Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2354 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
Bij zo'n actie zou ik het ook niet begrijpen dat ik voor 4 personen 2 keer in de rij 'moet' staan.

Ik zou de rekensom doorrekenen naar 4-6-8.

Het resultaat is namelijk hetzelfde, maar het duurt allemaal wel langer zo.
Jesco schreef:
19-08-2025 16:09
Waar zie jij dan dat die actie niet voor een heel team geldig is? Als je met 16 personen komt zul je 8 ijsjes daarvan voor half geld krijgen ofwel 4 ijsjes gratis.

Enige voordeel wat je zou kunnen halen is als je allemaal ijs van verschillende prijzen koopt, door dat dan na te rekenen en eventueel in aparte groepen te betalen.
zie het bericht waarop ik reageer.
Yinna schreef:
19-08-2025 16:27
zie het bericht waarop ik reageer.
Ik had zelf ook enige verwarring omdat er twee dingen door elkaar liepen: elk tweede ijsje gratis of het tweede ijsje half geld. Dus misschien klopt mijn reactie ook niet helemaal, maar er is al zoveel over gezegd dat we het wmb ook kunnen laten verder.
Na zevenhonderd jaren
Ik doe zulke dingen ook vaak en vind het heel prettig als er gewoon een kortingspercentage gegeven word op alle artikelen ipv alleen de goedkoopste. Liever 25% korting op 4 artikelen dan 4e gratis.

Ik vind dat zuinig en niet gierig want ik benadeel er verder niemand mee. Sommige winkels denken de medewerkers er overigens net zo over. Dan attenderen ze je bij de kassa er op dat je 2 artikelen hebt terwijl de 3e gratis is of dat je beter los kan afrekenen. Er is een kleding winkel hier in de buurt waar ik graag in de sale een maat vooruit koop voor de kinderen, soms is er ook een actie met 2e/3e gratis oid en dan sorteren ze bij de kassa de prijzen van hoog naar laag zodat je het gunstigste uit komt. Vind ik echt zo fijn dat ze mee denken dat ik er al jaren kom en het een van mijn vaste winkels is, als ik voor een gelegenheid kleren nodig heb en niet met aanbiedingen bezig ben (bv een begrafenis waarvoor er opeens een nette broek nodig is oid) dan is dat mijn eerste stop. Juist omdat ik het door het meedenkende personeel zo fijn vind.

Ik ben wel eens (gevoelsmatig) gierig geweest met een andere actie. Toen was het bij een supermarkt 2e gratis bij bepaalde producten en bij aanschaf van 3 producten kreeg je een cadeaubon van 5 euro van een online winkel. Maar de goedkoopste producten die mee deden waren minder dan €1,50 per stuk, dus dan koste 3 producten je minder 3 euro en kreeg je een cadeaubon van 5 euro. Je mocht zo veel bonnen inleveren als je wilde, maar wel maar 1 keer mee doen per bon. Ik heb dus echt heeeel veel losse transacties gedaan bij de zelfscan toen en de cadeaubonnen gebruikt. De producten waren dingen zoals scheerschuim, tandpasta, tandenborstels, afwasmiddel, babydoekjes ed. Sommige kon ik gewoon echt goed gebruiken ook in grotere aantallen (babydoekjes gingen bv snel met 3 kleine kinderen thuis), maar de goedkoopste dingen (tandenborstels, tandpasta, flos draad bv) hoefde ik echt geen tig van in de kast te hebben dus die heb ik grotendeels gedoneerd aan een soort voedselbank die juist heel blij er mee waren omdat ze die niet zo vaak kregen. Dus of het echt helemaal gierig was weet ik niet zeker, maar het voelde wel zo tijdens het afrekenen. En tegelijk ook als zo'n soort extreme couponing aflevering in het echt. De gene die bij de zelfscan stond te controleren vond het overigens heel grappig en zei dat hij zelf na werk ook even ging kijken naar de actie (ik had de schappen niet leeg gemaakt ofzo dus anderen konden ook mee doen). Het jaar er na was de actie er weer maar wel met een maximum aan het aantal bonnen per persoon :$ Toen voelde ik me wel een beetje lullig/schuldig er over ook al mocht volgens de voorwaarde echt wat ik had gedaan.
Ik vind dat juist wel slim.

Van de week ging ik al mijn zomerkrasproducten halen, ik had een heleboel spullen voor niks, toen voelde ik me ook even iemand van Extreme Couponing. Ik begreep ook opeens de kick ervan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
19-08-2025 23:11

Van de week ging ik al mijn zomerkrasproducten halen, ik had een heleboel spullen voor niks, toen voelde ik me ook even iemand van Extreme Couponing. Ik begreep ook opeens de kick ervan.
Hier is een deel van die producten voortdurend op. En na deze week krijg je niks meer. Vind ik zo stom. De gierigaard in mij wil gratis chips serveren op mijn verjaardag! :lol:
Susan schreef:
19-08-2025 23:11

Tot een paar jaar geleden waren er best nog regelmatig van die cashback-acties. Dan kocht je het product en via een website kreeg je je geld terug (na uploaden van de bon). Heel regelmatig spullen van bijvoorbeeld conimex en campina. Die gingen dan via hun eigen site. Maar bijvoorbeeld scoupy had ook veel acties. Ik ben ermee gestopt toen a. je over moest stappen op de app en b. je kreeg vaker korting dan een gratis product.

Maar het was tof zolang het duurde...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
LemoosGaatDoor schreef:
18-08-2025 21:08
Bij een ijssalon zojuist, tweede ijsje was de helft van de prijs. Staan opa, oma en twee kleinkinderen voor ons in de rij. Oma vraagt of die actie klopt, ieder tweede ijsje de helft van de prijs. Bediening zegt: ‘per bestelling mevrouw, als u vier dezelfde ijsjes neemt dan is de vierde gratis of anders het goedkoopste ijsje gratis’. Oma bestelt voor de kinderen twee ijsjes met elk één bolletje en dirigeert opa naar achteraan in de rij om dan opzichtig nog eens twee grote ijsjes voor henzelf te bestellen.
Want met vier halen drie betalen zou mevrouw zich maar 1,50 uitsparen en op deze manier wel twee hele euro’s op de bestelling met twee ‘dure’ ijsjes.

En dan zonder schaamte daar blijven staan. Ik heb er ergens wel bewondering voor dat je zo overtuigd kunt zijn van jezelf. Ik zou mij dood schamen.
Ik zou me ook schamen als mijn ijsje groter was dan die van de kinderen ( die 99 van de 100 keer echt wel een groter ijsje op krijgen )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
20-08-2025 11:21
Ik zou me ook schamen als mijn ijsje groter was dan die van de kinderen ( die 99 van de 100 keer echt wel een groter ijsje op krijgen )
Die waren echt nog heel klein.

En het was echt zo’n actie waarbij de oma luidkeels zat te rekenen en te tetteren, om demonstratief haar man weer te laten aansluiten. Blijkbaar hoopte oma op bijval zodat de verkoopster van 17 jaar zou zwichten en oma dus 1 euro meer korting zou krijgen. Ze kreeg het alleen voor elkaar dat iedereen hen aanstaarde.
Ik kreeg er in ieder geval plaatsvervangende schaamte van, zo’n heisa maken om zo’n klein bedrag.

Ik snap het als je tientallen tot honderden euro’s kunt besparen maar dan nog, dan maak je daar geen heisa om en dan doe je gewoon twee aankopen i.p.v. één. En als het je heel erg hoog zit, dan ga je achteraf naar de klantenservice.
Oh, door die ijsjes herinner ik me opeens dat ik laatst iemand voor me had bij de ijskraam die een hele discussie begon over de grootte van de scheppen ijs die de medewerkster in de bakjes deed. Dat was volgens die mevrouw minder dan anders. Dat ze dat één keer opmerkte, nouja vooruit, maar ze ging er werkelijk een hele discussie over aan met het meisje van 16-17 jaar. Er was trouwens niks geks aan de hoeveelheid, ik zag geen verschil met anders.
Ik had dit weekend bijna een opmerking gemaakt over de grootte van de bolletjes. Maar niet gedaan hoor. Meisje achter de balie was sowieso in en in traag. Haalde de schep heeeel langzaam door de bak ijs. Veegde de schep langs de zijkant van de bak zodat er niks extra aan zat. Duwde het bolletje op het hoorntje. En daarbij werd het bolletje een beetje geplet waardoor er een rand langs het bolletje kwam. Dat randje ging ze er vervolgens uiterst zorgvuldig vanaf schrapen. Zodat je een mini bolletje overhield. Kennelijk mocht de bol niet breder zijn dan het hoorntje. Met wat ijsjes tegenwoordig kosten was ik geneigd iets te zeggen. Maar ik heb me ingehouden. Vond het los van de zunigheid ook op een of andere manier minder smakelijk zo. Dat geschraap en gepruts.
Suus schreef:
19-08-2025 09:26
Je hoeft toch niet met zijn vieren tegelijk aan een ijsje te beginnen om er van te.genieten?

Leuk dat opa en oma een uitje met de kleinkinderen maken naar de ijssalon. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven. En bolletjes ijs in de salon zijn echt hartstikke duur.
Yinna schreef:
20-08-2025 13:01
Ik had dit weekend bijna een opmerking gemaakt over de grootte van de bolletjes. Maar niet gedaan hoor. Meisje achter de balie was sowieso in en in traag. Haalde de schep heeeel langzaam door de bak ijs. Veegde de schep langs de zijkant van de bak zodat er niks extra aan zat. Duwde het bolletje op het hoorntje. En daarbij werd het bolletje een beetje geplet waardoor er een rand langs het bolletje kwam. Dat randje ging ze er vervolgens uiterst zorgvuldig vanaf schrapen. Zodat je een mini bolletje overhield. Kennelijk mocht de bol niet breder zijn dan het hoorntje. Met wat ijsjes tegenwoordig kosten was ik geneigd iets te zeggen. Maar ik heb me ingehouden. Vond het los van de zunigheid ook op een of andere manier minder smakelijk zo. Dat geschraap en gepruts.
Oudste verkocht ooit ijsjes en zij schaamde zich voor de bolletjes. Ze had duidelijke opdracht om zo klein mogelijke bolletjes te verkopen. Ze werd er op aangesproken als ze te groot waren.
Stormke81 schreef:
20-08-2025 21:02
Oudste verkocht ooit ijsjes en zij schaamde zich voor de bolletjes. Ze had duidelijke opdracht om zo klein mogelijke bolletjes te verkopen. Ze werd er op aangesproken als ze te groot waren.
Ja, daarom dat ik ook mijn mond heb gehouden. Kind kon er misschien niks aan doen. Maar ik ga er ook niet terug.
Ben benieuwd of deze actie gezien kan worden als gierig, of gewoon onattent, of doodnormaal en ik ben een zeikerd.

Iemand in onze nabije kring wil voor elke vakantie onze dakkoffer lenen. Dit wordt nu het 4e jaar op rij. Ze gebruiken dat ding dus precies even vaak als wij zelf. Wij hebben er meer dan 500 euro voor betaald, zij gebruiken 'm al jarenlang gratis.

Ik zou zelf dus als ik standaard een dakkoffer nodig heb er zelf één aanschaffen. Of als ik er bijv geen ruimte voor heb in de garage (hebben ze wel) aanbieden om iets van een bedrag te betalen. Als je deze dakkoffer zou huren voor een vakantie van 2 weken ben je meer dan 200 euro kwijt, wat ook de reden was dat wij 'm toen maar gekocht hebben. Deze mensen blijven dus maar vragen om onze dakkoffer, en van de 3x dat ze 'm al geleend hebben, nog niet eens een klein bedankje gehad.

Aan de ene kant denk ik: wat maakt het uit, je hebt dat ding zelf niet nodig.

Andere kant: ik zou zelf dus niet steeds blijven lenen zonder ook maar een klein bedankje.
Bij mij zou het afhangen vd band met de ontlener. Ik heb spullen die vaker door anderen dan door mezelf worden gebruikt . Bij mensen waar ik een goede band mee heb, maakt het me echt niet uit en ben ik blij dat ik ze er een plezier mee kan doen. Bij anderen ben ik terughoudender met uitlenen.
Een keer lenen om te proberen of het wat is is prima. Maar om dan daarna elke vakantie die koffer weer te vragen vind ik vrij schaamteloos. Koop lekker zelf zo'n ding, zou ik denken. Maar ik snap dat nee zeggen vaak ook een beetje lastig is., als je het zelf niet gebruikt.
.
Wij hebben in de straat een soort ‘straat-ladder’. De meeste mensen hebben max 1x per jaar zo’n lange ladder nodig, dus zonde als er dan 12 in de straat zijn. De buurman die hem wel had, heeft hem juist actief aangeboden, en vindt het ook echt prima als anderen hem gebruiken.
Zolang mensen er goed mee omgaan, zou ik het zelf denk ik prima vinden. Mits ze niet gaan rond-toeteren dat het zo stom is dat sommige mensen zo’n ding kopen, want je kunt hem toch gewoon ergens lenen. Dat heb ik wel eens met mijn auto gehad ‘ik ben tegen auto’s, slecht voor het milieu etc. Ik heb er ook geen en kom overal, nergens voor nodig’. Ja muts, omdat je te pas en te onpas met anderen mee rijdt, en die ook nog flink laat omrijden etc. Dan is dat makkelijk roepen. Maar zolang ze dat niet doen, en de boel heel houden, mwah.
Zeg je toch desnoods dat je hem aan iemand anders beloofd hebt ? Of dat ze hem mogen lenen als ze een doos wijn van de vakantie mee terugnemen voor je .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
20-08-2025 11:21
Ik ook! Als de kinderen te klein zijn om dat grotere ijsje op te krijgen, zou ik zelf ook een kleinere nemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je bent niks verplicht, dus als het om welke reden dan ook steekt dat zij dat ding van je willen lenen, kun je gewoon nee zeggen. Wat BGB zegt, je kunt altijd nog zeggen dat ie al uitgeleend is, en verder niks. Je bent geen uitleg verschuldigd.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Daphne schreef:
20-08-2025 21:51
Ben benieuwd of deze actie gezien kan worden als gierig, of gewoon onattent, of doodnormaal en ik ben een zeikerd.

Iemand in onze nabije kring wil voor elke vakantie onze dakkoffer lenen. Dit wordt nu het 4e jaar op rij. Ze gebruiken dat ding dus precies even vaak als wij zelf. Wij hebben er meer dan 500 euro voor betaald, zij gebruiken 'm al jarenlang gratis.

Ik zou zelf dus als ik standaard een dakkoffer nodig heb er zelf één aanschaffen. Of als ik er bijv geen ruimte voor heb in de garage (hebben ze wel) aanbieden om iets van een bedrag te betalen. Als je deze dakkoffer zou huren voor een vakantie van 2 weken ben je meer dan 200 euro kwijt, wat ook de reden was dat wij 'm toen maar gekocht hebben. Deze mensen blijven dus maar vragen om onze dakkoffer, en van de 3x dat ze 'm al geleend hebben, nog niet eens een klein bedankje gehad.

Andere kant: ik zou zelf dus niet steeds blijven lenen zonder ook maar een klein bedankje.
Zou het mijn zus, broer, moeder, schoonmoeder, beste vriendin zijn: geen probleem (maar dan kreeg ik zeker weten een souveniertje of een ander bedankje).

Verder van mij af: ik vind je een heel aardig mens dat je al drie keer dat ding aan dezelfde persoon hebt uitgeleend zonder ook maar één bedankje! Van mij kregen ze ‘m niet meer. En meer dan een ‘nee’ zou ik ook niet geven. Of je nu gelijk hebt volgens het forum of niet, ik snap je helemaal. En ik had ze na de eerste keer al een nee verkocht verder dus je bent in mijn ogen echt heel gul geweest.
Susan schreef:
20-08-2025 22:49
Ik ook! Als de kinderen te klein zijn om dat grotere ijsje op te krijgen, zou ik zelf ook een kleinere nemen.
Ik niet hoor. Waarom zou ik een klein waterijsje moeten nemen, omdat mijn kind nog niet aan meer toe is? Ik nam bij McD ook gewoon een groot menu terwijl mijn kind een happy meal kreeg. Niet omdat ik niet meer wilde betalen, maar omdat ze niet meer eet. Vandaag had ik in een restaurant een normale maaltijd en kind alleen een bordje friet. Meer honger had ze niet. Dan ga ik toch ook niet zelf een mini maaltijd eten? Ze krijgt echt genoeg, de laatste keer dat ik zelf het koekje bij mijn koffie heb opgegeten kan ik me niet herinneren.
Een kind een kleiner ijsje geven, omdat je niet meer wilt betalen, of omdat je vindt dat een kind dat niet hoeft gewoon omdat het een kind is, terwijl het het wel wil en op krijgt zonder nadelige gevolgen, dat is gierig. Maar ik hoef niet altijd het kleinste/minste te krijgen.
Daphne schreef:
20-08-2025 21:51

Ik vind dit zeker gierig! Maar niet van jou maar van diegene die jullie dakkoffer steeds wil lenen. Zou ik al vinden na een oprechte 'dankjewel', maar nu helemaal. Het is ronduit onfatsoenlijk om steeds de spullen van anderen te lenen terwijl je ze zelf ook kunt kopen. Behalve wanneer de eigenaar het steeds aanbiedt, dan zou je het als lener kunnen overwegen. Maar om als lener steeds hetzelfde te willen lenen is gewoon knieperig gedrag. Een 'nee' (met of zonder uitleg, dat is totaal aan jou) zou dan ook volledig op zijn plaats zijn.
wij hebben met buren en vrienden een behoorlijk uitgebreid uitleensysteem.
In het geval van de dakkoffer zou het voor mij afhangen van: Leen ik ook wel eens iets van hen?
En... misschien flauw... vind ik deze mensen echt aardig?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven