Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2376 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
Ik zou ook nee zeggen...het gemak van de ander zou me tegenstaan.

Ik kijk overigens wel naar de persoon: wat is de band. Mijn broer zou ik niets uitlenen, maar mijn vriendin om de hoek weer wel.
Ik vind het wel knap dat mensen in de praktijk dan gewoon nee kunnen zeggen zonder uitleg.. hoe gaat zoiets dan?

Jaar 1 mag ik jullie dakkoffer lenen? Ja hoor tuurlijk, geen probleem

Jaar 2 is het goed dat we de dakkoffer weer meenemen? Zekers, haal maar op

Jaar 3 kunnen we jullie dakkoffer weer mee op vakantie? Ja hoor prima.

Jaar 4 Zouden we de dakkoffer nog een keertje meemogen? Nee.

Misschien iets voor een ander topic hoe je niet gierig nee zegt 🤭
Koningjulian schreef:
21-08-2025 07:30
Ik vind het wel knap dat mensen in de praktijk dan gewoon nee kunnen zeggen zonder uitleg.. hoe gaat zoiets dan?

'we hebben besloten hem niet meer uit te lenen"
Koningjulian schreef:
21-08-2025 07:30

Vind ik ook moeilijk. Dus ik zou een smoes verzinnen, de laffe optie.
Wat eten we vanavond?
Wat wel slim is, om dit jaar bij het terugbrengen vast te zeggen, dat het de laatste keer uitlenen was.
Niet volgend jaar als ze aan de deur staan
Ach, wat stom dat die mensen niet eens iets meenemen voor het lenen! Ik zou het ook niet meer doen. Inderdaad gewoon zeggen dat je 'm niet meer uitleent. Of zeggen dat je 'm alleen nog uitleent via Peerby, dan kunnen ze ervoor betalen. In onze straatapp wordt er ook veel uitgeleend - wat ik heel goed vind - maar dat is meer van het niveau van de eerder genoemde ladder voor een klusje of een paar klapstoelen voor een etentje.
Mijn vader zei altijd: brutalen hebben de halve wereld.

Ik ben wel een voorstander van de deeleconomie. Waarom allemaal een dakkoffer kopen als je hem maar één keer per jaar gebruikt.
Idee voor een voorstel: ‘goh, als jullie de koffer goed bevalt, zullen we dan de aanschafprijs delen? Wij gebruiken hem net zo vaak als jullie namelijk en anders moet je er zelf één aanschaffen.’

Benieuwd wat ze dan zouden zeggen.
Hier kom ik nog op terug
Het dakkoffer verhaal doet me denken aan een koffer die ik regelmatig uitleende. Was serieus een goede koffer, nog best prijzig ook. Een vriend van me ging op een lange reis en vroeg of hij de koffer mocht lenen. Prima, ik had de koffer toch niet nodig de komende maanden. Belt hij vanaf zijn reisbestemming dat de douane de koffer opengeknipt had, om de inhoud te bekijken. Jammer, maar we lossen het wel op. Krijg ik bij thuiskomst een afgeraffelde koffer die enorm stonk. Vond ik ook wel gierig.
Tjatja schreef:
21-08-2025 08:03
Het dakkoffer verhaal doet me denken aan een koffer die ik regelmatig uitleende. Was serieus een goede koffer, nog best prijzig ook. Een vriend van me ging op een lange reis en vroeg of hij de koffer mocht lenen. Prima, ik had de koffer toch niet nodig de komende maanden. Belt hij vanaf zijn reisbestemming dat de douane de koffer opengeknipt had, om de inhoud te bekijken. Jammer, maar we lossen het wel op. Krijg ik bij thuiskomst een afgeraffelde koffer die enorm stonk. Vond ik ook wel gierig.
Huh? En geen nieuwe koffer? Dat zou ik dus echt niet accepteren. Uitlenen oké, maar wel schade vergoeden natuurlijk.
Hier kom ik nog op terug
Tjatja schreef:
21-08-2025 08:03
Dat zou ik niet geaccepteerd hebben.
Wat asociaal. Zo iemand kreeg van mij nooit meer iets te lenen.
Kingsqueen schreef:
21-08-2025 07:52
Mijn vader zei altijd: brutalen hebben de halve wereld.

Ik ben wel een voorstander van de deeleconomie. Waarom allemaal een dakkoffer kopen als je hem maar één keer per jaar gebruikt.
Idee voor een voorstel: ‘goh, als jullie de koffer goed bevalt, zullen we dan de aanschafprijs delen? Wij gebruiken hem net zo vaak als jullie namelijk en anders moet je er zelf één aanschaffen.’

Benieuwd wat ze dan zouden zeggen.
Zoiets zou ik ook doen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Oh dat zou ik bij dat soort mensen juist niet doen. Dan is die koffer ook echt voor de helft van hen en krijg je gezeik als je hem tegelijkertijd nodig hebt.
Ik zou 'm zelf niet meer uitlenen, maar zou niet zomaar nee zeggen zonder te vertellen waarom. Ik zou dat wel lastig vinden, want wat zeg je als het jarenlang wel mocht?
toulouse_74 wijzigde dit bericht op 21-08-2025 10:42
1.66% gewijzigd
toulouse_74 schreef:
21-08-2025 10:37
Oh dat zou ik bij dat soort mensen juist niet doen. Dan is die koffer ook echt voor de helft van hen en krijg je gezeik als je die koffer tegelijkertijd nodig hebt.
Ik zou 'm zelf niet meer uitlenen, maar zou niet zomaar nee zeggen zonder te vertellen waarom. Ik zou dat wel lastig vinden, want wat zeg je als het jarenlang wel mocht?
Ik zou het algemeen houden, dat je na wat slechte ervaringen hebt besloten maar even niks meer uit te lenen
En dat dat nu voor alles geldt, zodat je ook niet hoeft na te denken of af te wegen

en verder vooral niet ingaan op de 'waarom's'.
Lila-Linda schreef:
21-08-2025 10:39
Ik zou het algemeen houden, dat je na wat slechte ervaringen hebt besloten maar even niks meer uit te lenen
En dat dat nu voor alles geldt, zodat je ook niet hoeft na te denken of af te wegen

en verder vooral niet ingaan op de 'waarom's'.
Dat klinkt wel goed ja.
Ik snap volgens mij nog steeds niet wat de dakkoffer-leners nou zo vreselijk verkeerd doen. Ze zitten de eigenaar en eigen gebruik niet in de weg, ze brengen hem gewoon terug, ik lees niks over beschadigingen of zo. Gaat het er dan gewoon om dat zij er niet voor betalen terwijl de eigenaar dat wel heeft gedaan? En wat schiet iemand er mee op als de leners er nu zelf een kopen? Dat zij lekker ook moeten betalen, want dat moesten wij ook? Ik vind het echt een beetje kinderachtig gedrag.

Het staat je uiteraard altijd vrij om spullen niet uit te lenen. Ik kan ook een hoop redenen bedenken waarom je dat niet zou willen (zelf nodig, gedoe met ophalen, niet terugbrengen, kans op schade, etc). Of zelfs als betreffende persoon zelf altijd weigert iets uit te lenen. Maar puur ‘omdat ik er voor betaald heb, moet jij dat ook’ vind ik raar. De eigenaar van de ‘buurtladder’ bij ons heeft daar ook goed voor betaald. En gebruikt hem denk ik net zo vaak als zijn buren. Maar die is blij met het feit dat er meer gebruik van gemaakt wordt dan die 1/2 keer per jaar.

Ok, als je iets leent is het wel zo netjes om daarvoor te bedanken. Maar dat kan wat mij betreft dus prima met ‘hartstikke bedankt, het scheelde ons weer veel inpakstress!’. Daar hoeft dan toch niet meteen een doos wijn tegenover te staan?
nausicaa schreef:
21-08-2025 10:56
Ik snap volgens mij nog steeds niet wat de dakkoffer-leners nou zo vreselijk verkeerd doen. Ze zitten de eigenaar en eigen gebruik niet in de weg, ze brengen hem gewoon terug, ik lees niks over beschadigingen of zo. Gaat het er dan gewoon om dat zij er niet voor betalen terwijl de eigenaar dat wel heeft gedaan? En wat schiet iemand er mee op als de leners er nu zelf een kopen? Dat zij lekker ook moeten betalen, want dat moesten wij ook? Ik vind het echt een beetje kinderachtig gedrag.

Het staat je uiteraard altijd vrij om spullen niet uit te lenen. Ik kan ook een hoop redenen bedenken waarom je dat niet zou willen (zelf nodig, gedoe met ophalen, niet terugbrengen, kans op schade, etc). Of zelfs als betreffende persoon zelf altijd weigert iets uit te lenen. Maar puur ‘omdat ik er voor betaald heb, moet jij dat ook’ vind ik raar. De eigenaar van de ‘buurtladder’ bij ons heeft daar ook goed voor betaald. En gebruikt hem denk ik net zo vaak als zijn buren. Maar die is blij met het feit dat er meer gebruik van gemaakt wordt dan die 1/2 keer per jaar.

Ok, als je iets leent is het wel zo netjes om daarvoor te bedanken. Maar dat kan wat mij betreft dus prima met ‘hartstikke bedankt, het scheelde ons weer veel inpakstress!’. Daar hoeft dan toch niet meteen een doos wijn tegenover te staan?
Het stukje 'hartstikke bedankt' ontbrak dus zelfs. Daar zou ik na 4 jaar ook klaar mee zijn. Dan maken mensen gratis gebruik van je.
toulouse_74 wijzigde dit bericht op 21-08-2025 11:01
0.23% gewijzigd
nausicaa schreef:
21-08-2025 10:56

Maar de poster vraagt ook niet om een doos wijn, maar gewoon om bedankt te worden
Eigenlijk precies hetzelfde wat jij zegt (en de rest)
Lila-Linda schreef:
21-08-2025 11:00
Maar de poster vraagt ook niet om een doos wijn, maar gewoon om bedankt te worden
Eigenlijk precies hetzelfde wat jij zegt (en de rest)
Precies. Daarnaast vind ik even een ladder lenen, ook wel weer anders dan een dakkoffer die je waarschijnlijk een stuk langer meeneemt dan die ladder (en die waarschijnlijk ook duurder is, waarmee het risico van de uitlener ook groter is).
Het gaat er denk ik om dat het gevoel begint te ontstaan dat deze mensen profiteurs zijn en het vanzelfsprekend lijken te vinden dat ze ieder jaar de dakkoffer kunnen lenen.

Zeker als ze dan niet bedanken, zou ik er ook moeite mee hebben.

Een fles wijn zou ik ook niet per se hoeven, alhoewel dat na de derde of vierde keer wel gepast zou zijn.
Hier kom ik nog op terug
Ik durf te wedden dat als ze 'm niet meer mogen lenen, ze nog gepikeerd zullen zijn ook en Daphne voortaan steken onder water krijgt over hoe flauw ze is met spullen, of dat die mensen expres Nee zeggen als ze een keer een kleine gunst nodig heeft.
Maar misschien ben ik te negatief over de mensheid.
Kingsqueen schreef:
21-08-2025 08:05
Huh? En geen nieuwe koffer? Dat zou ik dus echt niet accepteren. Uitlenen oké, maar wel schade vergoeden natuurlijk.
Dit.
En daar had ik dus ook echt wat van gezegd, meteen.
toulouse_74 schreef:
21-08-2025 11:15
Ik durf te wedden dat als ze 'm niet meer mogen lenen, ze nog gepikeerd zullen zijn ook en Daphne voortaan steken onder water krijgt over hoe flauw ze is met spullen, of dat die mensen expres Nee zeggen als ze een keer een kleine gunst nodig heeft.

Ik denk niet dat je te negatief bent, ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat. Ik heb als kind gedoe gehad met een vriendinnetje dat altijd op school een kwartje wilde "lenen" voor thee. Na zoveel keren kwartjes niet terug te krijgen heb ik gezegd dat ik geen kwartje meer gaf, dat ze eerst maar eens moest terugbetalen. Nou, toen had ik het gedaan hoor, ik werd overal zwartgemaakt als de gierigaard.

Terig naar de dakkoffer: ik snap heel goed dat je de koffer niet meer wil uitlenen. Ik vind dat bij de eerste keer een fles wijn (geen doos, maar wel een aardigheidje) met een hartelijke dankzegging op zijn plaats was geweest. Bij een tweede keer zeker ook. En een derde of vierde keer lenen vind ik überhaupt al niet aan de orde. Dan koop je er zelf maar één óf je zegt "jongens ik zou heel graag jullie koffer weer lenen maar dat wil ik daar wel iets tegenover stellen" en dan doe je uit jezelf een voorstel voor bv een boekenbon of zo. En dan kan de eigenaar van de dakkoffer dat altijd nog afslaan maar dat voelt dat wel heel anders.
Na zevenhonderd jaren
toulouse_74 schreef:
En dan? Lekker boeiend.
toulouse_74 schreef:

Als dat zo is alleen maar bevestiging dat zulke mensen je tijd (en spullen) niet waard zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven