moeten huren en niet kunnen kopen. Sterker nog vanuit het VVD kamp kwam men met de term scheefhuurder alsof je een soort profiteur bent. Misselijke framing. Lekker dan met 900 euro per maand voor 42m2. Geen zicht op erfenis en toeslagen (behalve dat ik werk) en een huur die hard stijgt.
Mij gaat het er niet om dat huizenbezitters maar flink moeten dokken, zeker niet maar het verschil tussen wat huurders en huizenbezitters betalen wordt steeds groter. Schever. De rijken worden rijker en daar mag weleens naar gekeken worden.
Ook veel huizenbezitters zijn niet rijk. Bij lagere middeninkomens zou je een eerbiedige werking kunnen toepassen voor degenen die al een huis hebben en/of de hypotheekrente aftrek inkomensafhankelijk maken net zoals met de huurstijging. En dan in hele kleine stapjes, niet zoals bij huurders die jaarlijks met 5% huurverhoging voor hun kiezen krijgen maar voor iedereen lagere percentages.
Het is niet zo dat de gemiddelde huizenbezitter harder werkt dan huurder, althans niet in mijn werkomgeving.
Betere ideeen hoor ik graag. Maar ergens zal er ingeleverd moeten worden en niet alleen door de huurder die als melkkoe wordt gebruikt. Alleen niet te radicaal.
Voordeel is dat we een meerdere partijen systeem hebben dus GL/PvdA zou het niet alleen voor het zeggen hebben dus ik begrijp die angst niet zo. De uitkomst zal namelijk alles behalve radicaal zijn. Zeker gezien het verleden dan de gevestigde partijen.
Wat is er vorig jaar nou bereikt door het kabinet? Niks, behalve wat politici die elkaar voor rotte vis uitmaken, bij wijze van.
.
Gedachtenexperiment: zou het helpen als er geen campagne gevoerd mocht worden? Totaal onzichtbare politiek behalve het daadwerkelijk wetten maken e.d. tijdens het werk. Verder krijgt iedereen een pakket thuis met daarin de grondbeginselen en partijprogramma's per partij, inclusief samenvatting en een QR-code naar een filmpje met animatieversie van de programma's met ondertiteling in verschillende talen voor de lager geletterden en niet-zo-goed-nederlands-sprekenden. That's it.

En geen namen op de lijst: je stemt op een programma, niet op een poppetje. Geen advertenties op social media, geen optredens in talkshows, geen namen om over te praten, influencers mogen geen reclame maken voor politiek, etc etc. Dan moet het haast in de media ook alleen maar over de inhoud gaan.

Is niet haalbaar hè, weet ik ook. Maar ik vraag me af of dat grotendeels integerdere verkiezingen oplevert.
grenada schreef:
20-08-2025 10:08
Griebus schreef dat er partijen zijn die "alle buitenlanders nederland uit willen zetten". ik vroeg of daar een link voor was, want ik kan me niet voorstellen dat zoiets in een programma staat. Dat is niet de link die jij stuurde.

en joop.nl neem ik langzamerhand ook niet meer serieus, wat een manipulatief zooitje is dat.
Nee hoor, dat schreef ik en dat leid ik onder andere af uit hun grondbeginselen (die door ja21 zelf zijn geschreven, niet door joop.nl) waarin ze expliciet schrijven dat ze willen dat het non-discriminatie principe niet meer geldt voor burgers onderling. Wat denk je dat daar het doel van is? Iedereen gelijk behandelen?
Tavistock schreef:
20-08-2025 10:18
Gedachtenexperiment: zou het helpen als er geen campagne gevoerd mocht worden? Totaal onzichtbare politiek behalve het daadwerkelijk wetten maken e.d. tijdens het werk. Verder krijgt iedereen een pakket thuis met daarin de grondbeginselen en partijprogramma's per partij, inclusief samenvatting en een QR-code naar een filmpje met animatieversie van de programma's met ondertiteling in verschillende talen voor de lager geletterden en niet-zo-goed-nederlands-sprekenden. That's it.

En geen namen op de lijst: je stemt op een programma, niet op een poppetje. Geen advertenties op social media, geen optredens in talkshows, geen namen om over te praten, influencers mogen geen reclame maken voor politiek, etc etc. Dan moet het haast in de media ook alleen maar over de inhoud gaan.

Is niet haalbaar hè, weet ik ook. Maar ik vraag me af of dat grotendeels integerdere verkiezingen oplevert.
Ik heb ook wel eens bedacht dat mensen op inhoudelijke statements zouden moeten stemmen, niet op partijen/personen. Een beetje zoals de stellingen uit de stemwijzer en aangeven in hoeverre ze het ermee eens zijn en dan degenen die het meest overeenkomen met wat mensen stemmen gaan regeren. Lijkt mij in ieder geval wel een goed idee.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven