Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
woensdag 20 augustus 2025 om 22:21
Of eerlijk te zijn schieten me nu geen standpunten te binnen van de PVV dat ik denk: ja, dat is overduidelijk een racistisch standpunt.GriebusDus schreef: ↑20-08-2025 21:45Als je op de PVV hebt gestemd, vond je de racistische standpunten van die partij in elk geval geen obstakel om je stem erop uit te brengen. Daarmee overschrijd je m.i. wel degelijk een morele grens, en een flinke ook.
Als je daarna op een andere partij stemt, hangt het toch van de reden van je switch af hoe anderen je beoordelen, lijkt me?
donderdag 21 augustus 2025 om 09:51
ja daar ben ik het wel mee eens. het nivo daalt...GriebusDus schreef: ↑20-08-2025 19:21Dat zou ontzettend mooi zijn, maar dat geloof ik niet meer. Die politici zijn er namelijk allang. Ze worden alleen niet uitgenodigd voor wat ik maar de Talpa-debatten zal noemen, of als ze wel worden uitgenodigd, krijgen ze een soort volksgericht van populistische presentatoren en studiogasten over zich heen. De soundbite en het onderbuikgevoel regeren.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
donderdag 21 augustus 2025 om 10:04
Politiek is steeds meer een mediacircus geworden. Als je maar in beeld bent, positief of negatief (aandacht=aandacht). Sommige partijen rekenen hun kamerleden af op mediazichtbaarheid. En kamerleden hebben met hun salaris geen enkel idee hoe Jan Modaal moet rondkomen.
donderdag 21 augustus 2025 om 10:04
Het wetsvoorstel strekkende to een verbod op Islamitische uitingen, het meldpunt voor Polen en Bulgaren, het anders behandelen van Nederlanders op het enkele feit dat ze ook een tweede nationaliteit hebben...
donderdag 21 augustus 2025 om 10:06
donderdag 21 augustus 2025 om 10:17
Racisme is volgens de Nederlandse wet geen aparte juridische term, maar wordt gezien als discriminatie op grond van ras of afkomst, wat wettelijk verboden is. En verreweg de meeste moslims hebben een familieachtergrond buiten Nederland.
Het feit dat dit soort taalkundige handigheidjes aan worden gehaald om de racistische en discriminerende voorstellen van Wilders/de PVV te normaliseren geeft vooral aan hoe ontregelt het moreel kompas van veel mensen op dit gebied is.
donderdag 21 augustus 2025 om 10:27
Het is geen handigheidje als je iemand erop wijst het juiste begrip te gebruiken.Vanielje schreef: ↑21-08-2025 10:17Racisme is volgens de Nederlandse wet geen aparte juridische term, maar wordt gezien als discriminatie op grond van ras of afkomst, wat wettelijk verboden is. En verreweg de meeste moslims hebben een familieachtergrond buiten Nederland.
Het feit dat dit soort taalkundige handigheidjes aan worden gehaald om de racistische en discriminerende voorstellen van Wilders/de PVV te normaliseren geeft vooral aan hoe ontregelt het moreel kompas van veel mensen op dit gebied is.
donderdag 21 augustus 2025 om 10:33
Racisme is geen juridisch term.Vanielje schreef: ↑21-08-2025 10:17Racisme is volgens de Nederlandse wet geen aparte juridische term, maar wordt gezien als discriminatie op grond van ras of afkomst, wat wettelijk verboden is. En verreweg de meeste moslims hebben een familieachtergrond buiten Nederland.
Ook is over het concept racisme discussie, omdat sommigen - terecht - stellen dat ras niet bestaat.
Daarom vind ik het niet handig om de PVV racistisch te noemen.
Daar is simpelweg geen overeenstemming over.
Het is geen taalkundig handigheidje. Wetenschappers zullen de PVV ook niet snel racistisch noemen in omschrijvingen.
De PVV heeft wel discriminerende voorstellen. Lijkt me zinnig daarop de focus te houden.
donderdag 21 augustus 2025 om 10:41
Discriminatie op afkomst = racismemargreetder schreef: ↑21-08-2025 10:27Het is geen handigheidje als je iemand erop wijst het juiste begrip te gebruiken.
donderdag 21 augustus 2025 om 10:44
Nee, niet per definitie.
Als ik vind dat mensen uit een nabijgelegen stad niet welkom zijn in mijn woonplaats, ben ik niet direct een racist.
Of: ben ik een racist als ik mensen anders behandel omdat ze uit een welgesteld milieu komen?
Er is in deze gevallen wel sprake van discriminatie. En dat mag evengoed niet.
donderdag 21 augustus 2025 om 10:52
Ik word er overigens ook knap moe van dat de ander dan gelijk aan het normaliseren is. En dat er dus wat mis met het morele kompas van de ander.
Normaliseren lijkt een nieuw modewoord.
donderdag 21 augustus 2025 om 10:53
Discriminatie op afkomst betekent mensen ongelijk behandelen, achterstellen of uitsluiten vanwege hun etnische of culturele achtergrond, huidskleur, nationaliteit of achternaam. Ik denk dat je dat ook heel goed weet en begrijpt.
Het feit dat er vooral wordt ingegaan op wat de hierboven genoemde voorstellen van de PVV niet zouden zijn in plaats van wat ze dan wel zijn vind ik een goede indicatie van het verval van moreel besef.
donderdag 21 augustus 2025 om 11:06
En daar ga je weer. Fraai is dat.Vanielje schreef: ↑21-08-2025 10:53Discriminatie op afkomst betekent mensen ongelijk behandelen, achterstellen of uitsluiten vanwege hun etnische of culturele achtergrond, huidskleur, nationaliteit of achternaam. Ik denk dat je dat ook heel goed weet en begrijpt.
Het feit dat er vooral wordt ingegaan op wat de hierboven genoemde voorstellen van de PVV niet zouden zijn in plaats van wat ze dan wel zijn vind ik een goede indicatie van het verval van moreel besef.
Alleen maar omdat ik de term racisme complex en vaak onbruikbaar vindt.
En je wint er vast de oorlog mee door medestanders te betichten van van alles.
En ik weet wat discriminatie is. Maar daar twijfel ik ook niet aan aangaande de PVV. Het is opvallend dat je nu een definitie geeft waar het woord racisme niet in voorkomt. Dat is precies mijn punt.
donderdag 21 augustus 2025 om 11:07
Je bent racisme aan het bagatelliseren en ter discussie aan het stellen? En 'niet handig' om de PVV racistisch te noemen, want geen overeenstemming?? Er zijn genoeg artikelen over Wilders en zijn partij geschreven, laatst nog over zijn cartoon, door wetenschappers die het duidelijk benoemen voor wat het is: racisme. Zoals Vanille al zegt: ras bestaat mss niet, maar het is zeer duidelijk wat racisme is, namelijk bevolkingsgroepen als minderwaardig bestempelen en zo (proberen te) behandelen. Precies wat Wilders continue roept en wil vastleggen/schrappen in onze wetten.Paradise schreef: ↑21-08-2025 10:33Racisme is geen juridisch term.
Ook is over het concept racisme discussie, omdat sommigen - terecht - stellen dat ras niet bestaat.
Daarom vind ik het niet handig om de PVV racistisch te noemen.
Daar is simpelweg geen overeenstemming over.
Het is geen taalkundig handigheidje. Wetenschappers zullen de PVV ook niet snel racistisch noemen in omschrijvingen.
De PVV heeft wel discriminerende voorstellen. Lijkt me zinnig daarop de focus te houden.
Dat je dit zo aan het downplayen bent, is zorgelijk, maar precies de trend in onze maatschappij. Wilders is genormaliseerd, mensen roepen in het openbaar schandalige dingen over andere bevolkingsgroepen en schuwen ook geweld niet meer. Zie de idiote acties aan de grens, puur gebaseerd op uiterlijk. En ja, als je op de PVV stemt, vind je dat blijkbaar geen probleem en ben je dus ook een racist in mijn optiek. Dat wil je misschien niet horen of aan jezelf toegeven, maar als je dit gedachtegoed steunt is dat wel zo.
donderdag 21 augustus 2025 om 11:11
Je begrijpt er geen fluit van.LizzyLee schreef: ↑21-08-2025 11:07Je bent racisme aan het bagatelliseren en ter discussie aan het stellen? En 'niet handig' om de PVV racistisch te noemen, want geen overeenstemming?? Er zijn genoeg artikelen over Wilders en zijn partij geschreven, laatst nog over zijn cartoon, door wetenschappers die het duidelijk benoemen voor wat het is: racisme. Zoals Vanille al zegt: ras bestaat mss niet, maar het is zeer duidelijk wat racisme is, namelijk bevolkingsgroepen als minderwaardig bestempelen en zo (proberen te) behandelen. Precies wat Wilders continue roept en wil vastleggen/schrappen in onze wetten.
Dat je dit zo aan het downplayen bent, is zorgelijk, maar precies de trend in onze maatschappij. Wilders is genormaliseerd, mensen roepen in het openbaar schandalige dingen over andere bevolkingsgroepen en schuwen ook geweld niet meer. Zie de idiote acties aan de grens, puur gebaseerd op uiterlijk. En ja, als je op de PVV stemt, vind je dat blijkbaar geen probleem en ben je dus ook een racist in mijn optiek. Dat wil je misschien niet horen of aan jezelf toegeven, maar als je dit gedachtegoed steunt is dat wel zo.
Ik hanteer juist gangbare wetenschappelijke inzichten. Waarbij racisme tamelijk diffuus is. Het hanteren van begrippen op een bepaalde manier staat me vrij. Zonder dat ik gelijk ook maar aan het bagatelliseren ben (alweer zo’n modewoord om elkaar mee voor de oren te slaan.)
donderdag 21 augustus 2025 om 11:14
Ik heb ook een principieel punt. Discriminatie is makkelijk aan te tonen. En ook minstens zo verwerpelijk.
Racisme is verwerpelijk maar lastig hard te maken.
Door PVV’ers voor racist uit te maken glijdt het ook van ze af. Ze herkennen zich er niet in. Juist omdat de term ingewikkeld en niet altijd eenduidig is.
Juridisch kun je mensen ook al niet aanpakken op basis van racisme.
Door het hanteren van die term kom je nergens. Hooguit het preken voor eigen parochie ben ik bang.
Dat is de voortdurende discussie die rondom racisme hangt.
Discriminatie heeft daar veel minder last van.
Racisme is verwerpelijk maar lastig hard te maken.
Door PVV’ers voor racist uit te maken glijdt het ook van ze af. Ze herkennen zich er niet in. Juist omdat de term ingewikkeld en niet altijd eenduidig is.
Juridisch kun je mensen ook al niet aanpakken op basis van racisme.
Door het hanteren van die term kom je nergens. Hooguit het preken voor eigen parochie ben ik bang.
Dat is de voortdurende discussie die rondom racisme hangt.
Discriminatie heeft daar veel minder last van.
donderdag 21 augustus 2025 om 11:17
Hier even wat van een hoogleraar grondrechten:Paradise schreef: ↑21-08-2025 11:06En daar ga je weer. Fraai is dat.
En ik weet wat discriminatie is. Maar daar twijfel ik ook niet aan aangaande de PVV. Het is opvallend dat je nu een definitie geeft waar het woord racisme niet in voorkomt. Dat is precies mijn punt.
„Het Wetboek van Strafrecht verbiedt discriminatie op grond van ras. In de rechtspraak wordt dat begrip ‘ras’, conform het Internationale Verdrag tegen rassendiscriminatie, uitgelegd als ‘ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming’. In de Nederlandse rechtspraak bestaat daarom de neiging: heeft een bepaalde groep een gedeelde afkomst of huidskleur?
„Ik denk dat dit de aard van racisme miskent. Er bestaat niet zoiets als ras. De kern is of mensen worden afgeschilderd als ‘de ander’ en als minderwaardig. En Wilders stelt altijd de witte, hier geboren Nederlander tegenover de ander. Wie die ander is wisselt, soms is dat de moslim, soms de Marokkaan of de asielzoeker, maar het mechanisme is altijd hetzelfde. Dat is waar de rechter zich op zou moeten richten.”
Discriminatie is het in praktijk brengen van racisme, door zo te handelen dat de 'ander' buitengesloten wordt. Beiden is juridisch aan te pakken, het één moeilijker dan het andere, maar grote kans dat Wilders voor zijn cartoon veroordeeld wordt hoor.
lizzylee wijzigde dit bericht op 21-08-2025 11:18
4.75% gewijzigd
donderdag 21 augustus 2025 om 11:17
Racisme is discriminatie op ras of afkomst. Discriminatie op afkomst betekent mensen ongelijk behandelen, achterstellen of uitsluiten vanwege hun etnische of culturele achtergrond, huidskleur, nationaliteit of achternaam.Paradise schreef: ↑21-08-2025 11:06En daar ga je weer. Fraai is dat.
Ik zette het hierboven in meerdere posts uiteen en ik weet zeker dat een poster van doorgaans intelligente bijdragen deze achter elkaar kan zetten.
donderdag 21 augustus 2025 om 11:22
Dan heb je een paar inzichten gemist, maar gelukkig begrijp ik er als wetenschapper natuurlijk geen fluit van. Fraaie discussie zo! En ja, je zegt dat racisme diffuus is, maar dat is het niet. Genoeg jurisprudentie wat het wél is, dus dat vind ik idd bagatelliseren. Mag je een modewoord vinden, maar ook dat gebruik staat me vrij en geeft helaas de trend aan tegenwoordig. Racisme, facisme etc is gemeengoed, mensen verbergen het niet meer en er zitten gewoon partijen mee in de kamer.Paradise schreef: ↑21-08-2025 11:11Je begrijpt er geen fluit van.
Ik hanteer juist gangbare wetenschappelijke inzichten. Waarbij racisme tamelijk diffuus is. Het hanteren van begrippen op een bepaalde manier staat me vrij. Zonder dat ik gelijk ook maar aan het bagatelliseren ben (alweer zo’n modewoord om elkaar mee voor de oren te slaan.)
donderdag 21 augustus 2025 om 11:28
Ik lees MrsM graag, blijf vooral schrijven! Slim rechts is wel de juiste term, vond ik rakend en dacht, ja! Dat vind ik ook.
Ik blijf hier meelezen maar voel geen enkele behoefte me te mengen in een discussie over racisme, discriminatie en andere wel of niet juiste bewoordingen.
Benieuwd hoe jij naar Ja21 kijkt MrsM. (Is vast al ergens te lezen maar ik vind het ff niet dan
)
Ik blijf hier meelezen maar voel geen enkele behoefte me te mengen in een discussie over racisme, discriminatie en andere wel of niet juiste bewoordingen.
Benieuwd hoe jij naar Ja21 kijkt MrsM. (Is vast al ergens te lezen maar ik vind het ff niet dan
donderdag 21 augustus 2025 om 11:29
Ik hoop dat ze zich schamen dat ze PVV stemmen en misschien nadenken over waar ze op stemmen. Op iemand die mensen tegen elkaar opzet en bepaalde groepen de schuld geeft. Is dat wat we willen in dit land? Zie helaas nog genoeg mensen op TV en socials die de meest walgelijke dingen roepen en dat Wilders zogenaamd problemen benoemd en alles op gaat lossen. Al zijn er inmiddels wat mensen van terug gekomen, gezien de peilingen. Maar bepaalde uitingen van Wilders mag je dan ook benoemen voor wat ze zijn: racistisch. Daar ga ik nu verder ook niet meer over in discussie, want dat maakt me kwaad omdat het gewoon vreselijke uitingen zijn.toulouse_74 schreef: ↑21-08-2025 11:22Ik denk niet dat iemand hier op deze manier nog durft te zeggen dat ze PVV gaan stemmen.
Is dit wat we willen? En straks verbaasd zijn dat de PVV zo groot is, want ja, 'ik ken niemand die op de PVV stemt'.
lizzylee wijzigde dit bericht op 21-08-2025 11:32
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
7.02% gewijzigd
donderdag 21 augustus 2025 om 11:40
Mijn punt is ook dit:
Racisme komt veelvuldig voor. Niet alleen bij PVV-stemmers.
Sterker nog: racisme komt ook voor bij mensen die niet noodzakelijkerwijs ook discrimineren.
Racisme is hierbij een gevoel van superioriteit jegens anderen.
Het lastige is dat ik zelf nog geen eens met zekerheid durf te zeggen dat ik geen racistische denkbeelden heb. Daarvoor zijn deze denkbeelden te vaak verborgen.
Zeker als het gaat om institutioneel racisme is het lastig om te bepalen wie hier een rol in spelen of niet.
Door de PVV zo overduidelijk voor racistisch uit te maken wordt het beeld over de verdere maatschappij troebel.
En nogmaals: ik discrimineer niet (hoop ik), maar ik durf mijn handen niet in het vuur te steken over mijn eigen - verborgen - racistische denkbeelden en overtuigingen.
Ik vind het daarom niet netjes om de ander ergens van te beschuldigen. Omdat ik ook in mijn eigen spiegel moet (blijven) kijken.
Racisme komt veelvuldig voor. Niet alleen bij PVV-stemmers.
Sterker nog: racisme komt ook voor bij mensen die niet noodzakelijkerwijs ook discrimineren.
Racisme is hierbij een gevoel van superioriteit jegens anderen.
Het lastige is dat ik zelf nog geen eens met zekerheid durf te zeggen dat ik geen racistische denkbeelden heb. Daarvoor zijn deze denkbeelden te vaak verborgen.
Zeker als het gaat om institutioneel racisme is het lastig om te bepalen wie hier een rol in spelen of niet.
Door de PVV zo overduidelijk voor racistisch uit te maken wordt het beeld over de verdere maatschappij troebel.
En nogmaals: ik discrimineer niet (hoop ik), maar ik durf mijn handen niet in het vuur te steken over mijn eigen - verborgen - racistische denkbeelden en overtuigingen.
Ik vind het daarom niet netjes om de ander ergens van te beschuldigen. Omdat ik ook in mijn eigen spiegel moet (blijven) kijken.
paradise wijzigde dit bericht op 21-08-2025 13:10
1.70% gewijzigd
donderdag 21 augustus 2025 om 11:40
Dit is ook van belang denk ik.toulouse_74 schreef: ↑21-08-2025 11:22Ik denk niet dat iemand hier op deze manier nog durft te zeggen dat ze PVV gaan stemmen.
Is dit wat we willen? En straks verbaasd zijn dat de PVV zo groot is, want ja, 'ik ken niemand die op de PVV stemt'.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in